Simkin Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 (endret) Overasket over hvor fort folk kommer på uoversiktlige kryss hvor man har vikeplikt fra høyre. Rundt hjørner f.eks hvor man må bremse, i mange tilfeller helt opp for å se om det kommer bil. Kjører mye i Hamar og det er de samme stedene hver gang, steder hvor det er uoversiktlig så kommer folk kjørende i hastigheter som er helt hårreisende. Vikeplikt fra høyre er jo det mest grunnleggende i trafikken. I enkelte tilfeller hvor bil nr 1 bryter vikeplikt så det synger, så følger gjerne bil nr 2 på med akkurat det samme, er folk helt forbanna idioter? Her om dagen kom jeg kjørende og skulle svinge til venstre, i det jeg svinger så kommer det en bil så fort at han må bråbremse så det skriker i dekkene, i bilen ser jeg en fyr rødsprengt i trynet sitte å kjefte så spyttklasene hagler med mordblikk i øya. Jeg lurer på om det var meg eller seg selv han var sint på. Lyskryss ute av drift i dag på vei hjem fra jobb, jeg kjører på forskjørsvei, to biler foran meg ser jeg det komme en bil som ei kule rett over krysset fra venstre, hvor da denne har vikeplikt. Dette har jeg sett før i akkurat samme kryss når lysene er ute av drift. Bilen foran måtte bråbremse for å unngå kollisjon. Har selv nesten kollidert med i gammal kjærring i en golf i dette krysset, som sikkert trodde blinkende gule lys betyr tut å kjør. Virker som eldre mennesker blir jævlig usikre i enkelte tilfeller, å bare kjører på, rundkjøringer er et krem eksempel. Endret 23. juni 2017 av Simkin 1 Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 Kommer over Kjørbekk mot Skien og i lyskrysset, som skifter fra grønt til gult, tar bilen foran meg tydelig sjansen og gasser på; men må gi tapt for det røde lyset og bråstopper en billengde etter stopplinja. Men klagen i dag går nok på meg selv som feilbedømmer i Skjelsvik krysset og sperrer delvis for en el-bil som skal mot Porsgrunn. Gir flatt jern på andre gir og sotlegger nok stakkaren bak litt unødvendig... :-/ Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. juni 2017 Del Skrevet 23. juni 2017 å sotlegge EL-biler er godkjent 8 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 (endret) Dubben: Heldigvis får man nå bøter i USA for "Coaling" . Norge tar nok etter. Endret 24. juni 2017 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 (endret) Ligger etter en Ford C-Max (typisk småbarnsfamilie bil) et par mil på fylkesvei. Stadig ned i 70, 60 og 55 i 80 sone. 50 i 60 sone og ulogisk oppbremsing før hver sving (ikke våt veibane). Stadig ute over hvitstripa og innimellom over gulstripa. Klarte vel ikke å holde fartsgrensa omtrent riktig på minst 3 mil. Jeg ligger langt bak da jeg ikke ønsker å bli involvert i ulykken som en eller annen gang rammer denne sjåføren. Så når vi endelig etter noen mil kommer til et boligområde med helt ned til 40 fartsgrenser så er det full pupp og 70+ gjennom hele området. Kanskje man bør innføre forbud mot påslåtte mobiler mens man kjører. Endret 26. juni 2017 av Theo343 1 Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 (endret) ^ På vei fra Høydalsmo til Seljord i går, akkurat samme opplevelse. Ned i 50 km/t i svinger og bånn pinne på strekkene hvor forbikjøring er mulig. Så ned i 50-60 km/t igjen - er 80km/t på strekningen. Den svingte av ved Seljord Camping, hadde den fortsatt langs Seljordsvannet til Bø ville jeg ligget i fosterstilling på en rasteplass. Endret 26. juni 2017 av LabWeiler Lenke til kommentar
johanf Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Hva er full pinne? Hvis forbikjøringer er mulig, hvorfor kjørte du ikke forbi? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Hva er full pinne? Hvis forbikjøringer er mulig, hvorfor kjørte du ikke forbi? Antageligvis fordi bilen foran gasser på så mye at det gjør forbikjøringen vanskelig/farlig? 1 Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Hva er full pinne? Hvis forbikjøringer er mulig, hvorfor kjørte du ikke forbi? Antageligvis fordi bilen foran gasser på så mye at det gjør forbikjøringen vanskelig/farlig? Når bilen foran øker til fartsgrensen eller høyere og kjører fra deg, og du må kjøre inn distansen før du i det hele tatt kan vurdere om forbikjøring er forsvarlig. 1 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Da er du en passiv bilist. Hvis det var sånn at noen lå foran meg og lusekjørte i perioder, og holdt høyere hastighet andre steder, hadde jeg vært "på hugget" og vært klar til forbikjøring ved første anledning. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Enig. Man må ihvertfall gi et tydelig signal til forankjørende at man ønsket å kjøre forbi. Rett i forkant av et strekke så blinkes det med lyshorn samtidig som man blinker til venstre. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 https://www.nrk.no/ostlandssendingen/inntil-90-kroner-hver-vei-pa-ny-e18-1.13576694 Staten er jævla frekk, synes jeg. ...og NAF som organisasjon er talentløs. Det ser ut til at de har null innflytelse på noe som helst. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Da er du en passiv bilist. Hvis det var sånn at noen lå foran meg og lusekjørte i perioder, og holdt høyere hastighet andre steder, hadde jeg vært "på hugget" og vært klar til forbikjøring ved første anledning. Å kjøre forbi unødig er egentlig helt unødig. Hold bedre avstand hvis den foran kjører merkelig og følg med. Tut hvis det virker som sjåføren er i ferd med å sovne el. Kanskje du tom. redder et liv. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 ...og NAF som organisasjon er talentløs. Det ser ut til at de har null innflytelse på noe som helst. NAF er flinke på det de driver med de. De lager en god kartbok, de jobber for å øke antall el-sykler på veien, de driver med bilberging og kommersielle verkstedtjenester.. Hvis du mente de gjør det dårlig med det bilpolitiske arbeidet sitt tar du feil, det er nemlig ikke NAF sitt felt i det hele tatt selv om mange later til å tro det.. Hvis du vil støtte det bilpolitiske arbeidet i Norge er det sånn ca to-tre steder du bør være medlem: -Amcar (De har utrettet store ting, det dreier seg ikke bare om amerikanske biler) -KNA (Dette er organisasjonen som faktisk gjør jobben du tror NAF skal gjøre, de er dog mye mindre pga folks uvitenhet..) Dette er de to viktigste aktørene i dag, med mindre du vil bli støvsugerpilot (elbilist) Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Da er du en passiv bilist. Hvis det var sånn at noen lå foran meg og lusekjørte i perioder, og holdt høyere hastighet andre steder, hadde jeg vært "på hugget" og vært klar til forbikjøring ved første anledning. Forsiktig ja, trenger ikke å tailgate stakkaren for å komme seg forbi. Er det en hindring rundt svingen så er det i beste fall en ulykke uten personskader. 2 Lenke til kommentar
Kjøleskap Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Aldri en lengre tur uten den bilen som vingler mellom 50 og 90 i 80-sona, bråbremser så fort det er en liten sving eller møtende bil og durer gjennom 50-soner i 70. Selvsagt ingen muligheter for å komme forbi. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Jeg irriterer meg over de som kjører 70 med 80-grense, og 70 med 60-grense. Ja jeg kjører vanligvis litt over fartsgrensen, men jeg respekterer nå i hvert fall områder der det er fotgjengere og syklister. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Jeg irriterer meg over fartsgrenser som ikke gir mening og jeg tipper de fleste som kjører forbi Flakk gjør det samme (Utenfor Trondheim) 70 sone først, som ikke er forsvarlig å kjøre fortere enn 50 og i første sving klarer jeg ikke kjøre fortere enn 40 Så kommer det en 60 sone, som det ikke er forsvarlig å kjøre fortere enn 50 (uten fortau) Så kommer det en 50 sone som det ikke er noe problem å kjøre i 60 (med fortau) Mange andre plasser det er 60 sone og grunnen er nok på grunn av bussen, som kjører der 2 ganger om dagen Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 24. juli 2017 Del Skrevet 24. juli 2017 Så en politibil i Sverige som hadde foretatt et trafikkstopp, da hadde den på færre/mindre blålys. Burde være noe slikt her og, bare de to ytterste som blinker for eksempel. De vanlige blålyseme blender jo som om en får fjernlys rett i fjeset på en bekmørk vei, er jo ingen grunn til å ha et så stort og ikke minst trafikkfarlig spektakel Fordi det er en bil som har blitt stoppet av politiet langs veien. Folk flest får jo full panikk i tillegg og tror det er en ulykke eller lignende og hiver seg på bremsen... Har ved noen få anledninger sett dem skrudde på oransje varsellys istedenfor, og/eller den 'pilen' som peker bort fra bilen. Mye bedre og mindre trafikkfarlig i mine øyne ihvertfall 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå