Dubious Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Tror ikke det er noen lov som sier at det er forbudt å stoppe i busslommer, men du mener kanskje at de blokkerer et felt? (Er i grunnen det jeg leste, men antydet at du kanskje mente busslommer da "ingen" er så dumme at de stopper i veibanen) Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Akkurat hentet ny liten bil, ligger litt over grensa i 110 sonen med en Skoda bak meg. Skal forvi en lastebil, så blinker ut og samtidig blinker Skodaen ut, og vi legger oss ut omtrent samtidig, han kanskje et halvt sekund før meg. Han holdt like fart mange km bak meg. Men i det jeg legger meg ut samtidig gasser han på maks en meter fra rompa mi og blinker med lysa en del gsnger. Holdt ikke avstand når jeg lekte med bremselyset en gang. La meg inn etterpå og så kjlrer han like fort foran meg som jeg gjorde hele veien, og en meter fra bilene foran han, også når han lå bak en bil i avkjørsele. Gud... Mange som ikke "tåler" å ligge bak andre. Som at det er en konkurranse og at man må ligge først. Rett og slett dårlig holdning. 1 Lenke til kommentar
hightow Skrevet 13. september 2016 Del Skrevet 13. september 2016 Tror ikke det er noen lov som sier at det er forbudt å stoppe i busslommer, men du mener kanskje at de blokkerer et felt? (Er i grunnen det jeg leste, men antydet at du kanskje mente busslommer da "ingen" er så dumme at de stopper i veibanen)Kun korte stopp for av- og påstigning er tillatt i busslomme såfremt bussen ikke blir hindret. Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 (endret) Tror ikke det er noen lov som sier at det er forbudt å stoppe i busslommer, men du mener kanskje at de blokkerer et felt? (Er i grunnen det jeg leste, men antydet at du kanskje mente busslommer da "ingen" er så dumme at de stopper i veibanen)Kun korte stopp for av- og påstigning er tillatt i busslomme såfremt bussen ikke blir hindret. Stemmer. Fra lovdata: § 17.Stans og parkering 1. Det er forbudt å stanse g) i kollektivfelt, i sambruksfelt eller i sykkelfelt, unntatt for buss eller sporvogn på holdeplass. h) på vegutvidelse for holdeplass for buss, drosje eller sporvogn eller nærmere enn 20 meter fra offentlig trafikkskilt for slik holdeplass. Unntatt er av- eller påstigning når den ikke er til hinder for buss, drosje eller sporvogn. Edit: sklivfeli Endret 14. september 2016 av steinrawr Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 En annen ting jeg har lurt på i det siste. Når det angis blindvei, eller blindvei men tillatt for sykkel. Er det lov å kjøre der, om man faktisk kommer igjennom? AtW Lenke til kommentar
Nether Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 I beskrivelsen av blindvei står det simpelthen at den er fysisk stengt. I beskrivelsen av skilt 527.3 står det at veien er stengt for biltrafikk, men åpen for gående og syklende. Jeg vil gå utifra at det betyr et forbud mot biltrafikk. Skiltene ligger under opplysningsskilt som jo viser at særlige regler, inkludert forbud og påbud gjelder eller slutter å gjelde for en strekning eller et sted (i følge vegvesen.no). Det hadde jo blitt et problem hvis alle selv kunne beregne om bilen faktisk har plass til å komme inn i blindveien. Hvis personen da beregner feil og blir stående fast vil det blokkere for syklende og gående som har lov til å gå den veien. Så jeg vil tro det er forbudt å kjøre der, men jeg vet ikke. For å komme med et irritasjonsmoment jeg ikke har sett noen nevne ennå: Folk som skal til venstre, men i stedet for å benytte seg av rundkjøringen noen meter lengre fremme står de heller og blokkerer veien i evigheter for de bak. Det er flust av rundkjøringer i området jeg kjører i, så hver gang det er mye trafikk og jeg skal til venstre, velger jeg heller å kjøre til nærmeste rundkjøring og ta en u sving der. Det sparer tid for både meg og de bak meg som skal rett frem. Det mest irriterende er et par steder hvor du faktisk ser rundkjøringen de kan bruke for å snu, men hvor folk likevel velger å stå og blinke til venstre i 10 minutter til de kan krysse motgående felt. Det er en grunn til at vi har rundkjøringer folkens. Sukk. Lenke til kommentar
Orbis Skrevet 14. september 2016 Del Skrevet 14. september 2016 Tror ikke det er noen lov som sier at det er forbudt å stoppe i busslommer, men du mener kanskje at de blokkerer et felt? (Er i grunnen det jeg leste, men antydet at du kanskje mente busslommer da "ingen" er så dumme at de stopper i veibanen) Må dessverre skuffe deg, det er kollektivfeltet, ikke busslomme jeg skal frem til. Så folk stopper i praksis i veibanen for å ta en telefon 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 (endret) http://touch.tb.no/nyheter/notteroy/politi/lastebilsjafor-siktet-etter-at-11-aring-dode/s/5-76-376030 Tror egentlig skyldfølelsen resten av livet er straff nok i seg selv... Joda, juridisk sett er det hans skyld, men det er så utrolig lite sikt og mange blindsoner i en lastebil. Tar et sekund å se fra venstre til høyre speil, og det er hele 6 speil pluss ryggekamera, nok å følge med på. Innen den tid kan noen ha gått ut og inn av en blindsone, og høyre side ser feks like tom ut som når du sjekka et sekund siden. Kjører selv søppelbil og opplever daglig folk som går rett ved siden av oss, eller går bak oss mens vi rygger, selv med all pipinga og alt. Det er livsfarlig, vi kan ikke se overalt, la vær se på 6 speil, ryggekamera, og ut vinduene samtidig. Aldri gå i nærheten av en lastebil som er på, enten den står stille eller ei. Det har jeg alltid lært siden jeg var unge. Man aner ikke hvor lite sjåføren ser før man har sitti i kabinen selv... Endret 16. september 2016 av Poopadoop 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 For http://touch.tb.no/nyheter/notteroy/politi/lastebilsjafor-siktet-etter-at-11-aring-dode/s/5-76-376030Tror egentlig skyldfølelsen resten av livet er straff nok i seg selv...Joda, juridisk sett er det hans skyld, men det er så utrolig lite sikt og mange blindsoner i en lastebil. Dummeste unnskyldningen jeg har sett på lenge. At du i det hele tatt skriver dette er skamløst! Lastebilsjåføren RYGGET på en gang- og sykkelvei, på den tiden unger er på vei til skolen. Han har selv ansvaret for lastebilens blindsoner, han kan ikke forvente at en unge på 11 år skal overta ansvaret for disse blindsonene, spesielt når han kjører et sted han ikke har lov å kjøre.I tillegg til å ha brutt en hel del andre paragrafer i trafikkreglene har denne sjåføren også klart brutt §11 om rygging: Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade. Å oppfordre til at vedkommende sjåfør slipper straff er også uhørt. Vedkommende bør tiltales for uaktsomt drap og bures inne, om ikke annet for skrekk og advarsel for andre som tror de gjøre som de vil fordi de kjører et digert kjøretøy med uforsvarlig digre blindsoner. 3 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Jeg mente absolutt ikke å unnskylde han og si han ikke har skyld i saken. Mente kun å påpeke hvor dårlig sikt det er. Det kan absolutt ikke forventes at en 11 åring skal skjønne det nei. Og mente ikke oppfordre til å slippe straff, mente dette som i jeg synes veldig synd på sjåføren også og kan tenke meg hvor fælt han kommer til å ha det framover i mange år. Så må bare beklage for at jeg skrev ting litt feil. Mente hovedsakelig påpeke jeg selv opplever folk tar så mange farlige sjanser, og vi alle vet hvem som vinner kampen... 1 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 La oss ikke ta denne saken, dette er en dyp tragedie for alle involverte. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Jeg mente absolutt ikke å unnskylde han og si han ikke har skyld i saken. Mente kun å påpeke hvor dårlig sikt det er. Det kan absolutt ikke forventes at en 11 åring skal skjønne det nei. Og mente ikke oppfordre til å slippe straff, mente dette som i jeg synes veldig synd på sjåføren også og kan tenke meg hvor fælt han kommer til å ha det framover i mange år. Så må bare beklage for at jeg skrev ting litt feil. Mente hovedsakelig påpeke jeg selv opplever folk tar så mange farlige sjanser, og vi alle vet hvem som vinner kampen... Jeg skjønner hva du mener, men det er jo litt pga den holdningen straffer eksisterer også. Det er føreren som er ansvarlig for at sitt farlige kjøretøy ikke skader folk i omgivelsene. Det er et ansvar det er viktig å være bevisst, og ikke bare si "folk må holde seg unna" (ihvertfall når det e roffentlige områder). AtW Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Fengsel burde kun brukes på personer som er en fare for samfunnet da det ikke gagner noen at folk sitter i fengsel Vedrørernede denne sjåføren så hadde det holdt med samfunnsstraff og ny oppkjøring Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Jeg mener det bør bli undervist på skoler om hvor sårbar man er som myk trafikant i trafikken. Dette har ingenting med saken å gjøre direkte før folk mener jeg skylder på jenta, men daglig opplever jeg folk som går rett forbi og bak søppelbilen. Vi får hjertet i halsen og hiver oss på bremsen hver gang og blir jo livredde for vi skjønner jo ikke hvor dem kom fra og lurer på om det er flere. Vent heller et minutt ekstra og gå noen meter rundt enn å tro vi ser deg, for mest sannsynlig gjør vi ikke det. Det beste som kan skje med deg hvis du blir påkjørt av 30 tonn lastebil er at du får åpen kiste. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Fengsel burde kun brukes på personer som er en fare for samfunnet da det ikke gagner noen at folk sitter i fengsel Vedrørernede denne sjåføren så hadde det holdt med samfunnsstraff og ny oppkjøring Vedkommende har tross alt drept noen (dog ikke med vilje), mener du uaktsomt drap aldri skal straffes med fengsel? AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Jeg mener det bør bli undervist på skoler om hvor sårbar man er som myk trafikant i trafikken. Dette har ingenting med saken å gjøre direkte før folk mener jeg skylder på jenta, men daglig opplever jeg folk som går rett forbi og bak søppelbilen. Vi får hjertet i halsen og hiver oss på bremsen hver gang og blir jo livredde for vi skjønner jo ikke hvor dem kom fra og lurer på om det er flere. Vent heller et minutt ekstra og gå noen meter rundt enn å tro vi ser deg, for mest sannsynlig gjør vi ikke det. Det beste som kan skje med deg hvis du blir påkjørt av 30 tonn lastebil er at du får åpen kiste. Med søppelbiler skjønner jeg ikke at det er noe stort problem, om det fungerer som her i byen, det er jo 2-3 folk. Hvorfor rygges det i det hele tatt om det ikke står en fyr bak og ser hva som foregår? AtW Lenke til kommentar
KBundy Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Du skal sjekke at det er klart før du rygger. Jeg går ut fra at det er st. vegvesen som utfører oppdraget. Typisk at de slipper unna uten gransking. Tenk at de utfører arbeid med store maskiner på/ved en gangvei som brukes av små barn som skal til og fra skole. Jeg for min del hadde satt opp sperring slik at barn ikke kom for nært. Hvorfor tenker ikke disse folka slik? Dette er ennå en fullstendig unødvendig ulykke og selvsagt er det bare sjåføren som blir siktet. Jeg mener bestemt at det er flere som skal siktes for uaktsomhet. 4 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Fengsel burde kun brukes på personer som er en fare for samfunnet da det ikke gagner noen at folk sitter i fengsel Vedrørernede denne sjåføren så hadde det holdt med samfunnsstraff og ny oppkjøring Vedkommende har tross alt drept noen (dog ikke med vilje), mener du uaktsomt drap aldri skal straffes med fengsel? AtW Så lenge en ikke er til fare for andre, ja Det koster oss/staten mye penger og det er godt mulig det ødelegger et liv til Da er det bedre at de får fortsette å jobbe + samfunntjeneste + evnt. andre tiltak, som her ny oppkjøring Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Det er mange ruter med bare en person på bilen. 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 16. september 2016 Del Skrevet 16. september 2016 Selvsagt skjønner jeg at det kan være en stor belasting for en sjåfør å vite at vedkommende på grunn av uaktsomhet er skyld i at noen andre har mistet livet. Men uaktsomhet med døden til følge er straffbart i dette landet, og bør også være det. Tidligere var det slik i norsk lovgivning at hvis et dødsfall skyldtes et trafikkuhell så ble ingen straffet, heller ikke om den ene parten omtrådte klart uaktsomt. Straffeskjerpingen sier at uaktsomt drap i trafikken sidestilles med uaktsomme drap i resten av samfunnet. Det er rettferdig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå