perpyro Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Dessuten tror jeg det er forskjell på opplæringen til billappen der folk aldri har kjørt bil før til lapper som tar utgangspunkt i at folk har kjørt bil før. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Det er jo bevist at man har bedre reaksjonsevne og bedre kontroll om man har begge hendene på rattet i det noe skjer. Men selvsagt, det er veldig få som kjører med det etter kjøreopplæringen. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Eneste min kjørelærer sa var at å holde hånda i et "12grep" var uffuff tilfelle airbaggen utløste seg. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Det er jo bevist at man har bedre reaksjonsevne og bedre kontroll om man har begge hendene på rattet i det noe skjer. Men selvsagt, det er veldig få som kjører med det etter kjøreopplæringen.Jeg er litt tvilende til bedre reaksjonsevne, men at man har bedre kontroll over kjøretøyet når begge hendene er på rattet er egentlig en selvfølge i min bok. Eneste min kjørelærer sa var at å holde hånda i et "12grep" var uffuff tilfelle airbaggen utløste seg.Det er ikke rart han sa dette er uffuff, all den tid denne måten å holde rattet på har skapt mang en brukket nese når airbager har løst ut. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Finnes det virkelig mannfolk under 70 som konstant har begge hendene på rattet, uten unntak? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Konstant? Nei. Stort sett? Ja 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 For min egen del er det mange ting med rattet jeg vel ikke gjør etter boken, i tillegg til bare en hånd tar jeg f.eks. å slipper rattet når jeg vil at bilen skal rette seg opp, bruker håndflaten på rattet hvis jeg skal ta en u-sving. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Bruker begge hendene når jeg tar svinger etter hverandre og/eller krappe svinger Må hvile ene hånda iblandt Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 (endret) Hansien: Neida, reaksjonstid var nok feil ord. Det var mer ment som at om man har begge hendene på rattet så er man ofte mer "alert" og bruker kortere tid på å iverksette en unnamanøver. Men begge hendene på rattet er selvsagt ingen garanti for noe som helst. Konstant? Nei. Stort sett? Ja Jeg er heller ikke en av de som har begge hendene på rattet hele tiden men jeg ser helt klart at jeg kunne vært bedre på det Og som du sier, det var jo aldri snakk om "konstant". Apropo irritasjonsmomenter. I dag var det en kar på en 3 felts motorvei som jeg hadde god klaring til når jeg skulle ut av påkjøringsfeltet (den ene bilen som kommer i alle feltene ). I det slår på blinkeren og skal legge meg ut gir han gass og står konstant på tuta og nekter plent å slippe meg ut. Ligger som limt helt opptil hekken min. Jeg senket selvsagt farten og kom meg ut bak men slikt er unødvendig. Endret 29. desember 2016 av Theo343 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 28. desember 2016 Del Skrevet 28. desember 2016 Diskusjonen om ulike grep på rattet minner sterkt om et klassisk teoriprøvespørsmål (fra tidligere tider): "Hva er det viktig å ha over bilen?" ??? Tak ??? "Kontroll." 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 http://touch.tb.no/politi/tjome/notteroy/kjorte-av-veien-ble-anmeldt/s/5-76-442191 Når ble det påbudt å melde ifra om kræsj der man kan kjøre videre, uten skader på eiendom til andre eller personskader? 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 (endret) Uvettig kjøring kvalifiserer til straffereaksjon. Når man kjører av veien så har det ofte vært et straffbart forhold involvert. Dårlige dekk, beruset, sovnet, for høy fart, uoppmerksom osv. Uten at jeg er noen ekspert på dette så tror jeg det har med å gjøre at det skjedde på offentlig vei og var da potensielt til fare for andre. Det kan også være relatert til forsikring ift. meldeplikt om uhell på offentlig vei osv. Hadde han dultet borti en vegg på privat eiendom tror jeg ikke det samme ville skjedd. Men som sagt, ikke sikker på dette. De fleste som kan kjøre videre uten å ha voldt andre eller andres eiendom (også statens - autovern, telefonstolper, gangvei osv) skade gjør jo det. Når det er sagt kan det være lurt å ta kontakt med politiet hvis noen som har observert uhellet har meldt inn "uvettig kjøring". Da har man sitt på det tørre når man har snakket med politiet og avgitt alkoholtest ol. samt evt. betalt forenklet forelegg. Ellers når man kjører av veien pga. glatt føre ol. så vil det ofte føre til et forenklet forelegg fordi man da har kjørt uvettig. EDIT: Dette er også årsaken til at jeg har kamera i min bil som tar bilder når jeg står parkert. Hvem har vel ikke fått en dør i siden eller blitt rygget på uten at vedkommende melder fra. Dette er også straffbart. Endret 29. desember 2016 av Theo343 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Å kjøre i grøfta kan også være et hendelig uhell på glatt føre. Kan hære så banalt som overvurdering av veigrepet i en sving. Nei politiet er blitt altfor villige til å ta lappen fra folk. Mens når de selv kjører i grøfta på glatta er det ingen straffereaksjon. 3 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 (endret) Absolutt ikke uenig i det. På ekstra glatte dager ser man jo biler i grøfta over alt og det hadde vært kjekt å vite om alle disse fikk indratt lappen. Men nå kjenner vi ikke saken over i detalj. Det kan jo være at politiet fant spor på åstedet som tyder på høy fart eks. Derav synes jeg det blir litt usaklig å diskutere en beslutning politiet har tatt uten å kjenne fakta i saken. Journalister har en tendens til å irritere meg mer da de rapporterer direkte feil fra uhell. Endret 29. desember 2016 av Theo343 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 Å kjøre i grøfta kan også være et hendelig uhell på glatt føre. Kan hære så banalt som overvurdering av veigrepet i en sving. Nei politiet er blitt altfor villige til å ta lappen fra folk. Mens når de selv kjører i grøfta på glatta er det ingen straffereaksjon. Det er vanskelig å vite hvor glatt en sving er, og i mange slike ulykker så er det rett og slett bare uhell som er årsaken. Strengt tatt burde alle sjåfører se på gradestokken og forvente at det kan være svartis i hver eneste sving, og ihvertfall teste veigrepet før du presser bilen din, men om det først går galt så er det ikke noe jeg personlig ser på som en uaktsomhet. Her har vi en strekning med sikk-sakk fjellklatring som jeg godt liker å ta i andregiret. Derimot så tester jeg alltid grepet i de første svingene som om det skulle vært ren is. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 http://touch.tb.no/politi/tjome/notteroy/kjorte-av-veien-ble-anmeldt/s/5-76-442191 Når ble det påbudt å melde ifra om kræsj der man kan kjøre videre, uten skader på eiendom til andre eller personskader? Det står ingenting i artikkelen om at det ikke var skade på annens eiendom? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 (endret) Og mens vi er inne på ulykker. (kremt, lang julefri og altfor mye tid på forum) Sak 1. En mor med et barn på 5 år i bilen for noen år siden ble presset av veien av en møtende snøplog. Bilen havarerte i autovernet. Snøplogen stoppet ikke og hun kom ingen vei ift. saken og endte opp med å måtte betale alt selv. Sak 2. Overskriften på denne saken i avisen var: "kvinne påkjørt i tunell og brakt til sykehus". Saken når jeg snakket med vedkommende var at kvinnen hadde vinglet veldig og brått kommet over skillestreken og personen i andre feltet hadde blitt skremt og svingt vekk, truffet fortauskant i tunellen, fått sleng på bilen, mistet kontrollen og dultet såvidt borti døren til kvinnens bil (veldig liten bulk), deretter for å unngå å treffe kvinnen igjen tok de ny unnamanøver som førte til at de smalt inn i tunellveggen. Bilen som hadde blitt presset inn i tunnelveggen totalhavarerte. Hun med en bitteliten bulk i døren klaget over vondt i nakken og ble kjørt til sykehus. Hennes bil var ikke truffet hardere enn et spark ville gjort (luktet forsikringsvindel lang vei) De som fikk en totalhavarert bil og virkelig så døden i øynene når de traff tunellveggen i 80-90kmt pga. kvinnens vingling og farlige kjøring ble kjent skyldig for ulykken og journalisten tok seg ikke bryet med å snakke med alle partene en gang. Så feil kan altså en journalist gjengi en sak. Og de bryr seg virkelig ikke om fakta i saker de rapporterer. De som forsøkte å unngå uhellet og personskade og som ble direkte skadelidende av hennes kjøring ble fremstilt som de skyldige for hele landet. PS. De som ble feilaktig behandlet i denne saken orket ikke ta kampen om å få det omgjort. De hadde akkurat opplevd døden på nært hold og følte det som en stor belastning at de ikke ble trodd og så dagen etterpå bli hengt ut i aviser. De var i grunn mest glad for at de kunne se barna igjen og kom fra uhellet (nesten mirakuløst) uten skader. Endret 29. desember 2016 av Theo343 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. desember 2016 Del Skrevet 29. desember 2016 (endret) Nei, nei og atter nei... http://www.digi.no/artikler/nye-volvoer-far-innebygget-skype-for-business/366917 Man skal ikke snakke i mobiltelefon mens man holder den eller den ligger løst med høyttalende, men det er helt greit at vi må fikle endeløst på en skjerm i midtkonsollet? Endret 29. desember 2016 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå