Sheldon C Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Påstanden er at det er mye lettere å ignorere distraksjoner som ikke krever feedback, dvs musikk o.l fra lydanlegget kontra en toveis mobilsamtale. 2 Lenke til kommentar
0004 Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Det er så inni helvettes provoserende med folk som skal insistere på høyreregelen samme hvor mange liv det vil koste. Lenke til kommentar
Populært innlegg johanf Skrevet 31. desember 2016 Populært innlegg Del Skrevet 31. desember 2016 Det er så inni helvettes provoserende med folk som ikke kan tilpasse kjøringen sin så de kan overholde høyreregelen. 13 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 (endret) Det farligste er uforutsigbarhet, så for min del så trenger man ikke å være så ekstremt nøye på høyreregelen så lenge man gir klinkende klare signaler til andre bilister. Enten så kjører du, eller så står du bom stille. Endret 31. desember 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. januar 2017 Del Skrevet 1. januar 2017 (endret) - Folk som stopper for vikeplikt når de har mer en god nok klaring til at både 2 og 3 biler kan flyte inn i rundkjøringen uten å hindre den som kommer et stykke fra venstre. Spesielt når de nøler. Mye bakenfrapåkjøringer pga slikt. - De som gir gass for å rekke over på gult lys og så ombestemmer seg med bråbrems. - De som har all veeerdens tid i høyt trafikkerte lyskryss slik at bare 1/3 av bilene får krysset. - De som øvelseskjører i rushtrafikken eller ikke klarer å opprettholde fartsgrensa under gode veiforhold (konstant kjører langt under fartsgrensa i 80 soner). - De som i en rundkjøring stopper eller senker farten rett foran deg når du er på vei inn, for å sjekke om du har tenkt til å overholde vikeplikten. Det hjelper ikke å nærmest stoppe foran meg. Jeg er proaktiv og beregner flyten, hold flyten selv. - De som ikke har lært seg å gire ut av et lyskryss. - Folk som kjører 5-10kmt under fartsgrensa under gode forhold og skaper farlige situasjoner rundt seg. De øker gjerne farten betraktelig hvis man skal kjøre forbi. - De som bråbremser på motorvei eller andre 80 grenser for å gi de bak en "lærepenge". Vel da er har du fort forårsaket en kjedekollisjon. Bytt heller felt eller kjør innom en bussholdeplass. - De som tror de har forkjørsrett fordi bilen er stor nok eller dyr nok. Et ego har ingenting i en bil å gjøre. Din fremste oppgave og plikt som sjåfør er å alltid gjøre ditt beste for at trafikken skal gå smertefritt og trygt. Har du problemer med å samarbeide bør du heller ikke få et førerkort. Og en ting jeg føler sensorer må glemme titt og ofte. Et førerkort er ingen menneskerett. Og en siste ting jeg aldri har forstått poenget med. Mopeder og mopedbiler som har en makshastighet på 50kmt men likevel er tillatt å kjøre i 70 og 80 soner. Sørg for at disse kjøretøyene klarer å holde fartsgrensen på veier de er tillatt å kjøre på slik at man kan opprettholde bedre trafikksikkerhet. Motoriserte kjøretøy som er tillatt på den gjeldende veien bør ha som krav at de klarer å opprettholde fartsgrensen. Og hva i all verden er poenget med strenge normer for utslipp fra biler når man kjører bak et oljeraffineri (mopeder) så man blir grønn i ansiktet Endret 1. januar 2017 av Theo343 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 1. januar 2017 Del Skrevet 1. januar 2017 Var mye alkoholpåvirket førere ute ja. Mange lå halvparten av fartsgrensen, og like mange kjørte med parklys. Latterlig. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. januar 2017 Del Skrevet 1. januar 2017 (endret) I slike tilfeller bør man nesten vurder å dokumentere med kamera og ringe inn skiltnummeret. Endret 1. januar 2017 av Theo343 Lenke til kommentar
Lami Skrevet 1. januar 2017 Del Skrevet 1. januar 2017 I slike tilfeller bør man nesten vurder å dokumentere med kamera og ringe inn skiltnummeret. Har de på kamera. 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 1. januar 2017 Del Skrevet 1. januar 2017 Noen dager siden kjørte vi søppelbilen her i sentrum, våt men ikke glatt vei. Skal til venstre på en 50-sone så må stoppe for imøtekommende trafikk. Hører plutselig pipende dekk og ser på kameraet at en bil står noen cm bak meg, og den andre noen cm fra bil en, og halvveis i grøfta/sykkelstien (skulle svinge unna altså) Var ingen skader for de kjørte videre bare, men var nok bare noen mm unna. Alt for lite avstand og alt for lite oppmerksomhet... vi er en ganske stor lastebil, blinket til venstre, har to store blinklys, en oppe og nede, pluss varsellampene på taket er på. Ikke vanskelig å se vi skal stoppe og svinge altså... Vi bråbremset heller ikke. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Varsellampene er ofte et forstyrrende element som nettopp kan gjøre at andre trafikanter ikke legger merke til blinklysene. Dere skal IKKE kjøre rundt med de hele tiden men slå de på når dere kommer i en situasjon der deres adferd avviker fra normalen. Det er det alt for mange som ikke evner å forstå. 1 Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Og en siste ting jeg aldri har forstått poenget med. Mopeder og mopedbiler som har en makshastighet på 50kmt men likevel er tillatt å kjøre i 70 og 80 soner. Sørg for at disse kjøretøyene klarer å holde fartsgrensen på veier de er tillatt å kjøre på slik at man kan opprettholde bedre trafikksikkerhet. Motoriserte kjøretøy som er tillatt på den gjeldende veien bør ha som krav at de klarer å opprettholde fartsgrensen. Da hadde man ikke fått brukt moped i 97,18% av Norge. Er selv oppvokst langs en vei med 80 km/t fartsgrense, hadde ikke kunnet kjøre moped i det hele tatt da. De har derimot ikke lov til å kjøre på motorvei, så lenge det finnes en alternativ rute. Samme gjelder traktor, her syndes det dessverre mye og politiet gir glatt faen i det. 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Varsellampene er ikke så forstyrrende at man burde kræsje i bilen som har dem på. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Har man varsellys på bilen, og de er på - så er det ikke alltid like enkelt for andre trafikanter å se når en blinker for å skifte felt/kjøreretning, eller om det er en del av varsellysene. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 (endret) - Endret 2. januar 2017 av Bond007 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Varsellampene er ikke så forstyrrende at man burde kræsje i bilen som har dem på. Noen kommer kanskje lettere i disco-modus enn andre, og mister fokus på sjåføroppgaven? Har man varsellys på bilen, og de er på - så er det ikke alltid like enkelt for andre trafikanter å se når en blinker for å skifte felt/kjøreretning, eller om det er en del av varsellysene. Her snakker man vel om roterende, gule varsellys som sitter montert øverst på kjøretøyet. Det er ikke vanskelig å skjelne disse fra blinklysene - hvis man ikke har sterkt redusert sikt eller syn, da. Roterende, gule varsellys er ellers et tegn på at man bør være særlig aktpågivende i nærheten av kjøretøyet, og dette burde helt klart også omfatte at man følger med på øvrig lysbruk. Skjerpings, folk. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 En ting jeg aldri kommer til å forstå er mennesker som, på veldig trange steder med høye murkanter og lignende, absolutt skal parkere med førersiden mot kanten av veien. Hvorfor ikke snu bilen, parker slik at andre, gjerne naboer eller meg, har god plass til å passere? Slik at man minimerer risikoen for skraper i egen bil, og selv kan tre ut av bilen uanstrengt uten å være redd for døren sin? Gah! Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Hvorfor ikke snu bilen, parker slik at andre, gjerne naboer eller meg, har god plass til å passere? Slik at man minimerer risikoen for skraper i egen bil, og selv kan tre ut av bilen uanstrengt uten å være redd for døren sin? Dette krever et velutviklet sentralnervesystem ... Konsekvensanalyse e'kke lett. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 (endret) Har man varsellys på bilen, og de er på - så er det ikke alltid like enkelt for andre trafikanter å se når en blinker for å skifte felt/kjøreretning, eller om det er en del av varsellysene. Her snakker man vel om roterende, gule varsellys som sitter montert øverst på kjøretøyet. Det er ikke vanskelig å skjelne disse fra blinklysene - hvis man ikke har sterkt redusert sikt eller syn, da. Roterende, gule varsellys er ellers et tegn på at man bør være særlig aktpågivende i nærheten av kjøretøyet, og dette burde helt klart også omfatte at man følger med på øvrig lysbruk. Skjerpings, folk. Poenget var ikke at en ikke klarer å skille det ene lyse fra det andre, men at det totalt sett ikke gir gode tegn på hva fører har tenkt å gjøre når det er mange gule lys samtidig. Når man kjører konstant med varsellys på så kan dette skape usikkerhet. Og det er forsåvidt ikke gitt at det er roterende saftblandere? De fleste nye varsellys i dag er LED Endret 2. januar 2017 av nomore 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Er vel ikke vanskelig å se denne jobber, stopper og blinker til venstre? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. januar 2017 Del Skrevet 2. januar 2017 Eg klarer jo såvidt å se den her på forumet 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå