Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Uteparkering om vinteren er et skue i seg selv. En godt trafikkert parkeringsplass i nærheten av jobben får kapasiteten redusert med ca. 1/3 fordi folk parkerer som de kommer rett fra julebordet selv med kun "spor av snø" på bakken.

Men noe som er en av de få tingene som faktisk irriterer meg slik at jeg kan kjenne det litt i den blodåren som kan utvide seg i panna er:

- I lyskryss med enorm belasting i rushen er det alltid noen nissefjotter som har så god tid når det blir grønt at jeg kunne dytta de raskere gjennom lyskrysset. Hadde folk vært våkne og kjørt fornuftig ville man fått dobbelt så mange biler gjennom lyskrysset før det ble rødt igjen.

- Så har du de som tilhører ovenstående og i tillegg virker å nesten skulle hindre deg i å også rekke over på gult ved at de bremser kraftig ned midtveis/i starten av gjennomkjøringen (til nesten stopp og ekstrem krabbefart) før de så skvetter ut av krysset akkurat rett før det skifter til rødt.

Slike sjåfører skulle vært tatt med bak garasjen og blitt avkledd alle kjøretilatelser  :p

Så har vi kroneksemplet på drittsekker i trafikken. En dresskledd 50ish åring i rimelig ny Volvo XC90 parkerte på skrå slik at han tok 3 plasser på parkeringsplassen på en bensinstasjon i 20min mens andre ikke da ikke fikk plass. Dette mens han satt i bilen for å jobbe litt mens det var kø. Sikkert tunge ratt på disse Volvoene siden han måtte stå skrått over 3 plasser.

Slik gjør du bare ikke med mindre du er et rasshøl.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk som tror det er greit å gi gass når det er forbikjøringsfelt, for å så slippe gassen så snart det er over.

Snakker du om de som gir gass i høyre eller venstre felt?

Høyre. Der de plutselig fant ut at de skulle kjøre over fartsgrensen når de ellers holder 10 under.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er så inni helvettes provoserende med folk som ikke kan tilpasse kjøringen sin så de kan overholde høyreregelen.

Så det er greit å kjøre i 50-60 km/t ut gjennom en uoversiketlig 90 graders sving grodd ned i busker og kratt uten å se seg for, bare fordi man har retten på sin side? Spesielt de gangene dere TROR dere har forkjørsrett?

Og det hjelper oss uansett veldig mye når vi sitter med to vrak og kanskje personskade? Selv om man har forkjørsrett skal man vise aktsomhet. Begge parter kan bremse ned, og i det minste se seg for.

Endret av 0004
Lenke til kommentar

Det må innrømmes, tanken har streifet meg enkelte ganger når bilister nærmest demonstrativt venter på grønt eller klar bane i gangfeltet eller på tvers av sykkelbanen/sykkelfeltet.

Skulle en gang over veien når det stod en bil med henger langt over fotgjengerovergangen, tok som en liten demonstrasjon og hoppa opp på hengerfestet så han i bilen merka det(sjekket seff at han ikke hadde mulighet til å kjøre først).

Han rulla ned ruta og sa beklager :)

Lenke til kommentar

De kan forsøke, de står en plass de ikke har lov til å stå i følge trafikkreglene, og fotgjengere har ikke registreringsnummer ...

I Norges lovverk har du ikke lov til å forvolde skade på andre eiendom selv om disse bryter loven.

Ta bilde, eventuelt film det, og anmeld hendelsen.

Endret av Hansien
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Velkommen til Norge. Her har vi dyre elektroniske fartskilt langs E18, men likevel er det på nettavisa vi får beskjed om å holde farten nede pga underkjølt regn. Her er det ren skøytebane overalt, hvorfor setter dem ikke ned farta drastisk til feks 40 med en gang inntil de får salta?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Velkommen til Norge. Her har vi dyre elektroniske fartskilt langs E18, men likevel er det på nettavisa vi får beskjed om å holde farten nede pga underkjølt regn. Her er det ren skøytebane overalt, hvorfor setter dem ikke ned farta drastisk til feks 40 med en gang inntil de får salta?

*hører messingen fra alle som klager over overformynderi og hvor idiotisk det er med 40 på strekninger det ikke var så glatt på allikevel i det fjerne*

• Liker 9
Lenke til kommentar

Var det ikke noe greier med at skiltene ikke kunne bli omprogrammert også? Da de innførte miljøfartsgrense i Oslo husker jeg noe rabalder om at skiltene ikke støttet å vise "60" når de var lagd for å vise "70." Nå funker jo åpenbart det, men kanskje det ikke går an å gjøre noe annet? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg kom til bilen etter endt jobbdag (hvor vi ikke  kan surfe internett hele dagen) og så at den var glassert med is så forstod jeg jo rimelig straks at det var best å holde ekstra avstand, ta det veldig med ro og kjøre all varmlufta på frontruta. Det samme når hjulene testet grepet på vei ut av parkeringsplassen.

Jeg trenger ikke skilting på motorveien for å fortelle meg at det er glatt føre, det har jeg skjønt lenge før jeg kom til motorveien. Det som er nyttig informasjon på motorveien er om det er ulykker, stengte veier, ekstrem kø osv. så jeg kan være proaktiv på rutevalget videre.

PS.

Siden jeg kjørte forsiktig og etter forholdene hadde jeg en semitrailer med dårlige frontlys klistra opp i rumpa over lengre strekninger samt en del SUVer på vei hjem fra jobb som virka småkåte på bakenden min. Jeg kjørte fornuftig etter forholdene men det hjelper mindre når andre insisterer på å ta livet av meg bakfra.

Jeg holdt også god avstand til bilen foran, men det var rene Øystein Sunde stemningen ved at folk kjørte forbi og la seg inn rett foran. Jeg var ingen sinke men jeg kjørte etter forholdene. Med 25 år i bil så lærer man seg hva det er. Foran var det innimellom tendenser til panikkbremsing og derav veldig kjekt med den ekstra avstanden så man slapp bråbremsing etc.

Så jeg sier igjen:

Det er ingen menneskerett å ha førerkort, sensorer gjør garantert en for slett jobb.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...