Misantropen Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 (endret) Som en brannfakkel av en kommentar til de utallige publiseringene av (samme) artikkelen om å holde rett på rattet; kommer denne trafikale meme: Endret 16. september 2016 av Misantropen Lenke til kommentar
Pop Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Du skal sjekke at det er klart før du rygger. Jeg går ut fra at det er st. vegvesen som utfører oppdraget. Typisk at de slipper unna uten gransking. Tenk at de utfører arbeid med store maskiner på/ved en gangvei som brukes av små barn som skal til og fra skole. Jeg for min del hadde satt opp sperring slik at barn ikke kom for nært. Hvorfor tenker ikke disse folka slik? Dette er ennå en fullstendig unødvendig ulykke og selvsagt er det bare sjåføren som blir siktet. Jeg mener bestemt at det er flere som skal siktes for uaktsomhet. Gode punkt. Saken blir bare enda mer tragisk når en tenker over hvor små tiltak som kunne vært iverksatt her før rygging og håndtering av bil på gang/skolevei, som hadde unngått hele situasjonen. Mine tanker til familien. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 (endret) Som sjåfør har man alt ansvar, men syns det er litt ansvarsfraskrivelse på kjeden. Når man får oppdrag og man vet at man skal på 'farlige' plasser, så er det umulig for en sjåfør å gjøre dette 99,99% sikkert. Hva gjør man da - i teorien skal man ikke rygge/kjøre der, men jobben blir/må jo gjøres, så i praksis så blir det gjort. Man skal jo egentlig nekte, men slik det er idag med press i bransjen og utenlandske sjåfører som er med å presser, så står man fort uten jobb hvis man nekter. Så hva skal en sjåfør da gjøre - i teorien er det enkelt og ganske så klart ihht regelverket, men verden er ikke så enkel. Sjåføren må leve med hva h*n har gjort resten av livet OG han får straffen - alle andre går fri, slik det praktiseres idag. Endret 16. september 2016 av KarpeSkrotum 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 alle andre går fri, slik det praktiseres idag. Jeg tipper jentas familie og venner ser annerledes på det. De må også leve resten av livet med det som har skjedd. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 (endret) Som en brannfakkel av en kommentar til de utallige publiseringene av (samme) artikkelen om å holde rett på rattet; kommer denne trafikale meme: raanehand.jpg Hånda oppå rattet? Det hender (heh) jeg gjør det, men i hovedsak bare fordi det er komfortabelt. Jeg kjører jo en senka E39, så jeg vel nesten en råner uansett. Edit: Vil også bemerke at jeg ikke sitter som ei gammel dame, slik som han på bildet, så jeg må faktisk strekke armene mine litt for å nå rattet. Endret 16. september 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 alle andre går fri, slik det praktiseres idag. Jeg tipper jentas familie og venner ser annerledes på det. De må også leve resten av livet med det som har skjedd. Du skjønner tydeligvis ikke hva jeg snakker om 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 alle andre går fri, slik det praktiseres idag. Jeg tipper jentas familie og venner ser annerledes på det. De må også leve resten av livet med det som har skjedd. De etterlatte vil gå etter mannen i dette tilfelle, ikke ballen. Hadde de gått etter ballen hadde de mest sannsynligvis funnet arbeidsplassen, personalansvarlig og storsjefen, forlangt fengsling intil eventuel rettsak. Tross alt snakk om ganske stygge brudd på HMS her, og mest sannsynligvis mange rutinelovbrudd. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 alle andre går fri, slik det praktiseres idag. Jeg tipper jentas familie og venner ser annerledes på det. De må også leve resten av livet med det som har skjedd. De etterlatte vil gå etter mannen i dette tilfelle, ikke ballen. Hadde de gått etter ballen hadde de mest sannsynligvis funnet arbeidsplassen, personalansvarlig og storsjefen, forlangt fengsling intil eventuel rettsak. Tross alt snakk om ganske stygge brudd på HMS her, og mest sannsynligvis mange rutinelovbrudd. Det er isåfall noe sjåføren må gjøre/ta opp. Om han har en arbeidsplass der man må ta farlige valg. AtW Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 Det er isåfall noe sjåføren må gjøre/ta opp. Om han har en arbeidsplass der man må ta farlige valg. AtW Enkelt å sitte på sidelinjen og si dette. 3 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 Det er isåfall noe sjåføren må gjøre/ta opp. Om han har en arbeidsplass der man må ta farlige valg. AtW Enkelt å sitte på sidelinjen og si dette. Selvfølgelig er det enklere å sitte på sidelinjen og verden er komplisert osv. Men ikke så komplisert at man skal slippe straff for uaktsomt drap, og at man bør kritisere de etterlatte (som antakelig ikke har så mye med siktelsen å gjøre) for å gå på han som faktisk gjorde det. AtW Lenke til kommentar
teitur Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 De etterlatte vil gå etter mannen i dette tilfelle, ikke ballen. Hadde de gått etter ballen hadde de mest sannsynligvis funnet arbeidsplassen, personalansvarlig og storsjefen, forlangt fengsling intil eventuel rettsak. Tross alt snakk om ganske stygge brudd på HMS her, og mest sannsynligvis mange rutinelovbrudd. Det er isåfall noe sjåføren må gjøre/ta opp. Om han har en arbeidsplass der man må ta farlige valg. AtW Nei, dette er noe etterforskere burde gjøre. Selv om sjåføren i siste instans er ansvarlig, burde ikje de som er ansvarlige for manglende rutiner mtp HMS i bedriften være fritatt for ansvar. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 De etterlatte vil gå etter mannen i dette tilfelle, ikke ballen. Hadde de gått etter ballen hadde de mest sannsynligvis funnet arbeidsplassen, personalansvarlig og storsjefen, forlangt fengsling intil eventuel rettsak. Tross alt snakk om ganske stygge brudd på HMS her, og mest sannsynligvis mange rutinelovbrudd. Det er isåfall noe sjåføren må gjøre/ta opp. Om han har en arbeidsplass der man må ta farlige valg. AtW Nei, dette er noe etterforskere burde gjøre. Selv om sjåføren i siste instans er ansvarlig, burde ikje de som er ansvarlige for manglende rutiner mtp HMS i bedriften være fritatt for ansvar. Greit nok, men det er ihvertfall ikke de etterlattes ansvar. AtW Lenke til kommentar
teitur Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 Greit nok, men det er ihvertfall ikke de etterlattes ansvar. AtW De etterlatte har heller ikke noe ansvar for å gå etter sjåføren, så sånn sett er det ikke noen forskjell. 1 Lenke til kommentar
Gjest member-7189 Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 Det er isåfall noe sjåføren må gjøre/ta opp. Om han har en arbeidsplass der man må ta farlige valg. AtW Enkelt å sitte på sidelinjen og si dette. Noen må si det da tydeligvis ikke yrkessjåfører klarer det. Hadde jeg blitt stilt valget mellom å drepe noen eller si fra så er valget enkelt. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 Noen må si det da tydeligvis ikke yrkessjåfører klarer det. Hadde jeg blitt stilt valget mellom å drepe noen eller si fra så er valget enkelt. For noe tullbabling 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 17. september 2016 Del Skrevet 17. september 2016 Noen må si det da tydeligvis ikke yrkessjåfører klarer det. Hadde jeg blitt stilt valget mellom å drepe noen eller si fra så er valget enkelt. Vi vet vel særdeles lite om omstendighetene rundt denne saken, så dette er veldig enkelt å sitte på sidelinjen og si dette og. 4 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Jeg jobber med lastebil og får akkordlønn, altså om jeg bruker en time om dagen eller ti timer, så får jeg det samme utbetalt hver måned. Det pluss overjobbet, dårlig HMS, press fra og frykt for arbeidsgiver osvosv gjør det ikke noe trygt akkurat. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 (endret) Angående rygging med tungt kjøretøy: Jeg synes synd på de som henter søppel hos oss. Vi bor inne i en stikkvei med adkomst fra gang/sykkelvei, og det er etablert en snuplass mellom de 4 husene som ligger i stikkveien. Normalt klarer renovasjonsbilen å snu her inne, men enkelte ganger er snuplassen fylt av parkerte biler slik at de ikke har annet valg enn å rygge ut på gang/sykkelveien når de skal ut igjen. Man ser ikke hva som er på sykkelstien før man er halvveis utpå (når man kommer med nesa først), grunnet hekk på den ene siden og høyt gjerde på den andre siden. Det har blitt observert at de har rygget ut igjen uten en mann bak, noe som er guffent i seg selv. Dette er midt i et boligområde, og det er relativt bra med fotgjengere og syklister her. Det ble skrevet et bekymringsbrev til alle oss i gata om dette. Den ene naboen min har leid ut huset til 2-3 ulike boenheter, og de følte seg tydeligvis truffet siden de ofte har biler stående på snuplassen. Jeg har telt 8 biler utenfor huset noen ettermiddager. De svarte relativt surt med kopi i alles postkasser og viste til tomtegrenser og at de hadde rett på arealet. Selv har jeg begge bilene i garasje slik at renovasjonsbilen får brukt oppkjørselen min i tillegg til snuplassen. Naboens dobbelgarasje har ikke sett en bil i seg siden vi flyttet hit for 5 år siden. Med det som nettopp skjedde på Nøtterøy tenker man med gru på om det må skje noe lignende her før folk forstår alvoret. Endret 18. september 2016 av 1Dr.E Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Normalt klarer renovasjonsbilen å snu her inne, men enkelte ganger er snuplassen fylt av parkerte biler slik at de ikke har annet valg enn å rygge ut på gang/sykkelveien når de skal ut igjen. Dette er en av tingene man er borti hver eneste dag som tungbilsjåfør, hvis man kjører i byen. Er blitt sperret inn og ikke mulig å komme seg ut. Sperret inne så kun gangvei/enveiskjøring er plasser man har muligheten å komme seg ut. Kommunens biler er en av de verste synderne (for meg) faktisk. Det er forøvrig de (foruten syklister) jeg har sett mest har kjørt imot enveiskjøring også. Selv politiet stopper og sperrer, på fortau mm - ikke i utrykning, men f.eks er på bakeren. Så der det er trang og uoversiktlig fra før, blir langt vanskeligere i praksis 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 18. september 2016 Del Skrevet 18. september 2016 Angående rygging med tungt kjøretøy: Jeg synes synd på de som henter søppel hos oss. Vi bor inne i en stikkvei med adkomst fra gang/sykkelvei, og det er etablert en snuplass mellom de 4 husene som ligger i stikkveien. Normalt klarer renovasjonsbilen å snu her inne, men enkelte ganger er snuplassen fylt av parkerte biler slik at de ikke har annet valg enn å rygge ut på gang/sykkelveien når de skal ut igjen. Man ser ikke hva som er på sykkelstien før man er halvveis utpå (når man kommer med nesa først), grunnet hekk på den ene siden og høyt gjerde på den andre siden. Det har blitt observert at de har rygget ut igjen uten en mann bak, noe som er guffent i seg selv. Dette er midt i et boligområde, og det er relativt bra med fotgjengere og syklister her. Det ble skrevet et bekymringsbrev til alle oss i gata om dette. Den ene naboen min har leid ut huset til 2-3 ulike boenheter, og de følte seg tydeligvis truffet siden de ofte har biler stående på snuplassen. Jeg har telt 8 biler utenfor huset noen ettermiddager. De svarte relativt surt med kopi i alles postkasser og viste til tomtegrenser og at de hadde rett på arealet. Selv har jeg begge bilene i garasje slik at renovasjonsbilen får brukt oppkjørselen min i tillegg til snuplassen. Naboens dobbelgarasje har ikke sett en bil i seg siden vi flyttet hit for 5 år siden. Med det som nettopp skjedde på Nøtterøy tenker man med gru på om det må skje noe lignende her før folk forstår alvoret. Resultatet er jo at dere til slutt må dra spannene deres til veien. Merkelig at de ikke har fått dere til å gjøre det allerede om det har skjedd mange ganger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå