Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norske syklister kan ikke å ligge i felt. Jeg har sett grupper på 5 der de la 4 i bredden. Helt latterlig, tar lang tid før man kommer seg forbi dem. Er også mange ritt i området, irriterende når man må vente. De bare tar seg til rette og setter opp sperringer. 

Lenke til kommentar

Når man kjører forbi så har det lite praktisk å si for bilisten om man kjører litt eller helt over i motsatt kjørefelt. For syklisten har det mye å si med tanke på sikkerhet og marginer. Derfor bør man alltid helt over i motsatt kjørebane når man kjører forbi en syklist - på lik linje med når man kjører forbi en bilist.

 

Når da to(eller flere) syklister ligger ved siden av hverandre så må man kjøre forbi en sykkellengde og så tilbake i eget kjørefelt. Fort gjort. Ligger de to(eller flere) syklistene etter hverandre i stede for har man langt lengre avstand å kjøre forbi på, og ofte da ikke nok tid/avstand å kjøre forbi på på de tilgjengelige strekningene. Med andre ord foretrekker eg helst at de ligger to/tre ved siden av hverandre enn etter hverandre.

 

Dersom man mener at det er vanskeligere å kjøre forbi to som ligger ved siden av hverandre så betyr det som regel at man heller ikke kjører over i motsatt kjørefelt, og da mener eg at man egentlig ikke kjører forbi forsvarlig nok.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

2 kjerringer i 50-60 årene som går møtenede side om side i hvert sitt hjulspor på en lang skogsvei slette. Ser meg hele veien, sykler i rundt 20-25kmt. De nekter å flytte seg. Jeg legger meg ut på kanten på ene siden (holder farten) og hun ene flytter seg bitte litt i siste liten  med et "herregud da blikk".

 

Det kan virke som alle tror de eier veien. Når man har blikket på en møtende syklist i så lang tid så ville de fleste normale mennesker gitt plass i god tid. Vanligvis hilser alle jeg møter og jeg hilser på alle i skogen inkludert disse, men ikke snakk om noe annet enn et surt blikk :p.

 

Samme som skjer når jeg lufter bikkja og møter to syklister som mener jeg absolutt ikke har noe å gjøre på deres sykkelsti/skogsvei/treningsløype (stryk det som ikke passer); hvor jeg tilslutt må ned i grøfta for at vi ikke skal bli syklet ned.

Lenke til kommentar

 

2 kjerringer i 50-60 årene som går møtenede side om side i hvert sitt hjulspor på en lang skogsvei slette. Ser meg hele veien, sykler i rundt 20-25kmt. De nekter å flytte seg. Jeg legger meg ut på kanten på ene siden (holder farten) og hun ene flytter seg bitte litt i siste liten  med et "herregud da blikk".

 

Det kan virke som alle tror de eier veien. Når man har blikket på en møtende syklist i så lang tid så ville de fleste normale mennesker gitt plass i god tid. Vanligvis hilser alle jeg møter og jeg hilser på alle i skogen inkludert disse, men ikke snakk om noe annet enn et surt blikk :p.

 

 

Samme som skjer når jeg lufter bikkja og møter to syklister som mener jeg absolutt ikke har noe å gjøre på deres sykkelsti/skogsvei/treningsløype (stryk det som ikke passer); hvor jeg tilslutt må ned i grøfta for at vi ikke skal bli syklet ned.

Vel, hvis jeg er ute og lufter meg og møter en syklist på sti/skogsbilvei osv så synes jeg det er mest naturlig at jeg som gående viker for syklist, tar et steg ut i kanten, eventuelt grøfta og lar syklisten passere på sti/hjulspor. Veldig enkel og smidig løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan sikkert diskuteres mye om det, men med 36 kilo hund "på plass" på venstre side og tydelig markering at jeg holder venstre side for å ha kontroll, burde det ikke være vanskelig for to på sykkel å legge seg til høyre i samme spor. Del veien, er det ikke det kampanjen heter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når man kjører forbi så har det lite praktisk å si for bilisten om man kjører litt eller helt over i motsatt kjørefelt. For syklisten har det mye å si med tanke på sikkerhet og marginer. Derfor bør man alltid helt over i motsatt kjørebane når man kjører forbi en syklist - på lik linje med når man kjører forbi en bilist.

 

Når da to(eller flere) syklister ligger ved siden av hverandre så må man kjøre forbi en sykkellengde og så tilbake i eget kjørefelt. Fort gjort. Ligger de to(eller flere) syklistene etter hverandre i stede for har man langt lengre avstand å kjøre forbi på, og ofte da ikke nok tid/avstand å kjøre forbi på på de tilgjengelige strekningene. Med andre ord foretrekker eg helst at de ligger to/tre ved siden av hverandre enn etter hverandre.

 

Dersom man mener at det er vanskeligere å kjøre forbi to som ligger ved siden av hverandre så betyr det som regel at man heller ikke kjører over i motsatt kjørefelt, og da mener eg at man egentlig ikke kjører forbi forsvarlig nok.

Kan bare svare for meg her, men jeg i mitt tilfelle kommer jeg opp bak ca 12-14 biler i tett kø bak kanskje 20-30 syklister. 2-3 i bredden, de forbikjører hverandre litt ut motgående felt, og rykker og napper, noe som gjør dem svært uforutsigbare mtp en trygg forbikjøring. Når de er 10-12 sykkellengder pluss mellomrom er de litt lengre enn et gjennomsnitts vogntog, og dette var ikke akkurat en oversiktlig motorvei, men landevei med svinger og 50-70 fartsgrenser så det er fullt forståelig at folk blir desperate og til slutt tar sjanser for å komme seg forbi sneglegjengen.

 

Jeg gidder ikke å blafre med paragraf 3 her, da veien er for alle, og må deles, men det tvinger at for eksempel laaange sykkelgrupper som dette burde slippe frem den andre trafikken i ny og ne, for å unngå å være til hinder for trafikken og ikke minst for å unngå å være årsak til farlige situasjoner.

Lenke til kommentar

Hurra. Kom bak en gjeng syklister som brukte hele veibredden og holdt 10-30 kmt i 70 sone. Mengden uforsvarlige forbikjøringer kan ikke forsvares, men kan forstås. Jeg var sikker på at slikt hinder i trafikk var brudd på trafikkreglene..

 

Syklistene har lov til å ligge 2 i bredden og sykle i felt på offentlig vei og ja det tar hele filen og er ment å gjøre det slik at bilister må foreta en trygg forbikjøring. Det eneste farlige er bilister og syklister uten kunnskap.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

 

2 kjerringer i 50-60 årene som går møtenede side om side i hvert sitt hjulspor på en lang skogsvei slette. Ser meg hele veien, sykler i rundt 20-25kmt. De nekter å flytte seg. Jeg legger meg ut på kanten på ene siden (holder farten) og hun ene flytter seg bitte litt i siste liten  med et "herregud da blikk".

 

Det kan virke som alle tror de eier veien. Når man har blikket på en møtende syklist i så lang tid så ville de fleste normale mennesker gitt plass i god tid. Vanligvis hilser alle jeg møter og jeg hilser på alle i skogen inkludert disse, men ikke snakk om noe annet enn et surt blikk :p.

 

Samme som skjer når jeg lufter bikkja og møter to syklister som mener jeg absolutt ikke har noe å gjøre på deres sykkelsti/skogsvei/treningsløype (stryk det som ikke passer); hvor jeg tilslutt må ned i grøfta for at vi ikke skal bli syklet ned.

Vel, hvis jeg er ute og lufter meg og møter en syklist på sti/skogsbilvei osv så synes jeg det er mest naturlig at jeg som gående viker for syklist, tar et steg ut i kanten, eventuelt grøfta og lar syklisten passere på sti/hjulspor. Veldig enkel og smidig løsning.

 

Helt enig der og siden det  var vei med fartsgrense på 30kmt var også min fart helt grei. Men jeg senker oftest farten helt ned når de som går i veien ikke ser ut til å se at jeg kommer og jeg  bruker alltid ringeklokke.

De som går der trenger ikke gå ut av veien, det holder fint at vi gir hverandre plass og hilser :)

 

Jeg gjør også det sammen når jeg går. :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

Hurra. Kom bak en gjeng syklister som brukte hele veibredden og holdt 10-30 kmt i 70 sone. Mengden uforsvarlige forbikjøringer kan ikke forsvares, men kan forstås. Jeg var sikker på at slikt hinder i trafikk var brudd på trafikkreglene..

 

 

Syklistene har lov til å ligge 2 i bredden og sykle i felt på offentlig vei og ja det tar hele filen og er ment å gjøre det slik at bilister må foreta en trygg forbikjøring. Det eneste farlige er bilister og syklister uten kunnskap.

Greit det, men syklistene har som alle andre saktegående kjøretøy plikt til å hjelpe trafikk forbi, f.eks kjøre inn på busslommer når anledningen byr seg. Her syndes det mye..

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

 

Hurra. Kom bak en gjeng syklister som brukte hele veibredden og holdt 10-30 kmt i 70 sone. Mengden uforsvarlige forbikjøringer kan ikke forsvares, men kan forstås. Jeg var sikker på at slikt hinder i trafikk var brudd på trafikkreglene..

 

Syklistene har lov til å ligge 2 i bredden og sykle i felt på offentlig vei og ja det tar hele filen og er ment å gjøre det slik at bilister må foreta en trygg forbikjøring. Det eneste farlige er bilister og syklister uten kunnskap.

Greit det, men syklistene har som alle andre saktegående kjøretøy plikt til å hjelpe trafikk forbi, f.eks kjøre inn på busslommer når anledningen byr seg. Her syndes det mye..

 

 

Det er noe helt annet igjen og selvsagt korrekt. Jeg har syklet mye i felt i 2 sykkelklubber og vårt første fokus på offentlig vei er sikkerhet, og godt samarbeid med bilister. Dvs. at vi legger oss i én rekke der det forenkler/trygger forbikjøring, holder oss i 2 rekker det det er tryggest, svinger inn på sykkel og gangvei der det hjelper og noen ganger stopper vi helt og trekker syklene ut for å hjelpe biler forbi.  Ser vi noen som ligger bak oss så har alle på laget har ansvar for å oppdage dette, gi beskjed til kapteinen (det ropes fremover i rekken) i feltet som beordrer hva vi skal gjøre for kontrollert å hjelpe de frem. I tillegg til dette velger oftest de som er ansvarlig for rutevalg på treninger, veier og tidspunkter som skaper minst mulig konflikt med bilister.

 

Jeg er både bilist (20.000km i året nå, nesten 40.000 før), gående og syklist (400 mil i året). Jeg har syklet landevei med 3 sykkelklubber og aldri noensinne syklet med noen som ikke forsøker å ta hensyn til bilistene. Nå er mitt trimnivå på lag 2-3 og lavere men kapteinene som passer på feltene er ofte fra de "beste" lagene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er mange seige myter og generalisering ift. syklister ;). Jeg ser både de verste (oftest midt i Oslo by med dressjakke eller kåpe) og sykkelkultur i klubber hvor informasjon, kunnskap og godt samarbeid med alle på veien er øverst på agenda.

Selvsagt er det drittsekker også blant syklister men jeg har vært heldig og ikke truffet på så mange av disse til nå. De fleste som oppfører seg med hodet under armen sitter enten på en motorsykkel i rushen eller i en bil med dårlig tid, lei kø eller lite søvn etc.

 

Det finnes nok også noen sykkelklubber eller lag i klubber som ikke er gode ambassadører for aktiviteten. Men oftest er de som synder "loners"/små grupper som ikke deltar i felleskapet hvor man har slikt fokus.

Jeg opplever sjelden eller aldri dårligere oppførsel fra syklister enn jeg gjør fra traktorer, gravemaskiner, mopeder, gående ol.

 

Uansett hvor irritert du er som bilist når du sitter fast i rushkø, står ved fotgjengerfelt bak bussholdeplassen eller blir liggende bak en syklist til du kan kjøre forbi så forplikter førerkortet (du alltid har mer deg) at du innehar et ekstraordinært ansvar for eget og andres liv og helse når kjører rundt i din 2-tonn tunge doning. Så fort man glemmer dette ansvaret man har når man sitter bak rattet i en bil så bør man stoppe å tenke seg om.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett hvor viktig det er å holde rundetider og makspuls er det enda viktigere å hjelpe andre frem i trafikken. Kjører mye selv, sykler lite og løper mye (dersom det skulle ha noen betydning) og har også til gode å se syklister i gjenger på mer enn 4-5 stykker hjelpe resten av trafikken frem fordi de sinker alle andre.

Det er kjempeenkelt. Bare kjøre i en rekke på veiskulderen og bruke sykkelstier der dette er tilgjengelig. Hadde hjulpet mye, det.

Lenke til kommentar

"Uansett hvor viktig det er å holde rundetider og makspuls"

 

HAM:

Rent vås, som resten av innlegget ispedd en stor dose inkompetanse.
"It's hard to have an rational argument with a smart person, but it's damn near impossible with a stupid person."

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...