Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Trist sak.

 

Dette er nok noe av det som irriterer meg mest i trafikken.

Varebiler og tungtransport hvor sjåføren sitter i mobilen.

 

Hvorfor bruker de ikke handsfree?
Det må da være mye enklere?

Som yrkessjåfør skulle jeg tro man bruker telefonen mye, da er det vel mye enklere å ha den lett tilgjengelig i en mobilholder?

 

Edit: (+ skriveleif)

Og teksting skal man selvsagt aldri gjøre. Må innrømme jeg har gjort det en gang eller to hvis det er veldig oversiktlig, men stort sett stopper jeg bilen, eller venter til en jeg er ferdig med turen.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rett og slett latskap er svaret. Ser det hele tiden. Personer med splitter nye biler fullspekket av teknologi som tillater deg å koble til mobilen. Allikevel sitter de med telefonen i hånda og har den på høyttaler, eller inntil øret.

 

Latskap, eller manglende ansvarsfølelse, mange yrkessjåfører er dessverre ikke sitt ansvar bevisst når det gjelder faren de utgjør for omgivelsene. Jeg tror det er lite klokt, de framskynder bare samfunnets iver etter å bytte de ut med datamaskiner.

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At tungtransport kan kjøre på deg bakfra er årsaken til at jeg helst ikke kjører mellom 2 store kjøretøyer og alltid bruker bakspeilet aktivt når jeg er siste mann i saktegående eller stillestående trafikk.

 

Forsøker også å unngå å kjøre inn i tunneller når jeg vet det er kø. Å bli stående som siste mann inne i en mørk tunell er aldri en bra greie. Det overasker meg at tuneller i tunellnorge ennå ikke har indikatorer på innløpet av tuneller som viser om det er saktegående trafikk inni tunellen. Dette burde vært et påbudt sikkerhetskrav for alle tuneller.

 

Det er ikke rent sjelden at man ser sjåfører ha tilnærmet full brems så fort de entrer en tunell.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hater å ligge både bak, foran, og spesielt ved siden av tungtransport. Prøver å komme meg "unna" så langt det er mulig. Havner man på siden er man fort i blindsonen. Forrige sommer ble vi påkjørt av en trailer da vi sto i helt stillestående kø på E6. Plutselig begynner traileren å skifte felt og vi har ingen steder å bevege oss. Noen sekunder etterpå smalt det. Da var vi på vei til Italia, så det var nesten en ferie i dass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Burde heller være påbudt å ha opplæring i tungt kjøretøy en ukes tid for å ta førerkort. Når man først har sett ting fra lastebilens perspektiv får man et helt annet syn på hvordan man samkjører med lastebiler og hvor man skal legge seg osv.

 

Det er lurt å holde seg ute av blindsoner osv, men lastebiler har speil de ofte ikke bruker, og for meg er det rart at det ikke er påbudt med systemer som detekterer om folk er i blindsoner. Det er i utgagnspunktet sjåføren ansvar å ikke drepe folk når de feks feltskifter.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Burde heller være påbudt å ha opplæring i tungt kjøretøy en ukes tid for å ta førerkort. Når man først har sett ting fra lastebilens perspektiv får man et helt annet syn på hvordan man samkjører med lastebiler og hvor man skal legge seg osv.

Det er ikke så ille. Favoritten er da at man kan fort glemme å se ned under kabinspeilet.

Eller at man tar forbikjøringer, men svinger inn for tidlig pga manglende speildybe. 

Opplæringen er faktisk grei nok, men praktisering på veien etterpå er verre. Spesielt siden speilene + ryggekamera har enorme blindsoner

Lenke til kommentar

Burde heller være påbudt å ha opplæring i tungt kjøretøy en ukes tid for å ta førerkort. Når man først har sett ting fra lastebilens perspektiv får man et helt annet syn på hvordan man samkjører med lastebiler og hvor man skal legge seg osv.

Kanskje det burde vært krav om at lastebilsjåfører skal gå på kne rundt lastebiler i noen uker før de får lappen også..

 

Det er rett og slett tragisk og skremmende at biler med en så håpløs konstruksjon som dagens lastebiler faktisk kan omsettes og brukes lovlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk som bremser mer enn de gasser fortjener å bli slått i trynet med en levende torsk.

Folk som legger seg i 5-10 km/t lavere enn fartsgrensen fordi det er mørkt ute eller snø på veien skulle blitt ilagt bot for å være dårlige sjåfører.

 

 

Hvis man ikke tør å ta en bremsetest på vinteren eller prøve å finne ut hvor fort man må kjøre i en sving for at bilen begynner å gli, så har man ingenting bak rattet å gjøre. Usikre og livredde sjåfører er de farligste sjåførene.

Etter at snøen kom har bilistene med engang lagt seg 10 km/t under fartsgrensa, selv om en vanlig bil med OK piggdekk enkelt kan holde seg på veien i opp mot 90 km/t i ei 80-sone.

 

 

Jeg kjører 1 time til og fra jobb hver dag, fra bygda og inn til byen. En elendig, svingete og humpete vei ute i disktriktet. Ligger i snitt i 90 km/t i 80-sona nesten uansett værforhold. De eneste gangene jeg går under 80 km/t er når jeg slakker ned i de skarpeste svingene. Jeg bruker de første 5 minuttene i bilen for å få "feelingen" og finne ut hvor glatt det er på veien. Da tar jeg en besluttning om det er trygt å øke farten, og hvor mye jeg må senke farten i svingene.

 

Derfor oppfordrer jeg folk til å prøve seg på hobby-rally og sladding på vinteren, rett og slett for å lære å kontrollere bilen under glatte forhold og bli trygg bak rattet. Når man blitt "i ett med bilen" så øker selvtillitten og man blir en mer effektiv og bedre sjåfør.

Endret av Adrax
Lenke til kommentar

Folk som bremser mer enn de gasser fortjener å bli slått i trynet med en levende torsk.

Folk som legger seg i 5-10 km/t lavere enn fartsgrensen fordi det er mørkt ute eller snø på veien skulle blitt ilagt bot for å være dårlige sjåfører.

 

 

Hvis man ikke tør å ta en bremsetest på vinteren eller prøve å finne ut hvor fort man må kjøre i en sving for at bilen begynner å gli, så har man ingenting bak rattet å gjøre. Usikre og livredde sjåfører er de farligste sjåførene.

Etter at snøen kom har bilistene med engang lagt seg 10 km/t under fartsgrensa, selv om en vanlig bil med OK piggdekk enkelt kan holde seg på veien i opp mot 90 km/t i ei 80-sone.

 

 

Jeg kjører 1 time til og fra jobb hver dag, fra bygda og inn til byen. En elendig, svingete og humpete vei ute i disktriktet. Ligger i snitt i 90 km/t i 80-sona nesten uansett værforhold. De eneste gangene jeg går under 80 km/t er når jeg slakker ned i de skarpeste svingene. Jeg bruker de første 5 minuttene i bilen for å få "feelingen" og finne ut hvor glatt det er på veien. Da tar jeg en besluttning om det er trygt å øke farten, og hvor mye jeg må senke farten i svingene.

 

Derfor oppfordrer jeg folk til å prøve seg på hobby-rally og sladding på vinteren, rett og slett for å lære å kontrollere bilen under glatte forhold og bli trygg bak rattet. Når man blitt "i ett med bilen" så øker selvtillitten og man blir en mer effektiv og bedre sjåfør.

Jeg er ikke så sikker på at statistikken underbygger påstanden om at de er dårligere sjåfører. AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter at snøen kom har bilistene med engang lagt seg 10 km/t under fartsgrensa, selv om en vanlig bil med OK piggdekk enkelt kan holde seg på veien i opp mot 90 km/t i ei 80-sone.

Hvis "opp mot 90 km/t" er grensen for hva bilen klarer, er det vel bortimot uforsvarlig å i det hele tatt pushe over 80.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Folk som bremser mer enn de gasser fortjener å bli slått i trynet med en levende torsk.

Folk som legger seg i 5-10 km/t lavere enn fartsgrensen fordi det er mørkt ute eller snø på veien skulle blitt ilagt bot for å være dårlige sjåfører.

 

 

Hvis man ikke tør å ta en bremsetest på vinteren eller prøve å finne ut hvor fort man må kjøre i en sving for at bilen begynner å gli, så har man ingenting bak rattet å gjøre. Usikre og livredde sjåfører er de farligste sjåførene.

Etter at snøen kom har bilistene med engang lagt seg 10 km/t under fartsgrensa, selv om en vanlig bil med OK piggdekk enkelt kan holde seg på veien i opp mot 90 km/t i ei 80-sone.

 

 

Jeg kjører 1 time til og fra jobb hver dag, fra bygda og inn til byen. En elendig, svingete og humpete vei ute i disktriktet. Ligger i snitt i 90 km/t i 80-sona nesten uansett værforhold. De eneste gangene jeg går under 80 km/t er når jeg slakker ned i de skarpeste svingene. Jeg bruker de første 5 minuttene i bilen for å få "feelingen" og finne ut hvor glatt det er på veien. Da tar jeg en besluttning om det er trygt å øke farten, og hvor mye jeg må senke farten i svingene.

 

Derfor oppfordrer jeg folk til å prøve seg på hobby-rally og sladding på vinteren, rett og slett for å lære å kontrollere bilen under glatte forhold og bli trygg bak rattet. Når man blitt "i ett med bilen" så øker selvtillitten og man blir en mer effektiv og bedre sjåfør.

Til alle "idioter" som bedriver hobby-sladding på offentlig vei. Vennligst lever førerkortet asap ;) (Phun intended).

 

I tillegg til å gjøre veien livsfarlig for alle som kan møte deg i en sving eller med rumpa ut på rett strekning så driver du faktisk å glattpolerer veien og gjør den 10 ganger glattere for alle andre. Dette gjelder også alle som synes det er gøy å "sladde litt" ut av et kryss eller rundt en rundkjøring - her blir det da ekstremt glatt for andre og etterhvert er det ikke så morro for de som står i grøfta.

 

Samt en ting de aller fleste overmodige sjåfører med selvoppblåst selvtilit glemmer. At du klarer å holde deg på veien 10km/t over fartsgrensa på glatt vinterfører og gjerne med dårlig sikt i snøværet betyr ikke at du klarer å stoppe tidsnok i en farlig situasjon. Bruke huet og tenk med noe annet enn testosteronkjertlene mellom bena.

 

Kjør pro-aktivt og smart, ikke testo-aktivt med hodet under armen  og holdningen "se så fort jeg klarer å kjøre selv om det var dritglatt og man ikke så hånda foran seg, gikk helt bra!"

Noen ganger lurer jeg på om sjåførskole sjåfører burde gå på sjåførskole.

Endret av Theo343
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Derfor oppfordrer jeg folk til å prøve seg på hobby-rally og sladding på vinteren, rett og slett for å lære å kontrollere bilen under glatte forhold og bli trygg bak rattet. Når man blitt "i ett med bilen" så øker selvtillitten og man blir en mer effektiv og bedre sjåfør.

 

Han var sikkert i ett med bilen og følte seg rimelig trygg han fyren med den røde Hiacen som hadde sklidd av veien, rulla rundt i grøfta og lå på taket på jordet da jeg kjørte gjennom Kviteseid i helga også.

 

Helt rett strekke.

Kjente på bilen, bremsetestet og utfordret svingene litt for å kjenne når bilen slapp, og konkluderte med at 50-60 i 60-sonen der virka trygt.

 

Da jeg så bilen som lå på taket og begynte å bremse ned mistet bilen taket umiddlebart.

Jeg kjørte Land Cruiser med piggdekk, og selv om jeg fint holdt meg på veien tok det en stund før jeg stod stille.

 

Håper ikke du kommer utfor et enkeltparti med rein is der du kommer susende i 90 en morgen!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...