Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Skiltene er uansett ubrukelige. Har sett dem klistre et 50 skilt over ved arbeid istedenfor å la VTS endre skiltet til 50.

Fordi det skal brukes skilt med gul bakgrunn i forbindelse med veiarbeid. :)

 

Det KAN brukes skilter med gul bunnfarge i forbindelse med midlertidig regulering (veiarbeid)

 

Det er altså ikke slik at det skal brukes, men man kan bruke det.

 

Kilde: Skiltforskriften.

Lenke til kommentar

Når jeg kom til bilen etter endt jobbdag (hvor vi ikke  kan surfe internett hele dagen) og så at den var glassert med is så forstod jeg jo rimelig straks at det var best å holde ekstra avstand, ta det veldig med ro og kjøre all varmlufta på frontruta. Det samme når hjulene testet grepet på vei ut av parkeringsplassen.

 

Jeg trenger ikke skilting på motorveien for å fortelle meg at det er glatt føre, det har jeg skjønt lenge før jeg kom til motorveien. Det som er nyttig informasjon på motorveien er om det er ulykker, stengte veier, ekstrem kø osv. så jeg kan være proaktiv på rutevalget videre.

 

 

PS.

Siden jeg kjørte forsiktig og etter forholdene hadde jeg en semitrailer med dårlige frontlys klistra opp i rumpa over lengre strekninger samt en del SUVer på vei hjem fra jobb som virka småkåte på bakenden min. Jeg kjørte fornuftig etter forholdene men det hjelper mindre når andre insisterer på å ta livet av meg bakfra.

 

Jeg holdt også god avstand til bilen foran, men det var rene Øystein Sunde stemningen ved at folk kjørte forbi og la seg inn rett foran. Jeg var ingen sinke men jeg kjørte etter forholdene. Med 25 år i bil så lærer man seg hva det er. Foran var det innimellom tendenser til panikkbremsing og derav veldig kjekt med den ekstra avstanden så man slapp bråbremsing etc.

 

Så jeg sier igjen:

Det er ingen menneskerett å ha førerkort, sensorer gjør garantert en for slett jobb.

 

Folk kjører dårlig, konklusjon: sensorer gjør en for dårlig jobb? :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det KAN brukes skilter med gul bunnfarge i forbindelse med midlertidig regulering (veiarbeid)

 

Det er altså ikke slik at det skal brukes, men man kan bruke det.

 

Kilde: Skiltforskriften.

Og definisjonen av KAN i N301 er:

Kan fravikes etter faglig vurdering uten spesielle krav til godkjenningsrutiner.

Regionvegsjefen informeres.

DVS man skal i utgangspunktet bruke skilting med gul bakgrunn.

Endret av Hansien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Politiet har langt viktigere oppgaver å fokusere på, her er det snakk om noe som i verste fall gjør at folk kommer frem litt senere..

Hva gjelder bil og lys bør de heller fokusere på feil på nærlys, feil bruk av tåkelys og nærlys, defekte bremselys osv..

 

I dag har jeg kjørt bak 2 ulike biler med defekt bremselys.. (Altså at de ikke har noen som helst bremselys)

Jeg antar at rundt 10% av alle bilister har feil på minst ett nærlys for tiden, det er virkelig skremmende.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

 

Når jeg kom til bilen etter endt jobbdag (hvor vi ikke  kan surfe internett hele dagen) og så at den var glassert med is så forstod jeg jo rimelig straks at det var best å holde ekstra avstand, ta det veldig med ro og kjøre all varmlufta på frontruta. Det samme når hjulene testet grepet på vei ut av parkeringsplassen.

 

Jeg trenger ikke skilting på motorveien for å fortelle meg at det er glatt føre, det har jeg skjønt lenge før jeg kom til motorveien. Det som er nyttig informasjon på motorveien er om det er ulykker, stengte veier, ekstrem kø osv. så jeg kan være proaktiv på rutevalget videre.

 

 

PS.

Siden jeg kjørte forsiktig og etter forholdene hadde jeg en semitrailer med dårlige frontlys klistra opp i rumpa over lengre strekninger samt en del SUVer på vei hjem fra jobb som virka småkåte på bakenden min. Jeg kjørte fornuftig etter forholdene men det hjelper mindre når andre insisterer på å ta livet av meg bakfra.

 

Jeg holdt også god avstand til bilen foran, men det var rene Øystein Sunde stemningen ved at folk kjørte forbi og la seg inn rett foran. Jeg var ingen sinke men jeg kjørte etter forholdene. Med 25 år i bil så lærer man seg hva det er. Foran var det innimellom tendenser til panikkbremsing og derav veldig kjekt med den ekstra avstanden så man slapp bråbremsing etc.

 

Så jeg sier igjen:

Det er ingen menneskerett å ha førerkort, sensorer gjør garantert en for slett jobb.

 

Folk kjører dårlig, konklusjon: sensorer gjør en for dårlig jobb? :)

 

AtW

 

Definitivt. Hvordan vet jeg det?

 

Folk med førerkort har bedt meg kjøre bilen deres fordi de er redd for trafikk.

Lenke til kommentar

Husker jeg i vinter sa i fra til en person her i området at vedkommende hadde def. kjørelys... uke senere fortsatt ikke utbedra. Folk burde bli bøtelagt mer for det

Enig i det, men jeg tror det er vanskelig å få til når politiet i tillegg ønsker å bruke litt sjønn her og der. 

Er jo kjedelig å få bot hvis lampa røk iløpet av den samme kjøreturen, man må jo nesten få en mulighet til å skifte pære innen rimelig tid før man blir bøtelagt.

 

Jeg vet ikke hva slags systemer politiet har, men de bør jo ha mulighet til å legge inn "Kari Normann med regnr AB12345 stoppet 19.01.2017 for manglende lys. Fikk pålegg om å utbedre snarest". Så kunne hun heller fått bot hvis hun en uke senere blir stoppet, og patruljen ser i systemet at hun har hatt en uke på seg uten å gjøre noe.

 

Men man blir jo aldri stoppet i politikontroll i Norge, så det skal godt gjøres å bli stoppet 2 ganger iløpet av en uke :p

Endret av Sjulimann
Lenke til kommentar

 

 

Når jeg kom til bilen etter endt jobbdag (hvor vi ikke  kan surfe internett hele dagen) og så at den var glassert med is så forstod jeg jo rimelig straks at det var best å holde ekstra avstand, ta det veldig med ro og kjøre all varmlufta på frontruta. Det samme når hjulene testet grepet på vei ut av parkeringsplassen.

 

Jeg trenger ikke skilting på motorveien for å fortelle meg at det er glatt føre, det har jeg skjønt lenge før jeg kom til motorveien. Det som er nyttig informasjon på motorveien er om det er ulykker, stengte veier, ekstrem kø osv. så jeg kan være proaktiv på rutevalget videre.

 

 

PS.

Siden jeg kjørte forsiktig og etter forholdene hadde jeg en semitrailer med dårlige frontlys klistra opp i rumpa over lengre strekninger samt en del SUVer på vei hjem fra jobb som virka småkåte på bakenden min. Jeg kjørte fornuftig etter forholdene men det hjelper mindre når andre insisterer på å ta livet av meg bakfra.

 

Jeg holdt også god avstand til bilen foran, men det var rene Øystein Sunde stemningen ved at folk kjørte forbi og la seg inn rett foran. Jeg var ingen sinke men jeg kjørte etter forholdene. Med 25 år i bil så lærer man seg hva det er. Foran var det innimellom tendenser til panikkbremsing og derav veldig kjekt med den ekstra avstanden så man slapp bråbremsing etc.

 

Så jeg sier igjen:

Det er ingen menneskerett å ha førerkort, sensorer gjør garantert en for slett jobb.

 

Folk kjører dårlig, konklusjon: sensorer gjør en for dårlig jobb? :)

 

AtW

 

Definitivt. Hvordan vet jeg det?

 

Folk med førerkort har bedt meg kjøre bilen deres fordi de er redd for trafikk.

 

 

Haha, ok, det er jeg som misforsto deg der, trodde du mente "sensorer" som i sensorer inne i biler (type elektronikk), skjønner nå at du mente sensor som i "fyren som bestemmer om du får lappen" :)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Når jeg kom til bilen etter endt jobbdag (hvor vi ikke  kan surfe internett hele dagen) og så at den var glassert med is så forstod jeg jo rimelig straks at det var best å holde ekstra avstand, ta det veldig med ro og kjøre all varmlufta på frontruta. Det samme når hjulene testet grepet på vei ut av parkeringsplassen.

 

Jeg trenger ikke skilting på motorveien for å fortelle meg at det er glatt føre, det har jeg skjønt lenge før jeg kom til motorveien. Det som er nyttig informasjon på motorveien er om det er ulykker, stengte veier, ekstrem kø osv. så jeg kan være proaktiv på rutevalget videre.

 

 

PS.

Siden jeg kjørte forsiktig og etter forholdene hadde jeg en semitrailer med dårlige frontlys klistra opp i rumpa over lengre strekninger samt en del SUVer på vei hjem fra jobb som virka småkåte på bakenden min. Jeg kjørte fornuftig etter forholdene men det hjelper mindre når andre insisterer på å ta livet av meg bakfra.

 

Jeg holdt også god avstand til bilen foran, men det var rene Øystein Sunde stemningen ved at folk kjørte forbi og la seg inn rett foran. Jeg var ingen sinke men jeg kjørte etter forholdene. Med 25 år i bil så lærer man seg hva det er. Foran var det innimellom tendenser til panikkbremsing og derav veldig kjekt med den ekstra avstanden så man slapp bråbremsing etc.

 

Så jeg sier igjen:

Det er ingen menneskerett å ha førerkort, sensorer gjør garantert en for slett jobb.

 

 

Folk kjører dårlig, konklusjon: sensorer gjør en for dårlig jobb? :)

 

AtW

Definitivt. Hvordan vet jeg det?

 

Folk med førerkort har bedt meg kjøre bilen deres fordi de er redd for trafikk.

 

Synes det var tynt grunnlag for din bastante konklusjon! :)

Lenke til kommentar

Er jo kjedelig å få bot hvis lampa røk iløpet av den samme kjøreturen, man må jo nesten få en mulighet til å skifte pære innen rimelig tid før man blir bøtelagt.

Det betyr i praksis at man skal stanse ved første mulighet for å utbedre.

Det er slik sett også interessant at en svært stor andel av disse med defekte lys har defekt parklys i tillegg, det er ikke ofte de ryker samtidig..

Lenke til kommentar

Hadde et kjøretøy som lå klistra i rumpa på meg fredag kveld i mørket. Det så ut som en motorsykkel med fjernlyset på. Det var mildt så jeg tenkte kanskje en MC fører hadde våget seg ut når muligheten bød seg.

Lyset var forferdelig distraherende og jeg ble fokusert på at denne "vågale" MC føreren snart skulle kjøre forbi så jeg forberedet meg på å trygge forbikjøringen og håpet det snart ville skje siden det var vanskelig å se med dette blendende lyset i kupeen. 

 

Plutselig svingte den av i en innkjøring fra riksveien og jeg så at det var en varebil med kun venstre lys fungerende som  var satt på konstant fjernlys. Lykten var rund og på en størrelse med en motorsykkel og derav så jeg feil.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Feil lys på biler bak/foran kan være utrolig distraherende. Var noen foran meg som lekte med nødblinken på ferga, ufattelig distraherende selv om man prøver å se bort/forbi, spesielt under ilandkjøring... det samme med en som hadde på tåkelys på en landevei i mild tåke, UTROLIG distraherende og tar bort oppmerksomheten og nattesynet helt og måtte jo holde mange hundre meter avstand for å klare å følge med på veien. Vedkommende trengte ikke tåkelys en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...