Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

Problemet er at dette gjøres på E18, Norges mest trafikerte veistrekning ut av Oslo. De har bare små lommer de kan stoppe folk på, så de får nok bare plass til en bil eller to om gangen.

 

Stans en og en bil, så får folk vente tiden det tar å komme gjennom.

 

 

For det er jo ikke nok kø ut av Oslo i utgangspunktet? :)

 

Da foretrekker jeg at de stopper ingen

Det skal være rettferdig

 

Blir en tatt for å gjøre noe ulovlig, mens nestemann slipper unna, så kan man lure på, hvor ille var det egentlig?

 

Hvis man blir tatt for å gjøre noe ulovlig, så burde man strengt tatt ikke klage på noe som helst. Du hadde ikke blitt tatt om du fulgte trafikkreglene. Du har selv valgt å få reaksjon fra Politiet, ved å foreta den ulovlige handlingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søppelmann

 

Denne uka slet vi litt, så vi var sent ute. Det resulterte i at jeg og makkeren tømte på hovedveien klokken 8 og klokken 16. Veldig fine tider å stoppe og jobbe et halvt minutt i strekk på svært trafikkerte 60 veier altså. Uansett, får parkert søppelbilen akkurat ut i veiskulderen på et av stoppene for å ikke blokkere for mye mens jeg jobba. Køen bak var jo flere kilometer lang, men de trengte vente maks 5-10 minutter før jeg var av veien igjen.

 

Skal ut, og ser en liten luke i speilet jeg kan åpne døra. Dama trengte bremse bittelitt kanskje, og begynte vifte fibrilsk med hånda hvordan jeg våget å gå ut i veien rett foran henne påkledd i full refleksuniform. Jeg rista nei, bøyde meg ned og pekte på taket på bilen min der det er mange oransje roterende varsellamper. Mannen i bilen bak satt og lo seg igjen, og jeg smilte tilbake og pekte en gang til på taket mitt, og fikk en tommel opp av han.

Lenke til kommentar

Apropos det å ta alle eller ingen. La oss si at hel rekke med biler kjører fortere enn fartsgrensa på stedet. Da er det faktisk riktigst å vinke inn den siste bilen og gi vedkommende bot. Grunnen er at de foran ikke ville hindre de som kom bak, mens siste bil ikke kunne henge seg på en slik begrunnelse. Vedkommende kunne senke farten til lovlig hastighet uten å hindre noen. Jeg har hørt at politiet ofte stopper siste bil i rekka med denne helt logiske begrunnelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos det å ta alle eller ingen. La oss si at hel rekke med biler kjører fortere enn fartsgrensa på stedet. Da er det faktisk riktigst å vinke inn den siste bilen og gi vedkommende bot. Grunnen er at de foran ikke ville hindre de som kom bak, mens siste bil ikke kunne henge seg på en slik begrunnelse. Vedkommende kunne senke farten til lovlig hastighet uten å hindre noen. Jeg har hørt at politiet ofte stopper siste bil i rekka med denne helt logiske begrunnelsen.

 

Begrunnelsen virker lite logisk for meg, har du noen dekning for at politiet tenker slik, og ikke feks bare tar det som er mest praktisk? (kan jo være selvfølgelig, poltiet gjør noen underlige vurderinger en ikke uvesentlig andel ganger de også). 

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Apropos det å ta alle eller ingen. La oss si at hel rekke med biler kjører fortere enn fartsgrensa på stedet. Da er det faktisk riktigst å vinke inn den siste bilen og gi vedkommende bot. Grunnen er at de foran ikke ville hindre de som kom bak, mens siste bil ikke kunne henge seg på en slik begrunnelse. Vedkommende kunne senke farten til lovlig hastighet uten å hindre noen. Jeg har hørt at politiet ofte stopper siste bil i rekka med denne helt logiske begrunnelsen.

 

Begrunnelsen virker lite logisk for meg, har du noen dekning for at politiet tenker slik, og ikke feks bare tar det som er mest praktisk? (kan jo være selvfølgelig, poltiet gjør noen underlige vurderinger en ikke uvesentlig andel ganger de også). 

 

AtW

 

Jeg har ingen linkbare kilder, men har kun hørt det av noen "baktroppbilister" som selv har blitt bøtelagt og har fått denne begrunnelsen.

 

Folk som kjører saktere enn køen foran og bak og ikke slipper forbi bakenforliggende kø kan også bli bøtelagt. Jeg har også hørt politiet selv fortelle at de har valgt å la alle som kun kjører f.eks inntil 10 km/t eller 15 km/t for fort slippe innvinking/bot, fordi de ikke har kapasitet til å ta andre enn de som kjører enda fortere. Dette har f.eks skjedd på motorveistrekninger med mye trafikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Apropos det å ta alle eller ingen. La oss si at hel rekke med biler kjører fortere enn fartsgrensa på stedet. Da er det faktisk riktigst å vinke inn den siste bilen og gi vedkommende bot. Grunnen er at de foran ikke ville hindre de som kom bak, mens siste bil ikke kunne henge seg på en slik begrunnelse. Vedkommende kunne senke farten til lovlig hastighet uten å hindre noen. Jeg har hørt at politiet ofte stopper siste bil i rekka med denne helt logiske begrunnelsen.

 

 

Begrunnelsen virker lite logisk for meg, har du noen dekning for at politiet tenker slik, og ikke feks bare tar det som er mest praktisk? (kan jo være selvfølgelig, poltiet gjør noen underlige vurderinger en ikke uvesentlig andel ganger de også). 

 

AtW

Trafikken går i 95 km/t i 80 km/t sone, 20 biler holder samme hastighet. Hvordan skal politiet få måling på bil nr 1 i rekka? Selvfølgelig blir den enkleste måten måling på bakerste kjøretøy?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Apropos det å ta alle eller ingen. La oss si at hel rekke med biler kjører fortere enn fartsgrensa på stedet. Da er det faktisk riktigst å vinke inn den siste bilen og gi vedkommende bot. Grunnen er at de foran ikke ville hindre de som kom bak, mens siste bil ikke kunne henge seg på en slik begrunnelse. Vedkommende kunne senke farten til lovlig hastighet uten å hindre noen. Jeg har hørt at politiet ofte stopper siste bil i rekka med denne helt logiske begrunnelsen.

 

Begrunnelsen virker lite logisk for meg, har du noen dekning for at politiet tenker slik, og ikke feks bare tar det som er mest praktisk? (kan jo være selvfølgelig, poltiet gjør noen underlige vurderinger en ikke uvesentlig andel ganger de også). 

 

AtW

Trafikken går i 95 km/t i 80 km/t sone, 20 biler holder samme hastighet. Hvordan skal politiet få måling på bil nr 1 i rekka? Selvfølgelig blir den enkleste måten måling på bakerste kjøretøy?

 

 

Litt usikker på hvorfor du spør meg? Det er jo jeg som argumenterer for at det virker mer sannsynlig at de bare gjør det fordi det er mer praktisk.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Apropos det å ta alle eller ingen. La oss si at hel rekke med biler kjører fortere enn fartsgrensa på stedet. Da er det faktisk riktigst å vinke inn den siste bilen og gi vedkommende bot. Grunnen er at de foran ikke ville hindre de som kom bak, mens siste bil ikke kunne henge seg på en slik begrunnelse. Vedkommende kunne senke farten til lovlig hastighet uten å hindre noen. Jeg har hørt at politiet ofte stopper siste bil i rekka med denne helt logiske begrunnelsen.

 

 

Begrunnelsen virker lite logisk for meg, har du noen dekning for at politiet tenker slik, og ikke feks bare tar det som er mest praktisk? (kan jo være selvfølgelig, poltiet gjør noen underlige vurderinger en ikke uvesentlig andel ganger de også). 

 

AtW

Trafikken går i 95 km/t i 80 km/t sone, 20 biler holder samme hastighet. Hvordan skal politiet få måling på bil nr 1 i rekka? Selvfølgelig blir den enkleste måten måling på bakerste kjøretøy?

 

Litt usikker på hvorfor du spør meg? Det er jo jeg som argumenterer for at det virker mer sannsynlig at de bare gjør det fordi det er mer praktisk.

 

AtW

Det er mer praktisk på bakerste kjøretøy. Det siste spørsmålet var generelt og ikke rettet spesifikt deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Alle som hver vinter ikke klarer å få på vinterdekk i tide og lager store problemer for alle andre. Eller ikke klarer å ta i et dekkjern   en hjulvinne til 49,- fra biltema og etterstramme mutterne/boltene ca. 5-10 mil etter skift. Kjøp dekkjern hjulvinne og ha det liggende under matta bak eller sammen med reservehjulet. Det er enklere å etterstramme muttere/bolter enn å skrape og måke ren bilen.

 

Jeg har selv vært sen med å legge om eller bestille i tide noen ganger gjennom en årrekke med vintre men lar da bilen stå noen dager til det er klart fremfor å skape problemer for andre.

Ellers har jeg gjort det til å en vane å legge om første uken i Oktober (sentralt østland), aldri kø hos dekkselgere/omleggere og man slipper maset når man ikke har tid. Har du litt ukurrante dimensjoner som jeg hadde noen år bør du sørge for å bestille nye dekk i tide.

 

Kjører du unødvendig med piggdekk og bidrar til ekstreme mengder veistøv og dårlig vinterluft i byene? Jeg har bodd 2-5 mil utenfor Oslo i alle år og siste 10+ langt utti skauen med bratte bakker og dårlig brøyting og veihold. Har aldri hatt behov for å kjøre med piggdekk siste 20+ år.

 

Har du hytte og må derfor kjøre pigg i byene hele vinteren? Nei det må du ikke. Har brukt hytter i de fleste "østlige" fjellområder hele året i alle år med samme piggfrie vinterdekk. Når det er ekstra glatt kan man stoppe før man nærmer seg de verste områdene og bruke "sokker", dekkspray eller annet og husk å holde dekkene rene så fungerer de bedre.

 

Livsfarlig på veien noen dager i året og derfor må du kjøre med pigg? Bør du heller vurdere å la bilen stå enkelte av de verste dagene? Det ikke er verdens undergang om du må stå over "Bootylicious" timen på Elixia den helgedagen eller kvelden. Alltid problemer med vei og føre når du skal hente de gamle til jul? Planlegg bedre...

 

 

EDIT:

Morrakaffen vakke ferdig. Dekkjern? ørh? Hjulvinne så klart.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke helt forstå hva man skal med dekkjern i denne sammenheng.

Man kan late som man er så handy at man skifter dekk på felg selv med dekkjern liggende i bilen?

 

Mente selvsagt hjulvinne ;) Dette og jekk burde være like påbudt å ha i bilen som varseltrekant og refleksvest.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lå bak en bil som mistet hjulet en gang. Var i hjulskiftesesong så jeg kan tenke meg at en rask runde med etterstramming hadde hjulpet.

Noen som skifter hjule selv er heller ikke klar over at forskjellige hjul kan ha behov for forskjellig lengde osv. på boltene. Mye rart man hører om biler som har mistet hjul og etterstramming er gjengangeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...