Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

1. Sykkel skal ha rød refleks bak. På begge sider av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Ved bruk av sykkel utstyrt med klikkpedaler hvorpå det ikke kan monteres refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene. Refleksanordningene skal være av godkjent type.

2. Sykkel, som brukes i mørket eller i usiktbart vær på alminnelig beferdet veg eller område, skal foran ha lykt som gir gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som kan gi blinkende eller fast hvitt lys. Bak skal sykkel ha lykt som gir rødt lys og/eller lykt som gir blinkende rødt lys.

3. Lyktene skal være festet til sykkelen.

4. Lyktene skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 m. Lykter som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink pr. minutt.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119

 

Baklyset trenger altså ikke å blinke, men hvis det først blinker skal det ha minst 120 blink per minutt, eller altså 2 Hz. 

 

Selv mener jeg at blinkende baklys er en fordel i de fleste tilfeller, da det som regel er lettere å bli oppmerksom på et blinkende lys enn et fast lys. Eneste unntak jeg kommer på fra å ville anbefale blinkende baklys er når man sykler flere etter hverandre. Da er ofte blinkingen irriterende for den som sykler like bak det blinkende lyset.

 

Man får være mann nok til å innrømme når man husker feil ;)

 

Fant også artikkelen jeg "husket":

http://www.aftenposten.no/osloby/Her-far-syklisten-900-kroner-i-bot-og-ma-trille-til-jobb-23746b.html

Dette med 60 eller 120hz har er nok  fordi det har vært diskutert mye med mange meninger i sykkelmiljøet.

 

Min reaksjon, som syklist, på artikkelen var "endelig, på tide at man bøtelegger syklister som gir resten et dårlig rykte".

http://www.aftenposten.no/osloby/Her-koster-det-flesk-a-sykle-pa-fortauet-75122b.html

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Etter å ha vært noen turer til Danmark og vært en del rundt omkring i Norge er mitt inntrykk av sykle-til-jobben-syklister...

 

i Danmark

bike-commuter-list-660.jpg

 

og i Norge

bike-speed.jpg.662x0_q70_crop-scale.jpg

 

Vi er håpløse i trafikken, både syklister og bilister. Ikke alle, naturligvis, men det trengs kun en person for å skape en kollisjon. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Syklister i andre land er ofte mye mer knyttet sammen til biltrafikk. Mest her til lands at det bygges gedigne og dyre sykkelveier som omtrent ingen bruker. Ser noen jobbsyklister her i byen, annen sykling eksisterer omtrent ikke, som å sykle til butikken osv. Ingen gjør det.

Alle kjører bil.

Lenke til kommentar

Hvor faen er dette sykkelhatet egentlig? Kvidde meg i mange år for å sykle etter offentlig vei på bakgrunn av alt det ramaskriket fra syklister om hvor jævlige mange bilister var mot disse og så videre. Flere år hold jeg meg til å ha sykkelen på taket eller i planet frem til mine faste sti-løyper helt til i sommer da jeg ønsket å ha flere KM på sykkelsetet for å få mer trening ut av denne hobbyen. Kan faktisk ikke påstå at jeg har opplevd noe verdt å syte over etter å ha syklet mange nok kilometer etter flere høyt trafikkerte veier.

 

Kanskje årsaken handler om holdninger fra sykkelsetet som er det reelle problemet her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Moderatormelding

 

Et troll var innom tråden, disse innleggene og svar på disse er blitt fjernet fra tråden. Så da regner jeg med at dere klarer å holde en saklig diskusjon videre.

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter å ha vært noen turer til Danmark og vært en del rundt omkring i Norge er mitt inntrykk av sykle-til-jobben-syklister...

 

Vi er håpløse i trafikken, både syklister og bilister. Ikke alle, naturligvis, men det trengs kun en person for å skape en kollisjon. 

Ja Danskene er nok litt mer kontinentale enn det vi er kanskje (de ligger jo teknisk sett på kontinentet) , Både i Danmark, Tyskland, Nederland osv der er det mer vanlig å kose sykle enn å trenings sykle. Men det er ikke bare fryd og gammen i Danmark. Bilister i Danmark er livredd sykelister fordi de gir blanke faen i bilene fordi hvis du treffer en syklist i Danmark selv om sykelisten er skyld i ulykken så er det alltid din feil.

 

Dette skjedde med en danske jeg kjenner. En person som syklende og overholdt ikke vikeplikten og syklet i siden på bilen. Han jeg kjenner betalte for ny sykkel fordi det var billigere enn å betale bot ( I Norge så hadde dette vært sykelisten sin feil). Så jeg er glad at vi i Norge har lover som gjør at folk som sykler ikke kan gjøre hva de vil uten konsekvenser slik det er i Danmark. 

Lenke til kommentar

 

 

Vi har det samme, men med fotgjengere

Ja, men de er ikke trafikanter. En sykkel er et kjøretøy mens bein er kroppsdeler. 

 

Så syklister har ikke bein/kroppsdeler? 

 

Jo, de fleste bilister har også faktisk, Tror også busssjåfører, trikkførere, mopedister osv også har bein. Men jeg tror at gående bruker sine bein litt mer enn disse andre.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Folk som absolutt ikke vil samarbeide i trafikken irriterer meg grenseløst!

 

Leter man etter situasjoner så finner man det. Spesielt om man absolutt skal følge loven 100%, istedet for å samarbeide i trafikken. 

Syklister kan være så provoserende og i de fleste tilfeller så slipper de alltid unna, siden man aldri får tatt igjen skikkelig.

 

Det minner meg om da jeg lå bak en syklist i en oppoverbakke med lastebilen noen år tilbake. Dette var på en relativt smal vei, men med god plass til å kjøre forbi om syklisten hadde lagt seg vekk fra midt i feltet og til høyre. Kunne presset meg forbi selv om han lå midt i veien, men da hadde det blitt snaut med plass. Men han flyttet seg ikke, og ga meg fingern da jeg tuta på'n med bilhornet.

 

Så jeg presset meg forbi han og holdt kompressorhorna inne, satt på motorbremsen så jeg fikk sota han ned skikkelig. Det var en så utrolig tilfredsstillende følelse.

 

Denne gangen fikk jeg tatt igjen skikkelig. Den kølsvarte dieselsoten røykla hele jævla syklisten som et svart teppe flere meter høyt.

 

Andre ganger har jeg vært heldig å sett syklisten parkere sykkelen sin utenfor butikker. Da har jeg gått bort til sykkelen og satt kniven min i dekkene på den. Men da vet ikke syklisten at det var jeg som gjorde det, men den gangen beskrevet over var den absolutt beste hevnen jeg har gitt.

Endret av Nstin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...