Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

 

 

Feilkalibrering fra fabrikk er en grei sak, intil GPS og fartstavler ble vanlig.

Så kjører man plutselig 10km over, eller 20km over vis speedometer er meget feilvisende

Derav til Misantropen toppliste: Nei, de kjører etter nåla.

Hvor nøyaktige er disse tavlene egentlig? Er ett par på e8 utenfor Tromsø, og de viser forskjellig hastighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også inntrykk av at de nevnte fartstavlene ikke er spesielt nøyaktige. Dessuten stoler jeg ikke lengre på GPS-målinger, etter å ha konstatert at i følge GPS-appen på telefonen varerier sykkeldistansen til og fra jobb med omtrent en halv km (den varierer fra 8,6-9,3 km), selv om jeg sykler den samme ruta hver eneste dag. Og da vingler jeg minimalt, selv i oppoverbakker.

Lenke til kommentar

Folk som ikke bruker blinklys må ha et jævla deilig liv på veiene. Deilig liv siden bruker de ikke blinklys, så driter de i hva som skulle skje. Meget digg. Kanskje jeg skal prøve det ut, la vær og blinke, sånn som resten (90%) av Bergens befolkning. Herlig!

Klassikeren er vel

1. Senker ikke farten, for å så bremser i panikk siste meter før kryss

2. Panikksvinger av veien uten å redusere farten, for å så blinke halveis eller i slutten av svingen

Lenke til kommentar

Når politiet har kontroll, er ikke de nødt å være merket når de står i veikanten?

 

Idag stod sivilbilen parkert utfor veien og tok biler, så ble de vinket inn 500 meter lenger bort av politi i uniform.

 

Hvem som helst kan da stå i veikanten så lenge de ikke er til hinder for noen. Politiet setter jo heller ikke opp skilt når de går på Karl Johan, og så vidt jeg vet, har ikke politiet plikt til å "opplyse" noen om at de står eller ferdes i et område. 

 

Det står jo heller ikke skilt noen hundre meter før fartskontroller? Tror ikke politiets arbeid med å ta værstingene i trafikken ville vært mulig hvis de alltid skulle varslet at de er der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når politiet har kontroll, er ikke de nødt å være merket når de står i veikanten?

 

Idag stod sivilbilen parkert utfor veien og tok biler, så ble de vinket inn 500 meter lenger bort av politi i uniform.

 

Hvem som helst kan da stå i veikanten så lenge de ikke er til hinder for noen. Politiet setter jo heller ikke opp skilt når de går på Karl Johan, og så vidt jeg vet, har ikke politiet plikt til å "opplyse" noen om at de står eller ferdes i et område. 

 

Det står jo heller ikke skilt noen hundre meter før fartskontroller? Tror ikke politiets arbeid med å ta værstingene i trafikken ville vært mulig hvis de alltid skulle varslet at de er der.

 

 

Men jeg mener at de skal være "uniformert". For eksempel mener jeg at en person som står i grøfta med laseren er nødt å ha synlighetsklær. 

Lenke til kommentar

Om de kan måle fart fra inni bilen med laser vil være regulert i instruksen for fartskontroll. Ofte sitter de med kamera i sivil bil og fotograferer mangel på belte og/eller mobilbruk, hvor en patrulje lengre frem stanser og bøtelegger.

 

Politiet er så vidt meg bekjent ikke pliktig å være hverken uniformert eller ekstra synlig for å håndheve loven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I politiets instruks for trafikktjeneste står det under 01.2.3: "tjensten på stoppost bør utføres av uniformerte polititjenestemenn. Verneutstyr skal brukes av alle på stoppost"

 

Jeg finner ikke noe annet i instruksen som sier noe om refleks ol., men det kan godt være lokalt regulert i politihåndbøker.

 

De gangene jeg har blitt stoppet i skumring/mørket, så har politiet brukt refleksvest. På dagtid har de etter hva jeg har sett, hatt vanlig uniform uten noe ekstra synlighet.

Lenke til kommentar

En fyr bak meg i dag hadde på tåke- og nærlys samtidig. Tar jeg feil når jeg sier at det blir en grei bot om han hadde blitt stoppet? Nå hadde ikke jeg noen mulighet til å signalisere til vedkommede, men dersom det hadde vært møtende bil, hadde det vært innafor å blinke med lysa da for å si fra om at her er det noe som ikke stemmer? Eller burde jeg bare la han kjøre avgårde, og seile sin egen sjø? :) 

Lenke til kommentar

En fyr bak meg i dag hadde på tåke- og nærlys samtidig. Tar jeg feil når jeg sier at det blir en grei bot om han hadde blitt stoppet? Nå hadde ikke jeg noen mulighet til å signalisere til vedkommede, men dersom det hadde vært møtende bil, hadde det vært innafor å blinke med lysa da for å si fra om at her er det noe som ikke stemmer? Eller burde jeg bare la han kjøre avgårde, og seile sin egen sjø? :)

 

Hvilken bil var det? Av nyere type? Isåfall er det svært mange som misstolker fult lovlige DRL lys som tåke lys, de fleste har heller ingen mulighet å skru av disse. Om det ikke er tilfelle og det faktisk var tåkelys så vet nok sjåføren godt at det han gjør ikke er lovlig og kjører med det med vilje, så å drive å blinke på disse vil som regel ha lite eller ingen effekt men det skader jo ikke. Om politiet hadde sett han hadde han fått seg en grei bot ja. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...