Darkbill Skrevet 15. mars 2018 Del Skrevet 15. mars 2018 Men bryter man egentlig regelen 'fri veg' ved å kjøre forbi? Hva om ambulansen holdt lavere hastighet enn fartsgrensen? Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 15. mars 2018 Del Skrevet 15. mars 2018 Men bryter man egentlig regelen 'fri veg' ved å kjøre forbi? Hva om ambulansen holdt lavere hastighet enn fartsgrensen? Ja, hva om? 5 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 15. mars 2018 Del Skrevet 15. mars 2018 Om ambulansen ligger under fartsgrensen ved utrykning er det gjerne en veldig god grunn til det, og ikke utenkelig at ambulansen videre kan komme til å kjøre over fartsgrensen igjen snarlig men vil da ha et unødig hinder forran seg. 8 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 Ambulanser kjører saktere når de har pasient Kanskje det var komplikasjoner så de måtte kjøre sakte for å redde pasienten, en får ikke gjort så mye om man kjører fort Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 Det er ikke uvanlig at ambulanser stopper dersom pasienten får et illebefinnende de må håndtere. For eksempel kan en ambulanse stoppe på veien under utrykning dersom pasienten får hjertestans. Man skal alltid gi utrykningskjøretøy ekstra rom og marginer om man kan, selv om de kanskje virker å kjøre "for sakte for deg". Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 (endret) På ambulansene står det også "hold minst 5 meter avstand". Respekter ambulanser og vik alltid, det står om liv for pasienter. Dette gjelder alle uttrykningskjøretøy. Brann, politi og ambulanse. Det er ikke lenge siden det ble skrevet en artikkel om at folk har begynte å miste respekten for ambulerende kjøretøy som er en forferdelig trist samfunnsutvikling. Endret 16. mars 2018 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 Det har nok mye med at det har økt kraftig med studenter som er ute og øvelseskjører De kunne ha byttet område i blant Lenke til kommentar
johanf Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 På ambulansene står det også "hold minst 5 meter avstand". Respekter ambulanser og vik alltid, det står om liv for pasienter. Har ikke sett noen ambulanser som har denne skriften. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 (endret) Så en senest på onsdag Står med stor skrift rett under/nederst på bakdøra. Står du for nære vil du ikke se det Så ut som en av disse: https://www.avisa-st.no/nyheter/2015/10/08/Har-du-sett-denne-p%C3%A5-veiene-11662542.ece https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/trafikk/sjekk-hvilken-bil-som-vant-ambulanse-testen/a/23345337/ EDIT: Og voila! Endret 16. mars 2018 av Theo343 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 Det der er jo et stopp forbudtskilt og er ment når bilen er parkert slik at man kan åpne bak og få inn båra? 6 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 (endret) Bilen jeg så hadde kun skriften, ikke skiltet. Med mindre det var tildekket av skitt. Og ja, det er selvsagt for å komme inn og ut med båre. Men jeg ville uansett ikke stoppet for nære i eks. et lyskryss. Ei heller ligget i rumpa på en ambulanse. Endret 16. mars 2018 av Theo343 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 Det der er et makkverk og det er visst "ingen" som liker å kjøre den, ihvertfall ingen av de jeg kjenner Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. mars 2018 Del Skrevet 16. mars 2018 Ambulansesjåføren jeg kjenner (fra sykkelklubben) mener det ikke er noe å utsette på de nye bilene. 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Jeg kom for nært en bil i dag, da jeg tok den igjen i 70-sona. Han kjørte i 55. Jeg holder så passe avstand, men blinker med frontlyktene for å signalisere at han bør få opp farten eller kjøre til siden. Hva gjør han? Bråbremser helt til stillestående. For så å gi gass og kjøre opp i fartsgrensen. Hva faen? Slik "bremsesjekking" burde kvalifisere til førerkortbeslag. Hadde jeg ikke hatt gode reflekser hadde det blitt en forsikringssak der mest sannsynlig jeg hadde vunnet. 2 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Det du beskriver her går under brudd på Veitrafikkloven § 3 som sier at enhver trafikant skal «ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller skade og slik at ikke annen trafikk blir unødig hindret». Brudd på denne kan helt fint føre til førerkort beslag om det er ille nok 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Den paragrafen er så generell at den kan brukes til alt, det kommer ann på hvem som tolker og hvordan man tolker situasjonen. Men ja, den hadde nok gjeldt der. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Kan jeg spørre hvordan man "mest sannsynlig" vinner en forsikringssak når man kjører i rumpa på noen? 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Fordi det er fremprovosert. Ta deg en tur på motorveien i 110 km/t og bråbrems. Selv om bilen bak holder god avstand så er du ikke garantert at de ikke kjører i deg. Om et dyr hopper ut i veien så er saken annerledes. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 Om man foretar en nødbrems fra 110km/t ned til stillestående og får en bil i ræva, så har rett og slett bilen bak ikke holdt god nok avstand. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 18. mars 2018 Del Skrevet 18. mars 2018 (endret) Det kan godt være at man ikke har holdt god nok avstand, eller det kan være andre grunner til at man ikke greier å stoppe tidsnok, som sein reaksjonstid eller at føret er dårligere enn man tror. Men om nedbremsingen ikke er berettiget så vil det være skyld hos den som bremser. Dette er noe forsikringsselskapene kan være uenig med hverandre i. Endret 18. mars 2018 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå