Larzen_91 Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Motorvei er motorvei, man skal holde seg i høyrefelt, og venstre felt er forbeholdt forbikjøring. Vi bor ikke i USA der det blir kalt 'fast lane' for de som kjører litt fortere. Ja, og jeg sier jeg bruker det til forbikjøring. At noen vil kjøre raskere (og ulovlig) forbi er ikke mitt problem. Sorry, men jeg har ingen sympati for støtfanger-tyggere. 4 Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 jupp . Jeg har tatt vare på ett opptak der jeg måtte ringe politiet på en som nekta å holde avstand, følgte etter og kasta ting på bilen min. Optaket komer jeg nok ikke til å legge ut noensinne. Men den føreren hadde ugyldige prøveskilter og det var 2 av våre nye landsmenn . Er jo også fint når noen legger seg ut i venstre kjørefelt... bremser helt uten åpenbar grunn, ingen biler forran, men bremse, ja, det skal vi slik at de som kommer i venstre kjørefelt og tar forbikjøringer også må bremse. Hva mener du med at de kastet ting på bilen din? Med kaste mener jeg at jeg så de åpna vindu og det deretter smalt i bilen da de kasta noe mot den. Så ja, de kasta gjenstander mot bilen min. Road rage deluxe edition Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Oj såpass ja Ja noen burde ikke ha lappen! Greit at jeg selv har kjeftet når noen har kjørt helt idiot men jeg ville aldri ha kastet (gått til fysisk angrep) på en bil. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 (endret) Lå en Tesla i venstrefelt under 80 i 80-sona. Ønsket meg såklart forbi og lå bak en stund, før jeg bestemte meg for å blinke med lysene, han bestemte seg for å bremse. Kom deg til helvete vekk, men neida han skulle ikke legge seg inn i høyre der det var ledig. Så måtte dessverre legge meg i høyre selv for å komme forbi. Da bestemte fitten seg for å ta gassen i bånn slik at jeg ikke kom forbi han. La meg på fløyta i ca 3 minutter gjennom hele tunellen og ringte Politiet. Etter å ha ligget bak han altfor lenge i venstrefelt fikk jeg mulighet og kjørte forbi han på høyresiden. Han lå fortsatt i venstrefelt, tukter avgårde i den hvite bilen sin sikkert fortsatt. Jaja bare en vanlig dag på veiene. Kjipt man selv må bryte loven (kjøre på høyresiden) for å komme seg frem fordi man har evneveike billister. Kjenner en som fikk 7500 i bot for å kjøre forbi på høyre siden. Boten bestod av "kjøre forbi på høyre side" samt at han måtte øke farten en del. Politiet la seg på hjul i sivilt asap og hadde ingen kommentar til at nordmenn sover i venstrefeltet annet enn "ja det er dumt og sløvt". Uansett: 1. man skal slippe frem trafikk bakfra i venstrefeltet 2. venstrefeltet er i hovedsak et forbikjøringsfelt, ikke bli liggende der. Endret 25. mars 2017 av Theo343 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Nå skal man uansett ligge i høyrefeltet med mindre annet er eksplisitt tillatt eller påbudt..Slik du beskriver det høres det ut som flerefelts motorvei er unødvendig å bygge da all trafikken skal ligge i høyre felt. Regner med det er godt med biler i alle feltene utenfor Oslo formiddag og ettermiddag, det er det i hvertfall i Trondheim som ville medført saktegående kø om all trafikken gikk i høyre felt. Hvis man ikke klarer å lese seg frem til når det er eksplisitt tillatt eller påbudt å bruke venstrefeltet bør man helst holde seg unna veien. Det betyr i praksis at det ikke ville vært nødvendig med flerfeltsveier i noen særlig grad ja, for de fleste har åpenbart ikke forstått når man kan eller skal bruke venstrefeltet.. Enda verre er det der det er tre eller flere felter i hver retning, som regel er høyrefeltet det raskeste feltet.. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Nå skal man uansett ligge i høyrefeltet med mindre annet er eksplisitt tillatt eller påbudt..Slik du beskriver det høres det ut som flerefelts motorvei er unødvendig å bygge da all trafikken skal ligge i høyre felt.Regner med det er godt med biler i alle feltene utenfor Oslo formiddag og ettermiddag, det er det i hvertfall i Trondheim som ville medført saktegående kø om all trafikken gikk i høyre felt. Hvis man ikke klarer å lese seg frem til når det er eksplisitt tillatt eller påbudt å bruke venstrefeltet bør man helst holde seg unna veien.Det betyr i praksis at det ikke ville vært nødvendig med flerfeltsveier i noen særlig grad ja, for de fleste har åpenbart ikke forstått når man kan eller skal bruke venstrefeltet.. Enda verre er det der det er tre eller flere felter i hver retning, som regel er høyrefeltet det raskeste feltet.. Et kjent fenomen i Oslo det. Skal du raskt fram kan du lett holde hvilken som helst fart i høyre felt. Midterste felt holder 70-80, og venstre felt 80-100. Høyre er alltid tomt... Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Oj såpass ja Ja noen burde ikke ha lappen! Greit at jeg selv har kjeftet når noen har kjørt helt idiot men jeg ville aldri ha kastet (gått til fysisk angrep) på en bil. Jupp... lå klint oppi bilen min og nekta plent å holde avstand også. La jeg meg inn for å slippe de forbi la deg seg ved siden av eller bak meg... så var ingen måte å bli kvitt de på så lett heller og i Oslotrafikk er det jo ikke direkte lett å kjøre fra noen heller. Men politiet skulle stoppe dem så tipper det ble gjort. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Jeg liker litt at høyre felt er tomt slik det ofte er i oslo, så kan folk kjøre av/på uten hindring og mesteparten av trafikken går i miderste felt og blir lite påvirket av fletting. 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Kjøring av og på burde jo være uproblematisk uansett. De som er på motorveien holder jevn fart og avstand og gjør ingenting, så kan de som kjører på tilpasse seg for å flette, slik det skjer her i Tyskland og Nederland. Problemet oppstår når folk her i Norge på liv og død skal vike ut av høyrefeltet for de som kommer kjørende, eller øker farten/bremser... Akselerasjonsfelt her nede er halvparten av lengden i Norge og her er det ingen problemer. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Jeg liker litt at høyre felt er tomt slik det ofte er i oslo, så kan folk kjøre av/på uten hindring og mesteparten av trafikken går i miderste felt og blir lite påvirket av fletting. Det er uansett helt feil måte å kjøre på. I praksis medfører det også at det ligger en lang rekke av sinker i midtre felt mens sinker som skal kjøre forbi sinker bruker venstre med det resultatet at det ofte går sakte også i venstrefeltet.. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Men hva er definisjonen på en sinke? Om nåla ligger 10 over fartsgrensa, er man da en sinke? For man opplever jo da stadig at folk skal forbi. Er det i så måte riktig at de med høyest fart skal kunne forvente å brøyte seg frem? Som sagt, uansett hvor fort du kjører er du en sinke i noen andres øyne. Om man må bryte loven (fartsgrensa) for å kjøre forbi er det ikke så mye å snakke om. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 En sinke etter min definisjon er noen som dypper under fartsgrensen uten spesielt grunnlag. 2 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Ja, det vil jeg si meg enig i. Men det virker som det er en viss mentalitet at "alle som er tregere enn meg er sinker". 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Det er jo mange som ønsker å kjøre litt over fartsgrensen, og om de blir frustrerte så er det demmes eget problem. Selv om jeg er en av de som kjører litt over fartsgrensen så pleier jeg å akseptere at noen holder fartsgrensen. Men merker jeg at de sliter med å holde fartsgrensen så tar jeg en forbikjøring så snart jeg har sjansen, uansett hvor fort de måtte kjøre akkurat når jeg forbikjører. 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Noe som er en helt fornuftig løsning. Grunnen til at jeg blir litt trigget er at enkelte mener at de har en slags rett til å dundre på uhindret i sin vei. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Men hva er definisjonen på en sinke? Om nåla ligger 10 over fartsgrensa, er man da en sinke? For man opplever jo da stadig at folk skal forbi. Er det i så måte riktig at de med høyest fart skal kunne forvente å brøyte seg frem? Som sagt, uansett hvor fort du kjører er du en sinke i noen andres øyne. Om man må bryte loven (fartsgrensa) for å kjøre forbi er det ikke så mye å snakke om. En sinke er en som oppholder andre, så enkelt kan det defineres. Hvis du har nåla 10 over fartsgrensa kan du utmerket godt være en sinke, men under andre forhold kan det være å anse som alt for fort. Når nåla ligger 10 over kan det avhengig av bil, dekk osv fort være at du i realiteten holder lavere hastighet enn maksimalt tillatt. Eksempelvis på E6 fra Hvam og oppover forbi Gardermoen foretrekker jeg å ligge i rundt regnet 140km/t, fartsgrensen varierer mellom 100 og 110 oppover der og man vil i mange tilfeller være en sinke om man der holder fartsgrensen og holder seg i venstrefeltet. 1 Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Men hva gir deg retten til å være lovbryter og forvente at andre skal vike for at du skal kunne gjøre det? Det er der min innvending kommer. Gir det i så fall en som kjører i 200 retten til å kalle deg sinke og "kreve" at du viker for han? At min fart kan variere er jeg med på, men har en ekstern måler på vei hjem hver dag så er rimelig klar over feilmarginen, ligger på ca. 10%. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 (endret) Definisjonen kan være så mangt, men spørsmålet er heller hvilke privilegier man kan ta seg overfor "sinker". Bare fordi man kaller noen for sinker så gir ikke dette deg en god unnskyldning for å gjøre en forbikjøring av noen som allerede kjører over fartsgrensen, så handlingene dine overfor andre bilister må man stå for uavhengig av årsaken til handlingen. Endret 25. mars 2017 av Gavekort Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Folk som blinker til høyre før rundkjøringen, men fortsetter rett frem og kjører ut av 2. arm. Faen meg livsfarlig. 4 Lenke til kommentar
Sjulimann Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Jeg kan lett innrømme at jeg er en av de som ligger i 130-140 på E6 oppover mot Gardermoen. Jeg legger meg til høyre om noen presser bak, eller om høyrefila er "clean" et lite stykke. Å bytte felt ser jeg ikke på som noe problem. Om en "sinke" ligger i venstrefila og driver med forbikjøring, så respekterer jeg det, og holder fin avstand. Men hvis han ikke gidder å legge seg inn etter å ha forbikjørt, fordi han om 30 sekunder kommer til å kjøre forbi en til, så blir jeg irritert. Han kunne fint lagt seg til høyre, latt meg kjøre forbi, så lagt seg ut igjen uten å måtte bremse. Jeg har ingen problemer mer å passere slike i høyrefila, bare for å demonstrere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå