Gå til innhold

Trafikalsk klagemur

Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

[C: Står svart på hvitt at om kjøretøy(er) sperrer feltet så kan en kjøre forbi på høyre

Kravet her er at alle felt har kø (Definert ved at farten er begrenset av kjøretøyet foran). Kører bilen i venstre felt i ensom majestet er ikke kravet oppfylt. Er ikke din fart i høyrefeltet begrenset av en bil foran deg er heller ikke kravet oppfylt.

D: er uklar, da alle felt er forbeholdt bestemte trafikanter på motorvei

Kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter er f.eks kollektivfelt, sambruksfelt eller sykkelfelt. Alminnelige felt på en motorvei er ikke forbeholdt bestemte trafikanter bare fordi veien i seg selv har restriksjoner.

Du kjører ikke forbi en bil som ligger 20km/t under i venstre felt. Du passerer denne bilen. Ordlyden er alfa omega her.

Har du noen normativ kilde på dette? Fra Vegvesenets håndbok 060 som gir normative fortolkninger kan jeg lese at: "Begrepet forbikjøring er ikke blitt definert. Det må likevel omfatte alle tilfeller der to kjøretøyer som er i bevegelse, bytter plass i lengderetning, uansett om de hele tiden kjøres i hvert sitt kjørefelt"

Forbikjørings loven er nok for å hindre at folk kjører forbi på ikke-eksisterende veiskuldre og på/av-kjøringsramper

Tror nok de mener nøytaktig det de skriver: At du skal ikke skal kjøre forbi til høyre annet enn når dette ettertrykkelig er tillat.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger vel ikke mer. Det essensielle er der. På feil side og de sier da høyre.

Men det er ikke ulovlig å kjøre forbi eller passere på høyre side..

For hadde det vært det så hadde bilen i venstre felt alltid bestemt hastigheten for alle andre felt

Lenke til kommentar

Har du noen normativ kilde på dette? Fra Vegvesenets håndbok 060 som gir normative fortolkninger kan jeg lese at: "Begrepet forbikjøring er ikke blitt definert. Det må likevel omfatte alle tilfeller der to kjøretøyer som er i bevegelse, bytter plass i lengderetning, uansett om de hele tiden kjøres i hvert sitt kjørefelt"

Når man kjører i fartsgrensen og passerer andre for at de kjører sakte, du akselerer ikke, men kjører samme fart som når du tok igjen den andre - da vil jeg si det er passering (uansett på hvilken side)

Så kommer du i 90 i 90 sona, passerer noen på venstre side - når igjen en som ligger i 80 i venstre side, du legger deg i høyre fil og passerer på høyre side. Du er tross alt pliktig å legge deg i høyre fil hvis ledig.

Passering er lov - ikke forbikjøring

(ellers får man ikke bot for å kjøre forbi på høyre side ...)

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle også gjerne hatt en eller annen dekning for denne "passerings"-regelen, jeg har heller ikke sett dette underbygd ordentlig noe sted. (betyr såklart ikke at det ikke finnes et grunnlag for det, jeg har bare ikke sett det)

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man kjører i fartsgrensen og passerer andre for at de kjører sakte, du akselerer ikke, men kjører samme fart som når du tok igjen den andre - da vil jeg si det er passering (uansett på hvilken side)

Så kommer du i 90 i 90 sona, passerer noen på venstre side - når igjen en som ligger i 80 i venstre side, du legger deg i høyre fil og passerer på høyre side. Du er tross alt pliktig å legge deg i høyre fil hvis ledig.

Jeg kan ikke se at du er fritatt fra forbudet mot å kjøre forbi til høyre bare fordi du tar igjen bakfra med større fart og ikke trenger aksellerere for å passere. Som sagt, hvor kommer denne passere er lov regelen fra?

"1. Forbikjøring skal skje til venstre.". Jeg ser ikke at dette gir rom for tolkning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Normative fra vegvesenets sine retningslinjer? Nei. Isåfall kun uttalelser gjort av ansatte i både stat og uavhengige organ hvor de presenterer "å kjøre forbi" som en aktiv handling og "passere" som en passiv handling relevant til akkurat denne diskusjonen her.

Lenke til kommentar

"1. Forbikjøring skal skje til venstre.". Jeg ser ikke at dette gir rom for tolkning.

Når du ligger bak en bil på en vei med ett kjørefelt, og denne bilen bremser ned, legger seg mot midtstripa og blinker til venstre for å kjøre inn på en sidevei, hvilken side passerer du ham på da?

Det er en vesentlig forskjell på å kjøre forbi og å passere.

Lenke til kommentar

Ordene kjøre forbi og passere er vel nesten det samme i mitt syn. Du kjører forbi, langs, eller passerer en bil. En forbikjøring er vel å bytte felt/veidel, kjøre forbi/passere bilen, for å så legge seg tilbake, med formål å ligge foran denne bilen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når du ligger bak en bil på en vei med ett kjørefelt, og denne bilen bremser ned, legger seg mot midtstripa og blinker til venstre for å kjøre inn på en sidevei, hvilken side passerer du ham på da?

Det er en vesentlig forskjell på å kjøre forbi og å passere.

§ 12.Forbikjøring 1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

Da kjører man forbi på høyre side, noe som er tillatt. Og som du ser kalles dette helt klart en forbikjøring, selv om den nesten alltid er passiv.

Relevant: Er det lov å kjøre forbi på høyre side?

Endret av rankine
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor sier de det? Og i hvilken sammenheng?

Sjef for Utrykningspolitiet, Runar Karlsen, gir Engebretsen rett i at man kan skille mellom forbikjøring og passering.

- Det er i prinsippet forbudt på kjøre forbi på høyre side, men det vil åpenbart finnes tilfeller der politiet må utvise skjønn. Men vi slår hardt ned på sikksakk-kjøring og aggressiv atferd, sier Karlsen.

Lenke til kommentar

Hvor sier de det? Og i hvilken sammenheng?

Sjef for Utrykningspolitiet, Runar Karlsen, gir Engebretsen rett i at man kan skille mellom forbikjøring og passering.

- Det er i prinsippet forbudt på kjøre forbi på høyre side, men det vil åpenbart finnes tilfeller der politiet må utvise skjønn. Men vi slår hardt ned på sikksakk-kjøring og aggressiv atferd, sier Karlsen.

Jeg kan ikke se at dette gir deg spesiellt god dekning for en påstand om at det finnes noen 'passering' som er anneledes enn forbikjøring.

At politiet kan utvise skjønn er forøvrig ikke noe nytt.

Fra samme artikkel:

"UP-sjefen mener man i de fleste tilfeller bare må finne seg i sinker i venstrefeltet.

- Situasjonen vil på et eller annet tidspunkt gå over av seg selv, sier Karlsen."

Så jeg ville ikke gjort regning med at den jevne UP politi lar seg nevneverdig imponere av å komme viftende med den artikkelen.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv politiet sier at det er lov å kjøre forbi til høyre

Et lite tips til deg.

Når du slenger ut slike påstander så kan du med fordel i samme slengen utdype hva du mener. Ellers blir det bare en lang rekke med misforståelser og oppfølgingsinnlegg.

Eller folk kan lære seg å lese artikler/linker folk kommer med!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...