Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker en langtransportsjåfør i området her som kjørte utfor veien fordi det kom en Volvo V50 rett mot han i feil felt.

Det hadde jeg faen ikke gjort, fordi en idiot ikke kan holde siden sin på veien kjører jeg ikke utfor. Han kunne tapt flere hundre tusen på det og ikke fått noe på forsikring, så mye for å være snill. Nei smeller det så smeller det, da får det bare stå til. Såvidt jeg husker stanset ikke  motgående bil etter hendelsen en gang. Ekte rasshøl. Han som kjørte langtransport var en polakk, sånn for ordens skyld. Mange stabile og dyktige sjåfører der, kjører tosifret antall timer hver dag kanskje 300 dager i året.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er bra at politiet bruker ressurser på en slik alvorlig hendelse som lett kunne endt i en dødsulykke.

Forøvrig så vet vi vel ikke hvor mye tid som har gått med. Selv om etterforskningen tok 3 måneder så er det vel tvilsomt at det har sittet personell 100% dedikert til denne saken i disse månedene :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Husker en langtransportsjåfør i området her som kjørte utfor veien fordi det kom en Volvo V50 rett mot han i feil felt.

Det hadde jeg faen ikke gjort, fordi en idiot ikke kan holde siden sin på veien kjører jeg ikke utfor. Han kunne tapt flere hundre tusen på det og ikke fått noe på forsikring, så mye for å være snill. Nei smeller det så smeller det, da får det bare stå til. Såvidt jeg husker stanset ikke  motgående bil etter hendelsen en gang. Ekte rasshøl. Han som kjørte langtransport var en polakk, sånn for ordens skyld. Mange stabile og dyktige sjåfører der, kjører tosifret antall timer hver dag kanskje 300 dager i året.

Jeg håper du er en såpass erfaren sjåfør at du her ville reagert instinktivt med å svinge ut av veien, det vil de fleste heldigvis gjøre.

Med din holdning er det bare å levere inn lappen med en gang.

Politiet vil få kritikk på prioritering uansett hvordan de prioriterer.

Særlig når de prioriterer forhold der det rett og slett ikke har skjedd noen skade fremfor alvorlig kriminalitet som vi har en hel del av..

Jeg antar at politidistriktet omfatter litt mer enn bare Voss.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Så jeg skal risikere mitt liv og kjøretøy for å unngå et sammenstøt med en idiot som ikke kan å håndtere bilen sin?

Aldri i verden om det hadde skjedd.

Lett å si nå, men når man først er i en sånn situasjon rekker man ikke tenke, kroppen bare handler av seg selv.

Lenke til kommentar

Så jeg skal risikere mitt liv og kjøretøy for å unngå et sammenstøt med en idiot som ikke kan å håndtere bilen sin?

Aldri i verden om det hadde skjedd.

Lett å si nå, men når man først er i en sånn situasjon rekker man ikke tenke, kroppen bare handler av seg selv.

Mest sannsynlig er det akkurat det som vil skje, du vil instinktivt gjøre alt du kan for å unngå en kollisjon.

Dersom du har klart å lære bort dine instinktive reaksjoner i en slik grad at du ikke gjør det og bevisst ender i en kollisjon har du ingenting på veien å gjøre.

Vi har alle ansvar for å gjøre det vi kan for å unngå ulykker på veien, det betyr også at vi har ansvar for å redusere omfanget når vi kan det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kjappe fotgjengere som brått endrer retning og flyr ut i veien over fotgjengerfelt.

Jeg har gått så lei av dette at når jeg er til fots selv så sørger jeg for å signalisere at jeg har tenkt meg over veien, snur alltid hodet og ser litt rundt meg de siste metrene før fotgjengerfeltet, det er mye lettere for sjåførene og forstå at en faktisk skal over veien, oppfordrer andre til å gjøre det samme selv om det er sjåførene sitt ansvar og holde en fart slik at de kan stoppe i tide. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dagens: syklister som mener at de slipper vikeplikt for bil når de skal over en fotgjengerovergang bare fordi de vifter med hånda og signaliserer at de skal over.

Det er fint at dere signaliserer, men det fritar ikke dere fra vikeplikten så lenge rumpa er på setet. Kanskje jeg skal begynne å holde tuten inne når jeg mener at jeg bør kjøre først, det blir bra.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Haha skulle akkurat skrive om syklister.

Ingenting er når syklister velger å krysse to felt rett over, uten å bruke tegn eller noe, bare peser over slik at bilister må bremse, fremfor å bruke fotgjengerfeltet som er 10meter foran/bak dem <3

Hvis du har så jævlig dårlig tid at du ikke kan bruke fotgjengerfeltet, er vel sykkel ikke beste valget? Men det er vel sånn når man må kjapt ut og øve til Tour de France!

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Jævlig irriterende med gående/syklende som brått hiver seg over gangfelt uten å i det hele tatt titte ja. Greit at man er litt var som bilist når man ser folk i nærheten av gangfelt, men det går an å i det minste kikke mot bilen som kommer for å bekrefte at du skal over.

Hvis jeg i det hele tatt skal våge meg ut på å sykle over et gangfelt (som er lov men syklist har da vikeplikt) så sørger jeg alltid for å ha øyekontakt med sjåføren som da evt. stopper og jeg nikker og takker med hånden. Det krever ikke så mye fra hverken syklist eller sjåfør for å gi alle en bedre dag.

Har syklet 20-30km hver vei til jobben i noen år og har aldri hatt uklarheter med bilister ift. å krysse fotgjengerovergang syklende.

Enten stopper de, eller så stopper jeg, verre er det ikke :)

Som syklist+bilist ser jeg også en del irriterende og tildels risikabel oppførsel fra syklister:

- hopper mellom fortau, veibane i til tider høy fart.

- sykler i veibane for så å plutselig krysse over i et gangfelt

- sykler på rødt lys (disse får jeg lyst til å stoppe), men dette gjelder også gående i høy grad...

- Sykler uforsvarlig fort på fortau. Her er fartsgrensen faktisk 8 km/t mens den på gang og sykkelvei er 20 km/t.

Som syklist er jeg rimelig god på å bedømme fart på syklende og noen syklister sneier deg i 20-35kmt på fortau. Eller i parken etc.

- Gående som vaser i sikk/sakk med øreklokker/propper i gang og sykkelfelt og risikerer å bli nedsyklet av syklister i lovlig 20 km/t.

I noen land får man bot om man går og vaser slik i et gang og sykkelfelt, man skal oppføre seg forsvarlig.

- Syklister i de store byene som vaser fritt hvor de ønsker i veibanen uten å signalisere eller se seg for.

- Syklister som ikke har lært seg å signalisere med hånden eller de som signaliserer men ikke har forstått at de ikke har forkjørsrett og må se seg for.

Det er også skiltet ganske klart om det du beveger deg på et gang og sykkelfelt, det hjelper ikke om det "ser ut som fortau" eller "gang og sykkefelt".

I noen tilfeller kan et gang og sykkelfelt se ut som et bredt fortau osv.

Generelt i de store byene er det ganske mye skremmende oppførsel fra syklister, bilister og gående. De som skremmer meg mest i byene er de gående.

Det har ikke skjedd få ganger at jeg må bråbremse i bilen pga. en zombie med øreklokker som går på rødt lys. Som bilist har man ikke spesielt lyst til å bli ansvarlig for en gåendes uførhet eller død.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...