Kjøleskap Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Brøytebil når det ikke har snødd. Sløsing av ressurser og flere folks tid. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Sålenge de ikke kjører saltkverna de ofte har hengende bakpå skal de få lov å kjøre så mye brøytebil de bare vil for meg 3 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Folk bak deg i lyskryss som tuter når du har rød pil og grønt lys når feltet går til venstre. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Folk bak deg i lyskryss som tuter når du har rød pil og grønt lys når feltet går til venstre. Problemet mange steder er at noen er uoppmerksomme på at slike venstresvingfelt ofte ikke har rød pil, bare grønn pil. Når det er grønt hovedlys og ingen rød pil er det også lov å svinge til venstre, men da gjelder alminnelig vikeplikt overfor motgående trafikk. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Biler som ikke blinker i rundkjøring! Utrolig irriterende å komme mot en rundkjøring og stoppe helt opp unødvendig fordi det kommer bil fra venstre. Som i siste sekund tar en kjapp høyresving og aldri hadde til hensikt å passere gjennom rundkjøringen... 5 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Brøytebil når det ikke har snødd. Sløsing av ressurser og flere folks tid. Da kan det være verdt å poengtere at man gjerne utfører mer arbeid i forbindelse med veivedlikehold på vinterhalvåret enn å bare brøyte når det har snødd. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 (endret) Brøytebiler/traktorer+ som måker deg inne med hardpakket snø . Kjedelig å våkne til når man skal på jobb. Heldigvis har jeg ikke vært offer for det de siste årene men dæven hvor mange dager man stod der med barn som skulle i barnehagen før du kunne dra på jobb og hakket i vei på noe som så ut til å kunne ødelegge bilen. Hadde jeg bodd steder hvor slikt skjedde i dag ville jeg ikke parkert der. Endret 7. februar 2017 av Theo343 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Folk i Bergen by har sluttet med blinklys. Jaja. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Folk i Bergen by har sluttet med blinklys. Jaja. De har sikkert vært i Trøndelag Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Folk som sykler i bekkmørket i skogen uten baklys/refleks og med et lite drittlys foran som nesten ikke lyser. Er ikke mange meter igjen når du kommer bakfra med fjernlys og får øyet på dem. 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Livsfarlig. De er pålagt å ha godt synlig baklys som blinker med minimum 1Hz frekvens. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 7. februar 2017 Del Skrevet 7. februar 2017 Baklys behøver ikke være blinkende, men det må være rødt. 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 (endret) Vel jeg leste instruksen fra politiet for en del år siden og alle sykkelklubber jeg har vært medlem av sier det samme. Baklys skal være blinkende. Hvor så jeg denne infoen sist? I en avisartikkel når politiet vinteren 2016 hadde kontroll i et sted i Oslo og utlevert bøter til syklister som ikke hadde lys hvor de opplyste om at baklys også skulle være blinkende men ikke ha enn tregere frekvens enn 1 sekund. Hvorvidt blinkende baklys var "lovpålagt" er en helt annen sak men dette var deres instruks for bedre synlighet. Endret 8. februar 2017 av Theo343 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 1. Sykkel skal ha rød refleks bak. På begge sider av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Ved bruk av sykkel utstyrt med klikkpedaler hvorpå det ikke kan monteres refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene. Refleksanordningene skal være av godkjent type. 2. Sykkel, som brukes i mørket eller i usiktbart vær på alminnelig beferdet veg eller område, skal foran ha lykt som gir gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som kan gi blinkende eller fast hvitt lys. Bak skal sykkel ha lykt som gir rødt lys og/eller lykt som gir blinkende rødt lys. 3. Lyktene skal være festet til sykkelen. 4. Lyktene skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 m. Lykter som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink pr. minutt. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-02-19-119 Baklyset trenger altså ikke å blinke, men hvis det først blinker skal det ha minst 120 blink per minutt, eller altså 2 Hz. Selv mener jeg at blinkende baklys er en fordel i de fleste tilfeller, da det som regel er lettere å bli oppmerksom på et blinkende lys enn et fast lys. Eneste unntak jeg kommer på fra å ville anbefale blinkende baklys er når man sykler flere etter hverandre. Da er ofte blinkingen irriterende for den som sykler like bak det blinkende lyset. 2 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 (endret) I Nederland er blinkende lys på sykkel forbudt og resulterer i bot, da det tar bort oppmerksomheten fra billister. Ikke lys på sykkel slåes også hardt ned på av Politiet med noen hundre kroner i bot uten advarsel... En -god- refleksvest og sterkt lys foran og bak holder i massevis det egentlig... Endret 8. februar 2017 av Poopadoop Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 (endret) Det snør! Wow overraskende. Kanskje tilpasse seg været og trafikken?!Lurer på hva lastebilsjofører tenker med å ligge 4-5m bak bilen din føles som 2cm til tider i det værste snøværet på umåka veier og glatt pga all løssnøen. Endret 8. februar 2017 av Chocolate-Monster Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Nå vet jeg ikke nøyaktig hva slags vær du sikter til men er da mange som er usedvanlig forsiktige bare det ligger noen centimeter snø. Da snakker jeg type 40km/t i 70+ soner. Er greit man er litt redd og forsiktig, men er man så redd at man kjører 40 bør man bare holde seg unna veien på vinteren. Snakker selvfølgelig ikke om en skikkelig snøstorm her. Lenke til kommentar
Chocolate-Monster Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Nå vet jeg ikke nøyaktig hva slags vær du sikter til men er da mange som er usedvanlig forsiktige bare det ligger noen centimeter snø. Da snakker jeg type 40km/t i 70+ soner. Er greit man er litt redd og forsiktig, men er man så redd at man kjører 40 bør man bare holde seg unna veien på vinteren. Snakker selvfølgelig ikke om en skikkelig snøstorm her. Nei den ser jeg jo. Tenkte mere på at de rekker ikke bremse i den farta om jeg må bremse hardt og dem veier jo litt mere så. Var ikke direkte snøstorm men snødde ganske mye. Var i 7-8tiden i går og ganske mørkt ute så forhindrer jo å sikt med mye snø og lys (er gatelys der å) Jeg kjørte i ca 70 i 80sona fordi i svinger osv følte jeg meg tryggere + kræsja i fjor i samme vær i en sving så kan hende det sitter igjen. Men det går ikke fortere av å pushe. + kjørte inn noen biler som da lå 60 så måtte bremse og han kliner seg helt opi meg men han ser jo at det er kø og det ikke går fortere. Og opplever ofte at lastebiler gir veldig på særlig på kveldene og nettene. Har skjedd innimellom at lastebiler tar forbikjøringer og og da ligger jeg allerede rundt 85 i 80sona (er akuratt på 2k omdreininger så er det jeg kjører og er deilig for synet og føler alt er smooth da.) 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Folk bør kjøre på en slik måte at de føler seg trygge, om dette betyr å ligge under der trafikkflyten ellers ligger bør en kjøre ut å slippe forbi ofte, men å si at de skal holde seg unna veien er noe ekstremt. 3 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 8. februar 2017 Del Skrevet 8. februar 2017 Folk bør kjøre på en slik måte at de føler seg trygge, om dette betyr å ligge under der trafikkflyten ellers ligger bør en kjøre ut å slippe forbi ofte, men å si at de skal holde seg unna veien er noe ekstremt. Hvis man ikke føler seg trygg halvparten av fartsgrensen uten at det er ekstremtvær mener jeg ikke man er trygg nok til å ferdes på veien i det hele tatt. Mener du en som ikke tør kjøre fortere enn det bare det er litt snø eller regn eller hva nå de milde forholdene måtte være, er selvsikker på kjøringen sin, og vet hva man skal gjøre i situasjoner? Da er det tryggere for både vedkommende og medtrafikanter at vedkommende tar buss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå