Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Det som er så synd i denne situasjonen er at det endte ned meningsløs munnhuggeri når du konfronterte vedkommende.

Hadde det ikke vært mye mere tilfredstillende å prøvd å få ut av karen hva som fremprovoserte denne handlingen?

Det ropte han aggressivt til meg med en gang han gikk ut av bilen mens jeg fortsatt var stille og satt i bilen. 'det er 60 sone her du skal ikke kjøre forbi meg!'

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fy fader som jeg ble illsint og fulgte etter en bil inn på gårdsplassen Istad.

Landevei med litt hus her og der som er 60 sone, bil kjører i rundt 50-60 men gassrt på veldig sakte i alle kryss jeg lå bak på hovedveien først, så skulle kjøre forbi han. Idioten blinker til venstre og legger seg midt på veien og vil ikke slippe meg forbi, jeg tuter han tuter tilbake, prøvde to ganger til og han kuttet meg rett bort hver gang og bremset så ned til 40 og holdt meg bak han, helt uprovosert, ikke kjørt nærme bak han eller noe. Til slutt kjører han inn en gårdsplass, jeg fulgte etter, han går ut av bilen sin og sier det er 60 sone her og jeg roper hva i all verden han driver med som prøver å presse meg av veien. Jeg setter så bilen i park og går rett bort til ham og ser ned på ham (jeg er veltrent, 190 høy og 105kg og passe bred) og han ble ganske stille her mens jeg ropte alt mulig til han om at det han gjør er jo livsfarlig og det er ikke han som er politi her og han heller får ringe politiet, og ba han tenke om to ganger hvem han gjør noe slikt på neste gang før han treffer noen enda mer sint. Eneste han sa da var 'skal du slå meg eller?' og bare fniste av han, før han sa '(-firmanavn AS- på arbeidstøy da jeg var på vei hjem fra jobb' jeg skal ringe sjefen din jeg!' og jeg bare svarte 'gjør det' mens jeg gikk tilbake...

Var ikke slik at han forsiktig blokkerte meg, han kastet seg regelrett ut til andre siden flere ganger så han nesten fikk sleng på bilen, viste fingeren og tutet og hele pakka, helt uprovosert... Nå angrer jeg fælt på alt jeg ikke hadde dashcam...

Var denne karen tilsynelatende en pensjonist?

Skaff deg dashcam, yrkessjåfører (også de som kjører bil i jobboppdrag) er mer utsatt enn oss privatsjåfører. Fremfor å bruke masse energi på slike mennesker er det bedre å skaffe seg dashcam og ta en tur innom politiet. Ring gjerne 02800 mens det foregår.

Jeg anbefaler dog ikke folk  å stoppe å prate med de som oppfører seg som idioter, da situasjonen kan eskalere raskt. Det er da bedre å bruke nettsiden til politet og anmelde trafikkfarlig kjøring med videobevis.

Man kan også ringe politiet fra bilen og be de vurdere om de skal stoppe sjåføren for teste for alkohol, rus og "ulovlig" medisin. Da kan du samtidig levere videobeviset. En samtale med politiet og forenklet forelegg pleier å få de fleste til å roe seg i trafikken en stund.

Man er ikke "brysom" mot politiet med slikt, så lenge man er seriøs. UP fjerner gjerne farlige førerere fra veien og setter alltid pris på hjelp fra publikum.

EDIT:

Jeg kommer selv til å montere dashcam i min bil om kun kort tid.

Mener ikke at man skal oppfordre til en flom av angiveri, vurder situasjonen først.

Andre fordeler med dashcam er ifb. med ulykker (vitnesbyrd) og andre som måtte trakassere deg for så å filme deg i det du reagerer (noe du selvsagt bør unngå).

Årsaken til at dashcam snart kommer i min bil var en utlending med bil registrert i Polen som først brøt vikeplikten inn i rundkjøringen og deretter drev å bråbremset gjentatte ganger foran meg etter at jeg tutet for å varsle. Jeg blinket meg da ut til det andre feltet og kjørte ut av rundkjøringen. Så kom samme bilen med full gass forbi meg på 60vei og bråbremset, gikk ut av bilen i forholdsvis animert tilstand. På dette tidspunktet var jeg rimelig forbannet selv men jeg var på vei til oppdrag hos en kunde og forstod at dette ville bare forsinke oppdraget og føre til en dag med mye annet styr.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det som er så synd i denne situasjonen er at det endte ned meningsløs munnhuggeri når du konfronterte vedkommende.

Hadde det ikke vært mye mere tilfredstillende å prøvd å få ut av karen hva som fremprovoserte denne handlingen?

Det ropte han aggressivt til meg med en gang han gikk ut av bilen mens jeg fortsatt var stille og satt i bilen. 'det er 60 sone her du skal ikke kjøre forbi meg!'

Joda, men når du først velger å følge etter og stoppe burde du definitivt innledet en samtale med fyren og fått avklart hans tanker om situasjonen.

Nå sitter du bare igjen med masse spørsmålstegn..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og så lenge det ikke er skiltet med "forbikjøring forbud", er heltrukket linje el. så kunne du jo opplyst om at det er lovlig å kjøre forbi. ;)

Det problemet som selvfølgelig kan oppstå er hvis bilen foran «håndhever egne trafikkregler», ved å tilpasse farten til det man mener er riktig. Leif N. Olsen, «UP-Olsen», sa følgende om dette til
Det er for det første ikke en sak som er opp til den enkelte å håndheve! For det andre er det ikke sikkert at man kjører i fartsgrensen, mange speedometere viser feil. Dessuten kan det faktisk være tilfeller der biler kjører fort med loven i ryggen. 
Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Elbil-bilister som tror at en busslomme er det samme som et kollektivfelt. Har faen ikke tall på hvor mange idioter som tar busslommesnarveien på E6 ved Furuset Øvre både sør- og nordover.

Se på skiltet her:

Nordover: https://goo.gl/maps/ADEbCNux27L2

Sørover: https://goo.gl/maps/KWcDw8bqNSx

Kurs for elbil-bilister:

Dette skiltet betyr at ALLE biler unntatt busser SKAL kjøre til høyre. Busser kan velge.

Dersom det er manko i statskassa er det bare å stå her, kjære Politi. Her teller jeg fort 10-12 elbiler når vi andre lovlydige snegler oss forbi..

Lenke til kommentar

HAM: 

Som elbilist i 5 år på strekningen har jeg irritert meg over det samme. Elbilister som er allergisk mot 200m kø i verste fall. Det skjer i begge retninger. Har også slått meg at noen av disse snikerne kanskje er MC førere i tillegg og kjører på gammel uvane. De fleste er nok dessverre ganske bevisst på at de sniker. Man har en del rasshøl med SUV som har kjøpt seg elbil for å slippe rushkø.

Jeg klagde tom. på det i elbilforum når jeg var elbil jomfru.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er det ikke littt typisk for elbilister da, alle skal passe seg for dem og betale for deres transport, alle fordeler skal de ha.

Så klager de over at folk er ute etter dem og vil ta dem for ting, ikke så rart i grunn.

Selvsagt ikke alle man snakker om her, men elbilister i Norge eksisterer stort sett av 2 grunner, fullt avgiftsfritak og svært billig i daglig bruk, først og fremst pga bomfritak. I praksis laget for å snike i bomringen rundt landets byer som har slikt.

Jo mer man misbruker fordeler jo fortere vil de ta slutt også, det er noe man bør ha i bakhodet. Mange hensynsløse der ute dessverre.

Lenke til kommentar

Som sagt er dette ulovlig kjøring akkurat som en fossilbil skulle gjort det samme. Jeg er faktisk ikke sikker på om det er lovlig for en motorsykkel heller men på 15 år har jeg aldri sett en MC som har kjørt utenom disse på denne strekningen i rushen. Såvidt jeg vet har det også vært kontroller på dette området hvor en del bøter har blit skrevet ut. Ellers er det mye latterlig misunnelse og hat mot elbilister, det er til tider litt komisk å se hvordan selv voksne utviser slik oppførsel.

Når det gjelder bruk av kollektivfelt der det er lov er det ingen rett men ett frynsegode. Dvs. de få gangene jeg bruker disse på lovlige strekninger så slipper jeg alltid frem busser og drosjer da de har forkjørsrett. Skal jeg bruke denne tillatelsen er første pri å ikke være til hinder for disse. Opplever stadig at busser blinker med "nødblinken" for å takke når jeg som bilist "bruker huet". Samme hensyn viser jeg til vogntog som sliter voldsomt i rushtrafikk. Det koster så lite å være smidig i trafikken.

Kollektivfelt var aldri en motivasjonsfaktor for min overgang til elbil. Ei heller gratis parkering da jeg synes det bør koste også for elbiler slik at man fjerner de som camper komunale parkeringsplasser. Der det er 16 timer tillatt parkering opplever man at de som bor i området bruker det som "gratis privatparkering". Det skal ikke mer en 25% av fullpris til så hadde eks. Lillestrøm fjernet alle freeriders. Det samme så man når laderen ved Lillestrøm kino ikke lenger var gratis, da ble det faktisk mulig å lade der. Det som virkelig var latterlig når denne var gratis var at den ofte ble campet av 3-4 vaktselskap biler i kø ol. som skulle fylle gratis, som gjorde det håpløst å bruke den som rekkevidde/sikkerhet lader. Nå når det koster noen få kroner opplever man aldri dette (nordmenn i et nøtteskall). Har aldri vært tilhenger av gratis lading. 

Det som dog er en stor missforståelse er at elbiler er en hindring for buss og drosje i alle kollektivfelt. Dette var nok tilfelle fra bærum/asker mot Oslo samt fra mosseretningen mot Oslo, men eks. mot lillestrøm så man helt andre problemer.

15 fossilbiler som kjører til enden av påkjøringsfeltene hvor kollektivfeltet starter for så å stoppe og lirke seg inn i køen og dermed stopper de 4 bussene, 6 drosjene og 5 elbilene som ligger bak. Dette ser man i alle påkjøringsfeltene på denne strekningen.

Hvis disse fossilbilidiotene heller hadde brukt huet og fortsatt i kollektivfeltet til de fant en luke de kunne legge seg inn i så ville avviklingen i slike flaskehalser gått mye bedre for bussene. Joda du kjører kanskje 100-200m i kollektivfeltet men du sørger for en mye bedre trafikkavikling. Jeg har filmet denne  idiotien over mange år. Det som i tillegg er latterlig er da en fossibil som ser kaoset og i rekken på 50 biler ser han 4 elbiler og legger skylda på dem når de står å trøkker bak fossilbiler som har stoppet feltet  ;).

Så neh, det er nok ikke bare elbiler som har "skylda" der.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som sagt er dette ulovlig kjøring akkurat som en fossilbil skulle gjort det samme. Jeg er faktisk ikke sikker på om det er lovlig for en motorsykkel heller men på 15 år har jeg aldri sett en MC som har kjørt utenom disse på denne strekningen i rushen. Såvidt jeg vet har det også vært kontroller på dette området hvor en del bøter har blit skrevet ut. 

Da jeg bodde på Skedsmokorset og kjørte hver dag inn og ut av Oslo sentrum tok jeg busstraseen ut av byen, men ikke inn. 

Skiltingen er ganske tydelig, det er forbud for alle unntatt buss, men jeg har aldri blitt stoppet i kontroll, eller sett andre motorsyklister bli stoppet. 

Lenke til kommentar

Jeg tror ungene tar for lett på det og tildels ikke prioriterer det så veldig. Man klarer seg fint uten lappen som ung (18-24 år)i Oslo, noe tallene også viser. I 1991 hadde 80% av disse lappen.

I slutten av 2016 var andelen 64% i følge tall fra Transportøkonomisk institutt.

Grunnene til dette er mange, men at flere flytter til byen og studerer lengre og får barn senere er nok gode årsaker. Samme studie viser også at andelen med lappen på bygda minsker, men i et litt mindre voldsomt tempo. De eldre kjører mer og mer, de unge kjører mindre og mindre. Når smeller det for bilbransjen?

Nå koster det også ca 30.000 å ta lappen - da jeg tok lappen i 1996 kostet det 10.000 (jeg tok den på første forsøk) så de har nok økonomiske incentiver også.

Men hva med litt klaging?

Hva synes dere om denne? Noen blir i overkant hissige og legger ut på youtube etc, men etter det jeg kan se skal varebilen til venstre i rundkjøringen. Ikke min video, men fikk den av en bekjent.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke akkurat si at det er misbruk av fordelene når de aldri har hatt den fordelen at de kan kjøre ulovlig. Elbiler i buss- og taxifelt er idiotisk uansett.

Elbiler i buss- og taxifelt er ikke idiotisk. En grunn til at det er lov per dags dato. Gidder ikke å ramse opp alle argumentene på hvorfor det ikke er idiotisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...