Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har aldri opplevd at to felt inn i rundkjøringen ikke er to felt inni og. Må være på Østlandet.

Det snakkes om 1 felt til rundkjøring og da er det 1 felt i rundkjøring

Men, det går an å legge til rette for 2 biler, om man vil risikere å få en bil i siden

Lenke til kommentar

På norsk vei skal det være klar veimerking om det er to felt i kjørebanen. Er det ikke samme regel for veien inni rundkjøringen? Ser at bare de breiste rundkjøringene har oppmerket felt.

Nå sier trafikkreglene ikke noe om at det må være merket da. Uansett ville feltmerking inne i rundkjøringer blitt slitt bort igjen omtrent før malingen er tørr.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På norsk vei skal det være klar veimerking om det er to felt i kjørebanen. Er det ikke samme regel for veien inni rundkjøringen? Ser at bare de breiste rundkjøringene har oppmerket felt.

Regelen er at offentlig asfaltert vei med bredde større enn 6 meter skal ha merking (kantmerking og midtlinje). Er veien smalere enn 6 meter bør den ha kantmerking, men den skal ikke ha midtlinje. Om det er samme regel som følges i rundkjøringer, så er det altså veibredden i rundkjøringa som avgjør om de.n skal ha markerte felt eller ikke.

Eneste unntaket er separat toveis sykkelbane, som kan være smalere enn 6 meter og likevel ha markert midtlinje.

Lenke til kommentar

Er det normalt at "alle" kjører feil i rundkjøringen? Altså at man har en firearmet rundkjøring med ett felt der de som skal rett frem plasserer seg til venstre istedenfør høyre inn mot rundkjøringen? Jeg kjører feil i denne rundkjøringen jeg også fordi om jeg skal kjøre riktig så kommer jeg til å krasje inn i siden på de andre.

Man kan fint plassere seg til venstre hvis man skal av i eks. 3 armen så lenge man blinker for å bytte felt før man blinker for å kjøre av i 3. armen.

Man kan ikke bytte felt når det bare er ett felt...

Det var ingenting her som indikerte at vi snakket om rundkjøringer med kun étt felt.

Når det er sagt,  veldig mange klarer ikke å kjøre riktig i rundkjøringer med 2 felt og spesielt om vinteren.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Regelen er at offentlig asfaltert vei med bredde større enn 6 meter skal ha merking (kantmerking og midtlinje). Er veien smalere enn 6 meter bør den ha kantmerking, men den skal ikke ha midtlinje. Om det er samme regel som følges i rundkjøringer, så er det altså veibredden i rundkjøringa som avgjør om de.n skal ha markerte felt eller ikke.

Eneste unntaket er separat toveis sykkelbane, som kan være smalere enn 6 meter og likevel ha markert midtlinje.

noen av tunnelene langs E6 nord for Fauske (Hamarøya) i Norland fylke er skiltet 5,5 meter bred, men har allikevel midtlinje...

jeg vet ikke om det er et unntak fra reglene, eller om det er gjort for at det skal være enklere for bilister å holde godt til høyre.

Endret av joka
Lenke til kommentar

Dette gjelder veibanen. Jeg snakker om to eller flerfeltsvei.

Lenke til kommentar

Er det normalt at "alle" kjører feil i rundkjøringen? Altså at man har en firearmet rundkjøring med ett felt der de som skal rett frem plasserer seg til venstre istedenfør høyre inn mot rundkjøringen? Jeg kjører feil i denne rundkjøringen jeg også fordi om jeg skal kjøre riktig så kommer jeg til å krasje inn i siden på de andre.

Man kan fint plassere seg til venstre hvis man skal av i eks. 3 armen så lenge man blinker for å bytte felt før man blinker for å kjøre av i 3. armen.

Man kan ikke bytte felt når det bare er ett felt...

Det var ingenting her som indikerte at vi snakket om rundkjøringer med kun étt felt.

Når det er sagt, veldig mange klarer ikke å kjøre riktig i rundkjøringer med 2 felt og spesielt om vinteren.

Jeg nevner ett felt i første innlegget du siterer.

Lenke til kommentar

Folk som ikke vet hva gass er (-yota-eiere, jeg tenker på dere...) kommer i 40 ut av akselerasjonsfeltet inn i 90 og 100 sonene.

Er det virkelig mulig å være så inni hampen evneveik at man ikke makter eller tør å gå over 2000 rpm på motoren, syns jeg faktisk man utgjør en trafikkfare og burde dermed levere inn lappen til Bilsakkyndige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja folk som ikke akselererer ut av akselerasjonsfelt mot enten motorvei eller vanlig vei med 80km/t eller mere er noe herk.

Mye enklere å komme opp i farta trafikken på veien har å legge seg inn mellom et par biler om det er en del trafikk på veien en å vente på enden eller forstyrre trafikken på veien man skal på.

Lenke til kommentar

Var to "ungdomsbiler" som kjørte i full fart i en nedoverbakke like ved et vikepliktskilt. Den ene var en BMW, så ikke helt hva den andre bilen var. Jeg forberedte meg på å bremse i tilfelle de skulle kjøre i like stor fart inn i veien hvor de hadde vikeplikt, for det så ikke ut som at de hadde tenkt å bremse.

Bremsene funket åpenbart ikke på de bilene, og de bare peiset på videre hvor de hadde vikeplikt slik at jeg måtte bremse og teste hornet. Jeg må nesten investere i en dashcam slik at jeg får ta slike idioter!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...