Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Og hadde du fulgt med på debattene ville du sett at de aller fleste av oss er like irritert over de som camper venstrefelt. Å sette disse tingene opp mot hverandre blir idioti.

Da er det rart at så latterlig mange faktisk camper i venstrefeltet..

 

Det som var grunnlaget for mitt innlegg er at de fleste som råkjører med henger og campingvogn ikke tenker sikkerhet. Når man ser hvordan enkelte laster hengere og blåser nedover i 100kmt så er det opplagt at sikkerhet ikke er vurdert. En del varsler vinglete kjøring, flere burde varsle slike idioter. Jeg har også en del bekjente som har campingvogn og vet godt at mange overlaster disse betraktelig under transport. Gjerne med en bil hvor man har utsatt bremseservice eller andre mekaniske reparasjoner for å kunne leve litt bedre under ferien.

Ahh, så nå er det ikke å kjøre litt for fort du henger deg opp i, men råkjøring. Det er jo greit med den avklaringen.

Og aller helst med biler/tilhenger som ikke er i forskriftsmessig eller forsvarlig stand, det er jo plutselig en helt annen sak her.

 

 

Snylter:

Oppgulp fra sidelinja? Ørh, likeså mister :D Å diskutere lovverket er en helt annen sak.

I sverige hadde man lenge og fortsatt høyere fartsgrenser enn i Norge, det gjør det ikke automatisk overførbart til Norge. Det samme med Danmark og Tyskland.

I Sverige HAR man høyere fartsgrenser enn i Norge på en del veier av god standard, på en del andre veier har de lavere fartsgrenser enn oss.

 

Norge vurderer også fortløpende standard på kjøretøy, veier etc. og endrer fartsreguleringer slik de ser hensiktsmessig. Ellers hadde vi ikke hatt motorvei med 110kmt.

Man hadde heller ikke senket fartsgrensen på enkelte strekninger om slike ting ikke var under stadig vurdering.

Det er vesensforskjell på å endre fartsgrensen og å endre tillatt hastighet for en kjøretøygruppe.

Det er ingen som helst grunn til å ha såpass lav fartsgrense for kjøring med tilhenger som vi har i Norge, det har kommet en rekke tekniske nyvinninger som har gjort det langt tryggere å kjøre fort med tilhenger. 100km/t som er grensen i blant annet Danmark og Tyskland er tydelige tegn på at dette er land som evner å tilpasse seg til dagens virkelighet.

Hva gjelder 110-sone i Norge er denne fartsgrensen og andre endringer av fartsgrensene i svært stor grad styrt politisk.

Jeg husker da de justerte ned fra 90 på tofeltsveier på grunn av ulykkesfrekvens, det ble da også justert ned fartsgrenser på veier med lav ulykkesfrekvens med samme argumentasjon.

Ellers kan man jo se ymse reguleringer man gjør, vinterfartsgrenser, miljøfartsgrenser og hva man nå kaller alt sammen, det er politiske avgjørelser som ligger til grunn og ofte uten noen som helst faglig argumentasjon.

 

Så denne holdningen med "potitnorge - sånn har det alltid vært" bærer mer preg av at du har en gammeldags og utdatert (fastlåst) holdning til hvordan styr og stell foregår her i landet. 

"Sånn har jeg alltid ment at det foregår i Norge og sånn vil jeg nok alltid mene at det er".

Se ovenfor, dette er det reneste vås fra deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gårsdagens troll: vi er to biler som kjører i samme retning, ingen andre på veien. Kommer opp til et forbikjøringsfelt som er 700 m langt. Der legger dusten seg midt mellom to felt til å begynne med, så flytter han seg til venstrefeltet hvor han forblir til det er kun ett felt igjen. Ingen foran ham. Var ingen krise at jeg ikke fikk kjørt forbi siden jeg skulle av rett etterpå, men what the fuck?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her hos meg er det et forbikjøringsfelt som kommer på høyre del, så mange holder seg i venstre felt eller bytter ikke før 400m...

 

Vanskelig å kjøre feil uten overlegg der jeg kjørte:

 

 

post-141363-0-77887600-1492192229_thumb.png

 

Det regna jo, så kanskje han følte at det var glatt, så det var tryggest å ligge midt i til å begynne med, så bytte over til yttersving for å minimere g-kreftene og ikke skli av veibanen :lol:

Lenke til kommentar

Har sett litt på australsk dashcam og fy fader så mange som ikke sjekker godt ved vikeplikt når de skal krysse veien, og så mange som gasser på rødt.

 

Trenger ikke å dra lenger enn til Hamar så finner du en haug av folk som ikke engang orker å se til høyre i et kryss å bare dundrer avgårde.

 

Er det uoversiktlig, så se til f*** å brems ned litt å se om det kommer bil. .

Lenke til kommentar

Jeg møtte en sånn type luring i forrige uke. Jeg kom "fra høyre" og han hadde vikeplikt for meg. Vi holdt begge en jevn fart mot krysset, det var snakk om rundt 20 km/t i et fotgjengerfylt område. Om ingen bremser så kolliderer vi midt i krysset. Så jeg bruker mesteparten av oppmerksomheten på herremannen som kommer til venstre for meg og fortsatt nekter å bremse. Når jeg innser at han neppe kommer til å bremse så gjør jeg det samtidig som jeg løfter opp hendene mine og former et "WTF-uttrykk" med ansiktet etter beste evne. Da ser han litt skremt på meg før han trykker gassen ned mot gulvet og forsvinner.

 

Ansiktsuttrykket jeg brukte da jeg måtte begynne å bremse ned finner dere i spoiler.

 

d6f.jpg

 

Lenke til kommentar

Hva er det teslaførere og null tegn på forstå trafikkadferd. Sist i dag hadde jeg en som lå under grensa å sperra venstre kjørefelt. Ingen i høyre, blinker med lysa for å hinte, han legger seg inn for å legge seg ut igjen etter at jeg har passert. WTF???

Her i Bergen bruker mange å legge seg i feltet til venstre i veldig god tid om de skal ligge i det feltet når veien deler seg en mil frem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk som øker farten når en tar en forbikjøring så en må kjøre enda fortere..

Liker ikke å ligge bak andre!

Opplevd det selv en del ganger. Personen forran ligger under fartsgrensa, når vedkommende oppdager at h*n blir forbikjørt gir vedkommende gass og gjør at den som kjører forbi må kjøre enda raskere og potensielt skape farlige situasjoner

Lenke til kommentar

 

Det er forøvrig ikke lov heller - å gi gass når noen kjører forbi.

Ta nummeret og ring 02800.

Tja, det er heller ikke lov å kjøre over fartsgrensen så lite hensiktmessig å ringe når en selv bryter loven

Såklart. Ringer du Politiet og sier du prøvde å kjøre forbi en i 120km/t så. Men prøver du å kjøre forbi i 90km/t driter Politiet i det. Alle vet man trenger gasspådrag med en forbikjøring. Å kun kjøre noen få (5) km/t gjør forbikjøring umulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...