Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Det kan selvsagt hende den har kasse for 50km/t, men det finner jeg ingen informasjon om at finnes i det hele tatt. Jeg synes også det er svært snodig at man kjører i 30km/t i 90 sone på motorveien om man har en traktor som gjør 50..

John Deere selv opplyser om at den er levert med 30km/t og 40km/t som toppfart i de brosjyrene jeg finner.. Det er kanskje litt snodig at de ikke vet om 50km/t-utgaven.

Hvor fant du informasjon om 50km/t-kassa? At den har dekk i hastighetskode A8 betyr gjerne ikke noe som helst annet enn at det var det som satt på da den ble vist for registrering i Norge (eller at det er det som står i typegodkjenningen den registreres etter)

Hastighetskoden på dekkene sier i seg selv lite og ingenting om konstruktiv hastighet, annet enn at den ikke er registrert/typegodkjent (og det er separate typegodkjenninger for 40 og 50km-utgaver) for MER enn det hastighetskoden tilsier.  Det aktuelle individet du traff var nok derfor en 40-utgave, som i og for seg også kan kjøres på motorvei lovlig; hvor lurt det er kommer an på mange faktorer, som antydes i innlegg #20318 -jeg skal ikke gå nærmere inn på den diskusjonen. 40km-utgaven er betydelig billigere, uten forakselfjæring og diverse annet utstyr som kreves for 50km/t-godkjenning.

Informasjonen fant jeg i første rekke i mitt eget hode, men kan alltids backe det opp med bedre kilder enn som så...  Siden -30 serien er erstattet av nyere modeller, så fant jeg ikke den norske brosjyren på nett sånn helt uten videre, men derimot en tysk:

http://www.deere.com/region_ii/media/application/equipment/agriculture/tractors/6030_premium/brochure_6030_premium_de.pdf

Se side 30:

"AutoQad Plus 24/24 2,0 – 50 km/h" (24-trinns girkasse)

"AutoPowr 50m/h - 40km/h oder 50km/h" (trinnløs transmisjon)

Edit: ser at den amerikanske utgaven (som altså skiller seg endel fra den tyske/europeiske..) er 30 eller 40.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-7189

Noen må si det da tydeligvis ikke yrkessjåfører klarer det.

Hadde jeg blitt stilt valget mellom å drepe noen eller si fra så er valget enkelt.

For noe tullbabling

Hva da ?

Lenke til kommentar

Kom gjerne med en logisk forklaring på at denne 40/50km/t-traktoren holdt rundt 30km/t på Rv. 159 i rushtiden.

Det har jeg ikke tenkt å gjøre, ettersom jeg ikke så situasjonen. Poenget var at denne traktoren, i likhet med 99-100% av alle "tilsvarende" (>60hk, nyere enn år 2000, for å sette en grov grense) i det norske markedet/trafikken har en konstruktiv hastighet på minst 40, enkelte 50, km/t, og altså ikke er forbudt på motorvei. Årsakene til at enkelte velger å kjøre i 30, enkelte andre (f.eks. "gammel mann med hatt") i 60, og enkelte andre igjen i 110-120 i en 80-sone, gidder ikke jeg å sitte her og synse om, særlig når jeg ikke har sett det verken "live" eller i opptak. Jeg vil derimot påpeke at en motorvei har et forbikjøringsfelt, og at det godt kan være betydelig sikrere å følge den, heller enn den lengre svingete sideveien med riktignok mindre trafikk, men kanskje også tilnærmet ikke-eksisterende trygge forbikjøringsmuligheter. Denne ulykka, for eksempel, ville ikke skjedd om traktoren hadde fulgt en motorvei... (om det hadde vært en der, da...)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

... enkelte 50, km/t, og altså ikke er forbudt på motorvei.

Dette er det uenighet om, så lenge det er forbudsskilt for traktor

Nei, da er det ingen uenighet, der er det de siste årene blitt helt klart at det er forbudt, men det er jo en helt annen sak enn det ikke-skiltede "forbudet" (som altså stort sett ikke gjelder nyere traktorer større enn hage/kommunal-traktor; "alle" går i minst 40.) på motorvei. Sikkert enkelte sjåfører som prøver i det lengste å argumentere seg rundt det (og argumentasjonen fra lovgiver til at f.eks en JCB Fastrac i 65km/t skal forbys, mens et motorredskap i 40 blank skal være lov, kunne vært interessant), men juristene og språkprofessorene(!) er i alle fall enige.

http://gardsdrift.no/skilter-med-professor

Lenke til kommentar

Før folk går helt bananas på meg, så ja strengere straffer for oss yrkessjåfører er helt passende. Og ja han skulle ha gått ut og sjekket på ungen. Men jeg ser også daglig barn og ungdommer spesielt som sykler rett ut i kryss uten å se for seg eller senke ned farten, og gjør livsfarlige ting, sykler midt i veien selv om vi kommer, og sånn kan jeg forsette hele dagen. Nå sikter jeg ikke direkte til artikkelen her, men tar litt tid selv med lav fart å stoppe en lastebil, hvis man i det hele tatt ser syklisten. Jeg er ikke så gammel, og jeg husker når jeg gikk på barne og ungdomsskolen at vi egentlig aldri ble lært særlig trafikkregler, vi ble lært mer at vi har "rettigheter". Forkjørsrett er ikke påkjørsrett. Som myk trafikant betaler du tross alt en høyere pris enn 25+ tonn stål.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Her prøver jeg å unngå veien og gangveier når unga i området skal til/fra skolen grunna at faren for å kjøre på en er der og foreldra er nedsnødde i toppen. Kjører man så kan de dukke opp fra grøftekanter, skli ut i veibanen og sykler man på fortauet eller går så nekter unga å passe seg så det er direkte håpløst.

Lenke til kommentar

Nevnt før, men hva holder folk på med når de kjører bil egentlig, hvor er aktsomheten.

Ambulanse med blålys lå bak en Audi ganske lenge før Audien omsider la seg over i høyrefeltet idag.

Tror det var øvelseskjøring på ambulansen - hvorfor de ikke slo på sirene er uvisst.

Speilene er vist bare noe utstyr som er levert med bilene, sånn i tilfelle noen vil bruke de

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...