Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke uvanlig at ambulanser stopper dersom pasienten får et illebefinnende de må håndtere. For eksempel kan en ambulanse stoppe på veien under utrykning dersom pasienten får hjertestans. Man skal alltid gi utrykningskjøretøy ekstra rom og marginer om man kan, selv om de kanskje virker å kjøre "for sakte for deg". 

Lenke til kommentar

På ambulansene står det også "hold minst 5 meter avstand". Respekter ambulanser og vik alltid, det står om liv for pasienter.

Dette gjelder alle uttrykningskjøretøy. Brann, politi og ambulanse. Det er ikke lenge siden det ble skrevet en artikkel om at folk har begynte å miste respekten for ambulerende kjøretøy som er en forferdelig trist samfunnsutvikling.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så en senest på onsdag :) Står med stor skrift rett under/nederst på bakdøra. Står du for nære vil du ikke se det ;)

Så ut som en av disse:

Amarok_ambulanse_fra_side.jpg

154843-IMG_6596.JPG

https://www.avisa-st.no/nyheter/2015/10/08/Har-du-sett-denne-p%C3%A5-veiene-11662542.ece

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/trafikk/sjekk-hvilken-bil-som-vant-ambulanse-testen/a/23345337/

EDIT:

Og voila!

4243493645.jpg

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bilen jeg så hadde kun skriften, ikke skiltet. Med mindre det var tildekket av skitt. Og ja, det er selvsagt for å komme inn og ut med båre. Men jeg ville uansett ikke stoppet for nære i eks. et lyskryss. Ei heller ligget i rumpa på en ambulanse.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg kom for nært en bil i dag, da jeg tok den igjen i 70-sona. Han kjørte i 55. Jeg holder så passe avstand, men blinker med frontlyktene for å signalisere at han bør få opp farten eller kjøre til siden. Hva gjør han? Bråbremser helt til stillestående. For så å gi gass og kjøre opp i fartsgrensen. Hva faen? Slik "bremsesjekking" burde kvalifisere til førerkortbeslag. Hadde jeg ikke hatt gode reflekser hadde det blitt en forsikringssak der mest sannsynlig jeg hadde vunnet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det du beskriver her går under brudd på Veitrafikkloven § 3 som sier at enhver trafikant skal «ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller skade og slik at ikke annen trafikk blir unødig hindret».

Brudd på denne kan helt fint føre til førerkort beslag om det er ille nok :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan godt være at man ikke har holdt god nok avstand, eller det kan være andre grunner til at man ikke greier å stoppe tidsnok, som sein reaksjonstid eller at føret er dårligere enn man tror.

Men om nedbremsingen ikke er berettiget så vil det være skyld hos den som bremser. Dette er noe forsikringsselskapene kan være uenig med hverandre i.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...