Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Var en tosk her om dagen som gikk over veien utenfor gangfelt, også knytta han neven når jeg kom kjørende (i hans øyne sikkert for nære selv om det var 5+ meter klaring). Ingen tegn til å øke farta når han ser det kommer en bil, bare spasere sakte over traffikert vei.

 

Man kan undre seg hva som får folk til å bli slik. Personlig hadde jeg forta meg over om jeg så det kom en bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ble nettopp fløytet på av en røy som trodde jeg hadde vikeplikt fra hun som kom ut fra en parkeringsplass.

 

Klarer du ikke å se vikepliktskiltet eller markeringen i veien, så er din kjøretid omme.

 

Blir så utrolig irritert når andre fløyter og hoyer når det er dem selv som bryter reglene. Skulle nesten ønske at hun kjørte inn i meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det sykla en syklist på rødt ut i veibanen når jeg hadde grønn pil til høyre forbi en del av "tour de finance" i Oslo. Jeg tuta, var temmelig nærme å treffe ham, men han ensa meg ikke i det hele tatt. Han kryssa heldigvis ikke, men svingte inn i samme retning som jeg skulle svinge av, men brukte halve veibanen. Heldigvis kjørte jeg MC. Han hadde nok møtt høyrehjulet mitt om jeg hadde kjørt bil. dust...

Lenke til kommentar

Vel, det kan fort tenkes at flere vitner har forskjellig inntrykk av en situasjon og kommer med avvikende beskrivelser noe som svekker saken. En video dokumenterer det som skjedde, det gjør ikke et vitneutsagn.

 

I helgen tvang en fyr seg inn foran meg på en sånn måte at hadde jeg ikke bråbremsa så hadde vi truffet hverandre. Hva skjedde med vikeplikt ved filskifte liksom? Jeg blinker med fjernlysa et par ganger med et tut for å uttrykke min misnøye og får fingeren i gjennom bakruta i retur og et par sånne "bråbremser nå, jeg, for å være en drittsekk siden du blinker på meg". Det var helt tydelig ingen hindringer foran ham som gjorde at han måtte bremse ned, hverken så hardt eller så lenge..

Sendte videoen fra dashcamet til sjefen hans (dumt å gjøre slike ting i en bil med firmalogo, selv om den ikke var særlig fremtredende nede på siden av bilen) og spurte om det var sånn alle de ansatte i firmaet hans kjørte, uten hensyn til andre medtrafikanter, og at jeg vurderte å sende dette inn til VG siden de hadde for vane å legge ut slike ting på VGTV i det siste..

 

1. Sjefen ringte meg og var svært takknemlig for epost, han var svært misfornøyd med å se videoen, og sa at han som kjørte ville få en reaksjon. Han ba innstendig om at jeg ikke sendte dette til media, og det gjør jeg heller ikke. Hadde tenkt å vise dere den her, selv med sensurert reg nr/id, for hele situasjonen var helt på trynet, men nå er videoen sletta.

 

TL;DR Folk som tror at de har forkjørsrett bare de får tvunget fronten sin inn foran deg slik at du må nødbremse burde få et spark i bjellene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dere som snakker om at dashcam er et fint vitne i ulykker, bruker dere kamera med høy fov som gjør at dere får med mye eller lav fov som viser et bilde som gir ett realistisk bilde av avstander?

 

En rask sjekk tyder på at de fleste har en fov på 120 grader og dette er vel alt for lite til å vise situasjoner når man svinger til høyre/venstre? Rett frem er det jo ok men hvor nyttig er det å bare se syklisten seile over pansret hvis du kan bevise at syklisten kjørte inn i bilen din og du kjørte ikke inn i syklisten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

og med bil uten dashcam hadde du fått skylden

Tvilsomt, syklist midt i et gangfelt på rødt lys, med 15 andre stående å vente på hver side av veien, pluss biler bak, tror det skulle gått fint så lenge han ikke hadde stukket av. Ja, vitner kan avvike fra en video (som også kan vise situasjonen uten all relevant info: ikke stort nok synsfelt, manglende lyd, første/siste del av video kan være klippet bort, mangle osv.), men så mange vitner hadde ikke gitt veldig vikende forklaringer. Problemet er vel heller at de alle er på vei til jobb og ikke vil bli heftet av hva andre roter seg bort i.

 

Jeg har fastmontert dashcam i bilen uansett, men på Mc-en må jeg huske å lade gopro, så der er det litt sjeldnere jeg kjører med det.

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nettopp flyttet til et nabolag som består av omtrent bare barnefamilier, noen tusen sikkert. Urovekkende mange (alle) som bruker null refleks, ikke foreldrene en gang, og heller ikke ungene... Dårlige forbilder spør du meg. Kanskje fordi 'er jo nabolag med fartshumper og sone-30 uansett'?

 

Folk flest bruker ikke refleks, og det må man ta hensyn til når man kjører.

 

AtW

Lenke til kommentar

Mopedister og motorsyklister som skal kjøre mellom biler når det er kø/trafikk, for å så legge seg inn rett foran deg (og ikke gidde å følge med trafikken.)

 

Liksom, hva er problemet med å bare holde se bak og ikke kjøre mellom biler.

 

"problemet" er at man blir stående i kø, og det er mer effektivt for alle om man bare kjører forbi hele greia.

 

AtW

Lenke til kommentar

Så det er mer effektivt om personen kjører frem i køen og legger seg foran andre biler, versus om han eller hun lå lengre bak?

 

Du har jo de som kjører helt frem og står først i køen/lyskrysset, men jeg snakker om dem som ikke gjør det. De som legger deg inn foran andre biler etter dem har kjørt mellom noen. Det ser jeg ikke vitsen med

Endret av Lami
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...