Sheldon C Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Det er ikke slik at veiarbeidssoner gjør deg unntatt for fartsbot da, så om du kjører i 80 på en strekning satt ned til 40 så kan du kysse farvel til sertifikatet ditt. Har gått fint de siste 11 åra. satser på at det går bra videre også. De fleste strekninger med redusert hastighet er så korte at man ser fort om det kontroll eller ikke. Dette handler ikke om å unngå bøter, her snakker vi om respektløs holdning overfor andre trafikanter! 5 Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Det er ikke slik at veiarbeidssoner gjør deg unntatt for fartsbot da, så om du kjører i 80 på en strekning satt ned til 40 så kan du kysse farvel til sertifikatet ditt. Har gått fint de siste 11 åra. satser på at det går bra videre også. De fleste strekninger med redusert hastighet er så korte at man ser fort om det kontroll eller ikke. Dette handler ikke om å unngå bøter, her snakker vi om respektløs holdning overfor andre trafikanter! Haha! Respektløs holdning ovenfor andre trafikanter? Ta deg en bolle, det er ingen som lider fordi jeg ligger i 80 på en plass det normalt er 80, men midlertidig 50, når det ikke er noen der. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 (endret) Jeg skal derimot holde med i at det er veldig frustrerende med lange strekninger med lav fartsgrense uten en sjel i sikte. Kjører du gjennom Mastrafjordtunnelen og holder 50 nedsatt fra 80, så kommer du garantert til å skape en diger kolonne, og få mange stygge forbikjøringer. Endret 29. januar 2017 av Gavekort Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Det er ikke slik at veiarbeidssoner gjør deg unntatt for fartsbot da, så om du kjører i 80 på en strekning satt ned til 40 så kan du kysse farvel til sertifikatet ditt. Har gått fint de siste 11 åra. satser på at det går bra videre også. De fleste strekninger med redusert hastighet er så korte at man ser fort om det kontroll eller ikke. Dette handler ikke om å unngå bøter, her snakker vi om respektløs holdning overfor andre trafikanter! Haha! Respektløs holdning ovenfor andre trafikanter? Ta deg en bolle, det er ingen som lider fordi jeg ligger i 80 på en plass det normalt er 80, men midlertidig 50, når det ikke er noen der. Det at du tar den beslutningen om å gi faen i fartsgrensen fordi DU mener det er trygt er definitivt respektløst overfor andre trafikanter! Jeg blir skikkelig provosert av slike holdninger i trafikken! 4 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Jeg skal derimot holde med i at det er veldig frustrerende med lange strekninger med lav fartsgrense uten en sjel i sikte. Kjører du gjennom Mastrafjordtunnelen og holder 50 nedsatt fra 80, så kommer du garantert til å skape en diger kolonne, og få mange stygge forbikjøringer. Enig med frustrasjonen. Men nettopp her er faremomentet, motgående trafikk forventer at man kjører i fartsgrensen 50, kanskje en motgående bil starter en forbikjøring og da har vi en potensiell ulykke hvis man ligger i 80. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 (endret) Moderatormelding Antagonisering av andre brukere går som trolling/personangrep. Et innlegg ble fjernet. Tilbakemelding tas på PM Endret 29. januar 2017 av Gavekort Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 "kjøre rolig frem" http://www.vegvesen.no/s/e-lering/65plussTipsBilforere/Rundkjoringer10.html "Når man stuper frem får man dårligere avvikling ved rundkjøringen. Hadde vi fått flere til å kjøre roligere frem hadde vi fått bedre avvikling". Egentlig en "no-brainer" men artig at statens vegvesen sier det samme. Jeg har aldri skjønt hvorfor rundkjøringer liksom skal være så vanskelig. Problemene kommer jo når folk driter i Vegvesenet sine anbefalinger og kjører slik de selv syns er best, dvs. høy fart og blinking som ikke engang en mor kan elske. Jeg er kanskje ikke den raskeste ut i rundkjøringen, så jeg irriterer meg litt over de som kommer i hundre-og-helvete slik at jeg ikke får tatt luken. I vanlige rundkjøringer tror jeg at jeg holder omtrent den farten Vegvesen-bilen holder i de videoene. Du får oversikt, slipper bråbremsing, slipper å "kutte" svingen og andre førere får muligheten til å utnytte luken. Såklart, i store og oversiktlige rundkjøringer hvor det er lite trafikk så kan det jo hende at jeg holder grei fart. Det jeg ikke forstår er de som kommer fra en 60-sone og inn i en relativt krapp rundkjøring med busker og hekker både på midtdeleren og i rundkjøringen, og som ikke reduserer farten, men heller holder omkring 50. 4 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Jeg har valgt å følge loven og ikke anbefalinger Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Idioter som ikke takler å bli forbikjørt. Om jeg velger å ta en trygg forbikjøring, og overstige fartsgrensen, hvorfor bry seg? Har flere ganger blitt blinket på både 1 og 100 ganger etter jeg tar en helt normal forbikjøring, med god oversikt på enten landevei eller vanlig 60 sone. Om jeg kjører et sted og noen kjører forbi meg og velger å kjøre over fartsgrensen bryr jeg meg svært lite for å si det sånn... Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Det er et fenomen jeg merker mest nå på vinteren med saltede veier da ingen vil ligge bak noen og få saltsøl over hele fronten av bilen sin. På Torsdag kjørte jeg Ålesund --> Oslo, var i hamar området rundt rushtiden med en del trafikk, var bak en Hyundai Santa-Fe som ikke ville bruke noe vinduspylervæske og låg langt under fartsgrensen for å få avstand til køen foran, når vi kom til et forbikjørings felt tok jeg muligheten å la meg ut for å kjøre forbi, halveis under forbikjøringen gasset tullingen på til sikkert langt over 100 km/t som tvang meg bak han igjen, videre slakket han fint ned igjen til 20 km/t under fartsgrensen. Ved neste forbikjøringsfelt var det samme leksa men jeg var på det tidspunktet såpass irritert at jeg gasset på såpass jeg kom meg forbi han, der han blinket, tuten og la seg oppi ræva mi de neste kilometerene før han gikk tilbake til å irritere samtlige bilister bak seg igjen. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. januar 2017 Del Skrevet 29. januar 2017 Det er derfor jeg er glad for at jeg i hvert fall har et brukbart antall hestekrefter i bilen min. Sist gang noen prøvde seg på det så gikk jeg med gassen i bunn. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 30. januar 2017 Del Skrevet 30. januar 2017 Folk som ikke skjønner konseptet med at man skal flette ved enden av feltene. Ligger 50 biler i høyre felt mens det er tomt i venstre. Køen forflytter seg andre steder lenger bak fordi påkjøringsfelt blir blokkert. Allikevel så ser de på deg som om du var Hitler på vei inn i Polen i det du cruiser forbi i venstrefeltet og fletter inn ved enden. Burde nesten vært obligatorisk med underskilt som de hadde på Ryen for en stund siden: "Flett ved enden". 4 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 31. januar 2017 Del Skrevet 31. januar 2017 Er lite vits da vi nordmenn ikke vet hva fletting er og vår mentalitet er "meg meg meg først". Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 31. januar 2017 Del Skrevet 31. januar 2017 Opplever egentlig at fletting går fint på vei hjem fra jobb for tiden. Er ett sted det alltid må flettes og folk presser seg lite frem. Skjønt, det er stillestående fletting. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 31. januar 2017 Del Skrevet 31. januar 2017 Stillestående går greit, men bevegende fletting så er det om å være først her i landet dessverre... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 (endret) Folk som ikke skjønner konseptet med at man skal flette ved enden av feltene. Ligger 50 biler i høyre felt mens det er tomt i venstre. Køen forflytter seg andre steder lenger bak fordi påkjøringsfelt blir blokkert. Allikevel så ser de på deg som om du var Hitler på vei inn i Polen i det du cruiser forbi i venstrefeltet og fletter inn ved enden. Burde nesten vært obligatorisk med underskilt som de hadde på Ryen for en stund siden: "Flett ved enden". Og veldig ålreight når venstrefeltet blokkeres av de som skal kjøre av til høyre på 2-felts vei med egen avkjøringstrekning fordi disse kjører foran i køen for å "flette i enden". Som igjen forårsaker at det blir kø i venstrefeltet fordi resten av bilene i venstrefeltet må vente på han som stopper trafikken i venstrefeltet for å "flette". Jeg tviler på at det er riktig å lage kø i venstrefeltet pga. slikt. Et typisk sted hvor dette oppstår stadig vekk er Ring3 i Oslo. Samt en del andre steder jeg kjører i rushen hver dag over mange år. Ikke minst skaper denne praksisen en del farlige oppbremsinger i venstrefeltet fordi folk hiver på blinkern og bremsen rett før de venter på "fletting". Spørsmålet er da: Er det riktig å lage kø i begge felter fremfor 1? Riktig å forårsake farlig oppbremsing pga. uklok bruk av denne praksisen? Endret 1. februar 2017 av Theo343 4 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Folk er helt utrolig slappe med stans og parkering i sykkelfelt, må irettesette/informere folk nærmest daglig om at det ikke er lov. AtW 4 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Veier bør lages sånn at det aldri er behov for fletting Et felt som slutter, skal slutte i en avkjøringsrampe Desverre vanskelig å få til i Norge, hvor 2 felt i hver retning er unødvendig, i følge politikerne Lenke til kommentar
teitur Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 Du slipper jo ikke unna fletting fra påjkøringsrampene av den grunn. To steder der veien deler seg og det er typisk at folk presser seg inn i enden av feltet som går videre dit man skal og sperrer for de som skal videre i feltet nan ligger: Ring3 -> E18 https://goo.gl/maps/hPH2esKW3bC2 Ulvensplitten -> E6/ Ring 3 https://goo.gl/maps/41TKAbYm99P2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. februar 2017 Del Skrevet 1. februar 2017 1. Sperrelinjen må være lengre 2. En har ikke vikeplikt for biler som vil inn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå