Dubious Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 En kan snakke i mobilen så lenge en ikke holder den i hånda Jeg har handsfree i bilen, men jeg prøver å unngå å snakke mens jeg kjører da jeg/en får tunnelsyn Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Handsfree eller ikke er ikke det som er farlig med mobiltelefon, det er selve samtalen som tar fokuser bort fra veien. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Folk flest har mental kapasitet til å holde en samtale samtidig med normal kjøring... 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Folk flest har mental kapasitet til å holde en samtale samtidig med normal kjøring... Tja sier jeg til det, det er ganske lett å spotte folk som snakker i mobilen i trafikken, selv om de har handsfree. Og da mener jeg spotte pga kjøringen, ikke at man observerer handsfreen osv. Så kan man kanskje si, "litt dårligere kjøring går som regel greit", og det er jo forsåvidt riktig det, men jeg mener det har negative konsekvenser. AtW 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Helt enig her og så lenge det ikke er korte beskjeder osv. så stopper jeg alltid. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 (endret) For å utdype mener at det påvirker men at påvirkningen ved å ha en samtale er så liten at ved normal kjøring skal man ikke kunne observere noe forskjell, hvis normal kjøring er så krevende for deg at den lille påvirkningen en samtale er fører til at du bli en usikker sjåfør burde man vurdere sin rolle eller kjøremønster på veien. Og da snakker jeg som samtale over telefon og med passasjer. Endret 29. desember 2016 av Civilix Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 For å utdype mener at det påvirker men at påvirkningen ved å ha en samtale er så liten at ved normal kjøring skal man ikke kunne observere noe forskjell, hvis normal kjøring er så krevende for deg at den lille påvirkningen en samtale er fører til at du bli en usikker sjåfør burde man vurdere sin rolle eller kjøremønster på veien. Og da snakker jeg som samtale over telefon og med passasjer. Jeg oppfordrer til å prøve å legge merke til dette i trafikken, det er mye lettere enn man skulle tro å spotte det, folk blir kanskje ikke "usikre sjåfører", men de får mindre med seg. AtW 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Jeg oppfordrer til å prøve å legge merke til dette i trafikken, det er mye lettere enn man skulle tro å spotte det, folk blir kanskje ikke "usikre sjåfører", men de får mindre med seg. AtW Hvordan skal jeg finne ut hva det er som påvirker andre i trafikken? Uten en god dose bekreftelsesbias er det ganske liten man kan få ut av det man observerer. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Og da snakker jeg som samtale over telefon og med passasjer. Enorm forskjell på disse samtaletypene. Passasjerer i bilen tilpasser samtalen til trafikksituasjonen, en telefonsamtale vil ikke vedkommende i andre enden kunne ta samme hensyn. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Det handler nok mye om erfaring også, men en samtale på mobilen er ikke i nærheten av det samme som en person i bilen Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Dere har tydligvis ikke sittet i samme bil som min dame Så har vi denne http://ns.umich.edu/new/releases/116-road-chat-talking-to-passengers-can-be-as-dangerous-as-using-a-cell-phone Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Ingen regel uten unntak Lenke til kommentar
Orbis Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 http://touch.tb.no/politi/tjome/notteroy/kjorte-av-veien-ble-anmeldt/s/5-76-442191 Når ble det påbudt å melde ifra om kræsj der man kan kjøre videre, uten skader på eiendom til andre eller personskader? Her ligger det mer bak. Snakket med en taxisjåfør som var på Tjøme i natt. Det var snakk om farlig forbikjøring, spoling på veien, hadde visst kjørt ned ett elle flere skilt også Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. desember 2016 Del Skrevet 30. desember 2016 (endret) Dere har tydligvis ikke sittet i samme bil som min dame Så har vi denne http://ns.umich.edu/new/releases/116-road-chat-talking-to-passengers-can-be-as-dangerous-as-using-a-cell-phone Det er da man sier. "Jeg forstår at du ikke er klar over at jeg må fokusere på veien og trafikken, men forsøk å ta hensyn til det hvis ikke må jeg plassere deg i baksetet" Jeg har bulket én eneste gang på over 20 år (lett påkjøring bakfra i nærmest stillestående kø), når jeg var ung og uerfaren og en dame nærmest hysterisk krevde oppmerksomhet på noe som skjedde ute på sjøen (oslotrafikken). Det var forferdelig varmt og alle osloborgere skulle ut til hvervenbukta etc. Det er bare å be damene oppføre seg Endret 30. desember 2016 av Theo343 Lenke til kommentar
Samara Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Hva da med radio/musikk/lydbok? Disse tar eller ikke hensyn til kjøreforholdene, og kan naturlig nok også stjele det meste av oppmerksomheten bort fra selve kjøringen. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Det jeg vet ift. å holde mobilen i hånden er muligheten for at du kan miste den hvor du forsøker å få tak i den igjen mens du kjører og at den kan havne bak bremsepedalen som med flasker ol. Samt dette at noen slapp begge hendene på rattet for å gire når de snakket i mobilen. Derav ble det påbudt med fastmontert eller integrert handsfree. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Hva da med radio/musikk/lydbok? Disse tar eller ikke hensyn til kjøreforholdene, og kan naturlig nok også stjele det meste av oppmerksomheten bort fra selve kjøringen. Ikke sammenlignbart. Bilfører kan fint ha på disse mediene uten å ha fokus på lyden. En samtalepartner i en mobilsamtale vil kreve fokus hele tiden uten å kunne registrere om bilfører er i en stresset situasjon. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Jeg klarer ikke høre på andre eller vaske henda en gang hvis jeg snakker i telefon. Da hører jeg ikke etter hva som blir sagt i telefon lenger. Hvordan skal jeg sa klare å kjøre bil? 1 Lenke til kommentar
Patrick123 Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 Folk som ligger 2 meter bak bilen foran i 80-sone og maser om at "Jammen, han lå under fartsgrensa!!" når fyren foran lå i 79,56kmt. 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 31. desember 2016 Del Skrevet 31. desember 2016 En samtalepartner i en mobilsamtale vil kreve fokus hele tiden uten å kunne registrere om bilfører er i en stresset situasjon. Er påstanden at sjåføren ikke kan prioritere eller at han ikke kan ignorere? For linken jeg postet tidligere viser til studie som sier at alle sjåfører gjøre begge deler når det kommer til ting som distraherer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå