РЦП-88 Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Oppfordring til alle: LES OG LÆR! Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Tulling som kjører forbi meg når jeg kjører 10 over fartsgrensa i en tunell og når jeg kommer ut av tunnellen må jeg vente i 5 minutter på at vedkommende skal betale med kort i bommen. Volvo jeg så kom en del fortere enn meg så jeg prøvde å slippe den forbi på et langt strekke, men velger heller å vente baki ræva mi for så å ta en litt dristig forbikjøring i en sving. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Oppfordring til alle: LES OG LÆR! Reglene er soleklare men og her er et stort men. Vet ikke hvordan det er i andre landt men flerfeltsveien her i landet er laget for og oppfordrer i aller høyeste grad til å kjøre i venstre fil. Årsaken er at høyre feltet enten er kollektivfelt eller at dette feltet avsluttes i bruer eller avkjøringer fordi man har valgt å spare en slant her og der slik at det ikke er praktisk mulig og holde høyre felt om du skal et stykke, da blir det gjerne inn og ut av dette forbannede feltet der det er kollektivfelt eller tvunget avkjøring og da der det aller enkleste å holde venstre felt for de som skal rett fram. Veibyggerne i norge har ikke lært seg at der veien går fra to til et felt så lager man glidelåskjøring, nei her ender de feltet i ei avkjøring til høyre og gjerne rett forran ei bru. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Fullt mulig å følge reglene uten store anstrengelser. Feltskifte er ikke så anstrengende som folk skal ha det til Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Ligger stort sett i venstrefila når jeg kjører på motorveien, men det krever jo at jeg må følge med i speilene, flytter meg om det kommer bil bak Kjører stort sett på motorveien på kvelden/natta, så de jeg da ser ligger stort sett forran, og da sniker jeg meg oftest sakte men sikkert innpå de.. Kjører på GPS og ligger stort sett slavisk på grensa, mulig noen km/t over.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Fullt mulig å følge reglene uten store anstrengelser. Feltskifte er ikke så anstrengende som folk skal ha det til Da vil jeg utfordre deg til å gjøre det gjennom trondheim sentrum fra innherredsveien nordfra og ut elgsetergata. Du får noen feltskifter der om du ikke blir tvunget til å ta av til høyre inne i sentrum. Unasett om det er vanskelig eller ikke å bedrive feltskifter så gjør dette noe med vanene til folk. Høyrefeltet er ikke annet en prakk med inn og ut av feltet mens man i venstre kan kjøre uforstyrret hele veien. Selv omkjøringsveiene her i byen er anlagt slik. For å gi et godt eksempel. Du kommer inn mot Trondheim på E6 nordfra. Du kjører inn i Grillstatunellen som har 2 felt hver vei og holder høyre. Rett etter tunellen må du over i venstre for ellers så havner du på vei mot sentrum. Rett etter denne avkjøringen blir det 2 feil igjen men den varer ikke mange hundre metrene før du må ta av til Ikea eller over på venstre. Neste strekke kan du holde høyre fila noen kilometer før du må over i venstre igjen eller havne av veien i en avkjøringsrampe. Nå ligger okstabakken forran deg med 3 felt hvor på toppen venstre feltet ender i nok en avkjøringsrampe. Retardasjonsfelt er noe skikkelig dritt her i landet. Endret 25. januar 2009 av perpyro Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Kjører lite i trondheim, men kjører derimot mye på e6 på østlandet E6 Ås-Hvam er en tur jeg ofte kjører. Man kan ligge i høyre felt fram til Tusenfryd, da avsluttes feltet i avkjøring mot oslo ø, der tar jeg av, og fortsetter på motorvei kl. B (1 felt i kjøreretningen) fram til assurtjern der det blir motorvei og 2 felt i kjøreretningen. ligger da i høyre fram til Ulvensplitten, og tar av til høyre der (eget avkjøringsfelt) og fortsetter i høyrefelt ned mot Alnabru og JA, jeg ligger i høyre felt, 4. felt fra venstre, fram til det blir kollektivfelt. deretter ligger jeg i høyre felt (3. fra venstre) fram til avkjøringa til Lillestrøm/Lørenskog, og legger meg da i midterste (2.fra venstre) mens høyre felt svinger av til høyre. Ligger da i 2. felt fram til Akershus fylke-skiltet, og legger meg i høyre (3. fra venstre) fram til hvam og tar av der. Ikke spesielt vanskelig Men husk at dette er hvis jeg ikke kjører forbi noen. Vanligvis ligger jeg i venstre felt og stanger på idioten som ligger under grensa, men flytter meg hvis noen kommer bak. Endret 28. januar 2009 av RCP-88 Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Fullt mulig å følge reglene uten store anstrengelser. Feltskifte er ikke så anstrengende som folk skal ha det til 100% enig. Likevel virker det som at Ola Dunk (altså en nordmann) ikke mester oppgaven når han skal flytte bilen sin fra ett felt til et annet. Dette fører til unødvendig farlige situasjoner, tenk f.eks. bare på dette scenario: En firefelter (to felt hver retning) deler seg 2 km lenger framme. Ola Dunk ligger i venstre, og har en bil bak seg som tydelig kjører fortere enn ham, og vil forbi. Hva gjør Ola? Ingen verdens ting! Feltskifte er skumle saker, og det er jo bare 2 km til han uansett må ligge i venstrefeltet... FEIL!!! Dette fenomentet tror jeg stammer fra visse kjøreskoler, der man lærer å planlegge kjøringen sin langt fram. Vel og bra det, men det vil ikke si at man skal innta venstre felt 2 km før man faktisk har behov for det! Høyre felt SKAL holdes, så lenge man ikke foretar forbikjøring, eller trafikkbildet tilsier at det å holde venstre felt vil bidra til bedre flyt i trafikken. Feltskifte er ikke vanskelig dersom man bruker blinklys, og følger med i speilene. Vanskelighetsgraden stiger selvsagt noe i meget tett trafikk, men da er blinklyset din beste venn. Andre trafikkanter vil slippe deg inn i sitt felt, selv om det kanskje ikke skjer med en eneste gang. Til alle som synes feltskifte er skummelt, følg med i speiler, bruk blinklys, behold roen, sjekk speiler samt dødvinkel for andre kjøretøy, sving på rattet, og vips, et feltskifte har funnet sted! Var det egentlig så vanskelig..? Jeg er ingen verdensmester, og innrømmer det gjerne. Men et feltskifte klarer jeg i det minste bra. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Du får noen feltskifter der om du ikke blir tvunget til å ta av til høyre inne i sentrum.Unasett om det er vanskelig eller ikke å bedrive feltskifter så gjør dette noe med vanene til folk. Høyrefeltet er ikke annet en prakk med inn og ut av feltet mens man i venstre kan kjøre uforstyrret hele veien. Det er ikke meningen at man skal bruke høyrefeltet gjennom Trondheim sentrum, det er jo kollektivfelt, svingfelt og lignende. Og du ser også på skiltingen at man blir "oppfordret" til å bruke venstre felt hele veien. Jeg synes du gjør det mye mer komplisert enn det trenger å være. Meningen med høyreregelen (og slik den er definert i trafikkreglene i praksis) er ikke at man skal holde seg i høyre felt slavisk hele tiden, men at man skal være fremsynt og velge det feltet som er mest hensiktsmessig for veien man skal kjøre i. Men hvis det faktisk er et langt strekke med lite trafikk og "ledig" høyrefelt skal man bruke det, det er det vi snakker om her. Selv omkjøringsveiene her i byen er anlagt slik.For å gi et godt eksempel. Du kommer inn mot Trondheim på E6 nordfra. Du kjører inn i Grillstatunellen som har 2 felt hver vei og holder høyre. Rett etter tunellen må du over i venstre for ellers så havner du på vei mot sentrum. Rett etter denne avkjøringen blir det 2 feil igjen men den varer ikke mange hundre metrene før du må ta av til Ikea eller over på venstre. Neste strekke kan du holde høyre fila noen kilometer før du må over i venstre igjen eller havne av veien i en avkjøringsrampe. Nå ligger okstabakken forran deg med 3 felt hvor på toppen venstre feltet ender i nok en avkjøringsrampe. Retardasjonsfelt er noe skikkelig dritt her i landet. Igjen, du gjør det altfor komplisert. På alle de stedene som du nevner er det skiltet i god tid at man skal bruke midtre/venstre felt om man skal videre på E6, man vil altså bryte trafikkreglene om man bruker høyre felt der (siden man alltid skal følge skiltingen med tanke på feltbruk). Igjen, poenget er ikke at man skal ligge hver eneste millimeter i høyrefeltet, men at man skal være fremsynt og velge det mest hensiktsmessige feltet, er det flere kilometer frem til neste avkjøring ja så bruker man høyre felt. Og det er flere kilometer mellom IKEA og Sluppen hvor det er fullt mulig å cruise i høyre felt. Jeg skjønner at det er litt utformingen av veiene du er ute etter å "ta" her, men det er generelt skiltet godt i forveien eller lett å se om høyrefeltet går ut ett eller annet sted eller er kollektivfelt, så jeg ser egentlig ikke det helt store problemet her. Man klarer fortsatt å planlegge feltbruk fremover selv om man følger høyreregelen slik den er ment å brukes. Endret 25. januar 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Takker for den! Du har nettop satt fingeren på hvorfor norske sjåfører ligger i venstre feltet på motorveien. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Takker for den! Du har nettop satt fingeren på hvorfor norske sjåfører ligger i venstre feltet på motorveien. Svaret er enklere enn som så, norske sjåfører er redd for/ikke flinke nok til å skifte felt. Eventuelt kjenner de ikke til regelen om å ligge i høyre i det hele tatt, men så dårlig kan ikke opplæringen være i Norge... Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Takker for den! Du har nettop satt fingeren på hvorfor norske sjåfører ligger i venstre feltet på motorveien. Svaret er enklere enn som så, norske sjåfører er redd for/ikke flinke nok til å skifte felt. Eventuelt kjenner de ikke til regelen om å ligge i høyre i det hele tatt, men så dårlig kan ikke opplæringen være i Norge... Høyreregelen slik vi kjenner den ble klart definert først i 1986. De som kjørte opp før da ble neppet drillet til å holde seg i høyre felt slik vi blir i dag. Og det er antagelig noen kjørelærere som fortsatt er sløve på dette området. Innføringen av dagens høyreregel ble heller ikke fulgt opp av noen skikkelig informasjonskampanje. Så det kan faktisk ha å gjøre med kompetanse blant norske sjåfører. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Feil bruk av blinklys irriterer meg! Folk som ikke blinker i det hele tatt irriterer meg bare litt. Men de som faktisk blinker idet de svinger, de har ikke livets rett! Tror de at de blinker for sin egen skyld? Jeg blir så håpløst sint. Endret 27. januar 2009 av Mimir Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Blinklyset styrer jo bilen, visste ikke du det? Nei, jeg er helt enig. Jeg lå en gang bak en bil som skulle svinge til venstre i en 60-sone, dette gjorde han ved å trå hardt på bremsen (han skulle inn en innkjørsel, så han kunne ikke ha høy fart), deretter svinger han, og så setter han på blinklyset. Da har jo jeg allerede måttet nødbremse for å unngå å kjøre på ham bakfra, selv om jeg holdt god avstand. Jeg er ingen perfekt sjåfør, men jeg prøver hvertfall. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Høyreregelen slik vi kjenner den ble klart definert først i 1986. De som kjørte opp før da ble neppet drillet til å holde seg i høyre felt slik vi blir i dag. Og det er antagelig noen kjørelærere som fortsatt er sløve på dette området. Innføringen av dagens høyreregel ble heller ikke fulgt opp av noen skikkelig informasjonskampanje. Så det kan faktisk ha å gjøre med kompetanse blant norske sjåfører. Du kan selvsagt ha rett, men dette er altså over 20 år siden. 23 år for å være eksakt. Dersom kjørelærere bruker 23 år på å justere seg til et nytt regelverk, burde de sparkes, alle som en. Man har som privatbilist uansett plikt til å holde seg oppdatert på reglene. Førerkort er IKKE en menneskerett. Men ikke sant, folk kan jo ikke bruke høyreregelen selv om de vet at den finnes. Er vel der mye av problemet ligger. (herav "ikke flinke nok") Nei, jeg er helt enig. Jeg lå en gang bak en bil som skulle svinge til venstre i en 60-sone, dette gjorde han ved å trå hardt på bremsen (han skulle inn en innkjørsel, så han kunne ikke ha høy fart), deretter svinger han, og så setter han på blinklyset. Da har jo jeg allerede måttet nødbremse for å unngå å kjøre på ham bakfra, selv om jeg holdt god avstand. Jeg er ingen perfekt sjåfør, men jeg prøver hvertfall. Godt du holdt deg bak ham i alle fall. Jeg skulle en gang foreta forbikjøring av en bil som holdt 50 i 80-sona over et lengre tidsrom. Da jeg endelig fant et oversiktelig sted å foreta forbikjøringen, måtte jeg brått bremse hardt for å ikke treffe karen. Hvorfor? Joda, Hjalmar på 70+ år skulle svinge til venstre, og ikke inn på noen sidevei! Nei, Hjalmar skulle inn på jordet på sida av veien. Han sakket ikke på farten, for han kjørte jo så sent allerede. Og blinklys? Nei, det hadde han ikke hørt om. Han hadde jo ikke sett meg en gang, for speilet, nei det var ikke nødvendig å bruke. Han så meg derimot godt da jeg stod med fronten på bilen min 2-3 cm fra døra på bilen hans... Forbanna tulling. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Og nettopp derfor burde det være strengere. Gjerne et oppfriskningskurs i teori hvert femte år, og mer kontroll av pensjonistene som kjører som om det var 1930. Jeg har ikke lyst å gå på noe kurs hvert femte år, men jeg vil heller det enn å ferdes i trafikken med folk som burde vært på gamlehjem. Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Nei, jeg er helt enig. Jeg lå en gang bak en bil som skulle svinge til venstre i en 60-sone, dette gjorde han ved å trå hardt på bremsen (han skulle inn en innkjørsel, så han kunne ikke ha høy fart), deretter svinger han, og så setter han på blinklyset. Da har jo jeg allerede måttet nødbremse for å unngå å kjøre på ham bakfra, selv om jeg holdt god avstand. Jeg er ingen perfekt sjåfør, men jeg prøver hvertfall. Folk som bremser helt ned før de blinker er også mektig irriterende. Noen gange er det godt jeg ikke har slagvåpen lett tilgjengelig i bilen. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Latmannsarm til å sjekke over hjulbolter er kjekt å ha i sånne tilfeller, høre om han mista et hjul siden han stoppet så fort Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Det eneste jeg rekker å fiske opp er vel en isskrape; men er jeg sint nok så... "Mann i 40-årene partert med isskrape etter feil bruk av blinklys" Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Er du sinna nok klarer du nok å ta livet av en person med en tannpirker også, ikke det at det er å anbefale. Jeg prøver å ikke hisse meg opp i trafikken, men det er faen ikke lett. Jeg har hatt lappen i et halvt år nå, og jeg har innsett det at det ikke hjelper å hisse seg opp. Jeg har også innsett at man ikke vinner noe på å ligge 10-15-20 km/t over fartsgrensa (noe jeg gjor konstant tidligere). Nå holder jeg meg til fartsgrensa, og er rett og slett kjedelig, men jeg slipper hvertfall å bekymre meg for at 'det der i busken' kan være en purk som samler inn penger til julebordet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå