Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Lastebiler ser mye bedre hva som foregår bak enn personbiler, inntill de kommer for nærme

Uenig

Lastebiler ser ikke bedre bak. De må se forbi mange meter med vogn...

Kjører noen av dere to lastebil?

at de må se bak mange meter med vogn har jo ikke noe å si da en uansett må se flere hundre meter bak om en kjører personbil også

Jeg kjører bossbil 10 timer om dagen. Man oppdager ting lettere i speilene i en bil da bilen ikke er så bred og man ser begge speila i hjørnene av øya. Lastebil må du derimot nærmest vri på hele kroppen fra speil til speil.

Lenke til kommentar

Har selv opplevd kjøreskolebiler hvor de ikke akser i det hele tatt inn på motorveg. Kjørelærer burde i de tilfelle faen meg ta kontroll å gi gass for det er farlig. Snakka med en sensor for oppkjøring og sa selv klin bånn gass inn på motorveg.

Øvelseskjørte med min søster i sommer, og hun gjorde det samme. Laffet inn i 90-sonen på motorveg. Jeg ga henne gi litt gass, men hun sa at kjørelæreren hadde sagt at de skulle gjøre sånt... Så ble hun grinete fordi jeg "har ikke kjørt bil så lenge til at jeg kan fortelle hva som er rett og galt".  :wee:

 

--

 

Min irritasjon med Amerikanere fortsetter. Interstate igjen, tre felt, pluss ett felt som snevrer inn. Farten er ganske lav på stedet, men den er ikke stillestående. Det ligger en trailer i det siste feltet, og han vil inn bak meg. Han har blinket i sikkert 10-15 sekunder, har endelig en ledig lomme, og er på vei over. Da kommer den en jævel i en rød BMW fra feltet til venstre for oss og presser seg inn bak meg og rett foran nesa på traileren, som må stå på bremsen.

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Sjelden jeg kjører i bystrøk for tiden, men idag var jeg innom kvadraturen i Kristiansand. Må si jeg er sjokkert over oppførselen til fotgjengere og hvor mange som krysser på rød mann. Et par ganger måtte jeg hive meg på bremsen på grunn av fotgjengere som hiver seg ut i overgangen til tross for rød mann og tett trafikk!

Utrolig at de tar så lett på sin egen sikkerhet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vanligvis svært høy respekt for fotgjengere, mye fordi jeg vet hvordan det er å være fotgjenger i travel by selv. Men når de kommer ut av ingensteder så er det ikke så mye jeg kan gjøre, og enkelte folk burde rett og slett lært seg grunnleggende oppførsel i trafikken. Ja du er fotgjenger, og ja jeg skal vike, men du kan ihvertfall gi oss bilister en sjanse til å gjøre ting riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nå begynt å slite litt med en gammel kar i en mopedbil hver bidige dag hjem fra jobb... Kjører ca 3 mil til og fra mitt arbeidssted, ved normal trafikkflyt tar det rundt 25 minutter hver vei. Siste ukene har jeg hver bidige komt bak en gammel kar i en mopedbil på vei hjem fra jobb med som regel så lange køer bak seg at ethvert oppegående menneske hadde vært skjemt til døde av hele seansen. Greiene med denne strekningen er at det ikke er fryktelig mange trygge plasser å ta forbikjøringer på, det danner seg da derfor veldig fort kø, samtidig at han tvert nekter å svinge ut på noen lommer for å slippe folk forbi når han daffer der i 40 i en 80 sone gjør saken ikke noe bedre. 

 

Det som dog gjør denne situasjonen helt uholdbar er det faktum at fyren må være klin hakke sprø, de få gangene jeg har fått ligge rett bak han har jeg gjort med han som med alle andre jeg ligger bak å aktiverer den adaptive cruise kontrollen på bilen som er innstilt til ta høyde for fart og avstand hvor bilen holder en avstand hvor den skal klarer å stoppe automatisk ved en eventuelt nødstopp, så jeg har noen bil lengder mellom meg selv og bilen til denne karen som ligger i 40. Men han syns tydeligvis at jeg ligger for nær når jeg brukte cruise kontrollen og drev å blinket med nød blink, slakket ned og bråbremset å laget enda mer kvalme enn han i utgangspunktet gjorde, når jeg prøvde å ta en forbikjøring på han her en dag la han seg ut i andre kjørebanen og blokkerte, da ringte jeg politiet og forklarte situasjonen og ga skiltnummer til dem, så for se om det skjer noe selv om jeg igrunnen tviler... Begynner å bli sykt oppgitt nå.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Ref artikler hvor spesielt det somaliske miljøet i Norge har jukset på teoriprøven

 

Forstår dette bedre etter kveldens hendelse.  Kom inn mot rundkjøring og ga tegn til venstre for å varsle trafikk imot at jeg skulle ut venstre utkjøring.  På vei mot utkjøringen er det en bil imot som likevel kjører ut i rundkjøringen rett foran meg , så jeg setter fjernlys på og bærter.    Ser da at det er en somalier.  Uanfektet av at han bryter vikeplikten kjører han likevel videre, så jeg bremser.  Ut av rundkjøringen og videre går det i sneglefart - vi snakker 20 km/t.  Blinker for å få litt fart og da kommer varselblinkene på som svar.  Det er en "L" på bakruta men likevel - man skal klare å gasse på til 50 i 50-sonen på rett vei - ellers bør man øve mer på P-plasser først (!).   Jeg kjører derfor forbi og gir et langt bært som kvitteres med samme - fyren (eller hans far) tar altså null selvkritikk.  Når jeg kommer forbi ser jeg også at bilen kun har 1 fungerende frontlys (!) - og dette er etter kl 23.   Skummelt at slike trafikale idioter får jukset seg forbi teoriprøven - for han her kunne hverken vikeplikt, sjekk av kjøretøy før start eller klarte å holde fartsgrensen på tørt sommerføre.  

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det gjelder blant annet de fleste i Toyota.

De kan heller ikke å bruke lysbryteren sin korrekt slik at bilen får på nærlys og baklys i mørket..

Akkurat det gjelder nå de fleste merker.

Tror mange sliter med å forstå hva auto på lysbryteren betyr. Eller så kjører de rett og slett med bryteren i av-posisjon og tror de har vanlige kjørelys slik som på litt eldre biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det gjelder blant annet de fleste i Toyota.

De kan heller ikke å bruke lysbryteren sin korrekt slik at bilen får på nærlys og baklys i mørket..

Akkurat det gjelder nå de fleste merker.

Tror mange sliter med å forstå hva auto på lysbryteren betyr. Eller så kjører de rett og slett med bryteren i av-posisjon og tror de har vanlige kjørelys slik som på litt eldre biler.

 

Vel, dette med DRL-feilbruk gjelder enkelte merker i større grad enn andre.. Herunder er Toyota og Mitsubishi de jeg selv oftest ser feilbruk på..

 

De tyske premiummerkene er det sjelden man ser slikt på, for der er det jo faktisk en fungerende auto-innstilling.

Lenke til kommentar

Ser det like ofte på alle merker og grunnen til at du ser det oftere på Toyota kan være fordi det er flere solgt i ditt område

Like ille er de som kjører med tåkelys OG nærlys/kjørelys

Disse nye ledstripene som skal justere seg selv er heller ikke så bra og jeg skjønner ikke hele vitsen med disse ubrukelige lysene

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det gjelder blant annet de fleste i Toyota.

De kan heller ikke å bruke lysbryteren sin korrekt slik at bilen får på nærlys og baklys i mørket..

Akkurat det gjelder nå de fleste merker.

Tror mange sliter med å forstå hva auto på lysbryteren betyr. Eller så kjører de rett og slett med bryteren i av-posisjon og tror de har vanlige kjørelys slik som på litt eldre biler.

Vel, dette med DRL-feilbruk gjelder enkelte merker i større grad enn andre.. Herunder er Toyota og Mitsubishi de jeg selv oftest ser feilbruk på..

 

De tyske premiummerkene er det sjelden man ser slikt på, for der er det jo faktisk en fungerende auto-innstilling.

Selv skodaen min har en fungerende auto-instilling, dog synes jeg den slår på lysene litt vel tidlig.

 

Men ellers så synes jeg det syndes like mye over hele fjøla, uansett om det er tysk premium eller japansk budsjett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opplever nesten daglig at trailersjåfører på motorveien blinker til hverandre med de enorme lysene de har på taket når de møter hverandre. Ofte ikke engang når de kjører for samme firma. Antar dette er for å hilse på hverandre, men er det egentlig lov? Man kan vel få bot for feil/unødvendig bruk av fjernlys? Jeg "skvetter" hver gang og tror i noen millisekunder at de prøver å varsle noe, for eksempel ulykker eller kontroller etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...