Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man stort sett kjører i "nærlysområder", så er det lett å glemme seg når man en sjelden gang kjører i områder der man man må veksle mellom nær og fjernlys. Jeg kjenner selv at jeg må skjerpe meg på høsten, hver eneste høst, når kveldene blir så mørke at man ikke kan kjøre med nærlys overalt hele døgnet.

Lenke til kommentar

 

Trailersjåfører som tror at den milelange køen vil gå fortere om de ligger 0.1 sekund etter bilen foran. (Gjerne i 80-90km/t eller fortere).

Det kan da ikke være kø om trafikken går i 80-90 km/h.

 

Jeg irriterer meg over bussjåfører, sniker som bare fanden i rundkjøringer, dritt!

 

Tenk om igjen, i rushtrafikken er det fult mulig.

Lenke til kommentar

 

 

Trailersjåfører som tror at den milelange køen vil gå fortere om de ligger 0.1 sekund etter bilen foran. (Gjerne i 80-90km/t eller fortere).

 

Det kan da ikke være kø om trafikken går i 80-90 km/h.

Jeg irriterer meg over bussjåfører, sniker som bare fanden i rundkjøringer, dritt!

 

Tenk om igjen, i rushtrafikken er det fult mulig.

Nei, hvis trafikken går i 80-90 så kan det ikke defineres som kø, verken i 2004 eller 2016.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det står heller ingenting om hastighet og avstand. Med den definisjonen kan man jo påstå at det alltid er kø på veien selv om det er kun 2 biler per mil.

 

I den farten er vi tett opp mot fartsgrensen, jeg vil heller karakterisere det som tett trafikk.

Endret av Bond007
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje fordi man under kjøreopplæring får vite at man skal skru på fjernlysene igjen i god tid før man passerer møtende bil.

 

Det er i så fall idiotisk hvis dette læres bort, skaper farlige situasjoner. For øvrig var dette noe kjørelæreren aldri nevnte for meg, men det er over 10 år siden og da...

 

Skulle likt å se en kjørelærer forsvare den praksisen.

Lenke til kommentar

Det er ikke så vanskelig å forsvare.

Det er for at man skal ha lys til å se inn i det sorte intet som ligger rett bak bilen man passerer.

Det blender litt, men det er vurdert til å være av mindre betydning da det er viktigere å se godt etter man har passert.

Lær deg til å se forbi bilene som kommer imot deg, da slipper du unna den verste blendinga.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man skal slå på fjernlysene rett før man passerer den andre bilen fordi man skal kunne se farer forbi den passerende bilen. Vi snakker 0,5-1 sekund her.

Når man gjør dette rett før man passerer hverandre så blender man ikke hverandre men gjør det mulig å se forbi den passerende bilen. Dette lærte man også for 30 år siden.

 

Man lærte også at man ikke skal se mot den passerende bilen men litt skrått ut mot høyre. Dette er også for å sikre at du ser godt etter du har passert fremfor at pupillene lukker seg.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ting som irriterer.

 

Kategori lys i disse mørke morgen og kveldstider:

- Alle biler med blått blendende LED lys. Burde vært forbudt samt påbudt med lys som ligger lavere på Kelvin skalaen.

- Moderne biler som ikke kjører med lys når det er bra med solskinn. Livsfarlig!

- Samme biler som ikke har på lyset inn i tuneller med ekstrem fare for påkjøring bakfra.

- SUVer og varebiler som setter lysa rett inn i kupen din.

- De som ligger så tett bak i mørket at man får "nærkontakt av tredje grad" belysning i hele kupeen og ikke ser noen ting selv.

- Folk som slår på tåkelyset bak fordi det er litt tåke eller dis i lufta. Fører til unødvendig blending og dårligere sikt for den bak.

- At det er forbudt å kjøre med godkjente grøftelys-foran/spredelys+nærlys når det er vanskelige lysforhold, dette forhindrer faktisk påkjørsler av dyr ol.

- At folk ikke har vett på å holde litt mer avstand når det er bekmørkt ute.

- Biler med "automatisk fjernlys" som ikke slår seg av når de nærmer seg en annen bil bakfra.

- Møtende biler som ikke slår av fjernlysa ved møtende trafikk før man omtrent har blitt sveiseblind.

- Automatbiler som står på bremsen i kø i tuneller eller på rødt lys (med biler rett bak) så man blir halvblind av bremselysa. Det går ann å bruke "park".

- Samme biler som ikke varsler med bremselysene når de er siste mann i køen. Bruk speilene!

- Folk som ikke bruker parklys når de står parkert med motoren på.

- Folk som kjører laaangt under fartsgrensa når det er mørkt fordi de kanskje har så dårlig/aldersbetinget syn at førerkortet bør leveres på biltilsynet.

- Biler med fjernlys i tettbebygde strøk som gjør deg sveiseblind på fortauet. (særlig når det også er godt med gatelys)

- At det spares strøm i Norge på å slå av gatelys høst og vinter.

- Folk som ikke bruker blinklys FØR feltskift og ut av rundkjøringer.

- Folk som gir gass for å hindre feltskift når man bruker blinklys. Og gjerne bruker lyshornet når du likevel skifter.

- Folk som ikke blinker "gjennom rundkjøringen" når de skal av på 2. eller 3. avkjøring.

- Folk som tuter når man burde bruke lyshorn. Lydhorn skal brukes ved fare for sammenstøt el.

- Alle som har blendende lys i oppkjøring/innkjøringer/husvegger som påvirker de på veien.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er ikke så vanskelig å forsvare.

Det er for at man skal ha lys til å se inn i det sorte intet som ligger rett bak bilen man passerer.

Det blender litt, men det er vurdert til å være av mindre betydning da det er viktigere å se godt etter man har passert.

Lær deg til å se forbi bilene som kommer imot deg, da slipper du unna den verste blendinga.

 

Med den argumentasjonen trenger man ikke slå av lysa i det hele tatt, unngår man "det sorte intet" mest mulig...

Lenke til kommentar
Biler med fjernlys i tettbebygde strøk som gjør deg sveiseblind på fortauet. (særlig når det også er godt med gatelys)

 

 

Når fotgjenger ikke bruker refleks så kan en ikke forvente at billistene vil se deg som fotgjenger og dermed ikke blende ned

Ved gode gatelys så bør en blende ned da fjernlysene virker mot sin hensikt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Derav skal man følge praksisen om å slå av fjernlysene før du blender men slå de på 0,5-1 sekund før du passerer.

Og i 80 km/t er dette 22m før du møter bilen, noe som gir rikelig med lengde til å blende motparten. Du kan flippe på hendelen når snuten på bilen din passerer speilet på møtende bil. Før det så blir det bare et helvete. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...