E.C. Skrevet 10. oktober 2017 Del Skrevet 10. oktober 2017 Møtte faktisk på en årleit syklist i dag for en gangs skyld. Han brukte til og med "blinklys" eller venstrearmen som det også heter. Fikk meg en liten latter da han som gikk i motsatt retning startet å "vinke tilbake" til syklisten da han brukte armen for å indikere høyresving 7 Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 14. oktober 2017 Del Skrevet 14. oktober 2017 (endret) BLINKLYS FOR FAEN!Kjørte bak en bil i kveld, som for det første var træg i akselerasjonsfeltet. Svingte ut på hovedveien, å akselererte der i stedet... Ingen blinklys. Han skifter felt 100m lenger borte, for en avkjøring til høyre. Ingen blinklys. Rundkjøringen var greit kjørt, holdt feltet sitt, men ingen blinklys ut av den. Kollektivfeltet dukker opp 200m lenger frem og han skifter felt igjen, ingen blinklys. Kollektivfeltet slutter, han ligger fortsatt i venstre felt frem til neste kollektivfelt dukker opp. Fikk ikke fulgt etter ham mer enn 5-10km da jeg skulle av hovedveien selv. Endret 14. oktober 2017 av Caddy Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Bil som slenger seg ut på veien foran meg sånn at jeg må bremse, så skal han av veien 300 meter lengre framme Da synes jeg han kunne ha ventet da det var ingen biler bak meg Lenke til kommentar
Populært innlegg Theo343 Skrevet 15. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 15. oktober 2017 (endret) Det er så lite bruk av blinklys om dagen at jeg bruker det spesielt markerende for å minne andre på at det skal brukes. Noen sier det har med stort antall innvandrere å gjøre og at deres uvaner viser seg mer i vår trafikk. Men jeg ser like ofte etnisk norske 18-30 åringer eller 40-60 åringer. I oslotrafikken legger jeg merke til en overvekt av de som ikke har en etnisk norsk opprinnelse (alle aldersgrupper) men jeg tipper at de som har bodd her lengst er flinkest. Det som er verdt å legge merke til er at vi har hatt en generell økning i aggressivt eller obstruktivt kjøremønster og da spesielt innenfor rushtidene. Denne trenden har vokst jevnt og trutt i Oslo omegn de siste 10-15 årene, men spesielt de siste 3-7 årene. Hvis alle bidrar så godt de kan til å hjelpe hverandre i trafikken og forsøker å være ekstra oppmerksom på det hver dag så vil man kanskje klare å snu denne negative trenden. Tilfeller jeg ser mye av i min daglige kjøring inn og ut av oslo til jobb. 1. Obstruktiv kjøring - kjører med intensjon under fartsgrensen med gode forhold og gir gass når man har mulighet til å kjøre forbi eller er under forbikjøring - gir gass for å tette luken når du blinker for å skifte felt - aktivt forsøker å hindre deg å skifte felt i stillestående trafikk samt bruker tute og lys som et "FU" verktøy. - "lekepoliti" i venstrefeltet flerfelts vei. Noen har gjort det til en sport å holde trafikken nøyaktig på nåla i venstrefeltet og de nekter å flytte seg. (jeg har en gang fått bot for å kjøre forbi i høyrefelt pga. disse idiotene). - Man stopper trafikken i begge felt på flerfeltsveier pga. 1-2 avkjøringer. Det er ikke flere som får kjørt av, bare flere som må stå i kø, også de som ikke skal av på disse 2 stedene (stort antall). Jeg vet mange teoriserer om at dette fører til bedre trafikkavikling fordi man "fyller" veinettet bedre. Neppe. - Gir gass for å hindre biler ut på veien fremfor å gi de nok tid til å komme ut ved å være lett på gassfoten. Unntaket til dette er når det er større luke bak enn foran deg. Da kan man øke farten for å øke luken bak slik at de kommer ut. I dette tilfellet hjelper man alle raskere. - innimellom ser man at biler nærmest med vilje obstruerer deg fra å komme ut ved å lage perfekte og akkurat for korte luker mellom hver bil som gjør det umulig å komme ut, fremfor å samarbeide og hvor de 200m tidligere lå tett oppi hverandre slik at man hadde kommet ut bak dem. - Ikke slipper ut busser fra busslommer når de har blinklys på. - Ikke slipper frem busser og drosjer til kollektivfeltene 2. Sløv kjøring - har veldig lange luker foran seg fordi trafikken går sakte og man liker å bruke clutch, brems og gass pedalene. (unntaket her er tunge kjøretøy) - ikke følger med på lyssignaler i høyt trafikerte lyskryss og forhindrer flere bak å komme over på grønt lys. De pynter seg gjerne i speielt, tar selfies eller glaner på mobilen. - er helt i sin egen verden når de kjører bil og legger ikke en gang merke til utrykningskjøretøy. Sett et par nestenulykker bare siste uken pga. dette. - Ikke bruker sidespeil, bakspeil og blinklys - Ikke er oppmerksom på egne OG andres naturlige blindsoner - Ikke flytter seg tilstrekkelig for uttrykningskjøretøy fordi man har kjøpt felger og dekk som hører hjemme på en racerbane. 3. agressiv / stresskjøring - Biler som kaster seg foran busser og lastebiler uten å tenke på hvor stor blindsonen til disse er. - Har meget høy fart inn mot rundkjøringen for så å bremse hardt gjennom rundkjøringen (hindrer god trafikkflyt) - bytter felt unødvendig ofte og kaster seg gjennom trafikken på flerfelts vei som om man spilte GTA bak rattet. - tuter for totalt unødvendige ting som når man står stille i en tunell - kaster seg inn foran deg (ikke samme som at noen sniker seg inn fordi du ikke vil slippe dem inn) - Har høy fart inn mot eller på siden av tilnærmet stillestående trafikk. Accidents waiting to happen. - bremser og gasser unødvendig mye fremfor rolig og jevn kjøring (ikke det samme som å lage luker på 30-100m). - store lastebiler som har vel høy fart i tett trafikk og ligger faretruende nærme bilene foran. - ikke praktiserer glidelåskjøring når det er nødvendig. - Ikke slipper ut biler på sterkt trafikkerte veier når man har trillefart. Jeg vet enkelte professorer har sagt at man ikke skal gjøre det men er sterkt uenig (jeg er ikke en av de som skal ut på disse veiene). 4. uansvarlighet - kjører når man vet man bruker medikamenter som gjør deg vesentlig mindre egnet i trafikken. - kjører fordi man "bare" tok 2-3 glass eller senere på dagen etter "fylla". - kjører når man vil ha problemer med å holde seg våken hele turen og lar vær å stoppe. - kjører med tekniske mangler som dårlige bremser, dårlige dekk, manglende lys, får motorstopp uten å reparere dette etc. - ikke sjekker at man har nok drivstoff før man starter turen - ikke skraper vinduer godt nok eller venter til dugg og annet er borte fra rutene. - kjører i dårlig vær uten tilstrekkelig vindusspylervæske - ikke tar ettersjekken ved bytte mellom sommer/hvinterjul - ikke forsøker å temme egne "roadrage" tendenser eller setter seg i bilen når man er opprørt. Og mye annet. Ikke minst fotgjengere som nesten hytter med neven fordi du krysser på gult lys da de er vandt til å løpe så fort ditt lys skifter til rødt men de fortsatt har rød mann. Endret 15. oktober 2017 av Theo343 10 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 15. oktober 2017 Del Skrevet 15. oktober 2017 Tråden kan stenges...Theo har dekket alt 8 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 16. oktober 2017 Del Skrevet 16. oktober 2017 haha jeg kjedet meg voldsomt mens jeg ventet på andre Lenke til kommentar
TMB Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Jeg må si meg enig med deg i alle punktene bortsett fra dette: - "lekepoliti" i venstrefeltet flerfelts vei. Noen har gjort det til en sport å holde trafikken nøyaktig på nåla i venstrefeltet og de nekter å flytte seg. (jeg har en gang fått bot for å kjøre forbi i høyrefelt pga. disse idiotene). Hvorfor skal man forvente "fri vei" når andre holder fartgrensen? Du har faktisk ikke lov å kjøre fortere enn fartsgrensen vet du. Jeg kan forstå det om de som ligger på grensa i venstrefeltet ikke gidder å legge seg inn i høyre, men hvis de foretar en forbikjøring, eller straks kommer til et vogntog eller en traktor som de uansett må kjøre forbi, så kan du vel ikke bli sur fordi de velger å følge vegtrafikkloven eller? Dog, så er det mange som ikke vet at nåla på bilen viser litt under reell fart, og dermed ligger de 5-10 km/t under grensa allikevel. Og DET irriterer meg også Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Usikker på loven i Norge, men i flere stater i USA så får en bot om en ligger i venstrefeltet lengre enn nødvendig når noen vil forbi Selv når jeg kjører 10-20 over grensen så viker jeg til høyre når det kommer noen bak som vil forbi, da jeg ikke har politimyndighet til å gjøre noe uansett og jeg vil ikke ha de i rævva og "tvinger" du de til å kjøre forbi på høyre side så er du verre enn de 1 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Venstrefeltet er til forbikjøring. Hold til høyre. Se i speilet. Det som irriterer meg litt er de som ligger i høyrefeltet og kjører i eller under fartsgrensen, og som ofte legger seg ut til venstre når noen kommer i høy hastighet bakfra. Hadde de tittet i speilet før de la seg ut, ville de som allerede holdt høyere fart og var på vei forbi slippe å bremse. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Venstrefeltet er til forbikjøring. Hold til høyre. Se i speilet. Det som irriterer meg litt er de som ligger i høyrefeltet og kjører i eller under fartsgrensen, og som ofte legger seg ut til venstre når noen kommer i høy hastighet bakfra. Hadde de tittet i speilet før de la seg ut, ville de som allerede holdt høyere fart og var på vei forbi slippe å bremse. What if I told you... De ser i speilet 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Venstrefeltet er til forbikjøring. Hold til høyre. Se i speilet. Det som irriterer meg litt er de som ligger i høyrefeltet og kjører i eller under fartsgrensen, og som ofte legger seg ut til venstre når noen kommer i høy hastighet bakfra. Hadde de tittet i speilet før de la seg ut, ville de som allerede holdt høyere fart og var på vei forbi slippe å bremse. Og fartsgrensene er til å følges. AtW 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 (endret) Venstrefeltet er til forbikjøring. Hold til høyre. Se i speilet. Det som irriterer meg litt er de som ligger i høyrefeltet og kjører i eller under fartsgrensen, og som ofte legger seg ut til venstre når noen kommer i høy hastighet bakfra. Hadde de tittet i speilet før de la seg ut, ville de som allerede holdt høyere fart og var på vei forbi slippe å bremse. Og fartsgrensene er til å følges. AtW ..og de er ikke Magda i sin Auris som er ansvarlig for å håndheve dette - hun er ansvarlig for å selv følge trafikkreglene, som inkluderer å fjerne seg fra venstre felt om man ikke passerer noen i høyre felt. Dette er basiskunnskap for alle som ferdes på veien. § 3.Grunnregler for trafikk.Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Her leser vi altså at §3 pålegger deg å ikke hindre annen trafikk - uavhengig av den andre trafikkens hastighet. Hvis noen vil passere deg på riktig måte(venstre felt) men i for høy fart, er du fortsatt 100% pliktig til å hjelpe dem forbi. Endret 17. oktober 2017 av toth 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Venstrefeltet er til forbikjøring. Hold til høyre. Se i speilet. Det som irriterer meg litt er de som ligger i høyrefeltet og kjører i eller under fartsgrensen, og som ofte legger seg ut til venstre når noen kommer i høy hastighet bakfra. Hadde de tittet i speilet før de la seg ut, ville de som allerede holdt høyere fart og var på vei forbi slippe å bremse. Og fartsgrensene er til å følges. AtW ..og de er ikke Magda i sin Auris som er ansvarlig for å håndheve dette - hun er ansvarlig for å selv følge trafikkreglene, som inkluderer å fjerne seg fra venstre felt om man ikke passerer noen i høyre felt. Dette er basiskunnskap for alle som ferdes på veien. § 3.Grunnregler for trafikk.Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Her leser vi altså at §3 pålegger deg å ikke hindre annen trafikk - uavhengig av den andre trafikkens hastighet. Hvis noen vil passere deg på riktig måte(venstre felt) men i for høy fart, er du fortsatt 100% pliktig til å hjelpe dem forbi. Du er ikke unødig hindret om du må gjøre i fartsgrensen. Jeg kan også bli litt oppgitt over folk som ligger å putrer i venstrefeltet, men denne evige sutringa her inne om dette, og selektiv lesning av trafikkreglene har jeg lite til overs for. Det er ikke synd på deg fordi du må følge fartsgrensa, og det er å kaste stein i glasshus å kritisere andre for kanskje å bryte reglene på en måte som hindrer deg som definitivt bryter reglene. AtW 5 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Venstrefeltet er til forbikjøring. Hold til høyre. Se i speilet. Det som irriterer meg litt er de som ligger i høyrefeltet og kjører i eller under fartsgrensen, og som ofte legger seg ut til venstre når noen kommer i høy hastighet bakfra. Hadde de tittet i speilet før de la seg ut, ville de som allerede holdt høyere fart og var på vei forbi slippe å bremse. Fartsgrensen gjelder i venstre felt og 2 Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Venstrefeltet er til forbikjøring. Hold til høyre. Se i speilet. Det som irriterer meg litt er de som ligger i høyrefeltet og kjører i eller under fartsgrensen, og som ofte legger seg ut til venstre når noen kommer i høy hastighet bakfra. Hadde de tittet i speilet før de la seg ut, ville de som allerede holdt høyere fart og var på vei forbi slippe å bremse. Og fartsgrensene er til å følges. AtW ..og de er ikke Magda i sin Auris som er ansvarlig for å håndheve dette - hun er ansvarlig for å selv følge trafikkreglene, som inkluderer å fjerne seg fra venstre felt om man ikke passerer noen i høyre felt. Dette er basiskunnskap for alle som ferdes på veien. § 3.Grunnregler for trafikk.Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Her leser vi altså at §3 pålegger deg å ikke hindre annen trafikk - uavhengig av den andre trafikkens hastighet. Hvis noen vil passere deg på riktig måte(venstre felt) men i for høy fart, er du fortsatt 100% pliktig til å hjelpe dem forbi. Du er ikke unødig hindret om du må gjøre i fartsgrensen. Jeg kan også bli litt oppgitt over folk som ligger å putrer i venstrefeltet, men denne evige sutringa her inne om dette, og selektiv lesning av trafikkreglene har jeg lite til overs for. Det er ikke synd på deg fordi du må følge fartsgrensa, og det er å kaste stein i glasshus å kritisere andre for kanskje å bryte reglene på en måte som hindrer deg som definitivt bryter reglene. AtW Det er ikke opp til deg eller Magda å avgjøre om jeg er unødig hindret. Jeg synes du skal ta deg en telefon til politiet eller andre som kan svare - spør om ikke en som blir forbikjørt før en sving har plikt til å begrense faren mest mulig, selv om den som kjører forbi handler uforsvarlig. Du snakker om moral, jeg snakker om jus - du har ikke lov å blokkere venstre felt(utenom forbikjøring), uansett hvor fort eller sent eller sidelengs den bak deg kjører. Folk med slikt handlingsmønster er typisk de samme som kjører under fartsgrensen, men blir fornærmet når noen kjører forbi og gasser opp for å ikke slippe deg inn. 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Venstrefeltet er til forbikjøring. Hold til høyre. Se i speilet. Det som irriterer meg litt er de som ligger i høyrefeltet og kjører i eller under fartsgrensen, og som ofte legger seg ut til venstre når noen kommer i høy hastighet bakfra. Hadde de tittet i speilet før de la seg ut, ville de som allerede holdt høyere fart og var på vei forbi slippe å bremse. Og fartsgrensene er til å følges. AtW ..og de er ikke Magda i sin Auris som er ansvarlig for å håndheve dette - hun er ansvarlig for å selv følge trafikkreglene, som inkluderer å fjerne seg fra venstre felt om man ikke passerer noen i høyre felt. Dette er basiskunnskap for alle som ferdes på veien. § 3.Grunnregler for trafikk.Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Her leser vi altså at §3 pålegger deg å ikke hindre annen trafikk - uavhengig av den andre trafikkens hastighet. Hvis noen vil passere deg på riktig måte(venstre felt) men i for høy fart, er du fortsatt 100% pliktig til å hjelpe dem forbi. Du er ikke unødig hindret om du må gjøre i fartsgrensen. Jeg kan også bli litt oppgitt over folk som ligger å putrer i venstrefeltet, men denne evige sutringa her inne om dette, og selektiv lesning av trafikkreglene har jeg lite til overs for. Det er ikke synd på deg fordi du må følge fartsgrensa, og det er å kaste stein i glasshus å kritisere andre for kanskje å bryte reglene på en måte som hindrer deg som definitivt bryter reglene. AtW Det er ikke opp til deg eller Magda å avgjøre om jeg er unødig hindret. Jeg synes du skal ta deg en telefon til politiet eller andre som kan svare - spør om ikke en som blir forbikjørt før en sving har plikt til å begrense faren mest mulig, selv om den som kjører forbi handler uforsvarlig. Du snakker om moral, jeg snakker om jus - du har ikke lov å blokkere venstre felt(utenom forbikjøring), uansett hvor fort eller sent eller sidelengs den bak deg kjører. Folk med slikt handlingsmønster er typisk de samme som kjører under fartsgrensen, men blir fornærmet når noen kjører forbi og gasser opp for å ikke slippe deg inn. Nei, og det er ikke opp til deg eller den som kjører i venstrefeltet heller, det er et juridisk spørsmål. Å hindre en møteulykke i en sving er ikke på noen måte samme situasjon som "noen ligger i venstrefeltet og kjører saktere enn meg som også ligger i venstrefeltet". Jeg snakker om jus jeg også, det står "unødvendig til hinder". Man er ikke unødvendig til hinder i kraft av å ligge i venstre felt på fartsgrensa om det kommer noen bak deg som kjører over fartsgrensa. AtW 4 Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 1: Nei, og det er ikke opp til deg eller den som kjører i venstrefeltet heller, det er et juridisk spørsmål. 2: Jeg snakker om jus jeg også, det står "unødvendig til hinder". Man er ikke unødvendig til hinder i kraft av å ligge i venstre felt på fartsgrensa om det kommer noen bak deg som kjører over fartsgrensa. 1: Det er helt riktig - men det betyr ikke at jeg ikke kan irritere meg over dem. 2: Så du mener loven skal leses "..til unødvendig hinder, men det er greit å hindre hvis den du hindrer ikke kjører etter fartsgrensen"? tviler. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 1: Nei, og det er ikke opp til deg eller den som kjører i venstrefeltet heller, det er et juridisk spørsmål. 2: Jeg snakker om jus jeg også, det står "unødvendig til hinder". Man er ikke unødvendig til hinder i kraft av å ligge i venstre felt på fartsgrensa om det kommer noen bak deg som kjører over fartsgrensa. 1: Det er helt riktig - men det betyr ikke at jeg ikke kan irritere meg over dem. 2: Så du mener loven skal leses "..til unødvendig hinder, men det er greit å hindre hvis den du hindrer ikke kjører etter fartsgrensen"? tviler. Mens jeg derimot kan ikke få lov til å "irritere meg tilbake" da eller? Stemmer, om du ligger bak noen som kjører fartsgrensen, og vil forbi de fordi du kjører fortere enn fartsgrensen, så mener jeg da at loven kan leses slik, man er ikke unødvendig til hinder (om det ikke er andre situasjons-spesifikke ting som kommer inn). Det sentrale er om man er "unødvendig" til hinder, ikke om man er til hinder. AtW Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 Prøv å ligg i venstre med en politibil bak deg, som ikke allerede har blålys og vi har sivile politibiler i Norge også, som ikke alltid bruker blålys Eller hva med legen som skal fort fram til et skadested eller infarkt, men som blir hindret? Det er mange gode grunner til at en skal slippe forbi de som kjører fortere enn deg i venstre felt 2 Lenke til kommentar
toth Skrevet 17. oktober 2017 Del Skrevet 17. oktober 2017 1: Nei, og det er ikke opp til deg eller den som kjører i venstrefeltet heller, det er et juridisk spørsmål. 2: Jeg snakker om jus jeg også, det står "unødvendig til hinder". Man er ikke unødvendig til hinder i kraft av å ligge i venstre felt på fartsgrensa om det kommer noen bak deg som kjører over fartsgrensa. 1: Det er helt riktig - men det betyr ikke at jeg ikke kan irritere meg over dem. 2: Så du mener loven skal leses "..til unødvendig hinder, men det er greit å hindre hvis den du hindrer ikke kjører etter fartsgrensen"? tviler. Mens jeg derimot kan ikke få lov til å "irritere meg tilbake" da eller? Stemmer, om du ligger bak noen som kjører fartsgrensen, og vil forbi de fordi du kjører fortere enn fartsgrensen, så mener jeg da at loven kan leses slik, man er ikke unødvendig til hinder (om det ikke er andre situasjons-spesifikke ting som kommer inn). Det sentrale er om man er "unødvendig" til hinder, ikke om man er til hinder. AtW Da får vi håpe krikkert stikker innom, for min del sier det seg selv at den foran ikke har noen forutsetninger for å bedømme nødvendighetene til den bak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå