teitur Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 1 Sperreøinjen er det ca ingen som bryr seg om som det er, så det hjelper ikke om den blir lenger. 2 Det hjelper ikke de som står bak tullingen(e) som skal presse seg inn mens de selv skal videre i samme felt Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 1. Politiet får holde kontroller 2. De som kommer bak har horn og #1 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 (endret) Ting som irriterer meg i trafikken: folk uten sidesyn/folk som kun ser rett frem. Peiser rett fram f.eks. i rundkjøringer uten å se at jeg er i den og må bråbremse for å ikke knalle i de. Snakk om å ha skylapper som hestene bruker! Endret 1. februar 2017 av Lami 1 Lenke til kommentar
fightingosprey Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 Folk er helt utrolig slappe med stans og parkering i sykkelfelt, må irettesette/informere folk nærmest daglig om at det ikke er lov. AtW Og til å respektere skilting. Spesielt parkering- og stans forbudt. Dagens "taxi i sykkelfeltet": Må visst sende Agder Taxi en mail igjen... Det hjalp ei stund sist. Er rett utenfor et dagsenter for eldre. Sykkelfeltet er jo utrolig praktisk da man kan stå 3m fra døra. Landrover i gågata: Dette er vel neppe varetransport. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 Hvor skal taxien parkere? Landrover brukes som varetransport og den står vel mer på fortauet enn i gågata? Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 Hvor skal taxien parkere? Ikkje i sykkelfeltet. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 Hvor skal taxien parkere? Ikkje i sykkelfeltet. Syklister har ikke betalt for sykkelfeltet 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg SeaLion Skrevet 3. februar 2017 Populært innlegg Del Skrevet 3. februar 2017 Hvor skal taxien parkere? Ikkje i sykkelfeltet. Syklister har ikke betalt for sykkelfeltet Argumentet er barnslig og veldig usaklig. Ris på rumpa! Sykkelfeltet er en del av den offentlige veien, som har et eget regelsett på linje med kollektivfelt. Ingen betaler "veiavgift" og ingen har noensinne gjort det. Bompenger, ja, men ikke "veiavgift". Årsavgiften har aldri hett eller innbefattet "veiavgift". Årsavgiften har helt siden den ble innført i 1910 vært en luksusavgift, en avgift for luksusen av å eie et motorkjøretøy. De fleste voksne syklister betaler årsavgift, for bilen som står parkert hjemme og kun brukes når man trenger å frakte noe stort, dra på ferie eller dra på hytta. Årsavgiften er den samme enten bilen står hjemme eller snegler seg i kø til og fra jobb hver dag. Noen av syklistene er barn på vei til eller fra skole, kompiser eller fritidsaktiviter. Sykkelfeltet er opprettet for å gi syklister et trygt sted å sykle. Derfor er det et forbudt område for bilister. Når bilister ulovlig tar seg til rette og bruker sykkelfeltet for forbikjøring, stopp eller parkering, så tvinges også de syklende barna ut i trafikken. Hvis ungen din hadde blitt påkjørt fordi en eller annen "idiot" hadde parkert i sykkelfeltet, så tipper jeg at du neppe hadde trekt på skuldrene og sagt til ungen din at hun/han kunne skylde seg selv fordi hun/han hadde ikke betalt for sykkefeltet. 10 Lenke til kommentar
Populært innlegg ATWindsor Skrevet 3. februar 2017 Populært innlegg Del Skrevet 3. februar 2017 Hvor skal taxien parkere? Ikkje i sykkelfeltet. Syklister har ikke betalt for sykkelfeltet "Gjør motsatt av hva dubious anbefaler i trafikken og det går stort sett bra"-regelen slår til igjen. AtW 15 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 (endret) Folk er helt utrolig slappe med stans og parkering i sykkelfelt, må irettesette/informere folk nærmest daglig om at det ikke er lov. AtW Fullstendig enig. Og ikke minst de som bruker sykkelfeltet for å kjøre forbi biler som skal svinge av til venstre. Dette er en livsfarlig praksis for syklister og når disse hindrer meg som kommer møtende bil å svinge til venstre så hender det jeg kjører bilen og stopper ved fronten på dem for å påpeke at det det gjør nå både er trafikkfarlig og ulovlig. En bil skal ikke bruke hverken sykkelfelt eller fortau som forbikjøringsfelt. Dette er også grunnen til at jeg er motstander av "markerte/skraverte sykkelfelt" da veldig mange syklister blir påkjørt eller presset inn i fortauskanter ol. av bilister som gir f. Lag skikkelige adskilte sykkelfelt om man ønsker å satse på mindre biler og mer sykkelbruk! Og ikke minst sørg for at de måkes om vinteren ellers må syklistene ut i veien likevel. Lillestrøm er et "dårlig" eksempel på en by som skryter av seg selv med "Norge beste by på sykkelfelt" men hvor jeg kjenner et tonn av folk som heller sykler på fortauet eller i veien fordi disse skraverte sykkelfeltene har ført til mange påkjørsler av folk de kjenner. EDIT: Og ift. at "syklister ikke betaler årsavgift". 1. De aller fleste syklister er også bilister og betaler årsavgift. 2. Forskjellen på slitasje på vei fra en bil til en syklist er rimelig enorm. Man betaler ikke for "bruksrett" men for vedlikehold som følge av slitasje etc. 3. Syklister betaler inntektsskatt på lik linje med billister. Det er ikke kun årsavgift for bil som brukes til å lage vei. 4. Jo flere som sykler til jobb jo mindre rushtrafikk blir det for billistene, ergo bør man støtte opp om syklistene når man er en "ren bilist". Når det er sagt og jeg selv er en hobbysyklist selv om jeg kjører mye bil til jobb så ser jeg mye hodeløs sykling i byer som irriterer meg først og fremst som syklist. For i alle sykkelklubber jeg har vært medlem av ligger det et stort fokus på å oppføre seg rett i trafikken mens i de store byene er en stor andel syklister på grensen til gale. Ser jeg syklister som sykler på rødt og jeg som gående er i fotgjengeren så stopper jeg foran de. Av den grunn er jeg også tilhenger av at alle som ferdes i trafikken må bestå en form for sertifikat. Og på samme måte som at en motorsykkel ikke kan kjøres på personbilsertifikat bør dette kreve egen opplæring og sensorprøve. Dette på bakgrunn av at en sykkel er likestilt med et motorisert kjøretøy når det ferdes i trafikken. Edit: Og ønsker man å fjerne sykler fra trafikken så bør man også fjerne mopeder som ikke kan opprettholde fartsgrensen på en del av veiene de har lov til å ferdes på. Endret 3. februar 2017 av Theo343 3 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 "Gjør motsatt av hva dubious anbefaler i trafikken og det går stort sett bra"-regelen slår til igjen. AtW Gjelder vel for de fleste andre områder og. 6 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 Da anbefaler jeg dere at dere ikke kjører på noen syklister 3 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 (endret) Syklister pleier ikke å bruke veiene og feltene som det er brukt millioner på for å tilrettelegge uansett, og kjører heller i bilveien. Og nå er det full stå fordi sykkelfeltet er blokkert? det er plutselig ikke så gøy å kjøre i bilveien? Hmm. Endret 3. februar 2017 av Lami 1 Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 (endret) I mange tilfeller når jeg kjører med racersykkel så er det ofte dårlig feid, glass, og andre elementer i sykkelfeltet. En del billister har også en lei tendens til å sette nesa ut i sykkelfeltet før de kjører ut i veg. Men det er jo forskjell på sylister og sykler. En racersykel i 40+ har ingenting å gjøre på gang/sykkelvei der mor går med barnevogn m.m. Endret 3. februar 2017 av Rolf_X Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 (...) Edit: Og ønsker man å fjerne sykler fra trafikken så bør man også fjerne mopeder som ikke kan opprettholde fartsgrensen på en del av veiene de har lov til å ferdes på. Det er nok ikke helt tilfeldig at langt færre klager på mopeder enn det er som klager på sykler i veien, de som kjører moped er vanligvis langt med ydmyke og hensynsfulle enn syklistene. 5 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 Syklister pleier ikke å bruke veiene og feltene som det er brukt millioner på for å tilrettelegge uansett, og kjører heller i bilveien. Og nå er det full stå fordi sykkelfeltet er blokkert? det er plutselig ikke så gøy å kjøre i bilveien? Hmm. 1. Påstanden at syklister ikke bruker sykkelfelt er uten dekning. 2. Endel syklister bruker begge deler. 3. En gruppe med hundretusenvis av medlemmer (syklister) er faktisk, utrolig nok, ikke nødvendigvis opptatt av akkurat det samme. AtW Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 (endret) Syklister pleier ikke å bruke veiene og feltene som det er brukt millioner på for å tilrettelegge uansett, og kjører heller i bilveien. Og nå er det full stå fordi sykkelfeltet er blokkert? det er plutselig ikke så gøy å kjøre i bilveien? Hmm. Det er ingenting som heter "bilveien". Det heter veien, og denne kan være enten privat eller offentlig. En offentlig vei kan bestå av en kjørebane oppdelt i kjørefelt (felles for alle kjøretøy, inkludert motorkjøretøy, hest, ståhjulinger og sykler), kollektivfelt (for busser, drosjer, elbiler og tohjulinger (både motoriserte og syklister)), sykkelfelt eller sykkelbane (for syklister, elsyklister og ståhjulinger) og fortau (for gående, rulleskibrukere, rullestolbrukere (inkludert elektriske rullestoler), rullebrettbrukere og lignende). Noen steder er sykkelbane og fortau slått sammen til den særnorske gang- og sykkelvei, som juridisk sett anses som et fortau, fordi det ikke finnes egne regler for gang- og sykkelveier. Det er unntaksvis tillatt å sykle på fortau og tillatt å sykle på gang- og sykkelvei, men vegdirektoratet og politijurister anbefaler raske syklister (f.eks treningssyklister) å velge kjørebanen i stedet. Med raske syklister menes syklister som holder mer enn ca 20 km/t. Og bare for å ta med det også: Gangfelt (fotgjengerfelt) går på tvers av kjørebanen og er markert med sebrastriper, et fortau er altså ikke et "gangfelt". Endret 3. februar 2017 av SeaLion 6 Lenke til kommentar
Sjulimann Skrevet 3. februar 2017 Del Skrevet 3. februar 2017 (endret) Folk er helt utrolig slappe med stans og parkering i sykkelfelt, må irettesette/informere folk nærmest daglig om at det ikke er lov. AtW Fullstendig enig. Og ikke minst de som bruker sykkelfeltet for å kjøre forbi biler som skal svinge av til venstre. Dette er en livsfarlig praksis for syklister og når disse hindrer meg som kommer møtende bil å svinge til venstre så hender det jeg kjører bilen og stopper ved fronten på dem for å påpeke at det det gjør nå både er trafikkfarlig og ulovlig. En bil skal ikke bruke hverken sykkelfelt eller fortau som forbikjøringsfelt. Skal innrømme at jeg kan finne på å legge meg litt til høyre utpå sykkelfeltet om bilen foran skal til venstre, men da sjekker jeg jo såklart speil og blindsone først, som jeg ville gjort ved et hvilket som helst feltskifte. Innkjørselen til huset jeg bor i er også koplet til vei med sykkelfelt, og jeg må jo krysse dette feltet for å kunne kjøre inn. Ser ikke helt forskjellen på dèt og førstnevnte, så lenge man sjekker at kysten er klar. Når er det også slik denne hovedveien med sykkelfelt som min inn/utkjøring treffer, har en slak sving. I tillegg er det en diger hekk som blokkerer sikten såpass at jeg faktisk MÅ ut med nesa og sniffe for å se om det er klart. Kommer det bil/syklist, så triller jeg jo litt tilbake for ikke å være i veien. Endret 4. februar 2017 av Sjulimann 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 5. februar 2017 Del Skrevet 5. februar 2017 Morsom denne.. http://touch.tb.no/trafikkulykker/tonsberg/politi/lette-etter-bil-med-skader-etter-utforkjoring/s/5-76-466819 Mente ulykke hørtes ille ut så ringte nødetater, men går ikke for å hjelpe, eller sjekke hva som faktisk hadde skjedd... 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 6. februar 2017 Del Skrevet 6. februar 2017 Etter å nå ha bodd i Trondheim i en tid nå, så har jeg lært at det ikke finnes fartsgrenser her men bare skilt med anbefalinger. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå