Runar Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 Hvorfor er det en uting? Jeg opplever det samme og blir da raskt mer fokusert fordi jeg tror de varsler om noe, som ulykker eller kontroller som TMB nevner. Jeg kan forstå at man skvetter om de tuter, men et raskt blink burde ikke skremme noen. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 Det gjelder blant annet de fleste i Toyota. De kan heller ikke å bruke lysbryteren sin korrekt slik at bilen får på nærlys og baklys i mørket.. Akkurat det gjelder nå de fleste merker. Tror mange sliter med å forstå hva auto på lysbryteren betyr. Eller så kjører de rett og slett med bryteren i av-posisjon og tror de har vanlige kjørelys slik som på litt eldre biler. Vel, dette med DRL-feilbruk gjelder enkelte merker i større grad enn andre.. Herunder er Toyota og Mitsubishi de jeg selv oftest ser feilbruk på.. De tyske premiummerkene er det sjelden man ser slikt på, for der er det jo faktisk en fungerende auto-innstilling. Ford og Citroën er kroniske i mitt nærområde, på dette å glemme å ha på baklys om morgenen for tiden, nå som det faktisk er mørkt når mange kjører til jobb. Ikke bra. Synd mye billige små drittbiler med "EU"-DRL ikke kom med auto-bryter på lysene i starten. Nå er det vel standard på nesten alle nye biler. 1 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 18. oktober 2016 Del Skrevet 18. oktober 2016 (endret) Hvorfor er det en uting? Jeg opplever det samme og blir da raskt mer fokusert fordi jeg tror de varsler om noe, som ulykker eller kontroller som TMB nevner. Jeg kan forstå at man skvetter om de tuter, men et raskt blink burde ikke skremme noen. Fordi det er unødvendig og til forstyrrelse for andre. Selv tar jeg alltid hensyn til andre trafikanter og hilsing blir ev gjort med ett blink med retningslys. (hvis det ikke er andre der, så kan jeg bruke langlysene) Kontroller er det bare idioter som varsler. Ulykker og fare skal man selvfølgelig prøve å varsle - det er der man bruker det riktig. Edit: Skrifelef Edit2: Som vanlig så jeg syklister imot kjøreretning idag. Blant annet en som syklet feil side av veien og i sykkelfelt for motsatt vei. Politiet lå foran meg og ventet spent på om denne reagerte. Joda, jammen gjorde de det. De rulla ned vindu og etter noen ord peker syklist på sykkelfelt og peker framover - Men han forflytter da seg over på andre siden og i rett sykkelfelt. Noen hundre meter lengre framme når vi igjen en bil og den begynner å blinke til venstre. Vi ser lett at denne må vente på motgående trafikk, Da klarer politiet å kjøre helt opp baken på han istedet for å stoppe noen meter tidligere. Så politiet blir altså stående midt over fotgjengerfeltet og sperrer for fotgjengerne. Det er ikke bare Ola og Kari som er litt fraværende, det er onkel politi også. Endret 18. oktober 2016 av KarpeSkrotum 1 Lenke til kommentar
fotonisse Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Evneveike førere av spesielt Nissan Leaf (men også en del andre) som ikke forstår at det finnes en lysbryter i bilen som kan aktiveres slik at de har tente baklys når det er mørkt ute eller når de kjører i tunneler. At (det ser ut til at) enkelte biler ikke leveres med speil som gjør at førerne kan følge med litt i trafikken bakover, for å unngå at de danner kø når de kjører under fartsgrensene. Heller ikke ser at det er flere biler, andre kjøretøy og sykler (med/uten motor) på veien før de skifter fil/retning, pokker til egoister At de ikke har funnet tanken for påfylling av blinklys olje, for den tanken er tom på mange biler 3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. oktober 2016 Del Skrevet 19. oktober 2016 Biler burde vært lagd sånn at det ikke var mulig å skru av lysene. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Biler burde vært lagd sånn at det ikke var mulig å skru av lysene. Inntil noen få år siden var alle biler solgt nye i Norge utstyrt sånn. Automatiske kjørelys ga lys både foran og bak. Men så innførte vi et nytt EU-krav, der baklysene ikke behøver å være tent på dagtid. 1 Lenke til kommentar
Samara Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Jeg syns alltid det er så rart å kjøre f.eks i England, der flesteparten kjører uten lys på dagtid. I mitt hode skal jo lysene være på, slik jeg er vant til i Norge. Har derfor noen ganger også blitt overrasket over/tatt på senga av biler tett opptil fortauet som jeg tror har vært parkert, men som likevel beveger seg. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 20. oktober 2016 Del Skrevet 20. oktober 2016 Nå må de få en testkjøring av eldre førere snart. Lå i kø, 30 i 60 sone(E6). Så stoppet han som lå forrest helt ... for så å ombestemme seg om å ta av den veien, så han fortsatte i 30 en stund til, før han omsider svingte av. Så det var en eldre herremann bak rattet. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Jeg irriterer meg over folk uten refleks, og biler uten lys. Har ikke blitt drapsmann enda, men det har jaggu meg vært nære på. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Jeg irriterer meg over folk uten refleks, og biler uten lys. Har ikke blitt drapsmann enda, men det har jaggu meg vært nære på. Om du har vært nære på å være drapsmann pga mangelde refleks bør du vurdere å justere kjøringen, 2/3 av alle voksne bruker ikke refleks, så man bør forvente folk uten refleks langs veiene og kjøre deretter. AtW Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 2/3 av alle voksne bruker ikke refleks, så man bør forvente folk uten refleks langs veiene og kjøre deretter. En svartkledd person langs veikanten kan du se på kanskje 40 meters avstand i høstmørket.. Så husker vi at det er småglatte veier til tider. Hvilken hastighet vil du da holde i en helt normal 80-sone? 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 2/3 av alle voksne bruker ikke refleks, så man bør forvente folk uten refleks langs veiene og kjøre deretter. En svartkledd person langs veikanten kan du se på kanskje 40 meters avstand i høstmørket.. Så husker vi at det er småglatte veier til tider. Hvilken hastighet vil du da holde i en helt normal 80-sone? Man skal kjøre etter forholdene, så så fort man må kjøre for å trygt kunne håndtere en person uten refleks langs veien. AtW Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 ... så... I 80-sona utenfor her jeg bor bør jeg regne meg frem til maks hastighet jeg kan holde nå for tiden på den strekningen der det ikke er gatelys - i TILFELLE det har forvillet seg en fotgjenger utpå veien? Hvor lav hastighet må man ha for å kunne regne med å stoppe på 40 meter, inkludert reaksjonstid og med tanke på potensielt glatt underlag (vått løv, underkjølt regn eller nattefrost)? Skal man ta hensyn til alt som i verste fall kan dukke opp langs veien til enhver tid bør man kjøre i 30-40 km/t overalt. Det KAN komme et rådyr ut av skogen når som helst. 2 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Hadde en lignende diskusjon her for en tid siden, om en alltid skal kjøre etter forholdene helt risikofritt er det flere strekninger det vil være like greit å sette fra seg bilen å gå. Det er klin umulig å ta alle forhåndsregler for bilisten å fortsatt kunne kjøre bil, men om fotgjengere og bilister tar hver sine forhåndsregler er det plutselig langt nærmere en total sikkerhet. 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 2/3 av alle voksne bruker ikke refleks, så man bør forvente folk uten refleks langs veiene og kjøre deretter. En svartkledd person langs veikanten kan du se på kanskje 40 meters avstand i høstmørket.. Så husker vi at det er småglatte veier til tider. Hvilken hastighet vil du da holde i en helt normal 80-sone? Man skal kjøre etter forholdene, så så fort man må kjøre for å trygt kunne håndtere en person uten refleks langs veien. Hvorfor må du igjen komme med sånt svada fremfor å svare konkret på spørsmålet mitt? Du får tåkefyrsten Støre til å virke klar i talen.. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 Blir 1 mindre idiot for oss andre å tenke på da, og nei jeg tenker ikke på billisten 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 (endret) ... så... I 80-sona utenfor her jeg bor bør jeg regne meg frem til maks hastighet jeg kan holde nå for tiden på den strekningen der det ikke er gatelys - i TILFELLE det har forvillet seg en fotgjenger utpå veien? Hvor lav hastighet må man ha for å kunne regne med å stoppe på 40 meter, inkludert reaksjonstid og med tanke på potensielt glatt underlag (vått løv, underkjølt regn eller nattefrost)? Skal man ta hensyn til alt som i verste fall kan dukke opp langs veien til enhver tid bør man kjøre i 30-40 km/t overalt. Det KAN komme et rådyr ut av skogen når som helst. Her har jeg en tabell over stoppavstand hvor det er antatt 1s reaksjonstid og at bremselengden er gitt ved v^2/2ug (u=friksjonskoeffisient, v=fart, g=tyngdeaksellerasjon) Stopplengde (m) som funksjon av friksjonskoeffisient og fart (km/h) Friksjonskoeffisient Tørr asfalt Våt asfalt/grus Snø Is Fart 1 0,9 0,8 0,7 0,6 0,5 0,4 0,3 0,2 0,1 10 3 3 3 3 3 4 4 4 5 7 20 7 7 8 8 8 9 9 11 13 21 30 12 12 13 13 14 15 17 20 26 44 40 17 18 19 20 22 24 27 32 43 74 50 24 25 26 28 30 34 38 47 63 112 60 31 32 34 37 40 45 52 64 87 158 70 39 41 44 47 52 58 68 84 116 212 80 47 50 54 58 64 73 85 106 148 274 90 57 60 65 71 78 89 105 131 184 344 100 67 71 77 84 93 106 126 159 224 421 110 78 83 90 99 110 126 150 189 268 506 120 90 96 104 114 128 147 175 222 316 600 130 103 110 119 131 147 169 202 258 368 701 140 116 125 135 149 167 193 232 296 424 810 150 130 140 152 168 189 219 263 337 484 927 Så om du har 40m oversiktlig strekning kan farten din være opp til 70 ved optimale forhold og fortsatt gi deg mulighet til å overholde lovens krav om å kunne stoppe på oversiktlig strekning. Denne farten går raskt ned ved vanskelig føre. Å kun ha 40m oversiktlig strekning tyder imidlertid på at du bruker kun nærlys (Gode nærlys men likevel), og at det ikke er annen trafikk foran deg* (Andre biler foran lyser opp veien lengre fremme, og du vet at en hindring ikke kan magisk passere gjennom bilen foran deg). M.a.o. går det fint å holde høyere fart også i mørket og under vanskelige forhold ved å bruke fjernlys eller annen trafikk i samme retning, men du må være forberedt på å senke farten om sikten forverrer seg ved. f.eks mange biler i mot som gjør at du må blende ned lenge *) Andre forhold kan også naturligvis redusere oversikten som svinger eller hindringer. Endret 21. oktober 2016 av sverreb 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 2/3 av alle voksne bruker ikke refleks, så man bør forvente folk uten refleks langs veiene og kjøre deretter. En svartkledd person langs veikanten kan du se på kanskje 40 meters avstand i høstmørket.. Så husker vi at det er småglatte veier til tider. Hvilken hastighet vil du da holde i en helt normal 80-sone? Man skal kjøre etter forholdene, så så fort man må kjøre for å trygt kunne håndtere en person uten refleks langs veien. Hvorfor må du igjen komme med sånt svada fremfor å svare konkret på spørsmålet mitt? Du får tåkefyrsten Støre til å virke klar i talen.. Det er ikke svade i det hele tatt, man skal kjøre etter forholdene, dette kan du lett regne ut selv om du er interessert i konkrekte avstander og konkret friksjon, eller du kan bruke din erfaring. Eller synes du det er en dårlig ide å kjøre etter forholdene? AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 ... så... I 80-sona utenfor her jeg bor bør jeg regne meg frem til maks hastighet jeg kan holde nå for tiden på den strekningen der det ikke er gatelys - i TILFELLE det har forvillet seg en fotgjenger utpå veien? Hvor lav hastighet må man ha for å kunne regne med å stoppe på 40 meter, inkludert reaksjonstid og med tanke på potensielt glatt underlag (vått løv, underkjølt regn eller nattefrost)? Skal man ta hensyn til alt som i verste fall kan dukke opp langs veien til enhver tid bør man kjøre i 30-40 km/t overalt. Det KAN komme et rådyr ut av skogen når som helst. Ingen har sagt man skal ta hensyn til alt som potensielt kan skje. Men "fotgjenger langs veien uten refleks" er en høyst påregnelig hindring, som man bør ta hensyn til. AtW Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. oktober 2016 Del Skrevet 21. oktober 2016 En kan se brøytestikker på tusen meter avstand så da kan jeg kjøre i 80 i 80 sonen, men på grunn av at jeg ikke vil se denne fotgjengeren uten refleks før 40 meter så skal jeg som billist kjøre mye saktere? 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå