Gromle Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Feilkalibrering fra fabrikk er en grei sak, intil GPS og fartstavler ble vanlig.Så kjører man plutselig 10km over, eller 20km over vis speedometer er meget feilvisende Derav til Misantropen toppliste: Nei, de kjører etter nåla. Hvor nøyaktige er disse tavlene egentlig? Er ett par på e8 utenfor Tromsø, og de viser forskjellig hastighet. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Jeg har også inntrykk av at de nevnte fartstavlene ikke er spesielt nøyaktige. Dessuten stoler jeg ikke lengre på GPS-målinger, etter å ha konstatert at i følge GPS-appen på telefonen varerier sykkeldistansen til og fra jobb med omtrent en halv km (den varierer fra 8,6-9,3 km), selv om jeg sykler den samme ruta hver eneste dag. Og da vingler jeg minimalt, selv i oppoverbakker. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Folk som ikke bruker blinklys må ha et jævla deilig liv på veiene. Deilig liv siden bruker de ikke blinklys, så driter de i hva som skulle skje. Meget digg. Kanskje jeg skal prøve det ut, la vær og blinke, sånn som resten (90%) av Bergens befolkning. Herlig! Klassikeren er vel 1. Senker ikke farten, for å så bremser i panikk siste meter før kryss 2. Panikksvinger av veien uten å redusere farten, for å så blinke halveis eller i slutten av svingen Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Når politiet har kontroll, er ikke de nødt å være merket når de står i veikanten? Idag stod sivilbilen parkert utfor veien og tok biler, så ble de vinket inn 500 meter lenger bort av politi i uniform. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Når politiet har kontroll, er ikke de nødt å være merket når de står i veikanten? Idag stod sivilbilen parkert utfor veien og tok biler, så ble de vinket inn 500 meter lenger bort av politi i uniform. Hvem som helst kan da stå i veikanten så lenge de ikke er til hinder for noen. Politiet setter jo heller ikke opp skilt når de går på Karl Johan, og så vidt jeg vet, har ikke politiet plikt til å "opplyse" noen om at de står eller ferdes i et område. Det står jo heller ikke skilt noen hundre meter før fartskontroller? Tror ikke politiets arbeid med å ta værstingene i trafikken ville vært mulig hvis de alltid skulle varslet at de er der. 1 Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Når politiet har kontroll, er ikke de nødt å være merket når de står i veikanten? Idag stod sivilbilen parkert utfor veien og tok biler, så ble de vinket inn 500 meter lenger bort av politi i uniform. Hvem som helst kan da stå i veikanten så lenge de ikke er til hinder for noen. Politiet setter jo heller ikke opp skilt når de går på Karl Johan, og så vidt jeg vet, har ikke politiet plikt til å "opplyse" noen om at de står eller ferdes i et område. Det står jo heller ikke skilt noen hundre meter før fartskontroller? Tror ikke politiets arbeid med å ta værstingene i trafikken ville vært mulig hvis de alltid skulle varslet at de er der. Men jeg mener at de skal være "uniformert". For eksempel mener jeg at en person som står i grøfta med laseren er nødt å ha synlighetsklær. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Hvorfor mener du politiet skal gjøre seg mest mulig synlige på kontrollpunktet? Slik at råkjørerne kan få bremset ned før målingen foretas? 1 Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Ikke noe jeg mener. Er noe jeg har hørt. Så spør jeg om det er sånn det skal praktiseres. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 De har, som de fleste andre yrker, diverse HMS-krav å forholde seg til, som f.eks. bruk av refleksbekledning under visse forhold. Bortsett fra det, så er det neppe noe i veien for at politiet kan opprette det som på militærspråk kalles en skjult OP... Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Noen som vet om politiet kan operere laseren når de sitter i bil, gjennom frontruten? Eller må de ha den på stativ ute med fri sikt? Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 Om de kan måle fart fra inni bilen med laser vil være regulert i instruksen for fartskontroll. Ofte sitter de med kamera i sivil bil og fotograferer mangel på belte og/eller mobilbruk, hvor en patrulje lengre frem stanser og bøtelegger. Politiet er så vidt meg bekjent ikke pliktig å være hverken uniformert eller ekstra synlig for å håndheve loven. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. desember 2016 Del Skrevet 9. desember 2016 De som stopper biler må nok være ekstra synlig og uniformert Jeg kommer ikke til å stoppe for noen som ikke er uniformert Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Jøss. Lurer på hvor langt du kommer med den unnskyldningen. 5 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 Politiet har vel strenge retningslinjer på bruk av vernetøy (refleks) ved arbeid langs vei. 2 Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 10. desember 2016 Del Skrevet 10. desember 2016 I politiets instruks for trafikktjeneste står det under 01.2.3: "tjensten på stoppost bør utføres av uniformerte polititjenestemenn. Verneutstyr skal brukes av alle på stoppost" Jeg finner ikke noe annet i instruksen som sier noe om refleks ol., men det kan godt være lokalt regulert i politihåndbøker. De gangene jeg har blitt stoppet i skumring/mørket, så har politiet brukt refleksvest. På dagtid har de etter hva jeg har sett, hatt vanlig uniform uten noe ekstra synlighet. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 Tåkelys på, blinklys av. Sånn ruller harryfolket. 1 Lenke til kommentar
Niao Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 En fyr bak meg i dag hadde på tåke- og nærlys samtidig. Tar jeg feil når jeg sier at det blir en grei bot om han hadde blitt stoppet? Nå hadde ikke jeg noen mulighet til å signalisere til vedkommede, men dersom det hadde vært møtende bil, hadde det vært innafor å blinke med lysa da for å si fra om at her er det noe som ikke stemmer? Eller burde jeg bare la han kjøre avgårde, og seile sin egen sjø? Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 En fyr bak meg i dag hadde på tåke- og nærlys samtidig. Tar jeg feil når jeg sier at det blir en grei bot om han hadde blitt stoppet? Nå hadde ikke jeg noen mulighet til å signalisere til vedkommede, men dersom det hadde vært møtende bil, hadde det vært innafor å blinke med lysa da for å si fra om at her er det noe som ikke stemmer? Eller burde jeg bare la han kjøre avgårde, og seile sin egen sjø? Hvilken bil var det? Av nyere type? Isåfall er det svært mange som misstolker fult lovlige DRL lys som tåke lys, de fleste har heller ingen mulighet å skru av disse. Om det ikke er tilfelle og det faktisk var tåkelys så vet nok sjåføren godt at det han gjør ikke er lovlig og kjører med det med vilje, så å drive å blinke på disse vil som regel ha lite eller ingen effekt men det skader jo ikke. Om politiet hadde sett han hadde han fått seg en grei bot ja. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. desember 2016 Del Skrevet 12. desember 2016 (endret) Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, skal også dere gjøre mot dem Skarpt/irriterende lys besvares med fjernlys Endret 12. desember 2016 av Dubious Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå