eab Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Må jeg virkelig gjenta at det var tilnærmet flatt på stedet og at dette ikke skjedde i forbindelse med at audien skulle begynne å kjøre? Han sto, som alle andre, og ventet på at lyskrysset skulle skifte. Alle andre sjåfører hold inne bremsepedalen, bortsett fra fører av audien som da mente det ville være like enkelt å sige litt forover, for så å sige litt bakover og hele tiden bruke clutchpedalen istedet for bremsepedalen. Da jeg først stoppet bak audien brukte han bremsene for å komme til en fullstendig stopp, noe jeg også gjorde. Jeg ble derimot stående stille mens jeg så audien sige sakte forover (han slura sikkert med clutchen), for så å sige sakte bakover igjen. Jeg satt og observerte dette noen ganger før jeg så at bilen fortsatte å sige lenger og lenger bakover mellom hver gang han brukte clutchpedalen. Siden jeg har en gammel drittbil og farten/skaden uansett blir minimal for meg så tenkte jeg å se hvor oppmerksom sjåføren foran var. Jeg la ikke merke til at han hadde tilhengerfeste og tenkte at han fortjener jaggumeg striper i bakfangeren sin dersom han presterer å trille bak i meg... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 Jeg er naturligvis enig i at å sige bakover er totalt på trynet, men alikevell ser jeg det skjer ganske ofte, på grunnlag av det ser jeg det på som ganske fornuftig å ikke innsistere på å gni seg helt inntil hengerfestet på bilen forran. Det vil også få bedre flyt i køen om man har en meter eller to å gå på siden man da kan akselrere samtidig som bilen forran, isteden for å måtte vente til bilen forran har fått fart før man kan flytte på seg. Og at køen blir litt lenger i selve lengden ser jeg ikke problemet med. Det er farten på køen eller antall biler i minuttet som er relevant. Hvor vanlig er det at bilene holder et par meter avstand til bilen forran i en kø? ganske vanlig. Hvor vanlig er det at bilen bak starter opp samtidig med bilen forran når køen setter seg i bevegelse? ganske så skjeldent såvidt jeg har sett. Folk skal se at bremselysene på bilen forran slukkes får de selv begynner å fikle med pedaler for å ta løs og da er fordelen med avstanden spist opp og da vil det mest effektive være å få fylt opp køen tilstrekkelig med biler, det går tross alt i gangfart i rushen. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 30-40 cm klaring til bilen foran er vel i knappeste laget, selv om man står stille. Bør i alle fall ikke være mindre! Er vel ikke noe lov som forbyr dette, men jeg satser ikke fangere på denne måten... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 VW passat 2007 eller 2008 modell må være en skikkelig drittbil. Både gasspådrag og blinklys fungerer bare sånn passe sporadisk. Jeg var på vei til Rema 1000 i elgesetergata i Trondheim og kom sørfra. Som kjent har kommunen innført kollektivfelt omtrent gjennom hele byen og la meg annslå 50 til 100 meter forran hvert kryss oppheves kollektivfeltet slik at biler som skal til høyre kan kjøre inn i høyrefila før kryssene. Det som skjedde var at på veistykket mellom Lerkendal og det gamle kommunehuset ligger jeg i venstrefeltet med biler forran og bak, jeg skal ta av i første kryss til høyre så rett før skiltet "kollektivfelt opphevet" blinker jeg til høyre og planlegger å legge over. I bakspeilet ser jeg en rød VW passat skvette ut i kollektivfeltet uten å bruke blinklys samtidig som den drar på, jeg venter naturligvis til bilen har passert og legger meg etter, vi skal tydeligvis begge til høyre og her benyttes plutselig blinklys men nå er gassen treg for bilen blir stående der noen sekunder på grønt før den beveger seg igjen, resten av veien fungerer tydeligvis blinklysene men på parkeringsplassen utenfor rema må ABSen ha fått problemer for den sklei sideveis inn på parkeringsplassen. Når da bilen hadde parkert omtrent i gangen så kunne jeg med stor selvfølgelighet se at bilen var full av ungdommer med hippe klær og merkelige frisyrer som kom ryende ut for å kjøpe øl. Rett og slett irritert over uvettig og uforståelig oppførsel i trafikken. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Nå saltes det her. Sluttet å snø for bare minutter siden, og det er fem minus. Brøyting av veien har ikke blitt gjort på omtrent tre timer. Flotters, det blir jo så flotte forhold å kjøre på av dette. Idioti. Nå må det bli en slutt på dette fordømte saltmisbruket. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Støttes 100%. Virker som om Mesta, NCC og alle disse andre entrepenørene tror at saltet brøyter veien av seg. Eller enda bedre, når saltbilen kjører først, og brøytebilen kommer 5 min etterpå. Da snakker vi IQ-patruljen på speed. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Den er bare dyptpløyende.... :!: Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 http://www.nei-til-salting.com/ les og gråt Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Det eneste å gråte over der er at di ikke blir hørt godt nok. Veisalt er noe dritt man ikke skulle spre rundt seg, det spiser opp asfalt, betong og stål så dette er i grunnen farlige greier. Veisalt anno 2009 er heller ikke bare salt natriumklorid men magnesiumklorid som er enda mere aggresivt en salt. Brøyting og strøing med sand stemmer jeg for. Endret 8. februar 2009 av perpyro Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Ja spiser virkelig veisaltet opp asfalt og betong? Det er vel heller piggdekkene som sliter hardest på veibanen. Sand vil jo også fungere som et slipemiddel. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 til deg kjaks: les og lær. http://www.nei-til-salting.com/ Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Når det komemr til den største trusselen så er dte ikke så mye betongen i seg selv som spises men armeringen i stålet som angripes og ruster opp. Høgskolen i Østfoll har gjort en studie i dette og kan leses her: http://prosjektexpo.hiof.no/expo06/h06b04/prosjekt.html Når det kommer til slitasje på asfalten så løser saltet opp bindemiddelet i asfalten og slik gjør atden slites fortere en normalt. Jeg tok feil med tanke på kalsiumklorid, det var magensiumklorid som nå blandes i veisaltet for å få større effekt, hva nå det måtte bety. Uansett spiser det opp bilene, veien og betongkonstruksjoner rundt veiene og såntno er kos. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 I tillegg er det skadelig for miljø, drikkevann, vegetasjon, dyreliv osv tar stor skade av alt saltet som renner ut i grunnvann osv. Med alt miljøhysteriet som har vært det siste årene er det jo hårreisende at dette fortsetter. Veisalting er til og med untatt fra forurensningslovgivningen. Årsaken til at man fortsatt bruker veisalt er at det er den billigste løsningen på kort sikt. På stopp veisalting siden står det at det finnes miljøvennlige alternativer, uten bluk av klorider som ødelegger asfalt, betong, osv og i tillegg trær og planter. Men hvorfor brukes ikke disse alternativene, nei de koster jo mer i innkjøp. Men statens vegvesen klarer ikke se at de totale kostnadene (i ødeleggelser på veger og betongkonstruksjoner, samt miljø-ødeleggelser, og 3-parts ødeleggelser på kjøretøy) er mye høyere ved bruk av salt/andre klorider. Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Når det komemr til den største trusselen så er dte ikke så mye betongen i seg selv som spises men armeringen i stålet som angripes og ruster opp.Høgskolen i Østfoll har gjort en studie i dette og kan leses her: http://prosjektexpo.hiof.no/expo06/h06b04/prosjekt.html Når det kommer til slitasje på asfalten så løser saltet opp bindemiddelet i asfalten og slik gjør atden slites fortere en normalt. Jeg tok feil med tanke på kalsiumklorid, det var magensiumklorid som nå blandes i veisaltet for å få større effekt, hva nå det måtte bety. Uansett spiser det opp bilene, veien og betongkonstruksjoner rundt veiene og såntno er kos. At saltet legger opp til økt korrosjon av metallstrukturer er jeg med på, men påstanden om at natrium- eller magnesiumklorid fører til at asfalt løser seg fortere opp skjønner jeg fortsatt ikke mekanismen bak. Ikke at jeg avviser det, men hadde vært fint å se kilder som underbygger det. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 For øyeblikket har jeg bare denne kilden å vise frem men jeg har lest en rapport angående tester på bergarter og bindemiddel benyttet i trondheimsområdet. Nettet er stort og det er mye materiale å leite i før man finner det rette. http://www.nei-til-salting.com/S...misforstaar.htm[/url] ']Misforstår om veislitasje og svevestøv Stopp veisaltingen (14.12.2006): Alle undersøkelser vi har viser at det slites 5 - 7 ganger mer asfalt på saltet vei enn på tørr asfalt. Statens vegvesen egne undersøkelser sier at våt asfalt slites 3-5 ganger mer enn når samme asfalten er tørr. I det senere er det også blitt klart at saltet, våt asfalt slites 5-7 ganger mer enn tørr asfalt. Hovedproblemet er at saltet spiser opp bindemiddelet i asfalten. Dermed får en samtidig en langt høyere grad av svevestøv enn om en lot være å salte veiene. Når veiene en gang i blant får lov til å tørke opp vrimler svevestøvet verre enn noe annet. Dekk som ruller på snø og isføre sliter minimalt med asfalt og lager heller ikke svevestøv av betydning. Stopp veisaltingen - og mengden svevestøv blir mindre. Så enkelt er det… Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 For øyeblikket har jeg bare denne kilden å vise frem men jeg har lest en rapport angående tester på bergarter og bindemiddel benyttet i trondheimsområdet.Nettet er stort og det er mye materiale å leite i før man finner det rette. http://www.nei-til-salting.com/S...misforstaar.htm[/url] ]Misforstår om veislitasje og svevestøv Stopp veisaltingen (14.12.2006): Alle undersøkelser vi har viser at det slites 5 - 7 ganger mer asfalt på saltet vei enn på tørr asfalt. Statens vegvesen egne undersøkelser sier at våt asfalt slites 3-5 ganger mer enn når samme asfalten er tørr. I det senere er det også blitt klart at saltet, våt asfalt slites 5-7 ganger mer enn tørr asfalt. Hovedproblemet er at saltet spiser opp bindemiddelet i asfalten. Dermed får en samtidig en langt høyere grad av svevestøv enn om en lot være å salte veiene. Når veiene en gang i blant får lov til å tørke opp vrimler svevestøvet verre enn noe annet. Dekk som ruller på snø og isføre sliter minimalt med asfalt og lager heller ikke svevestøv av betydning. Stopp veisaltingen - og mengden svevestøv blir mindre. Så enkelt er det… Men nei, synderen som skal tas for svevestøv, er den enkelte bilist med piggdekk! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Her jeg bor måtte de pent slutte med saltinga. Nå bruker de sand i stedet. Veiene her er jo himmelske å kjøre på nå. Så fort man kommer ned mot byen og E18 (hvor de salter) blir det et helvete å kjøre. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 I tillegg er det skadelig for miljø, drikkevann, vegetasjon, dyreliv osv tar stor skade av alt saltet som renner ut i grunnvann osv. Med alt miljøhysteriet som har vært det siste årene er det jo hårreisende at dette fortsetter. Veisalting er til og med untatt fra forurensningslovgivningen. Årsaken til at man fortsatt bruker veisalt er at det er den billigste løsningen på kort sikt. På stopp veisalting siden står det at det finnes miljøvennlige alternativer, uten bluk av klorider som ødelegger asfalt, betong, osv og i tillegg trær og planter. Men hvorfor brukes ikke disse alternativene, nei de koster jo mer i innkjøp. Men statens vegvesen klarer ikke se at de totale kostnadene (i ødeleggelser på veger og betongkonstruksjoner, samt miljø-ødeleggelser, og 3-parts ødeleggelser på kjøretøy) er mye høyere ved bruk av salt/andre klorider. Av samme, korttenkte grunn kutter de gatelysene her på nattestid (01-05 i uka, 02-05 i helga), altså før utestedene stenger... Porsgrunn regnet med å spare hele 500 000kroner i året på dette.. Hva koster en ulykke der en full stakkar blir kjørt ned og ender som grønnsak? Langsiktige investeringer er noe dritt. Greit dette går fra kommunebudsjettet, men da bør regjeringa nekte de å kunne gjøre det siden staten da fort kan ende opp med å ta regninga for en stakkars grønnsak pga. manglende gatelys... Lenke til kommentar
Kald Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Satt på med en kamerat og vi satte oss fast i litt snø. Etter mye om og men så fikk vi bilen løs, vi sto midt i gata. Kameraten løp for å levere tilbake en spade som vi lånte og da kommer det en bil fra hver side. Han ene kjører fint forbi på den ene siden og en dame i den andre bilen kjører helt oppi bilen, ser på meg et par sekunder og tuter. Hva hun håpet på å få ut av det vet ikke jeg, men jeg hadde ikke tenkt å hoppe inn i bilen uten lappen på meg og hvorfor kunne ikke hun også kjøre på siden. Hvis blikk kunne drepe så hadde vel jeg vært dau der. Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Hva hun håpet på å få ut av det vet ikke jeg, men jeg hadde ikke tenkt å hoppe inn i bilen uten lappen på meg og hvorfor kunne ikke hun også kjøre på siden. Ja det var jo passe sløvt av henne å ikke se nødblinken eller blinklyset som dere helt sikkert hadde på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå