Theo343 Skrevet 3. desember 2017 Del Skrevet 3. desember 2017 (endret) https://no.m.wikipedia.org/wiki/Tåkelys Ergo er riktig benevnelse da "kurve-/tåkelys" (i denne sammensatte kombinasjonen) som anngir "tåkelys foran" . Det er i bunn og grunn bare en annen måte å si "Tåkelys foran" på da jeg aldri har sett biler med kurvelys bak. Men greit nok, da sier man "tåkebaklys bak" hehe. Og som jeg nevnte tidligere, noen har innstillinger som gir dette. https://www.h-avis.no/nyheter/trafikk/bil-og-motor/mange-bilister-gar-i-takelysfella/s/5-62-385306 Endret 3. desember 2017 av Theo343 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 3. desember 2017 Del Skrevet 3. desember 2017 Japp. Og tåkebaklys for lysene bak. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) "Morsomt" med syklister som skal sykle i veibanen og som samtidig tror de er fritatt for trafikkrelger. Gjelder vel flesteparten med to hjul og pedaler desverre. Sto i et veikryss i ikveld, syklist kommer fra venstre, jeg ser at han ikke har tenkt å stoppe så jeg kjører litt ut i krysset, han sykler "unna" og jeg tuter flere ganger, han begynte å skrike som et helvette, han så som som et ilsint lemen der han vrei seg rundt på sykkelen. Eldre kar, antagelig ikke lappen eller noe kunnskap om trafikkregler. Jævla kjøtthue. Endret 9. desember 2017 av Simkin 1 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 "Morsomt" med syklister som skal sykle i veibanen og som samtidig tror de er fritatt for trafikkrelger. Gjelder vel flesteparten med to hjul og pedaler desverre. Sto i et veikryss i ikveld, syklist kommer fra venstre, jeg ser at han ikke har tenkt å stoppe så jeg kjører litt ut i krysset, han sykler "unna" og jeg tuter flere ganger, han begynte å skrike som et helvette, han så som som et ilsint lemen der han vrei seg rundt på sykkelen. Eldre kar, antagelig ikke lappen eller noe kunnskap om trafikkregler. Jævla kjøtthue. 1: Cut a hole in a box 2: Put your junk in that box 3: Make her open the box 4: Kjør over jævelen!! And that's the way you do it 2 Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 .... 4: Kjør over jævelen!! And that's the way you do it Ja! Hvis du selv er en syk jævel, som ikke har noe i trafikken å gjøre. Noen ganger er det umulig å unngå sammenstøt. Men å gå inn for å bli påkjørt fordi "du har retten på din side," det er ganske drøyt... Spesielt mot myke traffikanter som potensielt kan miste livet, mens du sitter i et stålbur. 2 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 7. desember 2017 Del Skrevet 7. desember 2017 Men hvis man sitter i et stålbur, burde ikke disse myke trafikantene være litt mer forsiktige, oppmerksomme, og følge lovverket? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 (endret) "Morsomt" med syklister som skal sykle i veibanen og som samtidig tror de er fritatt for trafikkrelger. Gjelder vel flesteparten med to hjul og pedaler desverre. Sto i et veikryss i ikveld, syklist kommer fra venstre, jeg ser at han ikke har tenkt å stoppe så jeg kjører litt ut i krysset, han sykler "unna" og jeg tuter flere ganger, han begynte å skrike som et helvette, han så som som et ilsint lemen der han vrei seg rundt på sykkelen. Eldre kar, antagelig ikke lappen eller noe kunnskap om trafikkregler. Jævla kjøtthue. Selv er jeg en ivrig syklist men syklister som holder på slik har jeg ingen forståelse for. Fullstendig enig med unntak av "flesteparten". Det gjelder kanskje flesteparten av de man ser/opplever når man sitter i bil, som er et fåtall av faktiske syklister til og fra jobb. De som oppfører seg bra legger man sjelden merke til. Så har man disse som på død og liv (bokstavlig talt) skal sykle om vinteren. Er det litt sørpe i sykkelfeltet så må de ut i veibanen og er det litt sørpe i veibanen så vingler de frem og tilbake der veien gir minst mulig motstand. Livsfarlig. Ble nesten presset inn i en buss for et par dager siden av en syklist som drev på slik mellom oppmalt sykkelfelt og veibane. Helt siden jeg begynte å sykle i klubb og div. annet for 5-6 år siden så har jeg vært av den formening at skal man sykle i trafikken i dag (utenom rene sykkelstier, gang og sykkelfelt etc) så bør det være krav om føreropplæring med samme opplegg som mopedister må igjennom. Har man førerkort på moped eller personbil så kvalifiserer det men med krav om å delta på et "Hvordan opptrer man som syklist i trafikken" kurs hvor man får utdelt "Førerkort ID" RFID brikke som alltid medbringes. Alle sykkelklubber bedriver mye opplæring som terpes hver gang man er ute på veien (i regi av Norges Cykleforbund) for sine deltakere med stoff som de fleste andre syklister ikke har noe bevisst forhold til. Alle syklister som ferdes i trafikken bør også være pålagt å ha en RFID brikke i sekken/lomma (eller på sykkelen, nøkkelknippet) som har ett "gjennkjenningsmerke" (eks førerkort ID) på lik linje som mopeder og biler som politiet lett kan lese av når de står stille og følger med på trafikken. På denne måten kan Politiet eller statens Vegvesen (teknisk kontroll som lys etc) etablere post ved typiske flaskehalspunkter for syklister hvor disse kommer ut i veibane eller veibane med oppmalt sykkelfelt (fattigmanns sykkelvei) og stoppe alle som ikke har med seg en avlesbar RFID brikke. I det hele tatt burde politiet ha vesentlig mer kontroller av syklister i eks. rushtider. Dette hindrer heller ikke annen trafikk like mye. Akkurat nå er det helt texas mange steder og sykling har endret seg mye de siste 20 årene uten at sykkelveier har fulgt på i tilstrekkelig grad. Det er heller ikke mange måneder siden jeg var vitne til en syklist som kom i stor fart ned en lang bakke på gang og sykkelveg og hadde meiet ned en fotgjenger. Politiet stod på stedet. Vi trenger bedre sykkelveier samt bedre etablerte krav (som nevnt ovenfor) til syklister som ferdes i trafikken. Når det gjelder Oslo så burde MDG være like opptatt av å ha slikt på politisk dagsorden som biler. Endret 8. desember 2017 av Theo343 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Ekkelt med syklister som passerer biler på høyre side når det er kø på morrakvisten.Står ofte i kø det siste stykket mot barnehagen, og når jeg skal av til høyre har jeg av og til opplevd at syklister kommer forbi meg. Har klart å se dem hver gang slik at jeg har unngått å få dem i høyredøra, men noen morgener når det er bek mørkt, regn og motlys fra andre biler er det slett ikke så lett. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Men hvis man sitter i et stålbur, burde ikke disse myke trafikantene være litt mer forsiktige, oppmerksomme, og følge lovverket? Ja, det er seøvfølgelig de som er offeret for det farlige kjøretøyet som er problemet, vi burde ikke slå ned på utenlandske trailere med sommerdekk heller, andre folk må bare være mer forsiktige. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Ekkelt med syklister som passerer biler på høyre side når det er kø på morrakvisten. Står ofte i kø det siste stykket mot barnehagen, og når jeg skal av til høyre har jeg av og til opplevd at syklister kommer forbi meg. Har klart å se dem hver gang slik at jeg har unngått å få dem i høyredøra, men noen morgener når det er bek mørkt, regn og motlys fra andre biler er det slett ikke så lett. Ja, dette er jo standardsituasjonen når det er sykkelfelt, og det er mange bilister som ikke følger med da også, kanskje man burde lysregulere annerledes i kryss med sykkelfelt? Det løser dog ikke problemet om syklisten kommer litt senere inn til krysset. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 "Morsomt" med syklister som skal sykle i veibanen og som samtidig tror de er fritatt for trafikkrelger. Gjelder vel flesteparten med to hjul og pedaler desverre. Sto i et veikryss i ikveld, syklist kommer fra venstre, jeg ser at han ikke har tenkt å stoppe så jeg kjører litt ut i krysset, han sykler "unna" og jeg tuter flere ganger, han begynte å skrike som et helvette, han så som som et ilsint lemen der han vrei seg rundt på sykkelen. Eldre kar, antagelig ikke lappen eller noe kunnskap om trafikkregler. Jævla kjøtthue. Selv er jeg en ivrig syklist men syklister som holder på slik har jeg ingen forståelse for. Fullstendig enig med unntak av "flesteparten". Det gjelder kanskje flesteparten av de man ser/opplever når man sitter i bil, som er et fåtall av faktiske syklister til og fra jobb. De som oppfører seg bra legger man sjelden merke til. Så har man disse som på død og liv (bokstavlig talt) skal sykle om vinteren. Er det litt sørpe i sykkelfeltet så må de ut i veibanen og er det litt sørpe i veibanen så vingler de frem og tilbake der veien gir minst mulig motstand. Livsfarlig. Ble nesten presset inn i en buss for et par dager siden av en syklist som drev på slik mellom oppmalt sykkelfelt og veibane. Helt siden jeg begynte å sykle i klubb og div. annet for 5-6 år siden så har jeg vært av den formening at skal man sykle i trafikken i dag (utenom rene sykkelstier, gang og sykkelfelt etc) så bør det være krav om føreropplæring med samme opplegg som mopedister må igjennom. Har man førerkort på moped eller personbil så kvalifiserer det men med krav om å delta på et "Hvordan opptrer man som syklist i trafikken" kurs hvor man får utdelt "Førerkort ID" RFID brikke som alltid medbringes. Alle sykkelklubber bedriver mye opplæring som terpes hver gang man er ute på veien (i regi av Norges Cykleforbund) for sine deltakere med stoff som de fleste andre syklister ikke har noe bevisst forhold til. Alle syklister som ferdes i trafikken bør også være pålagt å ha en RFID brikke i sekken/lomma (eller på sykkelen, nøkkelknippet) som har ett "gjennkjenningsmerke" (eks førerkort ID) på lik linje som mopeder og biler som politiet lett kan lese av når de står stille og følger med på trafikken. På denne måten kan Politiet eller statens Vegvesen (teknisk kontroll som lys etc) etablere post ved typiske flaskehalspunkter for syklister hvor disse kommer ut i veibane eller veibane med oppmalt sykkelfelt (fattigmanns sykkelvei) og stoppe alle som ikke har med seg en avlesbar RFID brikke. I det hele tatt burde politiet ha vesentlig mer kontroller av syklister i eks. rushtider. Dette hindrer heller ikke annen trafikk like mye. Akkurat nå er det helt texas mange steder og sykling har endret seg mye de siste 20 årene uten at sykkelveier har fulgt på i tilstrekkelig grad. Det er heller ikke mange måneder siden jeg var vitne til en syklist som kom i stor fart ned en lang bakke på gang og sykkelveg og hadde meiet ned en fotgjenger. Politiet stod på stedet. Vi trenger bedre sykkelveier samt bedre etablerte krav (som nevnt ovenfor) til syklister som ferdes i trafikken. Når det gjelder Oslo så burde MDG være like opptatt av å ha slikt på politisk dagsorden som biler. Det er ikke problematisk å sykle i veibanen, om du synes det er så ille, så bør du ta det opp med bydrift som ikke holder sykkelfeltene fri for snø. Å ha sertfikatkrav vil nesten garantert gjøre sykling mer usikkert. For det første er ikke folk med vanlig sertifikat som sykler involvert i mindre ulykker, for det andre fører det nesten garantert til at vesentlig færre sykler, med tilsvarende økt usikkerhet (folk blir dårligere til å forholde seg til syklister når det er færre av de), og samfunnskostnad pga folkehelse, og forsinkelser. For noen måneder siden så du noen bli påkjørt av en sykkel, det gikk antakelig greit nok, i mellomtiden har 5-10 blitt drept av å bli påkjørt av et tyngre kjøretøy. Folk har ofte et totalt urealistisk bilde av faren syklister utgjør kontra tyngre kjøretøy. Faren syklister utgjør blekner. AtW Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 (endret) At syklister blir påkjørt av folk med førerkort skal ikke være til hinder for god sikring og opplæring samt krav til syklister som ferdes i trafikken/veibanen. Syklister har ikke mindre behov for denne kunnskapen. Man kan jo bare tenke seg hvordan situasjonen hadde vært om de som i dag må gjennom opplæring før de ferdes i trafikken ikke hadde hatt disse kravene Hvis man ikke ønsker å gjennomføre slik opplæring/serifisering får man holde seg unna veibanen som er fult mulig selv der jeg sykler fra og har mange mil til jobb. Endret 8. desember 2017 av Theo343 4 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 At syklister blir påkjørt av folk med førerkort skal ikke være til hinder for god sikring og opplæring samt krav til syklister som ferdes i trafikken/veibanen. Syklister har ikke mindre behov for denne kunnskapen. Man kan jo bare tenke seg hvordan situasjonen hadde vært om de som i dag må gjennom opplæring før de ferdes i trafikken ikke hadde hatt disse kravene Hvis man ikke ønsker å gjennomføre slik opplæring/serifisering får man holde seg unna veibanen som er fult mulig selv der jeg sykler fra og har mange mil til jobb. Det er bare det at det ikke er noen dekning for at ting blir tryggere, snarere tvert imot, dataene vi ha tyder på at det blir mer utrygt, er dårligere for folks helse og koster mye penger. Derfor er det en dårlig ide. AtW Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 (endret) Ekkelt med syklister som passerer biler på høyre side når det er kø på morrakvisten. Står ofte i kø det siste stykket mot barnehagen, og når jeg skal av til høyre har jeg av og til opplevd at syklister kommer forbi meg. Har klart å se dem hver gang slik at jeg har unngått å få dem i høyredøra, men noen morgener når det er bek mørkt, regn og motlys fra andre biler er det slett ikke så lett. Noe annet som er ekkelt er elbiler som kommer susende