Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Det gjelder blant annet de fleste i Toyota.

De kan heller ikke å bruke lysbryteren sin korrekt slik at bilen får på nærlys og baklys i mørket..

Akkurat det gjelder nå de fleste merker.

Tror mange sliter med å forstå hva auto på lysbryteren betyr. Eller så kjører de rett og slett med bryteren i av-posisjon og tror de har vanlige kjørelys slik som på litt eldre biler.

 

Vel, dette med DRL-feilbruk gjelder enkelte merker i større grad enn andre.. Herunder er Toyota og Mitsubishi de jeg selv oftest ser feilbruk på..

 

De tyske premiummerkene er det sjelden man ser slikt på, for der er det jo faktisk en fungerende auto-innstilling.

 

Ford og Citroën er kroniske i mitt nærområde, på dette å glemme å ha på baklys om morgenen for tiden, nå som det faktisk er mørkt når mange kjører til jobb. Ikke bra. Synd mye billige små drittbiler med "EU"-DRL ikke kom med auto-bryter på lysene i starten. Nå er det vel standard på nesten alle nye biler.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det en uting? Jeg opplever det samme og blir da raskt mer fokusert fordi jeg tror de varsler om noe, som ulykker eller kontroller som TMB nevner. Jeg kan forstå at man skvetter om de tuter, men et raskt blink burde ikke skremme noen.

Fordi det er unødvendig og til forstyrrelse for andre. Selv tar jeg alltid hensyn til andre trafikanter og hilsing blir ev gjort med ett blink med retningslys. (hvis det ikke er andre der, så kan jeg bruke langlysene)

 

Kontroller er det bare idioter som varsler. Ulykker og fare skal man selvfølgelig prøve å varsle - det er der man bruker det riktig.

 

Edit: Skrifelef

 

Edit2: Som vanlig så jeg syklister imot kjøreretning idag. Blant annet en som syklet feil side av veien og i sykkelfelt for motsatt vei. Politiet lå foran meg og ventet spent på om denne reagerte. Joda, jammen gjorde de det. De rulla ned vindu og etter noen ord peker syklist på sykkelfelt og peker framover - Men han forflytter da seg over på andre siden og i rett sykkelfelt.

Noen hundre meter lengre framme når vi igjen en bil og den begynner å blinke til venstre. Vi ser lett at denne må vente på motgående trafikk, Da klarer politiet å kjøre helt opp baken på han istedet for å stoppe noen meter tidligere. Så politiet blir altså stående midt over fotgjengerfeltet og sperrer for fotgjengerne.

Det er ikke bare Ola og Kari som er litt fraværende, det er onkel politi også.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

  • Evneveike førere av spesielt Nissan Leaf (men også en del andre) som ikke forstår at det finnes en lysbryter i bilen som kan aktiveres slik at de har tente baklys når det er mørkt ute eller når de kjører i tunneler. 

At (det ser ut til at) enkelte biler ikke leveres med speil som gjør at førerne kan følge med litt i trafikken bakover, for å unngå at de danner kø når de kjører under fartsgrensene.

Heller ikke ser at det er flere biler, andre kjøretøy og sykler (med/uten motor) på veien før de skifter fil/retning, pokker til egoister

At de ikke har funnet tanken for påfylling av blinklys olje, for den tanken er tom på mange biler

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Biler burde vært lagd sånn at det ikke var mulig å skru av lysene.

 

Inntil noen få år siden var alle biler solgt nye i Norge utstyrt sånn. Automatiske kjørelys ga lys både foran og bak. Men så innførte vi et nytt EU-krav, der baklysene ikke behøver å være tent på dagtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns alltid det er så rart å kjøre f.eks i England, der flesteparten kjører uten lys på dagtid. I mitt hode skal jo lysene være på, slik jeg er vant til i Norge. Har derfor noen ganger også blitt overrasket over/tatt på senga av biler tett opptil fortauet som jeg tror har vært parkert, men som likevel beveger seg.

Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg over folk uten refleks, og biler uten lys. 

 

Har ikke blitt drapsmann enda, men det har jaggu meg vært nære på.

 

Om du har vært nære på å være drapsmann pga mangelde refleks bør du vurdere å justere kjøringen, 2/3 av alle voksne bruker ikke refleks, så man bør forvente folk uten refleks langs veiene og kjøre deretter.

 

AtW

Lenke til kommentar

2/3 av alle voksne bruker ikke refleks, så man bør forvente folk uten refleks langs veiene og kjøre deretter.

En svartkledd person langs veikanten kan du se på kanskje 40 meters avstand i høstmørket..

Så husker vi at det er småglatte veier til tider.

 

Hvilken hastighet vil du da holde i en helt normal 80-sone?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

2/3 av alle voksne bruker ikke refleks, så man bør forvente folk uten refleks langs veiene og kjøre deretter.

En svartkledd person langs veikanten kan du se på kanskje 40 meters avstand i høstmørket..

Så husker vi at det er småglatte veier til tider.

 

Hvilken hastighet vil du da holde i en helt normal 80-sone?

 

 

Man skal kjøre etter forholdene, så så fort man må kjøre for å trygt kunne håndtere en person uten refleks langs veien.

 

AtW

Lenke til kommentar

... så...

 

I 80-sona utenfor her jeg bor bør jeg regne meg frem til maks hastighet jeg kan holde nå for tiden på den strekningen der det ikke er gatelys - i TILFELLE det har forvillet seg en fotgjenger utpå veien?

 

Hvor lav hastighet må man ha for å kunne regne med å stoppe på 40 meter, inkludert reaksjonstid og med tanke på potensielt glatt underlag (vått løv, underkjølt regn eller nattefrost)?

 

Skal man ta hensyn til alt som i verste fall kan dukke opp langs veien til enhver tid bør man kjøre i 30-40 km/t overalt.

Det KAN komme et rådyr ut av skogen når som helst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde en lignende diskusjon her for en tid siden, om en alltid skal kjøre etter forholdene helt risikofritt er det flere strekninger det vil være like greit å sette fra seg bilen å gå. Det er klin umulig å ta alle forhåndsregler for bilisten å fortsatt kunne kjøre bil, men om fotgjengere og bilister tar hver sine forhåndsregler er det plutselig langt nærmere en total sikkerhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

2/3 av alle voksne bruker ikke refleks, så man bør forvente folk uten refleks langs veiene og kjøre deretter.

En svartkledd person langs veikanten kan du se på kanskje 40 meters avstand i høstmørket..

Så husker vi at det er småglatte veier til tider.

 

Hvilken hastighet vil du da holde i en helt normal 80-sone?

 

 

Man skal kjøre etter forholdene, så så fort man må kjøre for å trygt kunne håndtere en person uten refleks langs veien.

 

Hvorfor må du igjen komme med sånt svada fremfor å svare konkret på spørsmålet mitt?

Du får tåkefyrsten Støre til å virke klar i talen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

... så...

 

I 80-sona utenfor her jeg bor bør jeg regne meg frem til maks hastighet jeg kan holde nå for tiden på den strekningen der det ikke er gatelys - i TILFELLE det har forvillet seg en fotgjenger utpå veien?

 

Hvor lav hastighet må man ha for å kunne regne med å stoppe på 40 meter, inkludert reaksjonstid og med tanke på potensielt glatt underlag (vått løv, underkjølt regn eller nattefrost)?

 

Skal man ta hensyn til alt som i verste fall kan dukke opp langs veien til enhver tid bør man kjøre i 30-40 km/t overalt.

Det KAN komme et rådyr ut av skogen når som helst.

Her har jeg en tabell over stoppavstand hvor det er antatt 1s reaksjonstid og at bremselengden er gitt ved v^2/2ug (u=friksjonskoeffisient, v=fart, g=tyngdeaksellerasjon)

 

Stopplengde (m)	som funksjon av friksjonskoeffisient og fart (km/h)									
	                        Friksjonskoeffisient							
	Tørr asfalt		Våt asfalt/grus		Snø		Is	
Fart	1	0,9	0,8	0,7	0,6	0,5	0,4	0,3	0,2	0,1
10	3	3	3	3	3	4	4	4	5	7
20	7	7	8	8	8	9	9	11	13	21
30	12	12	13	13	14	15	17	20	26	44
40	17	18	19	20	22	24	27	32	43	74
50	24	25	26	28	30	34	38	47	63	112
60	31	32	34	37	40	45	52	64	87	158
70	39	41	44	47	52	58	68	84	116	212
80	47	50	54	58	64	73	85	106	148	274
90	57	60	65	71	78	89	105	131	184	344
100	67	71	77	84	93	106	126	159	224	421
110	78	83	90	99	110	126	150	189	268	506
120	90	96	104	114	128	147	175	222	316	600
130	103	110	119	131	147	169	202	258	368	701
140	116	125	135	149	167	193	232	296	424	810
150	130	140	152	168	189	219	263	337	484	927

Så om du har 40m oversiktlig strekning kan farten din være opp til 70 ved optimale forhold og fortsatt gi deg mulighet til å overholde lovens krav om å kunne stoppe på oversiktlig strekning. Denne farten går raskt ned ved vanskelig føre.

 

Å kun ha 40m oversiktlig strekning tyder imidlertid på at du bruker kun nærlys (Gode nærlys men likevel), og at det ikke er annen trafikk foran deg* (Andre biler foran lyser opp veien lengre fremme, og du vet at en hindring ikke kan magisk passere gjennom bilen foran deg).

 

M.a.o. går det fint å holde høyere fart også i mørket og under vanskelige forhold ved å bruke fjernlys eller annen trafikk i samme retning, men du må være forberedt på å senke farten om sikten forverrer seg ved. f.eks mange biler i mot som gjør at du må blende ned lenge

 

*) Andre forhold kan også naturligvis redusere oversikten som svinger eller hindringer.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

2/3 av alle voksne bruker ikke refleks, så man bør forvente folk uten refleks langs veiene og kjøre deretter.

En svartkledd person langs veikanten kan du se på kanskje 40 meters avstand i høstmørket..

Så husker vi at det er småglatte veier til tider.

 

Hvilken hastighet vil du da holde i en helt normal 80-sone?

 

 

Man skal kjøre etter forholdene, så så fort man må kjøre for å trygt kunne håndtere en person uten refleks langs veien.

 

Hvorfor må du igjen komme med sånt svada fremfor å svare konkret på spørsmålet mitt?

Du får tåkefyrsten Støre til å virke klar i talen..

 

 

Det er ikke svade i det hele tatt, man skal kjøre etter forholdene, dette kan du lett regne ut selv om du er interessert i konkrekte avstander og konkret friksjon, eller du kan bruke din erfaring. Eller synes du det er en dårlig ide å kjøre etter forholdene?

 

AtW

Lenke til kommentar

... så...

 

I 80-sona utenfor her jeg bor bør jeg regne meg frem til maks hastighet jeg kan holde nå for tiden på den strekningen der det ikke er gatelys - i TILFELLE det har forvillet seg en fotgjenger utpå veien?

 

Hvor lav hastighet må man ha for å kunne regne med å stoppe på 40 meter, inkludert reaksjonstid og med tanke på potensielt glatt underlag (vått løv, underkjølt regn eller nattefrost)?

 

Skal man ta hensyn til alt som i verste fall kan dukke opp langs veien til enhver tid bør man kjøre i 30-40 km/t overalt.

Det KAN komme et rådyr ut av skogen når som helst.

 

Ingen har sagt man skal ta hensyn til alt som potensielt kan skje. Men "fotgjenger langs veien uten refleks" er en høyst påregnelig hindring, som man bør ta hensyn til.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...