E.C. Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Du vil sitte med bevisbyrden for at nedbremsingen ikke er berettiget. I beste fall kan du bli reddet av en video fra dashcam, men det skal litt til for å bevise at en annen person bråbremset med overlegg bare for å fremprovosere en kollisjon. Hvis en er usikker på sin egen reaksjonstid og friksjon mot underlaget så skal man holde større avstand til bilen foran. God nok avstand er en avstand som til alle tider er god nok for stoppe, uten å kjøre i bilen foran. Hvis du kjører i bilen foran så har du ikke holdt god nok avstand. Så enkelt er det faktisk. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Det gir ikke mening å holde god avstand til en bil som kjører under fartsgrensen. Da vil de fleste ønske å kjøre forbi og vil signalisere det til bilen foran. Det er en grunn til at politiet har begynt å stanse biler som kjører under fartsgrensen. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Det gir samme mening å holde god avstand til kjøretøyet foran uavhengig av dets fart. 4 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Så om en traktor kjører i 40 km/t i en 60 sone så legger du deg bare bak og putrer av gårde og er en del av problemet, istedenfor å kjøre forbi? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 (endret) Nei, men så evner jeg til å planlegge kjøringen min slik at jeg kan legge meg i forsvarlig avstand til kjøretøyet foran og likevel komme meg hurtig forbi når muligheten for dette kommer. Endret 19. mars 2018 av Hansien 5 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Og om det ikke er forbikjøringsmuligheter, men mange busslommer der den trege bilen foran kan kjøre inn og slippe forbi, men ikke gjør det, hva skal du gjøre da? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Blinker med lysene og smører meg med tolmodighet. 6 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Ja, er den tilnærmingen jeg også bruker. Men selv om man har en som er i baken og det er irriterende, så er det ikke riktig å bråbremse. Jeg har vært fristet til å gjøre det selv noen ganger, spesielt når jeg har kjørt gammel varebil og bilen bak er kliss ny BMW. Bare å si at man såg et ekkorn og så har man en sak. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Kjører man for nærme så vil ikke traktoren og lastebilen se deg Det beste i slike situasjoner å legge seg litt bak og nær/over midtlinjen Dashcam er eneste som kan bevise skyld Uten så blir det ord mot ord Lovene i Norge skulle ha vært endret sånn at eier av bil kan bli straffet ved videobevis, i form av bøter, så blir det opp til eier og kjører å ordne opp imellom seg Så vidt jeg vet er det sånn i UK Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 (endret) Jeg las om en sak her i Norge der en kvinne kjørte inn i baken på en annen kvinnes bil. Skyldspørsmålet ble håndtert av forsikringsselskapene men de greide ikke å bli enig. Til slutt var det kvinnen som kjørte i bilen som vant da det ble klart at bremsingen ikke hadde noen klar grunn. Endret 19. mars 2018 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Jeg hadde noe lignende fredagskveld. Kjører bak en jaguar som kjører veldig sakte. Så bremser han veldig forsiktig, og jeg bremser jo også litt men virker som han skal stoppe så da kommer jeg jo nærmere og nærmere.. Så ut av det blå putter han bremsepedalen i bunn og jeg klarer stanse like bak han før han svinger til venstre... Ikke blinklys, ikke brukt speil, og bråbremser ut av ingenting fordi han ikke vet veien. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 (endret) Etter 9 år med 7 mil pendling 5 dager i uken har jeg utviklet kraftige fordommer mot førere av alle former for varebiler. Tror ikke jeg overdriver om jeg sier at 90% av disse ligger å daffer en god 10-15 km/t under fartsgrensen samtlige steder hvor forbikjøring er umulig, men så snart en go strekke åpner seg er de rett opp 10 km/t ++ over fartsgrensen som ofte gjør forbikjøring direkte uforsvarlig. Vil gå så langt å si at dette er de værste sjåførene som finst. Endret 19. mars 2018 av Evil-Duck 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 (endret) I romeriksbladet i dag: E6: Fikk bot for å ha kjørt forbi politibil på høyre side: – Det blir ikke aktuelt å betale! Jan Ivar Vernfelt mener han ikke gjorde noe som helst galt da han ble stoppet av politiet på E6. DELVil du ha daglige nyhetsbrev hver morgen? Meld deg på her!Og slik får du pushvarsel direkte på din mobil når noe stort eller viktig skjer på Romerike!Det var 30. august i fjor at Jan Ivar Vernfelt fra Røyken kjørte i sin varebil på E6 i Sørum. Dette er hans forklaring på det som skjedde før han ble stoppet av en sivil politibil: – Jeg kjørte i høyre fil og fulgte bare trafikken. I høyre fil gikk det raskere enn i den venstre. Foran meg så jeg bremselys i den høyre filen jeg kjørte i. Jeg la meg da over i den venstre filen, med god klaring til bilen bak meg i den venstre filen. Sekunder senere ser Vernfelt blålys i speilet. – Jeg legger meg over i høyre fil igjen og inn på veiskulderen. En politibetjent river opp døra og spør meg «Vet du hva du gjorde? Du kjørte forbi fra høyre fil.» Jeg ble perpleks og skjønte ikke at jeg hadde gjort noe galt. Politimannen ga meg en bot på 5.200 kroner. Den nektet jeg å betale! Jeg synes dette går altfor langt, sier 74-åringen fra Røyken. DETTE SIER TRAFIKKREGLENE:§ 12.ForbikjøringForbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde: Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.Kilde: Lovdata.no Ord mot ordI april må han møte i Nedre Romerike tingrett etter å ha nektet å vedta forelegget. Vernfelt er tiltalt for overtredelse av Vegtrafikkloven §31, første ledd, jf §4, jf. Trafikkreglene §12 nr 1 - for å ha kjørt forbi annet kjøretøy, uten at dette skjedde på venstre side. I tiltalen heter det: «På E6 i Sørum kjørte han varebil, og kjørte forbi til høyre for sivil politibil, og la seg rett inn foran den sivile politibilen som kjørte i venstre felt». – Det stemmer jo ikke! Jeg kjørte ikke forbi. Trafikken gikk bare fortere i høyre fil enn venstre! Dette er maktmisbruk fra politiets side. Jeg har kjørt uten anmerkninger i 54 år og gjorde ikke noe feil i denne saken. Jeg kommer ikke til å gi meg, sier Vernfelt. Ifølge Vernfelt var ikke den sivile politibilen utstyrt med kamera. Dermed blir det ord mot ord i Nedre Romerike tingrett i april. Noen ganger er det lovPolitiinspektør Olav Markussen hos Utrykningspolitiet kan ikke kommentere denne konkrete saken, men seir at den generelle regelen er klar: – Det er er forbudt å kjøre forbi i høyre felt. Og det er ikke lov å veksle mellom høyre og venstre felt for å komme raskest mulig fram, sier han. Men når det er sagt; Det er rom for unntak og skjønn: – Når trafikken er tett kan høyre felt flyte raskere enn venstre. Da er det lov å ligge i høyre felt og passere biler i venstre. Generelt er nok politiet tilbakeholdne med å gi forbikjøringsbøter i slike tilfeller, mener han. Endret 19. mars 2018 av Theo343 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Om han holdt fartsgrensen så ser jeg ingen grunn til å bli hissig fra politiets side. Det er dessverre mange "lane hoggers" i Norge som ligger 5-10 km/t under fartsgrensen i venstre felt. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. mars 2018 Del Skrevet 19. mars 2018 Dashcam! Politiet vinner nok denne saken om det ikke finnes noe videobevis Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Snakker om sola. To ganger i dag lå jeg i venstre felt inn i en tofelts rundkjøring der bilen til høyre for meg kutter svingen. Den ene gangen var det jævlig nærme og når jeg tuta skvatt sjåføren og nærmest hoppa bilen en halv meter til høyre - helt åpenbart at sidespeilene ikke benyttes.. pendecho Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Jeg går bare alltid, litt ut i fra hvilken tid på døgnet det er, ut i fra at alle kommer til å gjøre slike ting. Gjør alt mye lettere. Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Å være tom for blinklys væske er noe mange biler på norske veier er etter en lang og hard vinter. https://www.nrk.no/rogaland/kun-halvparten-bruker-blinklys-i-rundkjoring_-kan-gi-heftige-boter-1.13972661 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Påbud hjelper ikke så lenge det ikke håndheves Lenke til kommentar
TMB Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 (endret) Ikke overraskende at Audi og BMW havna på toppen Min erfaring er at Tesla-sjåfører er dårlige på det også. Kanskje blinklysene trekker for mye strøm så de må spare? Endret 23. mars 2018 av TMB 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå