Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Jeg tror ungene tar for lett på det og tildels ikke prioriterer det så veldig. Man klarer seg fint uten lappen som ung (18-24 år)i Oslo, noe tallene også viser. I 1991 hadde 80% av disse lappen.

I slutten av 2016 var andelen 64% i følge tall fra Transportøkonomisk institutt.

Grunnene til dette er mange, men at flere flytter til byen og studerer lengre og får barn senere er nok gode årsaker. Samme studie viser også at andelen med lappen på bygda minsker, men i et litt mindre voldsomt tempo. De eldre kjører mer og mer, de unge kjører mindre og mindre. Når smeller det for bilbransjen?

 

Nå koster det også ca 30.000 å ta lappen - da jeg tok lappen i 1996 kostet det 10.000 (jeg tok den på første forsøk) så de har nok økonomiske incentiver også.

 

Men hva med litt klaging?

Hva synes dere om denne? Noen blir i overkant hissige og legger ut på youtube etc, men etter det jeg kan se skal varebilen til venstre i rundkjøringen. Ikke min video, men fikk den av en bekjent.

https://www.youtube.com/watch?v=OVAkdUyZMaY

Han kunne fint kjørt i høyre felt inntil han skulle til venstre dog.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hva med litt klaging?

Hva synes dere om denne? Noen blir i overkant hissige og legger ut på youtube etc, men etter det jeg kan se skal varebilen til venstre i rundkjøringen. Ikke min video, men fikk den av en bekjent.

Hva jeg synes? Videomakeren er en sutrekopp. Varebilen skulle sannsynligvis til venstre i neste rundkjøring og plasserte seg i henhold til det. Videomakeren lå bak i hele 12 sekunder...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig dårlig kjøring av kamerabilen. Ligger alt for nærme varebilen, og gasser på som en tulling når han kjører forbi i høyre felt. Hvis kamerabilen skulle rett frem hvorfor lå han bak varebilen i det hele tatt? Enkelte har så dårlig tid, sykt unødvendig....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det samme på Helsfyr innover mot byen og i noen grad også utover..

Dette er avkjøring for alle mot Helsfyr, så det er jo ikke ulovlig sånn sett - selv om jeg ikke tviler på at mange sniker der.

Skal innrømme at jeg har kjørt den vegen et par ganger, for så å kjøre forbi avkjøringen. Men de gangene er det ikke egentlig for å snike meg inn igjen i køen, men for å kjøre av mot Vålerenga/Ensjø isteden.

 

I motsatt retning, ved samme avkjøring mot V/E, ser jeg forøvrig til stadighet både biler og lastebiler som ikke er klar over hvor krapp den svingen ved tunnellåpningen er, og som dermed ikke kommer seg av. Dette burde igrunn vært skiltet bedre.

 

Ellers føler jeg til stadighet at jeg nesten blir påkjørt i Oslo (så det er ikke så rart at så mange stryker på førerprøven). Sist i går var jeg midt i et fotgjengerfelt, hvorpå en bil kom kjørende i full fart og jeg fysisk måtte hoppe unna for ikke å bli truffet.

Lenke til kommentar

Huff, jeg må lære meg å slutte å tute. Kom bak en bil som stoppet opp helt midt i en rundkjøring, viste seg å være en gammel mann men manuelt gir som kvelte motoren (klassisk tredje gir istedenfor første). Får alltid dårlig samvittighet etterpå.

Jeg får litt dårlig samvittighet også, spesielt hvis jeg ser de er eldre, men samtidig kan man jo tenke litt at om slikt skjer flere ganger, om man bør ha førerkort i det hele tatt. Er vel oftest disse man ser med de elektriske speil servostyring innover fordi dem A) ikke har merket det eller B) ikke bruker dem uansett

Lenke til kommentar

På helsfyr kan man lovlig snike ut av byen ved å kjøre gjennom bussterminalen. Inn til byen ser du skiltet ovenfor, som forbyr alle (Edit: som ikke er taxi eller buss) å kjøre inn på veien igjen. 

 

Jeg irriterer meg over billister som mener det er greit å kjøre forbi syklister når jeg kommer i mot på MC... tilsynelatende fordi "MC-en er jo så smal og trenger jo ikke hele veibanen, så da kan jeg jo bare risikere livet til MC-sjåføren for å komme meg 10 sekunder raskere hjem til middag"

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

Gjør mot andre, som at du vil at de skal gjøre mot deg

 

MCer kjører forbi syklister med motgående trafikk, så ser ikke helt problemet

 

Det er noe annet om en MC tar igjen en syklist og kjører forbi; Motorsyklisten trenger ikke å kjøre i motgående kjørefelt for å komme trygt forbi, om syklisten holder til høyre. Bil mot MC, er rått parti, og hvis veien ikke er klar, så skal du helt enkelt ikke kjøre forbi. Dessverre er dette noe alle ikke forstår.

Endret av steinrawr
Lenke til kommentar

Dum som den nordlendingen jeg er så ble jeg imponert over trafikkulturen i Oslo etter en kjøretur fra Hamar til Drammen igjennom ring 3 og gjennom noen boligfelt og ut på motorveien i Sandvika. Folk kjørte ut av høyrefila når jeg kom inn fra rampen og da det var kø/dårlig plass flettet de som noen gudinner. Det var nok bare jeg som aldri kjører på slike veier som ødela balansen i universet da jeg ikke helt intuitivt var like flink med flettingen når andre skulle inn på veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...