i kollektivtfeltet inn mot kryss der kollektivfeltet slutter (F.eks. der kollektivfeltet slutter for de som skal svinge til høyre. ) Holdt på å kveste en slik for litt siden. Blinket i god tid, så vedkommende må ha sett at jeg skulle svinge over der kollektivfeltet slutter. (Men jeg stusset litt på at han plutselig var blitt borte, og sjekket (selvsagt) blindsonen før jeg var krysset midtlinjen, så greide å unngå ham.) Også flere som kjører inn i kollektivfeltet alt for tidlig på E6 østover for å ta av mot Ring3/Fornebu, og som da gir gass for å komme foran de som skifter fil på riktig sted.... (Evt. elbiler som allerede ligger der, som gjør det samme) Endret 8. desember 2017 av KalleKanin Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Er det virkelig sånn at man må merke innlegg som ikke er ment seriøst? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Er det virkelig sånn at man må merke innlegg som ikke er ment seriøst? Bare ta 2 Praljak i kveld og sjekk svarene du får i morgen. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Er det virkelig sånn at man må merke innlegg som ikke er ment seriøst? Nei. Det er sånn at folk jevnlig kjører på en måte som er livsfarlig for myke trafikanter for å "lære de en lekse" og at folk jevnlig skylder på offeret og har holdninger av typen "de fortjener det, og dessuten mener det er akseptabelt å komme med hårreisende uttalelser om syklister. Derfor er ikke slikt morsomt, og man har en berettiget forventning om at selv om man ikke kommer til å direkte kjøre ned folk, så har man holdninger og handlingdmønster som ikke er innafor. Det ligger ofte noe bak slike "vitser". AtW Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 (endret) Ekkelt med syklister som passerer biler på høyre side når det er kø på morrakvisten. Står ofte i kø det siste stykket mot barnehagen, og når jeg skal av til høyre har jeg av og til opplevd at syklister kommer forbi meg. Har klart å se dem hver gang slik at jeg har unngått å få dem i høyredøra, men noen morgener når det er bek mørkt, regn og motlys fra andre biler er det slett ikke så lett. Noe annet som er ekkelt er elbiler som kommer susende i kollektivtfeltet inn mot kryss der kollektivfeltet slutter (F.eks. der kollektivfeltet slutter for de som skal svinge til høyre. ) Holdt på å kveste en slik for litt siden. Blinket i god tid, så vedkommende må ha sett at jeg skulle svinge over der kollektivfeltet slutter. (Men jeg stusset litt på at han plutselig var blitt borte, og sjekket (selvsagt) blindsonen før jeg var krysset midtlinjen, så greide å unngå ham.) Også flere som kjører inn i kollektivfeltet alt for tidlig på E6 østover for å ta av mot Ring3/Fornebu, og som da gir gass for å komme foran de som skifter fil på riktig sted.... (Evt. elbiler som allerede ligger der, som gjør det samme) Ser også at flere og flere fossilbiler også kjører i kollektivfeltet fordi de skal ta av der kollektivfeltet slutter om 500-1000m minst. Eller at de bare bruker kollektivfeltet sikkert fordi de er furtne over at elbilene får lov til å kjøre der så da skal de og. Som elbilist er jeg obs på at fossilbiler skal ta av der kollektivfeltet slutter, slik at jeg gir dem plass til det. Men to forutsetninger gjelder: 1. Bruk blinklys slik at jeg vet at du skal ta av - ofte står du i kø, og jeg kjører forbi alle sammen. 2. IKKE ta av før kollektivfeltet slutter. Endret 8. desember 2017 av H.A.M. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Det er ikke sykling på snø som er problemet, problemet er at gang og sykkelfelt saltes, så det blir sørpe, som er livsfarlig å sykle på Is er tryggere å sykle på, når en har piggdekk, enn saltsørpe Skal en unngå syklister i veien, så må de brøyte og eventuelt strø med sand Har vært flere artikler i aviser om akkurat dette emnet Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 8. desember 2017 Del Skrevet 8. desember 2017 Som elbilist er jeg obs på at fossilbiler skal ta av der kollektivfeltet slutter, slik at jeg gir dem plass til det. Men to forutsetninger gjelder: 1. Bruk blinklys slik at jeg vet at du skal ta av - ofte står du i kø, og jeg kjører forbi alle sammen. 2. IKKE ta av før kollektivfeltet slutter. Kom da på en 3. ting, litt relatert til 1: Når man legger seg ut slik, så husk å trykke på gasspedalen, slik at de som kommer bak slipper å bremse masse. Evt slipp de som kommer raskt bakfra forbi først... (Gjelder de fleste situasjoner der man skifter filer) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå