Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rødt lys gjelder for alle, uansett om du er syklist eller ikke.

 

Det er mye rart i Oslo også - bare å sette opp kontroller ned ring 2 mot majorstua. Ikke mange som stopper for rødt lys her, og mange tar også snarveien over fortauet for å "omgå" det røde lyset og heller sykle på rød mann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er boten så lav for syklister? Ble jo justert opp til 6650 for bil og mc ifjor.

Fordi det er mindre farlig kanskje?

 

AtW

Om en bil som kjører på rødt, kjører ned en syklist, eller en syklist som sykler på rødt, blir kjørt ned av en bil, er vel konsekvensene like store? Den myke trafikanten taper, og uansett hvem sin skyld det er skaper det problemer og kostnader i samfunnet i form av utrykning, helsesystem, kø på stedet osv. Så konsekvensene sånn sett er vel tilnærmet like?

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er boten så lav for syklister? Ble jo justert opp til 6650 for bil og mc ifjor.

Fordi det er mindre farlig kanskje?

 

AtW

Om en bil som kjører på rødt, kjører ned en syklist, eller en syklist som sykler på rødt, blir kjørt ned av en bil, er vel konsekvensene like store? Den myke trafikanten taper, og uansett hvem sin skyld det er skaper det problemer og kostnader i samfunnet i form av utrykning, helsesystem, kø på stedet osv. Så konsekvensene sånn sett er vel tilnærmet like?

 

 

Man straffer vanligvis å utsette andre for skade og fare høyere enn å utsette seg selv for det.

 

AtW

Lenke til kommentar

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2017/10/10/Mener-politiet-b%C3%B8tela-18-syklister-p%C3%A5-feil-grunnlag-15432138.ece

 

"Dette er en prøveordning hvor det er laget en helt egen sykkelvei for syklende. Den er adskilt fra bilvei og fortau. Slik reglene tolkes av våre eksperter så gjelder verken lyset ved fotgjengerfeltet eller billyset i dette krysset for syklister, sier Øyvind Aas i Syklistenes landsforening. "

 

Illustrerer at regelverket her i beste fall er uklart.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2017/10/10/Mener-politiet-b%C3%B8tela-18-syklister-p%C3%A5-feil-grunnlag-15432138.ece

 

"Dette er en prøveordning hvor det er laget en helt egen sykkelvei for syklende. Den er adskilt fra bilvei og fortau. Slik reglene tolkes av våre eksperter så gjelder verken lyset ved fotgjengerfeltet eller billyset i dette krysset for syklister, sier Øyvind Aas i Syklistenes landsforening. "

 

Illustrerer at regelverket her i beste fall er uklart.

 

AtW

 

Her burde man nok satt opp et eget sykkel-lys.

Personlig ville jeg nok fulgt trafikklyset her, men kan helt klart se at dette er uklart, og åpent for diskusjon. Hadde jeg blitt tatt her, hadde jeg uansett klagd på boten pga denne uklarheten.

Hvis de ville "ta" syklister, og statuere eksempler, burde de heller valgt et vanlig kryss der man ikke har denne uklarheten. 

 

Er nok av steder å ta av der mange syklister gir beng i lysreguleringen.

Lenke til kommentar

 

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2017/10/10/Mener-politiet-b%C3%B8tela-18-syklister-p%C3%A5-feil-grunnlag-15432138.ece

 

"Dette er en prøveordning hvor det er laget en helt egen sykkelvei for syklende. Den er adskilt fra bilvei og fortau. Slik reglene tolkes av våre eksperter så gjelder verken lyset ved fotgjengerfeltet eller billyset i dette krysset for syklister, sier Øyvind Aas i Syklistenes landsforening. "

 

Illustrerer at regelverket her i beste fall er uklart.

 

AtW

 

Her burde man nok satt opp et eget sykkel-lys.

Personlig ville jeg nok fulgt trafikklyset her, men kan helt klart se at dette er uklart, og åpent for diskusjon. Hadde jeg blitt tatt her, hadde jeg uansett klagd på boten pga denne uklarheten.

Hvis de ville "ta" syklister, og statuere eksempler, burde de heller valgt et vanlig kryss der man ikke har denne uklarheten. 

 

Er nok av steder å ta av der mange syklister gir beng i lysreguleringen.

 

 

Det burde man, men SVV prioriterer biler, og insisterer på at det må være nødvendig å svinge til høyre i dette krysset. Dette ble de advart om når krysset ble konstruert, og høyremuligheten for biler trengs ikke. Et resultat av at SVV fortsatt tenker bil først.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2017/10/10/Mener-politiet-b%C3%B8tela-18-syklister-p%C3%A5-feil-grunnlag-15432138.ece

 

"Dette er en prøveordning hvor det er laget en helt egen sykkelvei for syklende. Den er adskilt fra bilvei og fortau. Slik reglene tolkes av våre eksperter så gjelder verken lyset ved fotgjengerfeltet eller billyset i dette krysset for syklister, sier Øyvind Aas i Syklistenes landsforening. "

 

Illustrerer at regelverket her i beste fall er uklart.

 

AtW

 

Her burde man nok satt opp et eget sykkel-lys.

Personlig ville jeg nok fulgt trafikklyset her, men kan helt klart se at dette er uklart, og åpent for diskusjon. Hadde jeg blitt tatt her, hadde jeg uansett klagd på boten pga denne uklarheten.

Hvis de ville "ta" syklister, og statuere eksempler, burde de heller valgt et vanlig kryss der man ikke har denne uklarheten. 

 

Er nok av steder å ta av der mange syklister gir beng i lysreguleringen.

 

 

Det burde man, men SVV prioriterer biler, og insisterer på at det må være nødvendig å svinge til høyre i dette krysset. Dette ble de advart om når krysset ble konstruert, og høyremuligheten for biler trengs ikke. Et resultat av at SVV fortsatt tenker bil først.

 

AtW

 

 

Dette er vel løst ved at bilene som skal svinge har vikeplikt for syklene?

Er det ikke sånn alle steder hvor man har en gang- og sykkelvei langs en bilvei, at bilene har vikeplikt for de syklene som sykler der?

 

I tillegg kunne man vel ha satt opp et ekstra skilt som opplyser om denne vikeplikten?

 

Edit:

Her tar jeg visst feil ja...

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/hvem-har-vikeplikt-her/a/23823368/

 

Men ved å sette opp et skilt som sier at bilene har vikeplikt, hadde man vel løst dette?

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Sykkeltraséen på stedet er toveis og regnes derfor som sykkelvei. Når denne krysser kjørebanen er det syklistene som har vikeplikt. Hadde det vært et enveis sykkelfelt ville bilistene hatt vikeplikt. Så enkle er dagens regler ...

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Sykkeltraséen på stedet er toveis og regnes derfor som sykkelvei. Når denne krysser kjørebanen er det syklistene som har vikeplikt. Hadde det vært et enveis sykkelfelt ville bilistene hatt vikeplikt. Så enkle er dagens regler ...

Flott...

Dette er vel ganske merkelig?

Jeg har alltid trodd at syklende skal behandles likt som biler når de er på sykkelen. I tillegg ville man vel ha vikeplikt for en gående som går i gang- og sykkelfeltet?

 

Hadde dette vært en kryssende vei, hadde man jo hatt vikeplikt, i hvertfall for de som kommer bakfra pga høyreregelen.

Her har man "strukket ut" gangfeltet som sånn sett indikerer at det er en overgang der man ikke har vikeplikt for syklistene, men hadde man ikke gjort det, hadde jeg som bilist tenkt at jeg har vikeplikt. 

Jeg har altså vært "for snill" hele tiden... (Men kommer nok ikke til å slutte med det.)

 

Man har en litt tilsvarende sak i Oslo ved Ullevål stadion. Der har man en gang(?) og sykkelvei rett innenfor ringveien. Der stopper jeg alltid for syklister som kommer kjørende, da jeg trodde jeg hadde plikt til dette... :)

 

Dette er noe jeg tydeligvis har glemt siden jeg tok teorikurset, og uansett synes jeg man burde vurdere å se på reglene for dette.

Lenke til kommentar

Det er veldig rotete regler, så det er kanskje ikke så rart at selv politiet gjør feil av og til. Syklister som prøver å lære alle unntakene for å kunne overleve i trafikken opplever ofte farlige situasjoner likevel, fordi mange bilister ikke er like gode i alle variantene som gjelder.

Lenke til kommentar

Det finnes forøvrig ikke en eneste trafikkregel som gjelder gang- og sykkelveier. I rettssaker dømmes det derfor utfra reglene for fortau. Dette betyr at syklister som ferdes på gang- og sykkelvei må bremse ned til tilnærmet gangfart hver gang de skal passere en fotgjenger. Det er ikke mange syklister som overholder denne regelen ...

Lenke til kommentar

 

Sykkeltraséen på stedet er toveis og regnes derfor som sykkelvei. Når denne krysser kjørebanen er det syklistene som har vikeplikt. Hadde det vært et enveis sykkelfelt ville bilistene hatt vikeplikt. Så enkle er dagens regler ...

Flott...

Dette er vel ganske merkelig?

Jeg har alltid trodd at syklende skal behandles likt som biler når de er på sykkelen. I tillegg ville man vel ha vikeplikt for en gående som går i gang- og sykkelfeltet?

 

Hadde dette vært en kryssende vei, hadde man jo hatt vikeplikt, i hvertfall for de som kommer bakfra pga høyreregelen.

Her har man "strukket ut" gangfeltet som sånn sett indikerer at det er en overgang der man ikke har vikeplikt for syklistene, men hadde man ikke gjort det, hadde jeg som bilist tenkt at jeg har vikeplikt. 

Jeg har altså vært "for snill" hele tiden... (Men kommer nok ikke til å slutte med det.)

 

Man har en litt tilsvarende sak i Oslo ved Ullevål stadion. Der har man en gang(?) og sykkelvei rett innenfor ringveien. Der stopper jeg alltid for syklister som kommer kjørende, da jeg trodde jeg hadde plikt til dette... :)

 

Dette er noe jeg tydeligvis har glemt siden jeg tok teorikurset, og uansett synes jeg man burde vurdere å se på reglene for dette.

 

 

Reglene er mildt sagt utydelig, de ble forsøkt klargjort for et år eller to siden, men gjorde det om mulig enda mer utydelig (i mine øyne).

 

AtW

Lenke til kommentar

Det finnes forøvrig ikke en eneste trafikkregel som gjelder gang- og sykkelveier. I rettssaker dømmes det derfor utfra reglene for fortau. Dette betyr at syklister som ferdes på gang- og sykkelvei må bremse ned til tilnærmet gangfart hver gang de skal passere en fotgjenger. Det er ikke mange syklister som overholder denne regelen ...

 

Noe man generelt er dårlig på i Norge, er å skille hva som er sykkelvei og hva som er gangvei.

Mange andre steder setter man av en del til syklister og en til gående ved å ha den ene delen litt nedesenket, eller med en annen farge. Dette ser jeg få tilfeller av i Norge.

 

Tilsvarende for sykkelfeltene som dukker opp i Oslo langs veier. Her burde man prøve å skille hva som er vei og hva som er sykkelfelter.

Utfordringen er vel at de fleste av disse nye sykkelfeltene kun er halvhjertede hurtigløsninger, der man bare stjeler litt av veibanen. Dette gjør at biler ofte må kjøre inn på sykkelfeltet fordi veibanen blir veldig smal.

Et av de få stedene de gjør dette skikkelig er langs ringveien ved Ullevål sykehus. Blir spennende å se hvordan dette blir. Her ser det ut som de skal lage tydelige skiller på bil-, sykkel- og gangveiene. 

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

 

En ser mye med dashcam, selv det en ikke kan se før sammenstøtet

Lett å se om en syklist har skylden om han kommer seilende over panseret

Vel hvis bilisten har vikeplikt så hjelper det ikke om syklisten kommer seilende over panseret ;). Men såpass regner jeg med at du kan hvis du har førerkort.

 

Har man dashcam så ser man hvem som brøt vikeplikt når syklisten kom seilende over...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...