Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitt i bilen uten belte på men med motoren i gang, og du kan få bot. Sitt i bilen uten belte eller motoren i gang, men med promille, og du kan bli tatt for promillekjøring. En bil uten skilter på offentlig område, same same.

Hadde vært fint med litt dokumentasjon på dette, for jeg tviler på at noen får bot for å ikke bruke belte, når bilen er i gang, men i Park, eller med brekket på, men saken blir en helt annen om bilen er i gir på en offentlig vei

Promillekjøring kan en bli tatt i, selv om motoren ikke er i gang, da holder det at en sitter i førersetet

Ikke ulovlig å ha uskiltet bil på offentlig område

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk bot for å stoppe i kontroll og ta av meg beltet mens motoren fortsatt var i gang. 1400,- den gang. Dette var vel i 2010.

Jeg tar alltid automatisk av meg beltet når jeg kjører av veien og stopper opp. Tar også alltid beltet på meg automatisk og har gjort det i alle år før bilen ruller.

 

Jeg tok av beltet etter bilen stod stille, satt den i park mens en UP betjent på ca. 45-50 år kom gående bort. Ned med ruta "Hei." "Hei, jeg ser at du ikke har på deg belte?". "Ja, jeg tok det av meg når jeg stoppet ved siden av veien og satt bilen i park". "Men motoren går fortsatt, ergo er jeg nødt til å gi deg en bot". Jeg diskuterte kort men saklig uten at det kom noen vei og siste beskjed var "Men la nå ikke denne boten ødelegge dagen".

 

Dette var i en 40-sone hvor det i utgangspunktet var fartskontroll og nesten alle kjører for fort. Jeg kjørte ikke for fort og hadde alt i orden. Så tipset er, ikke ta av deg beltet før du har slått av motoren i en kontroll. Jeg kommer aldri til å ta av meg beltet i kontroll selv om moteren er slått av. Ikke før jeg blir bedt om å gå ut av bilen. 

 

Men det har også vært kontroller hvor jeg kunne fått bot for faktiske mangler hvor jeg ikke fikk det, så no hard feelings.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg fikk bot for å stoppe i kontroll og ta av meg beltet mens motoren fortsatt var i gang. 1400,- den gang. Dette var vel i 2010.

Jeg tar alltid automatisk av meg beltet når jeg kjører av veien og stopper opp. Tar også alltid beltet på meg automatisk og har gjort det i alle år før bilen ruller.

 

Jeg tok av beltet etter bilen stod stille, satt den i park mens en UP betjent på ca. 45-50 år kom gående bort. Ned med ruta "Hei." "Hei, jeg ser at du ikke har på deg belte?". "Ja, jeg tok det av meg når jeg stoppet ved siden av veien og satt bilen i park". "Men motoren går fortsatt, ergo er jeg nødt til å gi deg en bot". Jeg diskuterte kort men saklig uten at det kom noen vei og siste beskjed var "Men la nå ikke denne boten ødelegge dagen".

 

Dette var i en 40-sone hvor det i utgangspunktet var fartskontroll og nesten alle kjører for fort. Jeg kjørte ikke for fort og hadde alt i orden. Så tipset er, ikke ta av deg beltet før du har slått av motoren i en kontroll. Jeg kommer aldri til å ta av meg beltet i kontroll selv om moteren er slått av. Ikke før jeg blir bedt om å gå ut av bilen. 

 

Men det har også vært kontroller hvor jeg kunne fått bot for faktiske mangler hvor jeg ikke fikk det, så no hard feelings.

Den boten kunne du ha bestridet:

 

https://lovdata.no/SF/forskrift/1979-09-21-7/§1

 

Påbudet om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr gjelder likevel ikke:

a) når kjøretøyet står stille,

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi diskuterte (med en høflig og saklig tone) i en ca. 5 minutters tid og jeg var allerede forsinket til avtale om å sette på nye sommerdekk, så jeg gadd ikke bruke mer tid på det. Surt forsåvidt  men har også sluppet unna tilfeller hvor de så mellom fingrene med faktiske forhold.

Eneste årsaken til at jeg ikke stoppet motoren var fordi jeg ikke skjønte hvorfor jeg ble stoppet og regnet med å bare bli stilt noen raske spørsmål og kanskje en blås og bli vinket ut med en gang igjen. At jeg tok av meg beltet var bare "automatikk".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er mange som ikke bør være politi. I fjor sommer mistet jeg førerkortet i 2 uker på grunn av 'ruskjøring'. Ble stoppet på kvelden fordi jeg kjørte litt fort, fikk beskjed om å roe ned og kjørte videre. Maks et kvarter senere stopper en annen bil meg, og mener jeg er rød I øyna fordi jeg er trøtt. Peke med fingeren og skjele og alt mulig mente han jeg ikke klarte. Urinprøve fikk jeg heller ikke lov å ta. Ble en tur på legevakta der legen konstaterte med at han mente jeg ikke var ruset etter mange tester, og tok blod. Så var det hjemover og hele huset snudd opp ned i ransakelse.

 

Selvfølgelig fant de ingenting. 3 timer senere kunne jeg endelig sove, og drøye to uker senere kunne jeg hente førerkort når blodprøven var ren.

 

Selvfølgelig godtok jeg ikke beslag på stedet, men de prøvde å presse med å si da går det mye fortere osvosv...

Lenke til kommentar

Surt forsåvidt men har også sluppet unna tilfeller hvor de så mellom fingrene med faktiske forhold.

Jeg har hørt folk si at politiet har sett mellom fingrene, men har aldri trodd på det. Ikke før jeg tidlig en juni-morgen ble stoppet av en politibil som kjørte bak meg. Han sa at han ikke ville se meg med de piggdekkene på bilen før tidligst i oktober.

Jeg takket høflig for at han gav meg en påminnelse også tok jeg en u-sving, kjørte hjem og bestilte taxi til jobb.

Endret av Nedward
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flyttet nylig mer sentralt og bor nå rett vedsiden av hvor kinoen, koserthuset og hotellet i "byen" jeg bor i er, har da fått ett lite innblikk i hvor langt folk er villig til strekke strikken for å slippe å betale en lusne 15-20 kroner for parkering mens de er inne på kino/konsert. Da det ikke akkurat er noen storby jeg befinner meg i blir heller ikke parkeringsbøter som regel utdelt . I bildet under er det værste eksempelet jeg ser, her parkerer de rett ved innkjørselen til parkeringshuset (for de må da ikke risikere å måtte gå noen ekstra meter og parkere på en litt mer fornuftig plass) og blokkerer en hel kjørebane, som hver gang skaper totalt kaos om en møter biler som skal rett frem men du skal inn på parkeringen, samtidig dreper de all sikt du har til høyre når du skal ut av parkeringen. Problemer jeg møter på titt og ofte da jeg leier parkeringsplass der. Har selv lagt igjen ett par lapper på vinduene til de som parkerer slik, men det er nye biler som står der til enhver tid så er ikke mye hjelp i  :realmad:

 

HNLD5n6.jpg

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...