Theo343 Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 (endret) Det er veldig mange som ikke vet at man har høyrevikeplikt på vanlig måte inne i en rundkjøring med flere felt Det er egentlig helt greit at de ikke vet det, siden man ikke har det heller. Man har vikeplikt ved feltskifte, det er noe helt annet. Brainfart, happens to everyone. Mente selvsagt vikeplikt ved feltskifte med "vanlig måte" (ikke høyrevikeplikt) § 8. Kjørefeltskifte1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses. Tilsvarende gjelder den som vil kjøre ut fra vegkant eller på annen måte endre kjøretøyets plass i sideretning. Sånn går det når man prøver å tenke trafikkregler pumpa full av paralgin forte, penicillin og høy feber . Obvious og alltid slike jeg kjører, aner ikke hvordan jeg klarte å skrive noe annet enn det jeg faktisk gjør i trafikken. Endret 4. februar 2018 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. februar 2018 Del Skrevet 4. februar 2018 (endret) Fikk en ekstra pluss for at jeg ikke prøvde å presse meg ut i høyrefeltet i rundkjøringen for å rekke avkjøringen men heller tok flere runder til det ble klart. Hva pokker!? Kryss i margen? Alle innkjøringer og utkjøringer fra Sinsenkrysset er flerfelts. Hvis du må kjøre flere runder der er det fordi noen andre gjør feil. Selvsagt men jeg har likevel vikeplikt ved feltskifte og har ikke påkjørsrett fordi andre gjør feil . Testen ble utført fordi mange får litt panikk i en sterkt trafikkert flerfelts rundkjøring og glemmer vikeplikt ved feltskifte, stanser for å komme seg ut etc. Og med "flere runder" så betyr det at jeg måtte passere avkjøringen jeg skulle ut av 1 gang. +/Kryss i margen kom fordi jeg ikke stoppet og stanset trafikken men heller tok en runde til så jeg fikk skiftet felt på skikkelig måte og så komme meg ut. Ganske standard egentlig men mange fikk hvist et stort trekk på denne biten av oppkjøringen. Endret 4. februar 2018 av Theo343 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 I dagens verden av teknologi og telefoner er det helt klart lett å se at det å kjøre bil er ikke fokus #1 lengre. Jeg forstår også at når man står i stillestående kø eller i et lyskryss, er det greit å ta frem mobilen for å bytte låt, men det må da gå an å være litt oppmerksom uansett? Sto bak en bil i et lyskryss hvor jeg kunne se igjennom bakruta at føreren fiklet med mobilen fra midtkonsollen. Plutselig legger jeg merke til hvordan rumpa på denne bilen kommer nærmere og nærmere meg. Det går et sekund eller to, og jeg tenker at han bare flyttet foten litt, men bilen fortsetter å rulle. Det begynte fort å bli "kritisk" nærme, så jeg ga et fint og mellomlangt tut. Da stoppet bilen å rulle plutselig 1 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 12. februar 2018 Del Skrevet 12. februar 2018 Haha.. Telefonen er ikke den eneste distraksjonen i dag. Satt på med en kollega som headbanget til en eller anna ræva låt. Endte med at vi begge hang i selene da han så vi holdt på å kjøre i bilen foran oss. Da var jeg ikke særlig imponert 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. februar 2018 Del Skrevet 13. februar 2018 (endret) Er ikke lenge siden jeg selv fikk en bil rullende bakover mot meg i en rundkjøring. Selv om jeg tutet måtte jeg selv rygge litt for å unngå sammenstøt. Det var 2 håndverkere med musikk på full guff og sjåføren i drømmeland. Heldigvis hadde jeg ingen biler bak så jeg fikk rygget. Unner ikke folk å bevise hva som skjedde i slike saker. Endret 13. februar 2018 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 13. februar 2018 Del Skrevet 13. februar 2018 jepp, behovet tvinger seg frem. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Før jeg får kjeft, velger ikke noe side eller sier det er fotgjengeren sin egen skyld osvosv... Men, jeg lurer på hvor ofte slikt må komme i avisa før folk er litt mer forsiktige når de ser store maskiner og kjøretøy? Jeg har alltid siden små lært man ikke skal gå nærme store kjøretøy og maskiner med mindre du har fått blikkontakt og vet føreren har sett deg... https://www.dagbladet.no/nyheter/mann-pakjort-av-gravemaskin-og-dode/69470374 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Tragisk ulykke, men vi vet ingenting om omstendighetene. Men helt enig med deg, generelt bør man som fotgjenger være veldig aktsom rundt store maskiner. 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Fotgjenger? I følge artikkelen var mannen en anleggsarbeider. Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Dessverre har det seg sånn at mange anleggsarbeidere mister respekten for store maskiner når de har jobbet der i mange år. Var en dødsulykke på jobben til min bror nylig på akkurat samme vis. Ble kjørt rett over av en 30 tonns hjullaster. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Fotgjenger? I følge artikkelen var mannen en anleggsarbeider. Ja, artikkelen er oppdatert nå med mere informasjon. 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Når jeg leste artikkelen stod det kun fotgjenger. Var heller ikke ment direkte til denne hendelsen, men bare generelt det jeg skrev. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Oss vanlige dødelig er vel ganske forsiktig. Men av egen erfaring vet jeg, at man skal ikke være mange minutter på en arbeidsplass med noen form for mekanisk verktøy(gaffeltruck), før enn respekten ebber ut. Og så legger du til greie hodetelefoner, litt radiomusikk, litt tempo på hjullastern, og kanskje vernebriller som fjerner synsfelt over 120 grader. Og gjerne å arbeide 1-2 meter bak/ved siden av anleggsmaskinen. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. februar 2018 Del Skrevet 14. februar 2018 Nå som vi snart nærmer oss vår, greit å ha med denne her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1661892&page=104&do=findComment&comment=24306958 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Ikke direkte trafikk... Men de som steller seg i bilvask køen for Å SÅ gå inn og kjøpe selve vasken... 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Nå som vi snart nærmer oss vår, greit å ha med denne her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1661892&page=104&do=findComment&comment=24306958 Ren idioti med hest på veien, en av fordelene med hester er at de ikke krever asfalt der de skal gå så finn en turrute utenfor trafikkerte veier, og hvis du absolutt må gå langs veien sørg for at hesten takler bilene som naturlig hører hjemme der. Hvis hesten din ikke takler trafikk og du ikke kan gå andre steder enn på vei skulle du ikke kjøpt hest i første omgang. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Ikke direkte trafikk... Men de som steller seg i bilvask køen for Å SÅ gå inn og kjøpe selve vasken... Er dette egentlig så irriterende da? Må jo stå og vente 10-15 minutter på hver av bilene foran uansett. Har rusla inn på stasjonen og kjøpte meg en pølse mens bilen har stått utenfor i kø før jeg. Må jo sette bilen et sted når man skal inn for å kjøpe vasken også. Hvorfor ikke bakerst i køen først som sist? 2 Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Det er utrolig mange (og utrolig irriterende) elbiler som ligger konsekvent 20-30 km/t under fartsgrensene og kjører i rykk og napp på motorveiene på østlandet. Senest i dag kjørte jeg Holmestrand - Oslo, og de fleste elbilene jeg ble liggende bak vekslet på å kjøre i 80 km/t og 100 km/t over lengre strekker. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. februar 2018 Del Skrevet 20. februar 2018 Ble liggende bak en Tesla for ikke så lenge siden, like under fartsgrensen og jeg tenkte, det er ingen vits i å prøve å kjøre forbi, for med en gang jeg prøver, så vil den mest sansynlig hindre meg ved å kjøre fortere, jeg skulle uansett ikke så mye lengre 2 felt i samme retning, kort forbikjøringsfelt, så ikke over i motgående Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå