Darkbill Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Vi vet jo ikke hva som er i søppelsekker så det blir litt vanskelig å svare på. Men det blir ikke vår feil eller ansvar. Blir litt som en postbil har en pakke som inneholder narkotika, han kan jo ikke vite det.Nå var det jo ganske så gitt at dett var et eksempel der begge parter vet/viste. Men eksempelet ditt - tror du virkelig du ikke har ansvaret hvis du kjører over grensen, blir stoppet med 50kg kokain? Det spørs i hvilket sammenheng. Som privatperson ja. Som stor transportbil som har forseglede pakker som kommer rett fra leverandør så nei. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 (endret) Som stor transportbil som har forseglede pakker som kommer rett fra leverandør så nei. Det er vel sjåføren som velger å ikke sjekke lasten.(?) Som forøvrig ikke trenger å være forseglet. Kan være vanskelig å sjekke. Endret 22. oktober 2016 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. oktober 2016 Del Skrevet 23. oktober 2016 Går under "i god tro" Mye som fraktes på kryss og tvers i Norge og sjåføren kan ikke og har ikke lov til å se gjennom alt de kjører Lenke til kommentar
LabWeiler Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Går under "i god tro" Mye som fraktes på kryss og tvers i Norge og sjåføren kan ikke og har ikke lov til å se gjennom alt de kjører Sjåføren skal vel vise til transportdokumentasjon - er det avvik så går linjen tilbake til avsender? 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Dette ser jeg alt for ofte (uansett størrelse på kjøretøy), heldigvis ikke med samme resultat, ennå. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Applaus til Opelen foran han som fulgte med i speila og så lastebilen kom fortere enn han burde og flytta seg nogenlunde ut av veien. Mange videoer av denne slags har gjort at jeg alltid har på nødblink hvis jeg står bakerst i køen på en vei med mer enn 80km/t, spesielt motorvei, og ser mer i speila enn om bilene foran meg rører på seg. Lenke til kommentar
m20k Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 (endret) Dette ser jeg alt for ofte (uansett størrelse på kjøretøy), heldigvis ikke med samme resultat, ennå. Flott sensurering på sjåføren når de viser det i reprise. Endret 25. oktober 2016 av m20k Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 25. oktober 2016 Del Skrevet 25. oktober 2016 Som nevnt før ... på tide med en kjøre-test for eldre sjåfører. Dette skjer alt for ofte Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Test er greit, men for gudsskyld, ingen obligatorisk opplæring. Kjøreskolen bør ikke få enda flere melkekyr. Lenke til kommentar
Lami Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 (endret) Hvem bryr seg om de melker gamlinger på 90 som sikkert dør i morgen? Slike skulle ikke hatt lappen. Utrolig farlig. Se for deg en 90-åring som dreper en 18-åring. Fyf. Endret 26. oktober 2016 av Lami Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Det må være kunnskap og sikkerheten som er viktig. Ikke at opplæring skal være obligatorisk. Jeg mener det samme om føreroppæringen til klasse B. Det blir for mye obligatorisk. Prøven bør heller være mer gjennomgående. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Lastebilsjåfører må ta "lappen" på nytt hvert 5. år, så det burde være noe tilsvarende for de eldre Hjelper ikke å ha noe obligatorisk for B, når elevene ikke får kjøre selv, jeg lærer nesten ingenting av å se på andre Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Hvem bryr seg om de melker gamlinger på 90 som sikkert dør i morgen? Slike skulle ikke hatt lappen. Utrolig farlig. Se for deg en 90-åring som dreper en 18-åring. Fyf. Nå er det vel atskillig flere 18 åringer som definitivt ikke skulle hatt lappen! 3 Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Lastebilsjåfører må ta "lappen" på nytt hvert 5. år, så det burde være noe tilsvarende for de eldre Hjelper ikke å ha noe obligatorisk for B, når elevene ikke får kjøre selv, jeg lærer nesten ingenting av å se på andre Det må de da ikke. De må fornye førerretten, men det skal ikke mer til enn å troppe opp på en trafikkstasjon med en legeattest for å ordne det. Det samme må man gjøre om man er over 75 år for førerkort klasse B. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 De som kjører mot vederlag, som er 99% av sjåførene må faktisk ta lappen på nytt hvert 5 år, snakker da om sjåførlappen selfølgelig, men for en som jobber som sjåfør så er det det samme Lenke til kommentar
Lami Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Hvem bryr seg om de melker gamlinger på 90 som sikkert dør i morgen? Slike skulle ikke hatt lappen. Utrolig farlig. Se for deg en 90-åring som dreper en 18-åring. Fyf. Nå er det vel atskillig flere 18 åringer som definitivt ikke skulle hatt lappen! Nei. 18-åringer er bare uerfarne. Gamlinger på 90, har hverken syn, hørsel, reaksjonsevne igen. Dette er de tre viktigste samsene, i tillegg til luktesans man trenger for å godkjenne "kravet" til å kjøre bil - altså man er i tilstand der nan klarer det. Såklart er gamle folk mye mye større fare på veiene. Har opplevd dette selv. Jeg har mye flere farlige situasjoner med gamle folk bak rattet, enn yngre. Ut av det blå lager de sine egne regler fordi de er blitt demens ... 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 De som kjører mot vederlag, som er 99% av sjåførene må faktisk ta lappen på nytt hvert 5 år, snakker da om sjåførlappen selfølgelig, men for en som jobber som sjåfør så er det det samme Er ikke noe som heter sjåførlappen. Det heter Yrkessjåførbevis. Man trenger ikke ta den på nytt hvert 5. år, man skal derimot på et kurs hvert 5. år for å beholde. Har lite med selve kjøringen å gjøre, og er ikke noe praktisk opplæring. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 Hvem bryr seg om de melker gamlinger på 90 som sikkert dør i morgen? Slike skulle ikke hatt lappen. Utrolig farlig. Se for deg en 90-åring som dreper en 18-åring. Fyf. Nå er det vel atskillig flere 18 åringer som definitivt ikke skulle hatt lappen! Nei. 18-åringer er bare uerfarne. Gamlinger på 90, har hverken syn, hørsel, reaksjonsevne igen. Dette er de tre viktigste samsene, i tillegg til luktesans man trenger for å godkjenne "kravet" til å kjøre bil - altså man er i tilstand der nan klarer det. Såklart er gamle folk mye mye større fare på veiene. Har opplevd dette selv. Jeg har mye flere farlige situasjoner med gamle folk bak rattet, enn yngre. Ut av det blå lager de sine egne regler fordi de er blitt demens ... 18 åringer er ikke bare uerfarne, de er umodne. Det er enormt mange 18 åringer som ignorere alt som er av trafikkregler, spesielt med høy fart og farlige forbikjøringer. Rett og slett grisekjøring som setter andres liv og helse i fare. Aldersgrensen for bilsertifikat burde vært økt til minst 20 år. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 De som kjører mot vederlag, som er 99% av sjåførene må faktisk ta lappen på nytt hvert 5 år, snakker da om sjåførlappen selfølgelig, men for en som jobber som sjåfør så er det det samme Er ikke noe som heter sjåførlappen. Det heter Yrkessjåførbevis. Man trenger ikke ta den på nytt hvert 5. år, man skal derimot på et kurs hvert 5. år for å beholde. Har lite med selve kjøringen å gjøre, og er ikke noe praktisk opplæring. Sist gang jeg var på kurset så var det praktisk opplæring/kjøring og det var mye som gjalt kjøringen Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 26. oktober 2016 Del Skrevet 26. oktober 2016 De som kjører mot vederlag, som er 99% av sjåførene må faktisk ta lappen på nytt hvert 5 år, snakker da om sjåførlappen selfølgelig, men for en som jobber som sjåfør så er det det sammeEr ikke noe som heter sjåførlappen. Det heter Yrkessjåførbevis. Man trenger ikke ta den på nytt hvert 5. år, man skal derimot på et kurs hvert 5. år for å beholde. Har lite med selve kjøringen å gjøre, og er ikke noe praktisk opplæring. Sist gang jeg var på kurset så var det praktisk opplæring/kjøring og det var mye som gjalt kjøringen Sist gang jeg var på kurset kunne de med fordel samlet informasjonen i et lite hefte man kunne lest gjennom i lunsjen dagen man hadde førstehjelp og brannøvelser. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå