Rolf_X Skrevet 18. august 2016 Del Skrevet 18. august 2016 hadde en slik som kjørte rett inn i en rundkjøring når jeg var inne i den i dag. Satt selv i telefonen med handsfreesystemet på bilen min så valgte ikke å tute for å skremme den jeg satt i samtale med. Helt dust av en lastebilsjåfør. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Handsfree eller ei så er det vel like forstyrrende. Ikke akkurat nødvendig med to hender på rattet i lastebiler Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Handsfree eller ei så er det vel like forstyrrende. Ikke akkurat nødvendig med to hender på rattet i lastebilerBegge setningene dine er jo beviselig feil.Handsfree minker(ikke fjerner) distraksjoner så langt det lar seg gjøre, og du kan brått få bruk for to hender i alle biler. 3 Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 (endret) Distraksjonen er vel mer samtalens innhold enn at man har en hånd på ett bestemt sted. Trenger man brått to hender så beveger man den like raskt som at man har hånden over ryggen på sidesetet (f.eks)Tar man dette videre så 'kan' man ikke drikke brus, spise noe, eller ha noe som helst i den andre hånden - Edit: Ikke minst kaffekoppen Endret 19. august 2016 av KarpeSkrotum Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Akkurat det jeg mener. Om man holder en telefon eller en brus er det jo likt. Er jo selve samtalen som distraherer. Om man tekster er det jo selvfølgelig en annen ting enn en brus. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 Handsfree eller ei så er det vel like forstyrrende. Ikke akkurat nødvendig med to hender på rattet i lastebiler Du ser at du sitter på med en tidligere lastebilsjåfør, kun at at den personen styrer med knærne og girer med frie høyre hånd. Samme faen om de drikker, roter med kaffekoppen, eller sitter på mobilen. Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 De fleste lastebiler nå til dags er automat Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 19. august 2016 Del Skrevet 19. august 2016 De fleste lastebiler nå til dags er automat Tror de fleste fortsatt er manuell Ikke så lenge siden automater begynte å bli like bra eller bedre enn manuell Lenke til kommentar
hightow Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 Jeg har til gode å se lastebilsjåfører som drikker brus samtidig som de prøver å rygge. 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 De fleste lastebiler nå til dags er automatTror de fleste fortsatt er manuellIkke så lenge siden automater begynte å bli like bra eller bedre enn manuell Nei. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 20. august 2016 Del Skrevet 20. august 2016 De fleste lastebiler nå til dags er automatTror de fleste fortsatt er manuellIkke så lenge siden automater begynte å bli like bra eller bedre enn manuell Nei. Jo 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Kjører du lastebil Dubious siden du vet det så godt? De siste tre renovasjonsselskspene jeg hsr jobbet for har ikke hatt annet enn automat de siste ti årene. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 (endret) Griper inn her før det blir off-topic ut av dette. Moderatormelding Debatt om automat/manuell på lastebil stoppes her. Innlegg som diskuterer dette vil blir slettet. Dere er velkommen til å opprette en egen tråd, så skal jeg flytte innleggene. Tilbakemelding tas på PM Merk at det fortsatt er lov å diskutere uoppmerksomme lastebilsjåfører. Endret 21. august 2016 av Gavekort 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Akkurat det jeg mener. Om man holder en telefon eller en brus er det jo likt. Er jo selve samtalen som distraherer. Om man tekster er det jo selvfølgelig en annen ting enn en brus.Nei, det er ikke selve samtalen som er den største faren, det er håndtering av telefonen for å initiere og avslutte samtalen - det er en grunn til at loven ikke bare sier handsfree, men at telefonen skal være fastmontert, og man skal helst bruke rattkontroller eller talestyring for å administrere samtaler. Med en gang du holder telefonen i hånda og kikker ned på skjermen for å bla frem riktig kontakt og lignende er du akkurat like farlig som en som skriver sms. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bil-og-trafikk/trafikkforskere-haandfri-like-farlig-som-haandholdt-mobil/a/23707022/ Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Om man ser på telefonen eller ser på navigasjonsskjermen for å finne og starte samtale er vel likt Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Akkurat det jeg mener. Om man holder en telefon eller en brus er det jo likt. Er jo selve samtalen som distraherer. Om man tekster er det jo selvfølgelig en annen ting enn en brus.Nei, det er ikke selve samtalen som er den største faren, det er håndtering av telefonen for å initiere og avslutte samtalen - det er en grunn til at loven ikke bare sier handsfree, men at telefonen skal være fastmontert, og man skal helst bruke rattkontroller eller talestyring for å administrere samtaler. Med en gang du holder telefonen i hånda og kikker ned på skjermen for å bla frem riktig kontakt og lignende er du akkurat like farlig som en som skriver sms. Det ER selve samtalen som er den største faren. Vedkommende du snakker med har ikke oversikt over trafikkbildet og kan dermed ikke tilpasse samtalen til hvor stresset trafikkbildet er. 1 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Å si at telefonsamtalen er største faren er i beste fall å misforstå forskningsresultater. Forskning har bevist at samtaler, enten det er på handsfree eller til medpassasjerer tar oppmerksomhet, men det er fortsatt knasting på telefon/øyne bort fra trafikkbildet som er farligst. Husker med gamle Nokia og T9 tastatur, så kunne man skrive en lang melding uten å se på telefonen. Med dagens smarttelefoner er det bare å gi opp, man må ringe eller stoppe bilen... Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Men nå er det like stor fare der som å åpne en brus, spise en burger, bruke gps, bytte radiokanal osv, da alt dette tar øya bort Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. august 2016 Del Skrevet 21. august 2016 Å si at telefonsamtalen er største faren er i beste fall å misforstå forskningsresultater. Forskning har bevist at samtaler, enten det er på handsfree eller til medpassasjerer tar oppmerksomhet, men det er fortsatt knasting på telefon/øyne bort fra trafikkbildet som er farligst. Husker med gamle Nokia og T9 tastatur, så kunne man skrive en lang melding uten å se på telefonen. Med dagens smarttelefoner er det bare å gi opp, man må ringe eller stoppe bilen... Er det? Jeg regner han mener "med å snakke i mobilen", og såvidt meg bekjent har han rett, handsfree er ikke spesielt mye sikrer en ikke handsfree når man snakker i telefonen. AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå