Vertical^ Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Deilig å se politiet stoppe og bøtelegge sjåfører på E18, med elbil som kjører i kollektivfeltet i rushtiden uten medpassasjerer Håper det var verdt det, for du fikk nettopp bot på nesten fem laken. Jeg ser dette svært ofte, så er helt tydelig at mange eiere av elbil gir helt blanke i den nye regelen. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. oktober 2017 Del Skrevet 20. oktober 2017 Mange som kjører El-bil er uvitende En som jeg kjenner kjøpte seg elbil nettopp og han visste ikke at han måtte ha bombrikke for å kjøre gratis, selv om det har vært mange artikler om dette fordi det var mange andre som ikke hadde fått det med seg tidligere Lenke til kommentar
hightow Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 Så har vi de som får au pair'en til å sitte på Teslaen til jobb, slik at han får kjørt i kollektivfeltet, for så å sende hun hjem med bussen etterpå. True story. 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 En syklist i går kl. 7 på vei til jobb som syklet i veien i mørkt tøy og uten baklys. Nesten umulig å se da det var knall mørkt og mye trafikk med motlys. Idiot! Som syklist blir jeg oppgitt av slike. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 Deilig å se politiet stoppe og bøtelegge sjåfører på E18, med elbil som kjører i kollektivfeltet i rushtiden uten medpassasjerer Håper det var verdt det, for du fikk nettopp bot på nesten fem laken. Jeg ser dette svært ofte, så er helt tydelig at mange eiere av elbil gir helt blanke i den nye regelen. At de klarer å nyansere hvor det skal være forbud og ikke er helt topp. Fra Oslo til Lillestrøm har de brukt fornuften. Mosseveien og Oslo mot Drammen er det veldig bra at de har laget nye regler. Det som er litt merkelig er strekningen fra Høybråten til Hvam. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 21. oktober 2017 Del Skrevet 21. oktober 2017 Så har vi de som får au pair'en til å sitte på Teslaen til jobb, slik at han får kjørt i kollektivfeltet, for så å sende hun hjem med bussen etterpå. True story.Det er lov, det. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Denne er fin: https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/13140003/Innhold/Natur%2C%20kultur%20og%20fritid/Tur-%20og%20friluftsliv/Turkart%20og%20-guider/Sykkelvett-brosjyre.pdf Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 (endret) Denne er fin: https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/13140003/Innhold/Natur%2C%20kultur%20og%20fritid/Tur-%20og%20friluftsliv/Turkart%20og%20-guider/Sykkelvett-brosjyre.pdf Kanskje fin, men ikke helt korrekt. Det er trist at slike ikke helt korrekte informasjonsbrosjyrer blir utdelt som fasiten, fordi det kan spre farlige misforståelser. Vil man lære de korrekte trafikkilder er det derfor kun lovdata.no som fungerer. • Det er f.eks ikke påbudt med monterte lys på en sykkel, kun hvis den brukes i mørket. Men da er det spesifikke krav til lyktene, bl.a skal de være godt synlige på 300 meters avstand. Og de skal være montert på sykkelen, hjelmlykter og lignende er altså ikke tillatt. • Og angående vikeplikt når man sykler på gang- og sykkelvei: Det er kun ved kryssing av offentlige veier syklistene har vikeplikt for andre kjørende (forutsatt at krysset ikke er skiltet slik at andre har vikeplikt for syklistene), mens ved utkjøringer av gårdsplasser, private veier, parkeringsplasser, butikkparkeringer, bensinstasjoner og lignende har syklistene ikke vikeplikt. • Sykler man i sykkelfelt (som regnes som en del av kjørebanen på lik linje med kollektivfelt eller andre spesialfelt) gjelder de normale vikepliktreglene, det betyr bl.a at bilister som må krysse et sykkelfelt for å svinge til høyre har vikeplikt for syklistene. • Noe som ikke står der er forbikjøring. Syklister kan velge om de vil kjøre forbi andre kjøretøy på venstre side (som normalt) eller på høyre side. Unntatt andre syklister, de kan syklistene kun kjøre forbi på venstre side. Trafikkreglene for syklister er altså de samme trafikkreglene som for bilister, PLUSS noen ekstra. Å sykle i trafikken er derfor mer krevende enn å kjøre bil i trafikken. Tenk over dette neste gang du passerer en syklist og gi vedkommende god plass, for syklisten kan jo være "bedre utdannet" enn deg selv. Endret 22. oktober 2017 av SeaLion Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Det er en kort og grei guide, men som du sier, ikke fullstendig Det er en * bak punktet om lys, hvor det står i mørket Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 (endret) Det er en kort og grei guide, men som du sier, ikke fullstendig Det er en * bak punktet om lys, hvor det står i mørket Når noe som utgir seg for å være "fasiten" ikke er det, er det ugreit. Denne brosjyren kunne også vært utgitt av Trygg Trafikk, som også har utgitt diverse unøyaktige "fasiter" med feil og utelatelser. Som ansvarsfull trafikkant bør man derfor holde seg til fasiten på lovdata.no. Jeg har forøvrig sendt begrunnet klage til Oslo kommune for denne brosjyren. Endret 22. oktober 2017 av SeaLion 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 • Og angående vikeplikt når man sykler på gang- og sykkelvei: Det er kun ved kryssing av offentlige veier syklistene har vikeplikt for andre kjørende (forutsatt at krysset ikke er skiltet slik at andre har vikeplikt for syklistene), mens ved utkjøringer av gårdsplasser, private veier, parkeringsplasser, butikkparkeringer, bensinstasjoner og lignende har syklistene ikke vikeplikt. Her roter du litt, vikeplikt for private veier er akkurat som for offentlige veier med mindre det er en gårdsvei eller annen vei som ikke er åpen for alminnelig ferdsel. 2 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Nettopp. Uoversiktlig regelverk for syklister. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Lovdata er desverre for vanskelig for hvermannsen å lese og jeg ser ikke noe i den brosjyren hvor den utgir seg for å være "fasiten" Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. oktober 2017 Del Skrevet 22. oktober 2017 Lovdata er desverre for vanskelig for hvermannsen å lese og jeg ser ikke noe i den brosjyren hvor den utgir seg for å være "fasiten" Den er delt i denne tråden, jeg regner med at den delingen ikke var ment som kritikk ... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 Nettopp. Uoversiktlig regelverk for syklister. Akkurat som for alle andre mener du ja.. 2 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 Nei, vikepliktsreglene er ganske oversiktlige og logiske for kjøretøy som benytter kjørebanen. Dette er én av årsakene til at mange syklister ikke benytter gang- og sykkelveier. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 Nei, vikepliktsreglene er ganske oversiktlige og logiske for kjøretøy som benytter kjørebanen. Dette er én av årsakene til at mange syklister ikke benytter gang- og sykkelveier. Hva er det som gjør vikeplikten for private veier fra høyre så mye mer forvirrende for syklister i veibanen enn syklister andre steder? Man skulle tro dette i tilfelle gjelder alle veier fra høyre. 2 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 Som syklist på gang- og sykkelvei må man alltid gå ut fra at bilister ikke kan alle unntakene. Dette vil derfor i praksis si at ved enhver kryssing må farten reduseres, en fart syklisten har oppnådd med en viss fysisk anstrengelse. Å bremse ned for hver tiende meter er derfor ikke ønskelig. Kommer man til et kryss med offentlig (og privat) vei har man vikeplikt for bilister som kommer parallelt bakfra, og ved inn- og utkjørsler kan man altså riskere at bilistene tror syklister har tilsvarende vikeplikt. Sykler man i kjørebanen har man langt færre potensielt farlige krysningspunkter å forholde seg til, man slipper å vike for trafikk bakfra i kryssituasjoner og lar man være å sykle langs kantstripa er det også tryggere å sykle i kjørebanen, i hvert fall for de raskeste syklistene. Selv veimyndighetene anbefaler syklister som holder mer enn ca 20 km/t å benytte kjørebanen, også selv om det ligger en tom gang- og sykkelvei ved siden av. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. oktober 2017 Del Skrevet 23. oktober 2017 Derfor når en bygger nye veier så må en lage egne sykkelfelt, noe de ikke har gjort på den nye veien til Klæbu, så syklistene vil ikke bruke den helt nye gang- og sykkelveien (Har ikke kjørt der selv siden veien åpnet, men jeg tipper..) De har fine fortau og sånt mange plasser, men så lenge en må bremse ned for å passere gående... Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 (endret) Deilig å se politiet stoppe og bøtelegge sjåfører på E18, med elbil som kjører i kollektivfeltet i rushtiden uten medpassasjerer Håper det var verdt det, for du fikk nettopp bot på nesten fem laken. Jeg ser dette svært ofte, så er helt tydelig at mange eiere av elbil gir helt blanke i den nye regelen. Fikk til og med egen artikkel hos Dagbladet https://www.dagbladet.no/nyheter/19-tatt-for-ulovlig-kjoring-i-kollektivfelt-i-baerum-hver-av-dem-fikk-5350-kroner-i-bot/68822491 5350 kroner i bot må smake godt. Endret 25. oktober 2017 av Vertical^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå