Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folk flest har mental kapasitet til å holde en samtale samtidig med normal kjøring...

 

Tja sier jeg til det, det er ganske lett å spotte folk som snakker i mobilen i trafikken, selv om de har handsfree. Og da mener jeg spotte pga kjøringen, ikke at man observerer handsfreen osv. Så kan man kanskje si, "litt dårligere kjøring går som regel greit", og det er jo forsåvidt riktig det, men jeg mener det har negative konsekvenser.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å utdype mener at det påvirker men at påvirkningen ved å ha en samtale er så liten at ved normal kjøring skal man ikke kunne observere noe forskjell, hvis normal kjøring er så krevende for deg at den lille påvirkningen en samtale er fører til at du bli en usikker sjåfør burde man vurdere sin rolle eller kjøremønster på veien.

 

Og da snakker jeg som samtale over telefon og med passasjer.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

For å utdype mener at det påvirker men at påvirkningen ved å ha en samtale er så liten at ved normal kjøring skal man ikke kunne observere noe forskjell, hvis normal kjøring er så krevende for deg at den lille påvirkningen en samtale er fører til at du bli en usikker sjåfør burde man vurdere sin rolle eller kjøremønster på veien.

 

Og da snakker jeg som samtale over telefon og med passasjer.

 

Jeg oppfordrer til å prøve å legge merke til dette i trafikken, det er mye lettere enn man skulle tro å spotte det, folk blir kanskje ikke "usikre sjåfører", men de får mindre med seg.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg oppfordrer til å prøve å legge merke til dette i trafikken, det er mye lettere enn man skulle tro å spotte det, folk blir kanskje ikke "usikre sjåfører", men de får mindre med seg.

 

AtW

 

Hvordan skal jeg finne ut hva det er som påvirker andre i trafikken? Uten en god dose bekreftelsesbias er det ganske liten man kan få ut av det man observerer.

Lenke til kommentar

http://touch.tb.no/politi/tjome/notteroy/kjorte-av-veien-ble-anmeldt/s/5-76-442191

Når ble det påbudt å melde ifra om kræsj der man kan kjøre videre, uten skader på eiendom til andre eller personskader?

Her ligger det mer bak. Snakket med en taxisjåfør som var på Tjøme i natt. Det var snakk om farlig forbikjøring, spoling på veien, hadde visst kjørt ned ett elle flere skilt også

Lenke til kommentar

Dere har tydligvis ikke sittet i samme bil som min dame :p

 

Så har vi denne http://ns.umich.edu/new/releases/116-road-chat-talking-to-passengers-can-be-as-dangerous-as-using-a-cell-phone

 

Det er da man sier. "Jeg forstår at du ikke er klar over at jeg må fokusere på veien og trafikken, men forsøk å ta hensyn til det hvis ikke må jeg plassere deg i baksetet" ;)

 

Jeg har bulket én eneste gang på over 20 år (lett påkjøring bakfra i nærmest stillestående kø), når jeg var ung og uerfaren og en dame nærmest hysterisk krevde oppmerksomhet på noe som skjedde ute på sjøen (oslotrafikken).

Det var forferdelig varmt og alle osloborgere skulle ut til hvervenbukta etc.

 

Det er bare å be damene oppføre seg ;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det jeg vet ift. å holde mobilen i hånden er muligheten for at du kan miste den hvor du forsøker å få tak i den igjen mens du kjører og at den kan havne bak bremsepedalen som med flasker ol. Samt dette at noen slapp begge hendene på rattet for å gire når de snakket i mobilen.

Derav ble det påbudt med fastmontert eller integrert handsfree.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva da med radio/musikk/lydbok? Disse tar eller ikke hensyn til kjøreforholdene, og kan naturlig nok også stjele det meste av oppmerksomheten bort fra selve kjøringen.

Ikke sammenlignbart. Bilfører kan fint ha på disse mediene uten å ha fokus på lyden.

En samtalepartner i en mobilsamtale vil kreve fokus hele tiden uten å kunne registrere om bilfører er i en stresset situasjon.

Lenke til kommentar

En samtalepartner i en mobilsamtale vil kreve fokus hele tiden uten å kunne registrere om bilfører er i en stresset situasjon.

 

Er påstanden at sjåføren ikke kan prioritere eller at han ikke kan ignorere?

 

For linken jeg postet tidligere viser til studie som sier at alle sjåfører gjøre begge deler når det kommer til ting som distraherer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...