Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vogna er stabil og fin, derfor er det akseptabelt å drite i lover og regler! For en egoist du er!!

Det er mulig jeg er litt annerledes skrudd sammen enn enkelte andre ved at jeg faktisk tenker selv, jeg foretrekker flyt i trafikken og da er det en fordel at også folk med tilhenger og campingvogn kan holde omtrentlig samme hastighet som annen trafikk.

I mine øyne er dette alt annet enn egoisme.

 

Er du ikke enig i at det er snodig at man i Norge må holde seg til 80 mens man i Danmark og Tyskland kan holde 100km/t med campingvogn?

 

Ellers kan jeg også bekrefte at jeg ikke bryr meg voldsomt om fartsgrensene, jeg kjører etter forholdene og passer i tillegg på så lappen min er trygg.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

For en egoistisk holdning! At man kan ta den vurderingen at fartsgrensene kan brytes fordi det føles trygt er respektløst overfor andre trafikanter som ferdes på og langs norske veuer!

Du selv gjør aldri noe galt antar jeg..

 

Hvorfor er det så mye verre å kjøre i 95 med campingvogn i Norge enn i Danmark og Tyskland?

Lenke til kommentar

Har vel noe med hvordan veinettet er bygget opp. Rettere strekninger. Aldri vært i Tyskland men.

 

Selv om det er lov så synes jeg det virker drøyt med over 100km/t med campingvogn. Du merker det godt på vognen når du holder en slik fart, spesielt i Norge her det ikke er annet enn svinger, Afrika-veier, tuneller og det ene etter det andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har vel noe med hvordan veinettet er bygget opp. Rettere strekninger. Aldri vært i Tyskland men.

 

Selv om det er lov så synes jeg det virker drøyt med over 100km/t med campingvogn. Du merker det godt på vognen når du holder en slik fart, spesielt i Norge her det ikke er annet enn svinger, Afrika-veier, tuneller og det ene etter det andre.

Newsflash: De har svinger både i Danmark og Tyskland.

 

Med en god og stabil vogn bak en god og stabil trekkvogn under gode vær og føreforhold er 100km/t helt udramatisk.

 

Tyskland har svært variert veistandard, de har noen motorveier der det er fartsgrense som gjerne overskrider 100km/t og på disse strekningene kan man altså lovlig kjøre i 100km/t med campingvogn hvis man har tempo 100-godkjenning.

I Norge har vi også motorveistrekninger der svinger ikke akkurat er issues og der man fint kan kjøre i 100km/t med campingvogn uten å representere større fare enn man gjør i eksempelvis Tyskland eller Danmark.

Det er en godt innarbeidet myte at vi har så elendig veistandard i Norge, det er mange som tror det er slik inntil de får oppleve dårlig veistandard.. Selv har jeg kjørt en god del på veier som får alt av veier her i Norge til å fremstå som fantastisk flotte.

 

På de svingete landeveiene er det sjelden mer enn 80km/t som fartsgrense uansett, det er kun unntaksvis vi har høyere fartsgrense enn 80km/t på annet enn motorvei..

Lenke til kommentar

 

At man kan kjøre i mer enn 120kmt på Autobahn i Tyskland gjør det ikke lovlig i Norge. Geez.

Hvis du hadde et poeng med det du skrev her er det fint om du kommer med det også, du glemte det nemlig.

 

Er det mulig å ikke skjønne poenget? Bare for at noe er lov i Tyskland så er det ikke greit å bryte loven i Norge. Er du en som plukker ting fra div. land som er lov der og så utfører det i Norge hvor det er forbudt?

 

Poopadoop:

Ja, man tror hele tyskland er uten fartsgrense når man snakker om 120kmt.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ingenting i mot de som kjører over grensa på norske veier. Gitt at det er en passende veistrekning så klart. (Motorvei/landevei). Det som alltid irriterer er de som skal leke politi, eller setter opp campingplass i venstrefeltet. Selv om jeg kjører i 140 km/t på E6, og det kommer noen bak meg i 160 km/t, så flytter jeg meg. Personer som bremser opp eller holder venstrefeltet er bare irriterende. Det er forskjell på og kjøre over grensa, og å kjøre "idiot".

Endret av Vertical^
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

At man kan kjøre i mer enn 120kmt på Autobahn i Tyskland gjør det ikke lovlig i Norge. Geez.

Hvis du hadde et poeng med det du skrev her er det fint om du kommer med det også, du glemte det nemlig.

 

Er det mulig å ikke skjønne poenget? Bare for at noe er lov i Tyskland så er det ikke greit å bryte loven i Norge. Er du en som plukker ting fra div. land som er lov der og så utfører det i Norge hvor det er forbudt?

 

Det er jo noe oppgulp du kommer med fra sidelinja, ikke litt relevant en gang.

I Norge har vi ikke latt faglige argumenter for hastighetsbegrensninger få gjennomslag, her er det mer holdningen at slik har det alltid vært, så sånn skal det fortsette å være..

 

Både Tyskland og Danmark har tilpasset regelverket for tilhengere til dagens virkelighet uten å henge seg opp i hvordan campingvogner og biler var for flere tiår siden.

Lenke til kommentar

 

 

 

Traktor på firefelts motorvei 110km/t er faen meg skumle greier, spesielt med mye trafikk og folk kjører i 100-120. Gran krysset på E6 Akershus, plutselig står trafikken nesten helt stille, ble rimelig bra oppbremsing fra min side, og bilen bak meg skreik det i dekkene på. Glad jeg ikke fikk han rett i ræva. Man ser bremselys og begynner å bremse, men det ble uansett en kraftig oppbremsing da bilen foran meg også tydeligvis ble overasket over at det sto stille.

 

Disse jævla bønda kan vel for faen meg bruke andre veier å kjøre traktora sine på.

De har like mye rettigheter som deg å kjøre på motorveien. Du skal være glad at de i det heletatt gidder å holde på. Uten de har du ikke mat på bordet.

Ja jeg vet det smarten, bor midt i bondeland selv og jeg vet de har lov, men å drive å kjøre redskapen sin på 110km/h motorvei i påskerush kjenner jeg provoserer meg.

 

Med så mye fokus på trafikksikkerhet som det er her i landet, med bøter langt opp etter øra for hver minste ting, burde de ha totalforbud mot traktorer på veier hvor det går såpass fort.

 

Jeg mener de overhodet ikke har NOE å gjøre på slike veier.

Jeg tror trafikksikkerheten hadde økt om bilister i større grad hadde akseptert at de ikke er de eneste trafikantene. AtW

 

 

Ja hadde vi alle levd i kardemommeby så hadde det ikke vært noe å bekymre seg over.

 

Jeg kjører bak traktorer, syklister og mopeder ukentlig, så det går ikke på respekt, men jeg mener Traktorer som går i 45 Km/t ikke har noe i ei 110 sone å gjøre. Det er direkte trafikkfarlig. Så får vi heller være uenig.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Jeg har ingenting i mot de som kjører over grensa på norske veier. Gitt at det er en passende veistrekning så klart. (Motorvei/landevei). Det som alltid irriterer er de som skal leke politi, eller setter opp campingplass i venstrefeltet. Selv om jeg kjører i 140 km/t på E6, og det kommer noen bak meg i 160 km/t, så flytter jeg meg. Personer som bremser opp eller holder venstrefeltet er bare irriterende. Det er forskjell på og kjøre over grensa, og å kjøre "idiot".

Enig, men vi har lest hva noen folk har som mening om det.

Lenke til kommentar

Jeg har ingenting i mot de som kjører over grensa på norske veier. Gitt at det er en passende veistrekning så klart. (Motorvei/landevei). Det som alltid irriterer er de som skal leke politi, eller setter opp campingplass i venstrefeltet. Selv om jeg kjører i 140 km/t på E6, og det kommer noen bak meg i 160 km/t, så flytter jeg meg. Personer som bremser opp eller holder venstrefeltet er bare irriterende. Det er forskjell på og kjøre over grensa, og å kjøre "idiot

Og hadde du fulgt med på debattene ville du sett at de aller fleste av oss er like irritert over de som camper venstrefelt. Å sette disse tingene opp mot hverandre blir idioti.

 

Det som var grunnlaget for mitt innlegg er at de fleste som råkjører med henger og campingvogn ikke tenker sikkerhet. Når man ser hvordan enkelte laster hengere og blåser nedover i 100kmt så er det opplagt at sikkerhet ikke er vurdert. En del varsler vinglete kjøring, flere burde varsle slike idioter. Jeg har også en del bekjente som har campingvogn og vet godt at mange overlaster disse betraktelig under transport. Gjerne med en bil hvor man har utsatt bremseservice eller andre mekaniske reparasjoner for å kunne leve litt bedre under ferien.

 

Ellers på den andre siden av debatten som gjelder det generelle som enkelte her forsøker å sette opp mot uvettig kjøring. Vi har fartsgrenser her i landet og om noen overstiger dem i noe grad for bedre trafikkflyt osv. så har det sjelden vært noe problem. De fleste som kjører i rushen vet at fartsgrensen opplever du som regel kun når det ligger en UP bil i et av feltene. Men når man har disse med henger og "huet under armen og armen i bind" så blir det straks mer farlig.

 

Generelle diskusjoner rundt fartsgrenser, miljøfartsgrenser osv. er en helt annen diskusjon.

 

 

Snylter:

Oppgulp fra sidelinja? Ørh, likeså mister :D Å diskutere lovverket er en helt annen sak.

I sverige hadde man lenge og fortsatt høyere fartsgrenser enn i Norge, det gjør det ikke automatisk overførbart til Norge. Det samme med Danmark og Tyskland.

 

Norge vurderer også fortløpende standard på kjøretøy, veier etc. og endrer fartsreguleringer slik de ser hensiktsmessig. Ellers hadde vi ikke hatt motorvei med 110kmt.

Man hadde heller ikke senket fartsgrensen på enkelte strekninger om slike ting ikke var under stadig vurdering.

 

Så denne holdningen med "potitnorge - sånn har det alltid vært" bærer mer preg av at du har en gammeldags og utdatert (fastlåst) holdning til hvordan styr og stell foregår her i landet. 

"Sånn har jeg alltid ment at det foregår i Norge og sånn vil jeg nok alltid mene at det er".

 

Når det er sagt, det er ingen som kritiserer de som faktisk tar alle forbehold på sikkerhet.

 

 

EDIT:

Det er selvsagt mye jeg er uenig i når det gjelder bilpolitikk i Norge.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...