Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Syklende syklister som ikke vet at de har vikeplikt, skulle vært fratatt .... ømh, sykkelen.

Bilende bilister i bil som ikke vet at de har vikeplikt for alt og alle i inn- og utkjøringer (butikk, bensinstasjon, parkering, gårdsplass, privat vei og lignende) burde vært buret inne for godt, for å beskytte oss andre. Vikeplikten her gjelder også overfor fotgjengere og syklister.

Flere ganger per år må jeg kaldkauke og styre unna for å ikke bli nedkjørt av bilister som tror de kun har vikeplikt for andre bilister. De fleste av tilfellene skjer på en kort strekning i Trondheim der fortauet og sykkelbane er plassert mellom utkjørslene og kjørebanen (Tempeveien). I de to offentlige kryssene på strekningen er det skiltet "vikeplikt for syklister" og sykkelfeltene er markert over kryssene. Selv har jeg alltid gode lys på sykkelen (også på dagtid) og signalgul sykkeljakke, så bilistene kan ikke skylde på at de ikke ser meg. Det er også stor sykkeltrafikk på strekningen, hele året. Og bilistene bedyrer sin "uskyld", de visste ikke at de hadde vikeplikt for andre enn bilister. Har man førerkort så er man PLIKTET til å kunne alle trafikkreglene. Jeg har førerkort og kan alle 20. Kan du? https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

Det er rett og rimelig at bilister straffes strengere enn syklister og fotgjengere, for biler kan gjøre større skade på andre enn sykler og apostlenes hester.

Endret av SeaLion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

små barn til fots som står å camper ved fotgjengerovergangen men ikke har tenkt seg over veien

Du kommer ikke til å dra den som unnskylding om en av ungene en dag faktisk GÅR over gangfeltet og du kjører over ham?

Små barn vet ikke bedre. De er små barn.

Hadde man blitt født med trafikkforståelse hadde vi ikke hatt denne tråden.

Man tilegner seg trafikkforståelse gjennom undervisning og erfaring.

Problemet er at vi gjør det i svært varierende grad :p

Lenke til kommentar

små barn til fots som står å camper ved fotgjengerovergangen men ikke har tenkt seg over veien

Du kommer ikke til å dra den som unnskylding om en av ungene en dag faktisk GÅR over gangfeltet og du kjører over ham?

Små barn vet ikke bedre. De er små barn.

Hadde man blitt født med trafikkforståelse hadde vi ikke hatt denne tråden.

Man tilegner seg trafikkforståelse gjennom undervisning og erfaring.

Problemet er at vi gjør det i svært varierende grad :p

Det var en merkelig konklusjon å trekke? Er du sikker på at du fikk med det hele setningen?

Det er derfor jeg nevner moren som bør ha vett til å ikke stå å campe med små barn ved et gangfelt. Som du sier så regner jeg med at voksne mennesker har bedre dømmekraft.

Mødre med barnevogn og små barn til fots som står å camper ved fotgjengerovergangen men ikke har tenkt seg over veien. Disse burde vite bedre.

EDIT:

Ah, du har nok misforstått ;).

Eks. "2 mødre med barnevogn og hvert sitt barn til fots møtes og slår av en prat". Dette gjør de rett ved inngangen til fotgjengerovergangen ca. kl. 07:30 på vei til skolen/barnehagen. Selvsagt står de rettet mot fotgjengerovergangen som om de er på vei til å krysse men ikke har noen intensjon om det mens man sitter å titter på de i bilen. 

EDIT2:

Forøvrig er mødre med barnevogn like morsomme når de går 2-3 i bredden i et gang og sykkelfelt og ikke forstår at en av de er nødt til å flytte seg når man kommer syklende mot de. (med et høflig smil og tilpasset fart selvsagt). For ikke å snakke om de som går på rødt med barnevogna først, som om det skal være en forsikring om at alle billister rekker å stoppe.

"De er kjent, de er beryktet og fryktet - de kalles bare for barnevogn-mafiaen!". :p

PS.

Noen tar påskefeiren før påske, derav tid til å henge litt på forum :D

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Aah, sorry!

Misforstod. Utilsiktet troll <---

Trodde det var snakk om (mødre med barnevogn) og (små barn), ikke (mødre med barnevogn og små barn).

My bad, og enig med deg.

Har en småtass selv, og er vi i byen så holder han hånda mi på fortauet når vi er ved veier, også fotgjengerfelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ah så bra :) Har barn selv, de er ikke små lenger.

Jeg er veeeeldig var på barn. Derfor er jeg ekstra forsiktig når jeg eks krysser veier med gangfelt hvor jeg vet skolebarn kommer syklende opp eller ned eller på skateboard ol. Jeg nærmer meg i krabbefart - alltid.

Marerittet jeg ikke unner noen er å kjøre på et lite barn som gleder seg over våren  på sin nye sykkel i fri fart nedover gangfeltet. Spesielt når vi kommer fra jobb er gjerne de glade små ute å leker etter skole og barnehage. Jeg husker jo selv hvordan vi gledet oss over våren og sykkelen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som syklist+bilist ser jeg også en del irriterende og tildels risikabel oppførsel fra syklister:

- sykler på rødt lys (disse får jeg lyst til å stoppe), men dette gjelder også gående i høy grad...

En vesentlig forskjell her er at fotgjengere faktisk har lov til å gå på rødt så lenge de ikke er til hinder for annen trafikk.

- Sykler uforsvarlig fort på fortau. Her er fartsgrensen faktisk 8 km/t mens den på gang og sykkelvei er 20 km/t.

Hvor fant du disse fartsgrensene?

Jeg har lett litt og klarer ikke finne de igjen noe sted i lov eller forskrift.

Gang- og sykkelveier er dimensjonert for hastigheter inntil 20km/t, det betyr ikke at dette er en fartsgrense.

- Gående som vaser i sikk/sakk med øreklokker/propper i gang og sykkelfelt og risikerer å bli nedsyklet av syklister i lovlig 20 km/t.

I hvilke tilfeller kan du som syklist lovlig kjøre ned en fotgjenger sa du?

Det er også skiltet ganske klart om det du beveger deg på et gang og sykkelfelt, det hjelper ikke om det "ser ut som fortau" eller "gang og sykkefelt".

I noen tilfeller kan et gang og sykkelfelt se ut som et bredt fortau osv.

Du mener gang- og sykkelveg? Gang- og sykkelfelt har jeg ikke hørt om før nå.

En del av dine uttalelser her er jo svært nære kondomdressgjengen sin oppfatning av faktum.

Lenke til kommentar

Veldig forvirrende første dagene jeg kjører i Nederland igjen. Lite vikepliktskilter, her går det på hvordan område du er i og hvordan veien ser ut. Deksel en asfaltert vei fra høyre i 50 sona har du vikeplikt for, men er veien av brostein og en liten kant har de vikeplikt for det, selv om det er en hoved/trafikkert vei osv. Syklister er egentlig ikke noe å tenke på her i det hele tatt, annet enn i rundkjøringer. De har egne sykkelstier overalt, egne trafikklys, scooter og moped må på sykkelstier sammen med syklister og gående har egne gangstier og gangfelt. Alt går veldig 'smooth' selv med høyt tempo og mange i trafikken. Eneste er man må se seg over skulderen i hver rundkjøringer, siden syklister har eget felt i rundkjøringer, og kjørende har vikeplikt for syklister som kommer fra høyre. Man må sykle på riktig side av veien akkurat som bil her.

Lenke til kommentar

Syklende syklister som ikke vet at de har vikeplikt, skulle vært fratatt .... ømh, sykkelen.

snip

Ingen grunn til å bli offensiv.

Jeg tror enkelte bilister ikke tenker på syklister, fordi Ola Nordmann på sykkel bryter sånn 11 trafikkregler hver gang de er ute og sykler, og opptrer derfor som alt annet enn lovgyldig trafikant.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Snylter: 

Informasjon jeg har fått som medlem av Norges Cykleforbund. Og ja du har helt rett, de som sykler mye har ofte mer koll på regelverket ift dette naturlig nok  :)

Så Norges Cykleforbund mener du lovlig kan kjøre ned fotgjengere, og lager egne fartsgrenser..

Det var rett og slett svært overraskende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Snylter: 

Informasjon jeg har fått som medlem av Norges Cykleforbund. Og ja du har helt rett, de som sykler mye har ofte mer koll på regelverket ift dette naturlig nok  :)

Så Norges Cykleforbund mener du lovlig kan kjøre ned fotgjengere, og lager egne fartsgrenser..

Så du er en stråmann og troll som henger i bil seksjonen i forumet og forsøker etter beste evne å svartmale syklister? ;)

Lenke til kommentar

Snylter: 

Så du er en stråmann og troll som henger i bil seksjonen i forumet og forsøker etter beste evne å svartmale syklister? ;)

På ingen måte.

Jeg er bare klar over at man aldri har retten til å kjøre på en annen trafikant med vilje.

Jeg vet også at det ikke finnes noen konkret fartsgrense på gang- og sykkelvei.

OG at fartsgrensen på fortau er langt mindre konkret enn du hevder.

Hvis du lurer er ikke dette bil-seksjonen, det er trafikk-seksjonen av forumet.

Jeg benytter regelmessig en rekke ulike transportmidler, både bil, buss, t-bane, trikk og sykkel for å nevne noen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Idioter som massivt kutter svinger når det ikke er midtstripe. Som om de tror at veien blir enveiskjørt i det den gule linja forsvinner. Møtte på en sånn i en krapp sving idag. Han kjører midt i veien, jeg kjører litt mot midten også, men flytter meg umiddelbart helt ut mot kanten i det jeg ser ham. Han flytter seg toppen en halvmeter ut til siden og har minst en meter å gå på til veikanten i motsetning til meg, men han gidder ikke å svinge ut mer. Dette går åpenbart ikke, så jeg må bremse ned og kjøre ut i grøfta med halve hjulet for at det ikke skal smelle. Fronthjulet mitt visper opp en søppelsekk som i sin tur sender ett eller annet dritt som lager riper i speilet mitt og i bakdøra.

Håper at noen unger tegner over hele bilen hans med steiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...