Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg ser lastebiler som kjører stein og annen masse uten sikkerhetsnett, altfor mye av det og er noe av det styggeste jeg ser!

På 90-tallet kjente jeg ei dame som ble ødelagt for livet pga. en stein mindre enn en knyttneve fra et slik lass. Hun måtte gjennom et uttall rekonstruksjonsoperasjoner av ansiktet og om hun noensinne ble "helt bra" vet jeg ikke.

 

Hun lå også omtrentlig 200 meter bak denne lastebilen.

 

I tillegg søplebiler med åpne kontainere hvor dritten blåser alle veier på motorvei osv.

Er mange som er litt late med dette på søppelbilene ja... selv når jeg er ferdig på ruta styrer jeg pressa manuelt for å ta den helt ned og ut, så den dekker til mest mulig for søpla så det ikke blåser ut. Altså stopper automatikken på midtposisjonen rett før den drar søpla opp igjen.

 

Men på de eldre vi har er innkastet veldig lavt og ikke mulig å dekke til alt for å blåse bort, det er mer en fabrikasjonsfeil hos produsenten på tegnebordet vi ikke får gjort mye med...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er grunnen til at du ikke slår de av? Lovlig lyskombinasjon er vel en stor del av førerkort-opplæringen i Norge, og tåkelys viser symbol i dashbordet. Det eneste som gjenstår er intellektet til den kjøttsekken som skal trykke på knappene, trykke på pedalene og svinge på rattet.

Tåkelysene lyser opp akkurat der hvor sjåføren har festet blikket?

 

Fra tid til annen er det noen av de tåkelysene som irriterer så i grenseland i mørket, gir dem en flikk med elglysa så dimmer de fort ned.

Lenke til kommentar

 

Hva er grunnen til at du ikke slår de av? Lovlig lyskombinasjon er vel en stor del av førerkort-opplæringen i Norge, og tåkelys viser symbol i dashbordet. Det eneste som gjenstår er intellektet til den kjøttsekken som skal trykke på knappene, trykke på pedalene og svinge på rattet.

Tåkelysene lyser opp akkurat der hvor sjåføren har festet blikket?

 

Fra tid til annen er det noen av de tåkelysene som irriterer så i grenseland i mørket, gir dem en flikk med elglysa så dimmer de fort ned.

 

 

Folk som bruker tåkelysene feil er så vanlig her at jeg ikke har mulighet til å ta grep selv uten å kjøre full disko hver gang jeg skal kjøre til jobb. Jeg pleier å disiplinere de som blender meg med fjernlysene eller med dårlig justering.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Men hvor ofte er det du kjører med tåkelys? Jeg kjører jo tidvis i parklys og tåkelys-kombinasjon av estetiske grunner, men ser for meg at den gjennomsnittlige sjåfør har faktisk bruk for tåkelysene en håndfull ganger i året.

Jeg har nøyaktig det samme bruksmønsteret som deg. Men etter snart ti år i trafikken har jeg faktisk ikke hatt behov for tåkelys foran for å se veien for å komme frem.

 

Skal jeg være litt generaliserende og si at det er et flertall med BMW og Suzukier som kjører med nærlys + tåkelys. Har dere andre observasjoner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvor ofte er det du kjører med tåkelys? Jeg kjører jo tidvis i parklys og tåkelys-kombinasjon av estetiske grunner, men ser for meg at den gjennomsnittlige sjåfør har faktisk bruk for tåkelysene en håndfull ganger i året.

Møter du på forhold der du på grunn av redusert sikt ikke kan kjøre raskere enn 20-30km/t en håndfull ganger i året er du ikke noen gjennomsnittlig sjåfør.

Lenke til kommentar

Har hatt bruk for tåkelys foran én gang i løpet av de over 20 årene jeg har hatt lappen. Da var jeg på fjellet og tåken var så tykk at jeg ikke så mer enn to-tre meter foran bilen. Av med nærlys, på med tåkelys og 10 km/t. Til alt annet kan man fint bruke tåkelys i kombo med parklys dersom bilen din er så gammel at den har det - nyere Audier har f.eks ikke tåkelys lenger så på den ene bilen min kan jeg ikke gjøre slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt bruk for tåkelys foran én gang i løpet av de over 20 årene jeg har hatt lappen. Da var jeg på fjellet og tåken var så tykk at jeg ikke så mer enn to-tre meter foran bilen. Av med nærlys, på med tåkelys og 10 km/t. Til alt annet kan man fint bruke tåkelys i kombo med parklys dersom bilen din er så gammel at den har det - nyere Audier har f.eks ikke tåkelys lenger så på den ene bilen min kan jeg ikke gjøre slikt.

Joda, de har tåkelys, men byttet navn til noe annet. På Audier med LED lys foran er det slik at de øverste LED lysene skrur seg av når man trykker på knappen. Altså kun lysene som lyser nedover er på, så er ingen ekstra lys som skrur seg på

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Poenget er at mange som driver med øvelseskjøring for tenåringsbarn ofte har lysene feil satt fordi man ikke sjekker de etter at poden/prinsessa har kåla på instrumentene. De fleste setter lyset i én posisjon og sjekker aldri hva de står til annet enn fjernlys og nærlys som bare er en vippefunksjon.

 

Tåkelys er forøvrig forbudt å bruke med unntak i tett tåke som vi sjelden eller aldri har hatt .

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tåkelys blender ikke under normale kjøreforhold, men så snart veien blir våt, eller er snødekket, så gir de et ubehagelig lys. Jeg er også av den oppfatningen at tåkelys er så sjeldent i bruk at en gjennomsnittlig bilist nesten aldri vil trenge det. Selv har jeg brukt tåkelys én gang, i tett snødriv nordpå hvor sikten var så kort at vi ikke hadde mer enn gangfart + litt. 

 

Og til Theo343, tåkelys er ikke forbudt. Det er helt lovlig å bruke, men skal ikke være påslått i kombinasjon med noe annet enn parklys. På dagtid kan du helt lovlig kjøre med tåkelys i stedet for nærlys. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har hatt bruk for tåkelys foran én gang i løpet av de over 20 årene jeg har hatt lappen. Da var jeg på fjellet og tåken var så tykk at jeg ikke så mer enn to-tre meter foran bilen. Av med nærlys, på med tåkelys og 10 km/t. Til alt annet kan man fint bruke tåkelys i kombo med parklys dersom bilen din er så gammel at den har det - nyere Audier har f.eks ikke tåkelys lenger så på den ene bilen min kan jeg ikke gjøre slikt.

Joda, de har tåkelys, men byttet navn til noe annet. På Audier med LED lys foran er det slik at de øverste LED lysene skrur seg av når man trykker på knappen. Altså kun lysene som lyser nedover er på, så er ingen ekstra lys som skrur seg på

 

Mente at det ikke er lavtsittende tåkelys nede på fangeren som umuliggjør kombinasjonen parklys og tåkelys. Jeg har sett bryteren for å sette hovedlykta i tåkemodus (og til den dag i dag aldri brukt den :) )

Lenke til kommentar

 

 

Har hatt bruk for tåkelys foran én gang i løpet av de over 20 årene jeg har hatt lappen. Da var jeg på fjellet og tåken var så tykk at jeg ikke så mer enn to-tre meter foran bilen. Av med nærlys, på med tåkelys og 10 km/t. Til alt annet kan man fint bruke tåkelys i kombo med parklys dersom bilen din er så gammel at den har det - nyere Audier har f.eks ikke tåkelys lenger så på den ene bilen min kan jeg ikke gjøre slikt.

Joda, de har tåkelys, men byttet navn til noe annet. På Audier med LED lys foran er det slik at de øverste LED lysene skrur seg av når man trykker på knappen. Altså kun lysene som lyser nedover er på, så er ingen ekstra lys som skrur seg på

Mente at det ikke er lavtsittende tåkelys nede på fangeren som umuliggjør kombinasjonen parklys og tåkelys. Jeg har sett bryteren for å sette hovedlykta i tåkemodus (og til den dag i dag aldri brukt den :) )

Ja, heter vel 'all weather lights' eller noe slikt. Sikkert fin i tungt snøvær.

Lenke til kommentar

 

Og til Theo343, tåkelys er ikke forbudt. Det er helt lovlig å bruke, men skal ikke være påslått i kombinasjon med noe annet enn parklys. På dagtid kan du helt lovlig kjøre med tåkelys i stedet for nærlys. 

Fullstendig klar over at nækombo foran er forbudt og at enkeltvarianter er tillatt. Eks. å kjøre med grøftlys foran uten nærlys men ikke med begge på samtidig. Mange nye biler gjør dette som automatikk, slår av nærlyset på dagtid men har på grøftelyset. Der i blant min egen bil.

Med tåkelys sikter jeg til tåkebaklyset som "blender" alle bak deg når de blir brukt feil, som i lett morgendis, lett regn eller lett snøvær.

 

Det er kanskje mange som ikke er klar over at tåkelyset bak skaper problemer for andre?

 

Personlig skaper aldri grøftelys og nærlys foran problemer for meg som møtende. Blendes aldri av lovlige pærer med disse på samtidig her. Gir heller tommel opp for økt fokus på sikkerhet.

Tvert i mot synes jeg nærlys+grøftlys burdet vært lovlig til enhver tid da det gir bedre sikt over områder hvor dyr kommer løpende ut i veien. Jeg som man forstår ikke enig i at denne kombinasjonen gir dårligere sikt for egen del. Kjører såpass mye på mørk landevei at jeg har opplevd fordelene.

Tåkelys bak der i mot skaper problemer og spesielt når det er mørkt.

 

 

EDIT:

Når vi først er innne på baklys som blender. Å stå i kø i tuneller kan være en prøvelse i blandt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Noen bremselys skjærer i stykker netthinnen, blir mer sveiseblind enn til vanlig.

Synes egentlig det er verre med alminnelige baklys som kjøres på alt for lav PWM frekvens slik at de etterlater seg distraherende pulserende spor på netthinna når man flytter blikket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...