LabWeiler Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 (endret) Derfor har jeg kjetting til bilen min, Hilux med piggfrie dekk 4hjulstrekk hjelper ikke om en ikke har grep Samme her; kjetting er veldig kjekt å ha. Er utrolig "spennende" å begynne å skli bakover ned bakken når 4x4 har dratt bilen vesentlig lengre opp enn hva føret egentlig tillater. Endret 29. januar 2018 av LabWeiler Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Seile ned en bakke? Hvor får du det fra? Jeg tipper det var fra ordene "vent, det er glatt og jeg sklir". (Ref. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=244125&page=1116&do=findComment&comment=24279571 ) 4 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Det er en forskjell på å seile ned en bakke og skli ned en bakke. Ingen steder nevnte jeg fart. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Hva er forskjellen? Man får ikke stoppet kontrollert ved noen av tilfellene. 5 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Nei nei, men 'seile ned' får det til å høres ut som jeg ikke tilpasset farten etter forholdene. Jeg fikk stoppet kontrollert og i tide, men hele poenget var at hadde jeg vært nederst hadde jeg ventet til jeg visste en bil ikke kom til å treffe meg. Akkurat som man holder ekstra god avstand opp bakker på vinterføre i tilfelle bilen foran ikke kommer opp så han enkelt han rygge ned uten å bli stresset. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Sliter med å bremse, sklir, blinker med fjernlys, stopper en halv meter unna. For de fleste høres det ut som at du bare hadde flaks at det ikke var glattere. Nå sier du at du stoppet kontrollert og i tide. I tide, åpenbart, det skal du få, men særlig kontrollert hørtes det ikke ut. 6 Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Jeg kjørte fra Bygdøy mot Bygdøylokket, og lå bak en bil som kjørte i grenseland sakte. Det var glatt, det kom jevnt biler i mot, så jeg aksepterte at 45-48 i 50/60-sona de siste 600 meterne til E18 var ok. Plutselig har jeg en E-golf ved siden av meg, og det var en varebil på vei i mot litt lengre frem. Til tross for at det var så glatt som det var, fikk jeg bremset akkurat nok til at han kom seg inn igjen tidsnok. Han kom én billengde lengre frem, og ikke noe fortere frem. Jeg kjører MC og var plassert litt til høyre for midten av kjørefeltet, hvor det var minst snø, og han trodde sikkert jeg var en moped. Lenke til kommentar
Samara Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Som gående syns jeg det er komisk hvordan sjåfører som ikke stopper for fotgjengere prøver alt de kan å ikke se på en mens de sneier forbi. Jeg løftet hendene litt oppgitt i været tidligere i dag, uten at jeg tror vedkommende sjåfør så det. Bilisten i det andre kjørefeltet, som hadde stoppet, ga meg derimot tommelen opp og et smil. Hardt liv å stoppe for fotgjengere gitt Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8wQlzx/politibetjent-med-sommerdekk-paa-vinterfoere-broet-loven Da var denne saken endelig "oppklart". Tviler på at jeg som sivil hadde greid å komme unna med 1500kr i bot for å ha kjørt med sommerdekk og havnet i grøfta når det er is på veien. -Oi, trodde at det var helårsdekk jeg! -Skjønner jeg godt! Alle dekk er jo svarte og runde, lett å ta feil! Vi får vel være litt ålreite og gi deg 1500 kr i bot, så kommer brannbilen og drar deg ut gratis! Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Da regner jeg med at sivile heller ikkke mister førerkortet når de kjører på sommerdekk... Lenke til kommentar
Leon83 Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Kjørte ut på E18 fra Sandvika mot Oslo. I det jeg krysser kollektivfeltet og er i ferd med å kjøre over til høyre kjørefelt så sniker bilen bak meg (som også skulle ut på E18) seg forbi meg i høyre kjørefelt slik at vi kommer farlig nær hverandre. Er det ikke sunn fornuft å la bilen foran komme seg utpå først? 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 Kjørte ut på E18 fra Sandvika mot Oslo. I det jeg krysser kollektivfeltet og er i ferd med å kjøre over til høyre kjørefelt så sniker bilen bak meg (som også skulle ut på E18) seg forbi meg i høyre kjørefelt slik at vi kommer farlig nær hverandre. Er det ikke sunn fornuft å la bilen foran komme seg utpå først? Kjører aldri fortere enn resten av trafikken om jeg tar en avkjøring med mindre det går ekstremt sakte type kø. Og da er man veldig obs. Jeg har selv også tatt avkjøring i siste lite, men ser ofte folk som gjør det uten å sjekke speil. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 En krysser ikke kollektivfeltet, en skifter fil til kollektivfeltet, deretter skifter en fil igjen F.eks når det er 3 felt i en retning og en ligger i venstre, så skal en aldri kjøre direkte til høyre Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 1. februar 2018 Del Skrevet 1. februar 2018 Kjører aldri fortere enn resten av trafikken om jeg tar en avkjøring med mindre det går ekstremt sakte type kø. Og da er man veldig obs. Jeg har selv også tatt avkjøring i siste lite, men ser ofte folk som gjør det uten å sjekke speil. En krysser ikke kollektivfeltet, en skifter fil til kollektivfeltet, deretter skifter en fil igjen F.eks når det er 3 felt i en retning og en ligger i venstre, så skal en aldri kjøre direkte til høyre Leon83 skriver at han er på vei inn på E18 fra påkjøringsrampa som fletter med kollektivfeltet, og ble forbikjørt i det han skal bytte felt fra kollektivfeltet til høyre kjørefelt på E18 (altså midterste felt, hvis du regner med kollektivfeltet). Leaon83: Det er utrolig ufint å kjøre slik som bilen som kom bak deg gjorde, men det er ikke særlig uvanlig, og jeg opplever det nokså ofte selv også. 2 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Er det ikke sunn fornuft å la bilen foran komme seg utpå først? Tja, hva om bilen foran ikke viser tegn til å benytte akselerasjonsfeltet til å - nettopp - akselerere? Skal man da dilte etter denne bilen og risikere å få en som kjører i 90 i høyrefeltet på E18 rett opp i hekken? Hastighetstilpasningen skal gjøres i akselerasjonsfeltet, ikke etter at man er ute på E18. Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 2. februar 2018 Del Skrevet 2. februar 2018 Ble tutet på av en Leaf i en tofelts rundkjøring. Han kjørte i det innerste mens jeg kjørte ut på det ytterste. Han kom bak meg, men ble nok litt sur for han måtte vike siden han skulle skifte felt. Chilax bruh. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 (endret) Det er veldig mange som ikke vet at man har høyrevikeplikt på vanlig måte inne i en rundkjøring med flere felt Litt snålt med de som har høy fart inn i rundkjøringen i venstrefeltet og bruker høyrefeltet som en dosering uten hverken blink eller å vike. 50% av oppkjøringen burde jo gått på variasjoner i rundkjøringer i varierende trafikktetthet. Selv kjørte jeg opp rett etter kørushen og var selvsagt innom Sinsen rundkjøringen i tett trafikk flere ganger. Fikk en ekstra pluss for at jeg ikke prøvde å presse meg ut i høyrefeltet i rundkjøringen for å rekke avkjøringen men heller tok flere runder til det ble klart. Endret 3. februar 2018 av Theo343 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 tja, det er ikke egne regler for rundkjøringer, så det heter seg at en skal følge vanlige trafikkregler, men det hadde vært enklere med egne regler, så slipper en slike missforståelser som det er hundrevis av diskusjoner om. og derfor er det en fordel å kjøre midt i, eller ytterkant, så slipper en å tenke på filskifte og vikeplikt, da det er fult lovlig, da det som sagt, ikke er lover for hvordan en skal kjøre Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Det er veldig mange som ikke vet at man har høyrevikeplikt på vanlig måte inne i en rundkjøring med flere felt Det er egentlig helt greit at de ikke vet det, siden man ikke har det heller. Man har vikeplikt ved feltskifte, det er noe helt annet. 5 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 3. februar 2018 Del Skrevet 3. februar 2018 Fikk en ekstra pluss for at jeg ikke prøvde å presse meg ut i høyrefeltet i rundkjøringen for å rekke avkjøringen men heller tok flere runder til det ble klart. Hva pokker!? Kryss i margen? Alle innkjøringer og utkjøringer fra Sinsenkrysset er flerfelts. Hvis du må kjøre flere runder der er det fordi noen andre gjør feil. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå