Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man er ikke unødvendig til hinder i kraft av å ligge i venstre felt på fartsgrensa om det kommer noen bak deg som kjører over fartsgrensa.

§ 5.Kjøretøys plass på vegen

1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

 

Hvis man kjører i venstre felt og det ledig i høyrefeltet og det ikke er skiltet at høyrefeltet noenlunde umiddelbart svinger av eller er sperret, så er man altså i høyeste grad unødig til hinder hvis det kommer noen i høyere fart bakfra. Dette også selv om man selv holder høyere fart enn fartsgrensen på stedet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Man er ikke unødvendig til hinder i kraft av å ligge i venstre felt på fartsgrensa om det kommer noen bak deg som kjører over fartsgrensa.

§ 5.Kjøretøys plass på vegen

1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

 

Hvis man kjører i venstre felt og det ledig i høyrefeltet og det ikke er skiltet at høyrefeltet noenlunde umiddelbart svinger av eller er sperret, så er man altså i høyeste grad unødig til hinder hvis det kommer noen i høyere fart bakfra. Dette også selv om man selv holder høyere fart enn fartsgrensen på stedet.

 

 

Da legger du til flere faktorer her, opprinnelig var det også klaget over ting som folk som kjører fobi annen trafikk "for sakte", eller svinger ut for å kjøre forbi når noen kommer kjappere bak.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

1: Nei, og det er ikke opp til deg eller den som kjører i venstrefeltet heller, det er et juridisk spørsmål.

 

 

 

2: Jeg snakker om jus jeg også, det står "unødvendig til hinder". Man er ikke unødvendig til hinder i kraft av å ligge i venstre felt på fartsgrensa om det kommer noen bak deg som kjører over fartsgrensa.

 

1: Det er helt riktig - men det betyr ikke at jeg ikke kan irritere meg over dem.

2: Så du mener loven skal leses "..til unødvendig hinder, men det er greit å hindre hvis den du hindrer ikke kjører etter fartsgrensen"? tviler.

 

 

Mens jeg derimot kan ikke få lov til å "irritere meg tilbake" da eller?

 

Stemmer, om du ligger bak noen som kjører fartsgrensen, og vil forbi de fordi du kjører fortere enn fartsgrensen, så mener jeg da at loven kan leses slik, man er ikke unødvendig til hinder (om det ikke er andre situasjons-spesifikke ting som kommer inn). Det sentrale er om man er "unødvendig" til hinder, ikke om man er til hinder. 

 

AtW

 

Da får vi håpe krikkert stikker innom, for min del sier det seg selv at den foran ikke har noen forutsetninger for å bedømme nødvendighetene til den bak.

 

 

Nei, og? Man er til hinder for andre i trafikken daglig, og hele tiden, noen kan være på vei til noe viktig, det gjør det ikke ulovlig. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Da legger du til flere faktorer her, opprinnelig var det også klaget over ting som folk som kjører fobi annen trafikk "for sakte", eller svinger ut for å kjøre forbi når noen kommer kjappere bak.

Trafikkregler er ganske firkanta. Hva du føler er fornuftig har ingenting med saken å gjøre. Poenget med trafikkreglene er å ha noe som er standard og felles, og det blir de ikke hvis hver enkelt trafikkant skal finne på sine egne "fornuftige" regler i ulike situasjoner.

 

Som jobbsyklist er jeg livredd andre trafikkanter som har laget sine egne regler. Disse finnes overalt, bl.a har mange syklister som kjent slike egne trafikkregler, men det er også utbredt blant bilistene. Og disse sistnevte er farligere for sine omgivelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Da legger du til flere faktorer her, opprinnelig var det også klaget over ting som folk som kjører fobi annen trafikk "for sakte", eller svinger ut for å kjøre forbi når noen kommer kjappere bak.

Trafikkregler er ganske firkanta. Hva du føler er fornuftig har ingenting med saken å gjøre. Poenget med trafikkreglene er å ha noe som er standard og felles, og det blir de ikke hvis hver enkelt trafikkant skal finne på sine egne "fornuftige" regler i ulike situasjoner.

 

Som jobbsyklist er jeg livredd andre trafikkanter som har laget sine egne regler. Disse finnes overalt, bl.a har mange syklister som kjent slike egne trafikkregler, men det er også utbredt blant bilistene. Og disse sistnevte er farligere for sine omgivelser.

 

 

Jeg er litt usikker på hva som er poenget ditt er? Jeg har vært klar på situasjonen omtalt, å kjøre saktere enn de som kommer bak deg i feltet i seg selv. Jeg har underbygd hva jeg mener regelverket er på rent konkret basis. Og i tillegg har jeg sagt hva jeg personlig mener om å sutre over slikt. Hvor kommer "lage sine egne regler" inn i bildet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Lurer på om det skjer noe med oss når vi havner bak en traktor eller en bil med henger.

Selv om det går i fartsgrensa SKAL man ligge og presse og lukte på muligheter for å kjøre forbi.

 

Kjørte noen kilometer i 60-sone med en henger med hageavfall i går, lå i akkurat samme fart som jeg ellers ville, nåla litt over 60.

Havner ei dame bak meg som ligger så tett på hengeren min at jeg ikke kan se skiltet hennes i speilet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på om det skjer noe med oss når vi havner bak en traktor eller en bil med henger.

Selv om det går i fartsgrensa SKAL man ligge og presse og lukte på muligheter for å kjøre forbi.

 

Kjørte noen kilometer i 60-sone med en henger med hageavfall i går, lå i akkurat samme fart som jeg ellers ville, nåla litt over 60.

Havner ei dame bak meg som ligger så tett på hengeren min at jeg ikke kan se skiltet hennes i speilet.

 

Hun syntes vel du var til hinder da :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Spørs om det kommer soner framover hvor traktor eller bil-med-henger, ikke klarer å holde fartsgrensen, så da er det en fordel å kjøre forbi når man kan

 

Ofte jeg kjører forbi lastebiler, selv om de ligger over fartsgrensen, rett og slett fordi en mister oversikten framover og at det er lettere å holde farten jevn

 

Hadde noe lignende på Søndag, men da med en personbil som ikke klarte holde fartsgrensen hele tiden

Kjørte over 1 time uten å bremse, men etter at vi traff på denne bilen så gjorde vi stort sett ikke noe annet enn å bremse 

Var langt bak i køen og ja, det var kø før denne bilen også, men alle hadde bra tempo og holdt god avstand

Når bilen svingte av veien så ble den køen plutselig "borte"

Endret av Dubious
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det retoriske spørsmålet i det hele er jo hvorvidt hun hadde syntes det samme om jeg ikke hadde hatt hengeren etter meg.

 

Jeg har ved et par anledninger opplevd at "usikret last" plutselig har kommet flyvende opp fra hengergulvet og rett inn i frontruten min. Det var riktignok snakk om en plastpose og en IKEA-bag, men det fant jeg egentlig ut etter at gjenstandene hadde vært i kontakt med bilen. Neste gang kan det hende det følger med noe som etterlater et litt mer varig inntrykk.

 

Ettersom man aldri kan vite hva slags geni som kjører bilen med hengeren, så foretrekker jeg å ligge foran en bil med (åpen) henger, dersom det ligger til rette for en rask og kontrollert forbikjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det retoriske spørsmålet i det hele er jo hvorvidt hun hadde syntes det samme om jeg ikke hadde hatt hengeren etter meg.

 

Jeg har ved et par anledninger opplevd at "usikret last" plutselig har kommet flyvende opp fra hengergulvet og rett inn i frontruten min. Det var riktignok snakk om en plastpose og en IKEA-bag, men det fant jeg egentlig ut etter at gjenstandene hadde vært i kontakt med bilen. Neste gang kan det hende det følger med noe som etterlater et litt mer varig inntrykk.

 

Ettersom man aldri kan vite hva slags geni som kjører bilen med hengeren, så foretrekker jeg å ligge foran en bil med (åpen) henger, dersom det ligger til rette for en rask og kontrollert forbikjøring.

 

 

Jeg tenker det samme, kjører endel MC, jeg ligger i så liten grad som mulig bak hengere. 

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det retoriske spørsmålet i det hele er jo hvorvidt hun hadde syntes det samme om jeg ikke hadde hatt hengeren etter meg.

 

Jeg har ved et par anledninger opplevd at "usikret last" plutselig har kommet flyvende opp fra hengergulvet og rett inn i frontruten min. Det var riktignok snakk om en plastpose og en IKEA-bag, men det fant jeg egentlig ut etter at gjenstandene hadde vært i kontakt med bilen. Neste gang kan det hende det følger med noe som etterlater et litt mer varig inntrykk.

 

Ettersom man aldri kan vite hva slags geni som kjører bilen med hengeren, så foretrekker jeg å ligge foran en bil med (åpen) henger, dersom det ligger til rette for en rask og kontrollert forbikjøring.

 

 

En plastpose på rømmen kan være nok til å skape en ulykke. Å ta en sikkerhetssjekk av tilhengeren før man kjører tar ett par minutter, som er vesentlig kortere tid enn det tar å fylle ut en skademelding.

Lenke til kommentar

Jeg er livredd for at noe sånt skal skje, og sjekker alltid hengeren nøye. Bruker sikkert mye mer tau/stropper enn jeg trenger, og stopper etter noen kilometer og kjenner at ting fortsatt er som det skal.

 

Jeg liker heller ikke å ligge bak åpne hengere med masse stæsj på.

Derfor passer jeg heller på å ligge med litt ekstra avstand, fremfor å kline meg opp i hengeren med støtfangeren min over flere kilometre.

Lenke til kommentar

Jeg er livredd for at noe sånt skal skje, og sjekker alltid hengeren nøye. Bruker sikkert mye mer tau/stropper enn jeg trenger, og stopper etter noen kilometer og kjenner at ting fortsatt er som det skal.

 

Du burde prøve et hengernett - de er helt geniale, med strikktau rundt og passe størrelse på maskene dekker man hva som helst på hengeren samtidig som man låser det fast.

2646960_636028048721378545_medium.jpg

 

Edit: Bruk et med strikktau rundt, IKKE de med kroker - de er noe herk da krokene henger seg opp i hundre masker hver. eks https://campingnetshop.no/produkter/406-trailernett/9588-tilhengernett-420-x-220-cm/?gclid=EAIaIQobChMIjL634o361gIVCpSyCh1wjAm-EAQYASABEgLTC_D_BwE

Endret av toth
Lenke til kommentar

 

Jeg er livredd for at noe sånt skal skje, og sjekker alltid hengeren nøye. Bruker sikkert mye mer tau/stropper enn jeg trenger, og stopper etter noen kilometer og kjenner at ting fortsatt er som det skal.

 

Du burde prøve et hengernett - de er helt geniale, med strikktau rundt og passe størrelse på maskene dekker man hva som helst på hengeren samtidig som man låser det fast.

2646960_636028048721378545_medium.jpg

 

Edit: Bruk et med strikktau rundt, IKKE de med kroker - de er noe herk da krokene henger seg opp i hundre masker hver. eks https://campingnetshop.no/produkter/406-trailernett/9588-tilhengernett-420-x-220-cm/?gclid=EAIaIQobChMIjL634o361gIVCpSyCh1wjAm-EAQYASABEgLTC_D_BwE

 

 

Genialt for lett last som er høyere enn karmene (f.eks. greiner og buskas ol.), men hvor sterkt er det egentlig? I dette tilfellet ville jeg uten nettet sikret med jekkestropp i lengderetningen og evt lagt en plate innenfor eller hatt en planke som avstiving i sidereteningene sikret med en jekkestropp på tvers av hengeren.

 

Hvis veden er våt, er den lett over dobbelt, eller tre ganger så tung, som helt knusktørr ved. Det er jeg ikke sikker på om jeg hadde turt å overlate til det nettet og de tynne strikkene det er sikret med på bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holdt på å kjøre ned to stykker i gangfelt istad... Eller gjorde strengt tatt ikke det, men så dem når dem var to meter unna mitt felt under jeg nærmet meg. De gikk i helt svarte klær, i mørket, og var, beklager språket, mørkhudet i tillegg. Så dem egentlig kun fordi de sjonglerte og kasta med en vannflaske i lufta... Ta ihvertfall på lyse klær om en først skal bare vandre ut i veien uten refleks.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...