Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

I dag har det vært underholdende kjøreforhold med mange biler, busser og trailere som har stått fast rundtom i Trondheim.

Både føret og været har vært varslet så noe overaskelse at det blei speilhålke var det heller ikke, men alikavel komme glattføres som julenissen på kjerringa for som sagt sto det mange biler rundtom.

Team Trafikk sliter også med fremkommeligheten og har kun valgt å legge kjetting på bussene som trafikkerer de værste strekningene ettersom størsteparten av bussene deres kan ta skade av å kjøre med kjettinger i følge dem selv.

Det morsomme da er å lese alle leserinleggene i adressa hvor folk klager på at bussene ikke bruker kjettinger mens ingen av bilistene benytter seg av dette.

Som serviceelektriker så må jeg kjøre rundt i byen like det eller ikke så det var bare å finne fram hurtigkjettingene med det samme.

Har etter det kjørt smertefritt rundtom i byen uten problemer med fremkommelighet og jeg har hittil kun sett 2 biler med kjettinger på, hvorav min var den ene og den andre var en arbeidskolega.

Resten sklir rundt og velger altså å klage på TT hvorfor ikke de skor bussene sine.

Det eneste positive midt oppi det hele er at noen har valgt å la bilen stå og viser med dette at de er sitt ansvar bevist når det kommer til å kjøre etter forholdene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I dag møtte jeg det som må være verdens største idiot på veien. Kjører på en vei som er to felt i kjøreretningen, som så blir et felt, for så å bli to felt igjen.

Jeg kjører på den første 2-felten. Jeg ligger i høyre fil og blir forbikjørt av en bil. Etter en stund, ettersom veien snevrer inn lenger framme, legger jeg meg bak han, et godt stykke bak. Uten at jeg øker farten, begynner jeg å ta han igjen, og jeg vet at lenger framme blir det 2-felt igjen. Ettersom vi to bilene er aleine på veien, forventer jeg at bilen foran meg legger seg i høyre felt når det blir 2-felts, slik at jeg kan kjøre forbi han uten at jeg trenger å forandre farten min. Han legger seg isteden i venstre felt. Da legger jeg meg bak han, ca 2 billengder. Han flytter seg ikke, og jeg gir et kort blink med fjernlyset, for å vise at jeg vil kjøre forbi. Da bremser bilen foran ned til ca 20 kmt!! (Vi hadde en fart på 80 km/t) Slik at jeg også må bremse. Han legger seg omsider i høyre felt. Jeg tuter flere ganger, rimelig irritert, akselererer mot normal fart igjen, og kjører dermed forbi han. Legger meg i høyre felt. Det idioten gjør da, er å legge seg rett ved siden av meg på venstre side, hvorpå jeg gir han fingern. Ca 150 m framme skal jeg ta av til venstre, og gir tegn om dette. Ettersom den andre bilen ligger i venstre felt, bremser jeg ned for å legge meg bak han. Idioten bremser etter!! Og sperrer feltet for meg. Da gir jeg gass, og får endelig lagt meg i riktig felt. Da legger han seg på min høyre side og kjører forbi, mens han kikker ut av vinduet sitt, sikkert for å ta Reg-nr. mitt... Gir han en god finger igjen før han får kjørt avgårde...

Vel jeg fikk iallefall reg-nr hans!

MAKAN til IDIOTI har jeg aldri sett maken til!!

I likhet med mange andre trafikanter har du et problem. I det øyeblikk du setter deg inn bak rattet i bilen så legger du fra deg alt som heter normal folkeskikk. Har aldri hørt på maken til oppførsel...du er ikke det spor bedre enn motparten i konflikten.

Skjerpings!!

Lenke til kommentar
I dag møtte jeg det som må være verdens største idiot på veien. Kjører på en vei som er to felt i kjøreretningen, som så blir et felt, for så å bli to felt igjen.

Jeg kjører på den første 2-felten. Jeg ligger i høyre fil og blir forbikjørt av en bil. Etter en stund, ettersom veien snevrer inn lenger framme, legger jeg meg bak han, et godt stykke bak. Uten at jeg øker farten, begynner jeg å ta han igjen, og jeg vet at lenger framme blir det 2-felt igjen. Ettersom vi to bilene er aleine på veien, forventer jeg at bilen foran meg legger seg i høyre felt når det blir 2-felts, slik at jeg kan kjøre forbi han uten at jeg trenger å forandre farten min. Han legger seg isteden i venstre felt. Da legger jeg meg bak han, ca 2 billengder. Han flytter seg ikke, og jeg gir et kort blink med fjernlyset, for å vise at jeg vil kjøre forbi. Da bremser bilen foran ned til ca 20 kmt!! (Vi hadde en fart på 80 km/t) Slik at jeg også må bremse. Han legger seg omsider i høyre felt. Jeg tuter flere ganger, rimelig irritert, akselererer mot normal fart igjen, og kjører dermed forbi han. Legger meg i høyre felt. Det idioten gjør da, er å legge seg rett ved siden av meg på venstre side, hvorpå jeg gir han fingern. Ca 150 m framme skal jeg ta av til venstre, og gir tegn om dette. Ettersom den andre bilen ligger i venstre felt, bremser jeg ned for å legge meg bak han. Idioten bremser etter!! Og sperrer feltet for meg. Da gir jeg gass, og får endelig lagt meg i riktig felt. Da legger han seg på min høyre side og kjører forbi, mens han kikker ut av vinduet sitt, sikkert for å ta Reg-nr. mitt... Gir han en god finger igjen før han får kjørt avgårde...

Vel jeg fikk iallefall reg-nr hans!

MAKAN til IDIOTI har jeg aldri sett maken til!!

I likhet med mange andre trafikanter har du et problem. I det øyeblikk du setter deg inn bak rattet i bilen så legger du fra deg alt som heter normal folkeskikk. Har aldri hørt på maken til oppførsel...du er ikke det spor bedre enn motparten i konflikten.

Skjerpings!!

Hvorfor er jeg ikke bedre?

-Jeg holdt avstand (isteden for å ligge kliss oppi rompa på han som mange gjør, ga jeg lyssignal for å vise at jeg ville forbi)

-Jeg brukte blinklys

-Jeg brukte til en hver tid riktig felt

-Jeg overholdt vikeplikt

Han:

-Lå i feil felt

-Brukte ikke blinklys

-Stanset uten grunn

-Forfulgte meg og sperret med vilje feltet jeg måtte bruke for å ta av dit jeg skulle...

Hvem er verst??

Lenke til kommentar
Du legger deg cirka 2 billengder bak en bil i 80 km/t? Det er omtrent 0,5 sekund, det. Ikke rart fyren klikka... Det hadde muligens jeg gjort også - særlig hvis jeg hadde med ungene i baksetet. Godt jeg ikke kom ut for dere to.

Og hva er forresten tingen med å ta reg.nummeret på hverandre?

Dette er god avstand i forhold til hva mange andre holder, når de prøver å signalisere at de vil kjøre forbi. Grunnen til at avstanden ble så liten, var at jeg hadde høyere fart enn han, og jeg forventet at han skulle legge seg i høyre felt, som han skal gjøre. Det gjorde han ikke, noe som førte til at jeg ble liggende like bak han. Etter en stund ga jeg han et blink med fjernlyset for å gjøre han oppmerksom på at han lå i feil felt og jeg ville forbi.

Alt for mange treskaller der ute som ikke klarer å legge seg i høyre felt om man ikke er i ferd med å kjøre forbi andre biler.

Og å "klikke" i trafikken, som du så fint kaller det vil jeg påstå er farligere enn å holde liten avstand.

Lenke til kommentar

nok en dag med folk som kjører langt under fartsgrensa, en idiot kjører i 45-50 i 80 sone, med en bil på slep som heller ikke hadde det særlig travelt, på vei hjem, enda en bil kjører langt under fartsgrensa, ca 60 i 80 sona, er ikke værre enn å kjøre forbi som regel, men med biler i mot hele tiden skaper det jævlig irritasjon! føre var helt fint, ikke glatt.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

oohh where to start.

I sommeren kjørte jeg mye rundtom i landet og det jeg ble mest irritert på var bobiler, de eier jo ikke noe samvittighet når de ligger midt i veien og ofte noen par km under fartsgrensen. Greit nok men de kan ta seg noen par sekunder til å slakke på farten og blinke til siden når det er en rett strekning. Jeg hadde aldri likt å hatt en bil rett i ræven på meg.

Det andre må være folk som føler for å ligge i venstre felte uansett selv om de bare nesten greier å holde fartsgrensen, og da må jeg utrolig nok bruke høyrefelt for å kjøre forbi de.. makan altså.. bah.

Og, ikke glem små biler som jeg kunne greid å velte bare med å se på de, som snigler seg framover i 20 km under grensen. I frykt for at de kaaanskje måtte gire opp i 3 gir.

Ligger ikke skjul på at jeg har kanskje litt "roadrage" når jeg kjører men jeg har da også fornuften med meg og greier å forholde meg til hvordan trafikken/forholdet på veien er.

Lenke til kommentar

Møtte i dag en gammel antatt dement mann med hatt, som kjørte rett ut i veien fra en parkeringsplass på min venstre side av veien. Han fikk da "dobbel" vikeplikt.... Og jeg måtte svinge ut i grøfta for å unngå han...

Ja til obligatorisk "sjekk" av eldre sjåfører!!

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Jeg lurer noen ganger på hva som foregår i hodet på enkelte sjåfører:

I går kveld skulle jeg en tur til Göteborg, og tok jeg 22:00-fergen Horten-Moss. Kommer opp på E6`n å legger umiddelbart Cruis Controllen på 105 km/t. Da slipper man gjerne noe bryderi fra lovens lange arm (100-sone).

Det kommer straks en bil i venstre feltet som tar meg sakte igjen. Når han er oppe på siden min, blir han liggende der i en strekning på ca 3-4 km. jeg kikker ett par ganger bort på sjåføren, en mann i 50 årene. Men etter de nevnte 3-4 km øker farten hans seg en tanke, og han blir deretter liggende ca 400 meter foran meg. Slik ligger han i venstre feltet helt til vi har passert Fredrikstad. Og på denne lange strekningen har vi kun passert èn bil.

HVOR var denne mannen da teorikurset hans lærte bort feltplassering??

Lenke til kommentar
Jeg lurer noen ganger på hva som foregår i hodet på enkelte sjåfører:

I går kveld skulle jeg en tur til Göteborg, og tok jeg 22:00-fergen Horten-Moss. Kommer opp på E6`n å legger umiddelbart Cruis Controllen på 105 km/t. Da slipper man gjerne noe bryderi fra lovens lange arm (100-sone).

Det kommer straks en bil i venstre feltet som tar meg sakte igjen. Når han er oppe på siden min, blir han liggende der i en strekning på ca 3-4 km. jeg kikker ett par ganger bort på sjåføren, en mann i 50 årene. Men etter de nevnte 3-4 km øker farten hans seg en tanke, og han blir deretter liggende ca 400 meter foran meg. Slik ligger han i venstre feltet helt til vi har passert Fredrikstad. Og på denne lange strekningen har vi kun passert èn bil.

HVOR var denne mannen da teorikurset hans lærte bort feltplassering??

Enkelte mennesker har visst oppfatningen av at siden det KAN komme biler man kan komme til å kjøre forbi, så er det bare å ligge i venstre fil uansett hvem som kommer bak...

Lenke til kommentar

Noe som irrterer meg er at enkelte ser ut til å tro at fartsgrensen er 80 km/t uansett føre og forhold. Som f.eks her om dagen med ca 2 meter maks sikt, sporete glatt vei, mye vind og ikke minst snø i fri flyt (snøfokk for de som ikke skjønner det).

Ikke nok med at det er problematisk å se veien, det er snøfoller langt over veien og mange plasser veldig veldig smalt grunnet nettopp dette. Til tross for dette får jeg en stk idiot bak meg som blinker med lysene slik at jeg i alle fall ikke ser en dritt fremfor meg, i tilegg legger han seg ut på en kort strekke med oppoverbakke hvor det i tilegg fyker snø slik at sikten er minimalisert til nesten under 1 meter, blir presset til sides og nærmest kjørt av veien fordi han skulle forbi. I tilegg klarte han så vidt å komme seg inn fordi ut av snøføyka kom brøytebilen og selv med 2 roterende blinkende orange lys på denne bilen så man den ikke før det nesten er forsent. Resultatet er at jeg nesten kjører av veien, bilen som presser seg forbi sliter med å komme seg inn, brøytebilen bremser så du hører det over bråket av vinden og idioten som har presset seg forbi kjører videre som om ingen ting har skjed.

Hadde det ikke vært for været hadde jeg tatt registreringsnummeret hans, gått ned på politistasjonen, funnet ut hvem han var, oppsøkt kisen og banket litt vett inn i pappen.

Jeg holdte maks 60 km/t, har såpass stor erfaring med å kjøre i snøfokk, stoppet mange ganger nærmest opp når man kom til overheng og fikk sikten redusert til nesten ingen ting. Før noen sier at jeg er egoist, ikke utale deg om du kun har kjørt på oslobrede veier hvor snøstorm dikteres utfra de 2 Cm snø som driver på veien. Her snakker man tynn nordnorsk 70talls vei med klippeoverheng og skikkelig snøstorm.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Har opplevd det værfenomenet så kjenner godt hvordan sikten plutselig kan reduseres så mye at du ikke engang ser enden på panseret.

Du skulle bare ha skvisa tullingen i grøfta eller latt han smake brøyteplog for under slike forhold så holder man plassen sin i køen.

Lenke til kommentar

Merker jeg koker litt her nå ja..

Vært ute for det samme, men blei presset av veien

av en tulling som skulle forbi men som ikke la seg

nedi spora på motgående felt men på toppene,

endte med at han sklei ned i mitt spor og jeg "spratt"

av veien når han traff meg..

Eneste jeg vet er at bilen var grønn.

Lenke til kommentar
Har opplevd det værfenomenet så kjenner godt hvordan sikten plutselig kan reduseres så mye at du ikke engang ser enden på panseret.

Du skulle bare ha skvisa tullingen i grøfta eller latt han smake brøyteplog for under slike forhold så holder man plassen sin i køen.

Hadde det ikke vært for at det ville gått utover meg og hadde jeg gjort det men hadde han smakt plog hadde jeg og gått med mest sannsynelig, noe jeg ikke var interesert i.

Personelig når jeg er i slikt vær liker jeg tryggheten av å ha en bil forran, eller bak. Skulle man ende opp på stumpen i grøfta eller fast i en fokkskavel har man hjelpen i nærheten. Kolonne er alltid å foretrekke under slike forhold, i alle fall i mine øyne.

Lenke til kommentar

Vet hvordan det er å kjøre i tåke, kjørte i 30km/t i 80 sona selv fordi jeg knapt så veien, såvidt jeg skimte midtstripa. Det som irriterer meg er at et kryss her jeg bor hvor det er forskjørsels vei bare gir alle faen å kjører rett ut som om det hadde vært høyreregel, er jo vikepliktskilt å hele pakka :s

Lenke til kommentar
Det som irriterer meg er at et kryss her jeg bor hvor det er forskjørsels vei bare gir alle faen å kjører rett ut som om det hadde vært høyreregel, er jo vikepliktskilt å hele pakka :s

kjøp deg et gammel vrak, bli påkjørt, og få utbetalt en klekkelig sum fra forsikringsselskapet...

Lenke til kommentar
Hadde det ikke vært for været hadde jeg tatt registreringsnummeret hans, gått ned på politistasjonen, funnet ut hvem han var, oppsøkt kisen og banket litt vett inn i pappen.

vel, du trenger ikke dra på politistasjonen for å finne ut det. Regnr til 2282 så har du navnet

eks: REGNR AS12345 --> 2282

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

vel, du trenger ikke dra på politistasjonen for å finne ut det. Regnr til 2282 så har du navnet

eks: REGNR AS12345 --> 2282

Det var nok ikke det han mente, pga været fikk han ikke sett registreringsnummeret

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...