Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en del maltplasserte fotobokser rundt om i landet, et eksempel der jeg bor er en som står rett etter en rundkjøring, hvilken nytte den skal ha for seg er det ingen som vet, for en kommer knapt opp til fartsgrensen igjen før en har passert boksen. På store lange oversiktlige strekker er vel de fotoboksene som er satt opp der mest for å hindre grisekjøring da det er akkurat disse strekkene ungdommen ofte liker å teste bilene sine utover hva de selv klarer å kontrollere forsvarlig. Så sådan er de kanskje ikke så dumme likevel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er alltid massevis av bremsespor før fotobokser

Ser man skilt som varsler om fotoboks så går hastigheten til 5 under grensen, og/eller overnevnte

 

På plasser uten fotobokser har jeg full kontroll på alt rundt meg

Der det er fotobokser går 90% av tiden til å se på speedometeret

Lenke til kommentar

Egentlig er ikke fotobokser så ille, ihvertfall ikke de gjennomsnittsmålingene.. Det er svært ofte bortimot perfekt å benytte disse for å kjøre forbi andre.

 

På vei fra Gol sist helg kjørte jeg forbi intet mindre enn 23 biler i gjennomsnittsmålingen man må gjennom på vei nedover. Og dette uten å risikere noen reaksjon fra myndighetene.

Lenke til kommentar

Jeg lurer egentlig på hvilke mennesker det er som har så lite kontroll på farten på bilen sin at de bremser (evt kraftig) ned før disse. Jeg har aldri møtt/kjenner noen som gjør det. Men kanskje mitt bekjentskapsfære er farget av yrket mitt, og antakeligvis er ikke menneskene som gjør slikt de som diskuterer trafikk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Egentlig er ikke fotobokser så ille, ihvertfall ikke de gjennomsnittsmålingene.. Det er svært ofte bortimot perfekt å benytte disse for å kjøre forbi andre.

 

På vei fra Gol sist helg kjørte jeg forbi intet mindre enn 23 biler i gjennomsnittsmålingen man må gjennom på vei nedover. Og dette uten å risikere noen reaksjon fra myndighetene.

Det er ikke rart all den tid folk fort ender 10 og 20km/t under fartsgrensene i snittsoner..

Lenke til kommentar

 

Det er "forsket" på og funnet ut at fotobokser har liten til ingen virkning og oftest har de motsatt effekt, men de beholdes fordi de gir en god inntekt

 

Er det? Kan du vise til denne forskningen? De tallene jeg har sett tyder ikke på dette.

 

AtW

 

 

Da kan jo du vise tallene da, scenen er din.

Endret av Simkin
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan ikke huske å ha tatt feil gang på gang..

at du er uenige betyr ikke at jeg har feil

 

Haha, du har virkelig troa på deg selv Dubious. Du har riktignok helt vannvittige holdninger til trafikk, men god underholdning er det i alle fall så lenge man ikke lar seg provosere for mye.

 

Jeg irriterer vettet av meg over at folk ikke kan skjønne at å blinke og plassere seg riktig gjør manøvrene deres mer forutsigbare og gir meg bedre tid til planlegging. Jeg bor for tiden i Bærum, og her opplever jeg at enda færre blinker og plasserer seg riktig i det hele tatt, sammenlignet med på Romerike og inne i Oslo... Det kan også se ut som at de fleste her tror de kjører semi-trailere, siden de ofte må over gulstripa først for å klare å svinge til høyre.

Endret av steinrawr
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Egentlig er ikke fotobokser så ille, ihvertfall ikke de gjennomsnittsmålingene.. Det er svært ofte bortimot perfekt å benytte disse for å kjøre forbi andre.

 

På vei fra Gol sist helg kjørte jeg forbi intet mindre enn 23 biler i gjennomsnittsmålingen man må gjennom på vei nedover. Og dette uten å risikere noen reaksjon fra myndighetene.

Det er ikke rart all den tid folk fort ender 10 og 20km/t under fartsgrensene i snittsoner..

 

Stemmer.

Og jeg selv holder meg under 85km/t i snitt i 80-sone med snittmåling..

Da slipper jeg å dra på så hardt for å komme forbi de samme bilene senere :)

Lenke til kommentar

Det kan også se ut som at de fleste her tror de kjører semi-trailere, siden de ofte må over gulstripa først for å klare å svinge til høyre.

Dette. Skjønner ikke hvorfor folk gjør dette. Jævlig irriterende, som lastebilsjåfør, å måtte ta hensyn til fisebiler som gjør sånt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmål: gjelder vikeplikt som skiltet gjennom hele krysset, eller gjelder vanlige vikepliktsregler så fort man har kjørt forbi skiltet og oppmerkingen? Tenker da spesielt på saktegående trafikk og om skiltet og oppmerkingen er et stykke fra krysset.

 

Hadde nemlig en liten episode i dag der jeg kjørte ut i en vei der trafikk fra de andre retningene har vikeplikt, som er varslet med skilt og oppmerking. Der var det en syklist som ikke stoppet opp for meg da jeg kjørte inn i krysset. Han var riktignok forbi oppmerkingen, men gjelder ikke hans vikeplikt for meg gjennom hele krysset?

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Lå en fossibil foran 3 elbiler og en buss i utkjøringsfelt mot kollektivfelt. Ford'en var veldig opptatt av at de 3 elbilene bak ikke skulle få smette inn i kollektivfeltet og ble stående. Det førte til at bussen stod på hornet som fikk fossilbilen til å hoppe ut mellom 2 biler og alle fikk kjørt videre.

 

Slikt skjer oftere enn jeg gidder å rapportere men det er bare så rart at noen gidder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Spørsmål: gjelder vikeplikt som skiltet gjennom hele krysset, eller gjelder vanlige vikepliktsregler så fort man har kjørt forbi skiltet og oppmerkingen? Tenker da spesielt på saktegående trafikk og om skiltet og oppmerkingen er et stykke fra krysset.

 

Hadde nemlig en liten episode i dag der jeg kjørte ut i en vei der trafikk fra de andre retningene har vikeplikt, som er varslet med skilt og oppmerking. Der var det en syklist som ikke stoppet opp for meg da jeg kjørte inn i krysset. Han var riktignok forbi oppmerkingen, men gjelder ikke hans vikeplikt for meg gjennom hele krysset?

Det var en syklist, de er som kjent fritatt fra å følge regler.... Tror de.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ja, jeg har samme erfaring med syklister jeg og, spesielt når de sykler i flokk. Men jeg er litt usikker her. Han har vel vikeplikt selv om skiltet om vikeplikt er lenger bak og han allerede er i krysset? Skiltet gjelder da fra krysset starter til det slutter?

 

Hjemmelaget MS Paint skisse: Jeg skal til venstre, han skal rett frem. Vi skal med andre ord samme vei, men jeg er litt før han.

 

post-132197-0-29529100-1497023083_thumb.png

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Ok. Jeg måtte bråstoppe for ikke å kjøre på ham, selv om vi begge kjørte rolig. Han ble veldig hissig da jeg bremset og fløytet på ham, og han ville at jeg skulle sveive ned vinduet og diskutere situasjonen. Det hadde jeg hverken lyst eller tid til så jeg kjørte bare videre.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...