Auto Asmodeus Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 (endret) Lengde, men også form er kanskje ikke alle klar over. Noen har jo konet form, mens andre er rette. Ikke alle vet dette en gang og visstnok "fort gjort!" å gjøre feil.. Endret 15. november 2017 av H.A.M. 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Jeg forsøker å vente litt til med å skifte til vinterdekk, er litt snø her, men har ikke behov for bil akkurat nå, og virker som det blir plussgrader (6-8) de neste to-tre ukene her. Skal på bilferie til Nederland og vil helst kjøre på sommerdekk dit, så får følge litt med på værmeldingen. Tar meg uansett maks en halvtime å skifte dekkene. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Jegh har skiftet hjul selv to ganger i året i 30 år, har aldri etterstrammet. Har ikke opplevd en eneste mutter som har løsnet. De som mister hjul er sannsynligvis de som skrur boltene på når hjulet står på jekken og så glemmer de å stramme godt når bilen er jekket ned. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Å "stramme godt" betyr ofte at det strammes alt for mye, det er ikke bare for moro det er oppgitt hvilket moment det skal strammes med. 3 Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Kjører du unødvendig med piggdekk og bidrar til ekstreme mengder veistøv og dårlig vinterluft i byene? Jeg har bodd 2-5 mil utenfor Oslo i alle år og siste 10+ langt utti skauen med bratte bakker og dårlig brøyting og veihold. Har aldri hatt behov for å kjøre med piggdekk siste 20+ år. Rene og gode gammeldagse vinterveier er det beste å kjøre på. Blir det glatt er det bare å slenge på ett par kjettinger, så kommer en seg fram med tiden til hjelp. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 (endret) Ham: Helt riktig, viktig å sørge for at du har riktige bolter . Roger_Moore: Har selv aldri mistet et hjul men etterstrammer med momentnøkkel. Det tar like lang tid som å fylle spylevæske. Og som Snylter påpeker skal man ikke stramme for mye. Men det er også helt riktig at man skal stramme ferdig etter at bilen er jekket ned. Det veste er når man har byttet hjul hos "vi kjører inn en buss med utlendinger for å bytte hjul" hvor man senere har fått en pungtering langs landeveien og hjulene sitter så hardt at du med en vanlig hjulvinne ikke har sjangs i havet til å få løsnet det med 100+kg moment. Jeg har alltid en "vektstang"/teleskoparm med meg men har måttet gi opp selv med denne på noen biler langs veien. LabWeiler: Helt enig, men så heldige er vi nok ikke så nære byen lenger. Lenge siden det var rene vinterveier her ute. På 90-tallet var det vesentlig bedre men nå er det oftest en blanding av møkkete salt, sand og slush som gjerne har fryst til is på morrakvisten Vi har i tillegg mye tungtrafikk på veiene gjennom bygda som søler til det meste av "godt føre". Må lenger ut på bygda enn 3-5 mil i dag skal man få gode gammeldagse og rene vinterveier men dæven som jeg savner dem. Det er ikke det minste moro å prøve å holde bilen ren om vinteren PS. disse "sokkene" jeg nevnte har fått meg opp noen fjell hvor mange stod i grøfta, men har ikke hatt de på flere år nå, mindre tur i fjellet siste 4 årene. Og noen gode råd i sammenhengen: http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/test-fremkommelighet-pa-vinterfore-3487589 Men kjetting er ikke for alle. Montering av kjettingene på vår testbil, en Kia Rio, ble for komplisert grunnet lav avstand mellom dekk og hjulbue, som det er på de fleste bilene i denne klassen. - Snøkjetting er rett og slett ikke å anbefale, før du har sjekket om du får hendene inn mellom hjul og hjulbue. Klarer du ikke dette, bør du vurdere andre alternativer, anbefaler Engebretsen. Endret 15. november 2017 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Bruker en skralle med kort arm for å stramme bolter her. Da får man ikke strammet så det knaker. Det er ikke toppen på en motor man monterer. Om man strammer til 10% for mye har absolutt ingenting å si for hverken gjenger eller felger. Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 En-øyde banditter (kun ett lys foran som virker) som tailgater... Trodde først det var gatelys jeg så i speilet men der var det jaggu en liten rakker som klorte seg fast på hengerfestet. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Jegh har skiftet hjul selv to ganger i året i 30 år, har aldri etterstrammet. Har ikke opplevd en eneste mutter som har løsnet. De som mister hjul er sannsynligvis de som skrur boltene på når hjulet står på jekken og så glemmer de å stramme godt når bilen er jekket ned. Er det da ikke dette som blir etterstramming? 1. Skru inn boltene, som ca 2. Få bilen tilbake på bakken 3. Fullfør strammingen Føler at den etter noen mil er mer en kvalitetssikring. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 (endret) Etterstramming blir i dette tilfellet det samme som kvalitetssikring. Egenkontroll er forøvrig å gå en ekstra runde med det samme når man strammer til boltene. På flymotoren jeg jobbet på hendte det at vi måtte etterstramme deler der det var veldig strenge krav til klemkraft/forspenning. Da strammet vi til med riktig moment, ventet så en halvtime-time, løsne litt for så å stramme til med riktig moment igjen. Friksjonen (running torque) fra man begynner å skru inn en bolt er litt forskjellig fra bolt til bolt, noe som skaper forskjellig varmgang og dermed ulik friksjon når man trekker til for fullt. Er det noe som irriterer meg i disse dager er de som kjører forbi på firefelten for så å legge seg inn rett foran. Resultat av dette er masse unødvendig sprut og høy risiko for steinsprut. Endret 15. november 2017 av CFM 3 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Er så unødvendig på en motorvei med god plass, så skal de legge seg inn bare 5-10 meter foran deg. I tillegg enda verre når du har store SUVer med høy bakkeklaring. Øker bare sjansen for steinsprut når du ligger bak. Skulle vært skvettlapper på disse bilene. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Jegh har skiftet hjul selv to ganger i året i 30 år, har aldri etterstrammet. Har ikke opplevd en eneste mutter som har løsnet. De som mister hjul er sannsynligvis de som skrur boltene på når hjulet står på jekken og så glemmer de å stramme godt når bilen er jekket ned. Er det da ikke dette som blir etterstramming? 1. Skru inn boltene, som ca 2. Få bilen tilbake på bakken 3. Fullfør strammingen Føler at den etter noen mil er mer en kvalitetssikring. Enig. Poenget mitt er ihvertfall at er man fokusert når dekkene byttes så er etterstramming/kvaliteteskontroll etter noen mil helt unødvendig. Er man derimot usikker på sine dekkskiftekompetanse kan det være lurt å ta en etterkontroll Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Jeg etterskrur alltid, selv om jeg også strammer med bilen av jekken. Aldri vært faktisk behov for det enda. Men jeg er glad jeg har gjort det de gangene bilen har kommet fra dekkskifte utført av andre... Og lastebilen på jobb, der har det vært bolter som har vært helt løse.... 1 Lenke til kommentar
CFM Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Senest her om dagen så jeg en bil i avkjøringsfeltet på E6 i Halden hvor venstre forhjul hadde rullet 100 lenger enn bilen og lå lent inntil autovernet på venstre side... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Jeg bruker momentnøkkel ved stramming av hjulbolter, det er faktisk alltid litt ekstra å stramme etter 30-50km. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 15. november 2017 Del Skrevet 15. november 2017 Er så unødvendig på en motorvei med god plass, så skal de legge seg inn bare 5-10 meter foran deg. I tillegg enda verre når du har store SUVer med høy bakkeklaring. Øker bare sjansen for steinsprut når du ligger bak. Skulle vært skvettlapper på disse bilene. Lyktejusteringen på disse kjøpesenter monstertruckene er også helt grusom. Blir jeg blendet på veien så er det enten en bil med tung henger, eller så er det en SUV. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 (endret) Jegh har skiftet hjul selv to ganger i året i 30 år, har aldri etterstrammet. Har ikke opplevd en eneste mutter som har løsnet. De som mister hjul er sannsynligvis de som skrur boltene på når hjulet står på jekken og så glemmer de å stramme godt når bilen er jekket ned. Er det da ikke dette som blir etterstramming? 1. Skru inn boltene, som ca 2. Få bilen tilbake på bakken 3. Fullfør strammingen Føler at den etter noen mil er mer en kvalitetssikring. Enig. Poenget mitt er ihvertfall at er man fokusert når dekkene byttes så er etterstramming/kvaliteteskontroll etter noen mil helt unødvendig. Er man derimot usikker på sine dekkskiftekompetanse kan det være lurt å ta en etterkontroll Det ene eksluderer ikke det andre. Selv om jeg aldri har mistet et hjul så etterstrammer jeg en liten stund etterpå. På samme måte som jeg innimellom sjekker dekktrykk, slitasjemønster osv. på bilen. Og ang. skrekkhistorier når man lar dekksjapper bytte hjul/sette på nye dekk så har jeg ved 1 tilfelle kommet av jekken med 1 bolt i ene forhjulet samt flere ganger hatt lodd som har skrapet borti bremsekaliper. Samt ved et tilfelle når jeg kjøpte felg og dekk så har de klart å sette på felger på bilen som satt klin innpå kaliperne så jeg ikke kom meg ut av garasjen. Dvs. jeg hørte ekstrem skraping når jeg skulle rygge og stoppet momentant. Kompetansen på disse stedene er så varierende at man alltid bør dobbeltsjekke hva de driver med. Endret 16. november 2017 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Typisk fyller de også luft til minst 30 % for høyt trykk. Er enig i at alt må dobbelsjekkes. Tenk på alle kundene som ikke gjør det... 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 (endret) Ring 3 i morges. To felt bortover. Svart A4 avant kommer inn foran meg i venstre felt for å kjøre forbi en rad biler i høyre. Vi passerer bilene som kjører i høyre felt. Kan kjøre inn nå. Han vipper litt over midtlinja, bremser litt, tilbake i venstre felt. Fortsatt tomt i høyre. Jeg legger meg nærmere ræva hans - kan du flytte deg? Nope. Kjører 10-15 km/t under fartsgrensa. Fortsatt helt tomt i høyre. Jeg gjør klar for forbikjøring i høyre men da skal han selvfølgelig inn der han og. Jeg oppfatter dette tidlig nok til at jeg ikke har byttet felt selv, men han bruker laang tid over til høyre. Ikke blinklys. Når han da endelig er i høyre ligger venstre hjulpar i beste fall på midtlinja. Vipper plutselig inn foran meg, men ratter hardt tilbake til høyre. Typisk korreksjon når man ikke følger med. Jeg ser en åpning og passerer. Han sitter og tekster. Drar mot venstre igjen og jeg tror det går galt så jeg tuter. Han skvetter og mister telefonen. Jeg drar på for å unngå en hendelse. Ser i speilet at bilen vingler de neste 20 metrene og sakker veldig ned på farten (kan jeg gjette på at han graver etter telefonen sin?) J æ v l a i d i o t ! Endret 16. november 2017 av H.A.M. 8 Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 16. november 2017 Del Skrevet 16. november 2017 Nesten ingen som blinker i rundkjøringer.. ¯\_ツ_/¯ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå