Hansien Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Jeg bruker speilene, og andre hjelpemidler, på mine lastebiler ganske flittig. 3 Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Burde heller være påbudt å ha opplæring i tungt kjøretøy en ukes tid for å ta førerkort. Når man først har sett ting fra lastebilens perspektiv får man et helt annet syn på hvordan man samkjører med lastebiler og hvor man skal legge seg osv. Og et godt sikkerhetskurs som på BE og større klasser. Tok det for en stund siden og fikk en god oppfriskning og noen tankevekkere med tanke på plassering og tilpassing av fart. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Så, "en dom for noen uker siden" er det samme som "de ofte ikke bruker"? Nei, det er et eksempel. Det mangler ikke på lastebilsjåfører som mener blindsonene deres er alle andres ansvar, selv om de har speil som dekker de. AtW Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Folk inne i bilen som forventer at varmen skal stå på fullt når man er kledd for 15 minus. 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Jeg lå bak en bil som mistet hjulet en gang. Var i hjulskiftesesong så jeg kan tenke meg at en rask runde med etterstramming hadde hjulpet.Kjørte forbi en stillestående bil med nødblink i høyre felt idag - litt lenger fremme kom jeg over hjulet hans i venstre felt. 2 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Så, "en dom for noen uker siden" er det samme som "de ofte ikke bruker"? Nei, det er et eksempel. Det mangler ikke på lastebilsjåfører som mener blindsonene deres er alle andres ansvar, selv om de har speil som dekker de. AtW Jaha? 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Så, så, gutter. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Så, "en dom for noen uker siden" er det samme som "de ofte ikke bruker"? Nei, det er et eksempel. Det mangler ikke på lastebilsjåfører som mener blindsonene deres er alle andres ansvar, selv om de har speil som dekker de. AtW Jaha? Det er bare å kikke på diverse diskusjoner, mange er flinke, men det er også en god del med det jeg vil kalle en i overkant lettvint holdning til eget ansvar i trafikken. AtW Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 (endret) Åja, her var det jammen noen dårlige sjåfører som måtte uttale seg. Vel, jeg sa ingenting om IS. Jeg sa snø, vesentlig forskjell. Og man kjører etter FORHOLDENE, åpenbart. Om veien er islagt er man selvfølgelig nødt å kjøre forsvarlig så man ikke mister kontrollen, omså om man må legge seg 15 km/t-20 km/t under fartsgrensa. Og de som er så forsiktige at de må ligge i 70 i 80-sona fordi det er mørkt og snø på veien, gjør at de bak (gjerne unge, uerfarne og utålmodige sjåfører) velger å ta farlige forbikjøringer. Man kan ikke gjøre noe med slike. For når man ser at her er det faktisk mulig å ligge i 90 km/t eller mer i 80-sona på brøytet snødekt vei, så vil man se etter muligheter for forbikjøringer. Om det er folk som ikke kjenner strekningene vil de velge å ta farlige forbikjøringer, noe som kan ende med frontkollisjon i verste fall, eller at de feilberegner fart og strekning. Derfor er jeg uten tvil i min dom; Folk som kjører under fartsgrensa på gode brøytede vinterveier er en fare for andre billister. Det er flere av dem, enn det er av utålmodige sjåfører som ser at det er mulig å kjøre fortere på denne veien, og derfor velger å ta forbikjøringer. Så om du er en av disse jævlene som ligger LANGT under fartsgrensa og ser du har ei hel kø bak deg. Blink deg ut i nærmeste avkjøring og SLIPP DEM FORBI. Endret 22. november 2017 av Adrax Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Nei, det er et eksempel. Det mangler ikke på lastebilsjåfører som mener blindsonene deres er alle andres ansvar, selv om de har speil som dekker de. AtW Det er ikke ansvarsfraskrivelse å ha et ønske om at flere trafikale grupper gjøres mer bevist på en utfordring alle som ferdes i trafikken møter. Slik som blindsoner på større kjøretøy i dette tilfelle. I anleggsbransjen er de relativt flittige, ihvertfall hos mange større entreprenører, med bevisstgjøring på blindsoner på større maskiner for folk som selv ikke innehar kompetansebevis på slikt. Dette fungerer ganske greit der, så hvorfor skulle det ikke gjøre det i trafikal sammenheng? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Nei, det er et eksempel. Det mangler ikke på lastebilsjåfører som mener blindsonene deres er alle andres ansvar, selv om de har speil som dekker de. AtW Det er ikke ansvarsfraskrivelse å ha et ønske om at flere trafikale grupper gjøres mer bevist på en utfordring alle som ferdes i trafikken møter. Slik som blindsoner på større kjøretøy i dette tilfelle. I anleggsbransjen er de relativt flittige, ihvertfall hos mange større entreprenører, med bevisstgjøring på blindsoner på større maskiner for folk som selv ikke innehar kompetansebevis på slikt. Dette fungerer ganske greit der, så hvorfor skulle det ikke gjøre det i trafikal sammenheng? Det strekker seg lengre enn et "ønske om at flere er bevisst". Det er de kjøretøyene som er farlige for omgivelsene som har hovedansvaret, ikke offeret, om man har et kjøretøy som er så farlig for omgivelsene, så bør man gjøre noe med et, ikke bare be alle flytte seg unna. Det er lurt å være oppmerksom selv for å unngå farlige situasjoner, men ansvaret ligger til syvende og sist på de som er til fare og har det juridiske ansvaret. AtW Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Nei, det er et eksempel. Det mangler ikke på lastebilsjåfører som mener blindsonene deres er alle andres ansvar, selv om de har speil som dekker de. AtW Det er ikke ansvarsfraskrivelse å ha et ønske om at flere trafikale grupper gjøres mer bevist på en utfordring alle som ferdes i trafikken møter. Slik som blindsoner på større kjøretøy i dette tilfelle. I anleggsbransjen er de relativt flittige, ihvertfall hos mange større entreprenører, med bevisstgjøring på blindsoner på større maskiner for folk som selv ikke innehar kompetansebevis på slikt. Dette fungerer ganske greit der, så hvorfor skulle det ikke gjøre det i trafikal sammenheng? Det strekker seg lengre enn et "ønske om at flere er bevisst". Det er de kjøretøyene som er farlige for omgivelsene som har hovedansvaret, ikke offeret, om man har et kjøretøy som er så farlig for omgivelsene, så bør man gjøre noe med et, ikke bare be alle flytte seg unna. Det er lurt å være oppmerksom selv for å unngå farlige situasjoner, men ansvaret ligger til syvende og sist på de som er til fare og har det juridiske ansvaret. AtW Det handler ikke om hvem som har ansvar. Det handler om at svært mange rett og slett ikke aner hva blindsone er, og veldig mange tror at en lastebil ser mye mer enn oss, siden de sitter høyt oppe. Det er altså snakk om å informere mer om at lastebiler har et stort skadepotensial og ser veldig lite. Det er ikke snakk om at 'det er begges ansvar og du må flytte deg for lastebiler'. Her om dagen satt jeg på med en som brukte akselerasjonsfeltet og hev seg inn foran en lastebil i en saktegående kø. Spurte hva han driver med, og om han aldri har sett dash cam før. Forklarte han at hele veien han kom i feltet og mens han kjørte foran lastebilen, har han mest sannsynlig ikke sett et snev av bilen din inntil du var rett foran han. Hadde han begynt å kjøre hadde vi sittet sidelengs på E18. 'Åja, jeg trodde lastebiler så mye mer siden de sitter så høyt oppe' Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Nei, det er et eksempel. Det mangler ikke på lastebilsjåfører som mener blindsonene deres er alle andres ansvar, selv om de har speil som dekker de. AtW Det er ikke ansvarsfraskrivelse å ha et ønske om at flere trafikale grupper gjøres mer bevist på en utfordring alle som ferdes i trafikken møter. Slik som blindsoner på større kjøretøy i dette tilfelle. I anleggsbransjen er de relativt flittige, ihvertfall hos mange større entreprenører, med bevisstgjøring på blindsoner på større maskiner for folk som selv ikke innehar kompetansebevis på slikt. Dette fungerer ganske greit der, så hvorfor skulle det ikke gjøre det i trafikal sammenheng? Det strekker seg lengre enn et "ønske om at flere er bevisst". Det er de kjøretøyene som er farlige for omgivelsene som har hovedansvaret, ikke offeret, om man har et kjøretøy som er så farlig for omgivelsene, så bør man gjøre noe med et, ikke bare be alle flytte seg unna. Det er lurt å være oppmerksom selv for å unngå farlige situasjoner, men ansvaret ligger til syvende og sist på de som er til fare og har det juridiske ansvaret. AtW Det handler ikke om hvem som har ansvar. Det handler om at svært mange rett og slett ikke aner hva blindsone er, og veldig mange tror at en lastebil ser mye mer enn oss, siden de sitter høyt oppe. Det er altså snakk om å informere mer om at lastebiler har et stort skadepotensial og ser veldig lite. Det er ikke snakk om at 'det er begges ansvar og du må flytte deg for lastebiler'. Her om dagen satt jeg på med en som brukte akselerasjonsfeltet og hev seg inn foran en lastebil i en saktegående kø. Spurte hva han driver med, og om han aldri har sett dash cam før. Forklarte han at hele veien han kom i feltet og mens han kjørte foran lastebilen, har han mest sannsynlig ikke sett et snev av bilen din inntil du var rett foran han. Hadde han begynt å kjøre hadde vi sittet sidelengs på E18. 'Åja, jeg trodde lastebiler så mye mer siden de sitter så høyt oppe' Svært mange aner ikke hva en blindsone er? Det er ikke min erfaring, selv om man selfølgelig finner løkhoder som ikke vet det. Men lastebiler kan installere ting som gjør at de ser, og blir varslet om ting i blindsonen, lastebileierforbundet er imot påbud på slikt dog... Dvs noe er jo allerede påbudt, det er faktisk påbudt med blindsonespeil på lastebiler, man må bare se i de. AtW 1 Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Folk som kjører under fartsgrensa på gode brøytede vinterveier er en fare for andre billister.Nei. Den som tar en farlig forbikjøring er en fare for andre bilister. 2 Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Folk som kjører under fartsgrensa på gode brøytede vinterveier er en fare for andre billister.Nei. Den som tar en farlig forbikjøring er en fare for andre bilister. Feil. Den som tar en farlig forbikjøring OG de som forårsaker at noen må ta forbikjøring er en fare for andre bilister. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Nei, det er et eksempel. Det mangler ikke på lastebilsjåfører som mener blindsonene deres er alle andres ansvar, selv om de har speil som dekker de. AtW Det er ikke ansvarsfraskrivelse å ha et ønske om at flere trafikale grupper gjøres mer bevist på en utfordring alle som ferdes i trafikken møter. Slik som blindsoner på større kjøretøy i dette tilfelle. I anleggsbransjen er de relativt flittige, ihvertfall hos mange større entreprenører, med bevisstgjøring på blindsoner på større maskiner for folk som selv ikke innehar kompetansebevis på slikt. Dette fungerer ganske greit der, så hvorfor skulle det ikke gjøre det i trafikal sammenheng? Det strekker seg lengre enn et "ønske om at flere er bevisst". Det er de kjøretøyene som er farlige for omgivelsene som har hovedansvaret, ikke offeret, om man har et kjøretøy som er så farlig for omgivelsene, så bør man gjøre noe med et, ikke bare be alle flytte seg unna. Det er lurt å være oppmerksom selv for å unngå farlige situasjoner, men ansvaret ligger til syvende og sist på de som er til fare og har det juridiske ansvaret. AtW Det handler ikke om hvem som har ansvar. Det handler om at svært mange rett og slett ikke aner hva blindsone er, og veldig mange tror at en lastebil ser mye mer enn oss, siden de sitter høyt oppe. Det er altså snakk om å informere mer om at lastebiler har et stort skadepotensial og ser veldig lite. Det er ikke snakk om at 'det er begges ansvar og du må flytte deg for lastebiler'. Her om dagen satt jeg på med en som brukte akselerasjonsfeltet og hev seg inn foran en lastebil i en saktegående kø. Spurte hva han driver med, og om han aldri har sett dash cam før. Forklarte han at hele veien han kom i feltet og mens han kjørte foran lastebilen, har han mest sannsynlig ikke sett et snev av bilen din inntil du var rett foran han. Hadde han begynt å kjøre hadde vi sittet sidelengs på E18. 'Åja, jeg trodde lastebiler så mye mer siden de sitter så høyt oppe' Svært mange aner ikke hva en blindsone er? Det er ikke min erfaring, selv om man selfølgelig finner løkhoder som ikke vet det. Men lastebiler kan installere ting som gjør at de ser, og blir varslet om ting i blindsonen, lastebileierforbundet er imot påbud på slikt dog... Dvs noe er jo allerede påbudt, det er faktisk påbudt med blindsonespeil på lastebiler, man må bare se i de. AtW Jeg kan ikke snakke for lastebilsjåfører, så jeg kan heller ikke uttale meg. Men en ting å ta med i tankene er at en lastebil har per dags dato 6 speil+ryggekamera. Det er mye å følge med på på en gang, spesielt når bilen er 2+ meter bred fra speil til speil. Helt sikkert finnes det hjelpemidler, men om det har veldig mye positiv effekt er jo en annen ting. Det blir jo til slutt for mye å følge med på i mitt hode. Og hvor mye kan man stole på ekstra hjelpemidler som blindsonevarsel? Ja skje det har motsatt effekt, lyser ikke blindsonevarsellampa som man har i personbiler, så tror man det er tomt, og driter i speilet. Bare synsing fra min side. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Folk som legger seg i 5-10 km/t lavere enn fartsgrensen fordi det er mørkt ute eller snø på veien skulle blitt ilagt bot for å være dårlige sjåfører. Så dårligere sikt og redusert veigrep er ikke et argument for å redusere hastigheten...det er alltid trygt å kjøre fartsgrensen? 3 Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Folk som kjører under fartsgrensa på gode brøytede vinterveier er en fare for andre billister.Nei. Den som tar en farlig forbikjøring er en fare for andre bilister. Feil. Den som tar en farlig forbikjøring OG de som forårsaker at noen må ta forbikjøring er en fare for andre bilister. Er nå ingen som gjør at noen MÅ ta en forbikjøring.. Og ja, de som kjører sakte irriterer meg også. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 Det strekker seg lengre enn et "ønske om at flere er bevisst".Det strekker seg dithen at det handler om opplysning og informering om grupper som ikke er like kjent med større kjøretøy og dets utfordringer Det er de kjøretøyene som er farlige for omgivelsene som har hovedansvaret, ikke offeret, om man har et kjøretøy som er så farlig for omgivelsene, så bør man gjøre noe med et, ikke bare be alle flytte seg unna. Det er lurt å være oppmerksom selv for å unngå farlige situasjoner, men ansvaret ligger til syvende og sist på de som er til fare og har det juridiske ansvaret. AtW I en drømmeverden trenger vi hverken lastebilen, personbil eller andre farlige transportmidler. Dessverre er vi ikke der i dag og må gjøre det beste ut av situasjonen vi nå er i. Hvem som har hovedansvaret og hvem som er offeret er strengt tatt irrelevant spør du meg. Naturlig at den som fører vogntog med der-tilhørende opplæring har hovedansvaret for å sørge for at transporten foregår sikkert, men det betyr ikke at andre trafikale gruppe ikke kan ha bedre informasjon om hvilke utfordringer disse møter. Jeg snakker ikke om ansvarsfraskrivelse her.. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 https://www.bt.no/bil/Ligger-du-og-sinker-i-venstre-kjorefelt-pa-motorveien_-kan-du-bli-anmeldt-10812b.html?utm_campaign=Echobox&utm_medium=Social&utm_source=Facebook#link_time=1511350296 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå