Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Holdt på å kjøre ned to stykker i gangfelt istad... Eller gjorde strengt tatt ikke det, men så dem når dem var to meter unna mitt felt under jeg nærmet meg. De gikk i helt svarte klær, i mørket, og var, beklager språket, mørkhudet i tillegg. Så dem egentlig kun fordi de sjonglerte og kasta med en vannflaske i lufta... Ta ihvertfall på lyse klær om en først skal bare vandre ut i veien uten refleks.

 

Håper du har tatt lærdom av dette, og kjører etter forholdene neste gang.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Holdt på å kjøre ned to stykker i gangfelt istad... Eller gjorde strengt tatt ikke det, men så dem når dem var to meter unna mitt felt under jeg nærmet meg. De gikk i helt svarte klær, i mørket, og var, beklager språket, mørkhudet i tillegg. Så dem egentlig kun fordi de sjonglerte og kasta med en vannflaske i lufta... Ta ihvertfall på lyse klær om en først skal bare vandre ut i veien uten refleks.

Det er tragisk med slike kamikazetrafikanter som tar så lett på sin egen sikkerhet. Håper de lærte noe av episoden!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jada, skyld på offeret, som kanskje blir påkjørt i et fotgjengerfelt. For noen holdninger i trafikken enkelte har her. Om man ikke ønsker å følge trafikkreglene i situasjoner som direkte handler om liv og død, så bør man kanskje vurdere å levere inn lappen?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Det er den tiden på året igjen dere!

 

Ja, tiden på året da jeg igjen må minne folk på trafikkreglene.

 

Fra loven:

1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring.

 

Så vet vi at 70% ikke bruker refleks, og vi vet at fotgjengerfelt er lagd for at fortgjengere skal krysse veien. Det er mao klinkende klart at en person i fotgjengerfeltet uten refleks er en påregnelig hindring.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Ja, tiden på året da jeg igjen må minne folk på trafikkreglene.

Så det du sier er at så lenge man er offeret så er man automatisk unnlatt trafikkreglene selv?

 

 

Ja, det var akkurat det jeg sa, som ditt sitat fra innlegget mitt tydelig viser. I samme ånd, så er det du sier at mord er greit?

 

Eller hva som vi faktisk roer stråmennene bare litt? Du er forøvrig velkommen til å komme med saklige innvendinger til innlegget mitt, om du har noen.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

Holdt på å kjøre ned to stykker i gangfelt istad... Eller gjorde strengt tatt ikke det, men så dem når dem var to meter unna mitt felt under jeg nærmet meg. De gikk i helt svarte klær, i mørket, og var, beklager språket, mørkhudet i tillegg. Så dem egentlig kun fordi de sjonglerte og kasta med en vannflaske i lufta... Ta ihvertfall på lyse klær om en først skal bare vandre ut i veien uten refleks.

Håper du har tatt lærdom av dette, og kjører etter forholdene neste gang.

 

AtW

Selvsagt skal man kjøre etter forholdene - men dette er en klagemur, og det er helt innafor å klage på at fotgjengere kler seg mørkt i mørket og ikke har refleks.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Holdt på å kjøre ned to stykker i gangfelt istad... Eller gjorde strengt tatt ikke det, men så dem når dem var to meter unna mitt felt under jeg nærmet meg. De gikk i helt svarte klær, i mørket, og var, beklager språket, mørkhudet i tillegg. Så dem egentlig kun fordi de sjonglerte og kasta med en vannflaske i lufta... Ta ihvertfall på lyse klær om en først skal bare vandre ut i veien uten refleks.

Håper du har tatt lærdom av dette, og kjører etter forholdene neste gang.

 

AtW

Selvsagt skal man kjøre etter forholdene - men dette er en klagemur, og det er helt innafor å klage på at fotgjengere kler seg mørkt i mørket og ikke har refleks.

 

 

Det kan man gjøre, men jeg kan også klage over at folk som driver med livsfarlig og ulovlig kjøring klager over de som nesten blir offeret for deres livsfarlige og ulovlige kjøring.

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Holdt på å kjøre ned to stykker i gangfelt istad... Eller gjorde strengt tatt ikke det, men så dem når dem var to meter unna mitt felt under jeg nærmet meg. De gikk i helt svarte klær, i mørket, og var, beklager språket, mørkhudet i tillegg. Så dem egentlig kun fordi de sjonglerte og kasta med en vannflaske i lufta... Ta ihvertfall på lyse klær om en først skal bare vandre ut i veien uten refleks.

Håper du har tatt lærdom av dette, og kjører etter forholdene neste gang.

 

AtW

Selvsagt skal man kjøre etter forholdene - men dette er en klagemur, og det er helt innafor å klage på at fotgjengere kler seg mørkt i mørket og ikke har refleks.

 

 

Det kan man gjøre, men jeg kan også klage over at folk som driver med livsfarlig og ulovlig kjøring klager over de som nesten blir offeret for deres livsfarlige og ulovlige kjøring.

AtW

 

Du aner vel ikke om det var livsfarlig, du vet ikke hvilken hastighet han hadde.

Hva slags hastighet mener du man forsvarlig kan holde frem mot fotgjengerfelt i mørket?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Holdt på å kjøre ned to stykker i gangfelt istad... Eller gjorde strengt tatt ikke det, men så dem når dem var to meter unna mitt felt under jeg nærmet meg. De gikk i helt svarte klær, i mørket, og var, beklager språket, mørkhudet i tillegg. Så dem egentlig kun fordi de sjonglerte og kasta med en vannflaske i lufta... Ta ihvertfall på lyse klær om en først skal bare vandre ut i veien uten refleks.

Håper du har tatt lærdom av dette, og kjører etter forholdene neste gang.

 

AtW

Selvsagt skal man kjøre etter forholdene - men dette er en klagemur, og det er helt innafor å klage på at fotgjengere kler seg mørkt i mørket og ikke har refleks.

 

 

Det kan man gjøre, men jeg kan også klage over at folk som driver med livsfarlig og ulovlig kjøring klager over de som nesten blir offeret for deres livsfarlige og ulovlige kjøring.

AtW

 

Du aner vel ikke om det var livsfarlig, du vet ikke hvilken hastighet han hadde.

Hva slags hastighet mener du man forsvarlig kan holde frem mot fotgjengerfelt i mørket?

 

 

Jo, det aner jeg, her er beskrivelsen:

 

Holdt på å kjøre ned to stykker i gangfelt istad... Eller gjorde strengt tatt ikke det, men så dem når dem var to meter unna mitt felt under jeg nærmet meg. De gikk i helt svarte klær, i mørket, og var, beklager språket, mørkhudet i tillegg. Så dem egentlig kun fordi de sjonglerte og kasta med en vannflaske i lufta

 

Å kjøre ned noen er livsfarlig. Det var kun tilfeldigheter som gjorde at han ikke gjorde det. 

Sakte nok til å kunne observere og stoppe for fotgjengere uten refleks i de rådene siktforhold.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Holdt på å kjøre ned to stykker i gangfelt istad... Eller gjorde strengt tatt ikke det, men så dem når dem var to meter unna mitt felt under jeg nærmet meg. De gikk i helt svarte klær, i mørket, og var, beklager språket, mørkhudet i tillegg. Så dem egentlig kun fordi de sjonglerte og kasta med en vannflaske i lufta... Ta ihvertfall på lyse klær om en først skal bare vandre ut i veien uten refleks.

Håper du har tatt lærdom av dette, og kjører etter forholdene neste gang.

 

AtW

Selvsagt skal man kjøre etter forholdene - men dette er en klagemur, og det er helt innafor å klage på at fotgjengere kler seg mørkt i mørket og ikke har refleks.

 

 

Det kan man gjøre, men jeg kan også klage over at folk som driver med livsfarlig og ulovlig kjøring klager over de som nesten blir offeret for deres livsfarlige og ulovlige kjøring.

AtW

 

Du aner vel ikke om det var livsfarlig, du vet ikke hvilken hastighet han hadde.

Hva slags hastighet mener du man forsvarlig kan holde frem mot fotgjengerfelt i mørket?

 

 

Jo, det aner jeg, her er beskrivelsen:

 

Holdt på å kjøre ned to stykker i gangfelt istad... Eller gjorde strengt tatt ikke det, men så dem når dem var to meter unna mitt felt under jeg nærmet meg. De gikk i helt svarte klær, i mørket, og var, beklager språket, mørkhudet i tillegg. Så dem egentlig kun fordi de sjonglerte og kasta med en vannflaske i lufta

 

Å kjøre ned noen er livsfarlig. Det var kun tilfeldigheter som gjorde at han ikke gjorde det. 

Sakte nok til å kunne observere og stoppe for fotgjengere uten refleks i de rådene siktforhold.

 

AtW

 

Se rød utheving.

Og han klarte jo både å observere dem og stoppe, som er din regel for hastighet, så hva gjorde han feil? For alt du vet holdt han 7km/t.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ingen som ble nedkjørt..

 

Ikke i dette konkrete tilfellet fordi man hadde flaks, det stemmer, men jeg snakker generelt. Det er bisart vanlig her inne å mene at folk som blir nedkjørt i fotgjengerfelt har seg selv å takke, til tross for at trafikkreglene er klare, og man skulle tro allmenn moral var klar også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det KAN jo komme noen med finnlandshette, svarte klær og solbriller løpende ut av skogen og tvers over fotgjengerfeltet midt på natta akkurat idet man kjører der, så man bør jo strengt talt stoppe opp foran samtlige fotgjengerfelt på veier uten lys på natta.

 

Man har ikke "seg selv å takke" om man blir påkjørt i et fotgjengerfelt, men man har et ansvar for sin egen sikkerhet også.

 

– Begge har ansvar

Ranes (Vegdirektoratet) mener bilistene har et stort ansvar når de ferdes i trafikken.

– Veitrafikkloven sier generelt at man skal ferdes hensynsfullt og aktsomt. Dette gjelder spesielt for bilistene, ettersom det er et rått parti når en bil kolliderer med en fotgjenger.

 

Samtidig har fotgjengerne har et ansvar å gi bilistene en god mulighet til å oppdage dem, mener Ranes.

– Konsekvensene av kollisjonen går utover deg selv. Man må selv sørge for å bli sett. Bruk refleks, eller klær med innebygd refleks. Og unngå mørke landeveier dersom man har anledning, sier Ranes.

 

https://www.nrk.no/norge/mange-fotgjengere-pakjort-i-morket-1.11360257

---

 

Skal man ta høyde for alle tenkelige scenarier må man jo la bilen stå.

Man "skal" kunne stoppe for et dyr som hopper ut i veien, men det er ikke menneskelig mulig i praksis med tanke på reaksjonstid om et rådyr kommer sprettende opp fra grøfta 5 meter foran bilen langs landeveien.

 

På hovedveien som går forbi boligfeltet her jeg bor er det ganske ofte rådyrpåkjørsler. Det er 80 på strekningen, ikke lys, og skog på begge sider av veien.

Her senker jeg farten på kveldstid for å gi meg selv en bedre sjanse til å kunne stoppe, men jeg kan da ikke kjøre i 10 km/h heller, selv om jeg nok måtte gjort dette for å være temmelig trygg på å ikke kjøre på et rådyr dersom det krysser veien.

 

Har noen blitt straffet for brudd på §13.1 fordi de har kjørt på en kryssende katt eller et viltdyr?

Endret av 1Dr.E
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...